handdator

Visa fullständig version : Chins-liknande övningar eller chins?


Provrörsbarn
2012-04-28, 10:17
Tja!

Vilken teknik/taktik är bäst att köra om man vill klara sin första chin? (utan hjälpvikt)
Och vilka övningar är så lik chins som möjligt?

Vet även att vissa säger "pull ups" är det samma övning?

BicepsPeak
2012-04-28, 10:19
Latsdrag är väl den som är mest lik chins. Annars kan du ju bara ha en träningspartner som hjälper dig lite när du kör chins tills du klarar en själv, sen flyter det bara på.

Jag själv klarade inte en enda för ett tag sen, några månader senare gjorde jag en etta med 30 kg hängandes mellan benen

Provrörsbarn
2012-04-28, 10:28
Latsdrag är väl den som är mest lik chins. Annars kan du ju bara ha en träningspartner som hjälper dig lite när du kör chins tills du klarar en själv, sen flyter det bara på.

Jag själv klarade inte en enda för ett tag sen, några månader senare gjorde jag en etta med 30 kg hängandes mellan benen

Så jag borde helt enkelt satsa på att klara 1 chin och därefter köra på tills jag klarar fler och fler? Och för att klara 1 chin så kan jag bygga upp musklerna med hjälp av lastdrag? låter det rätt?

BicepsPeak
2012-04-28, 10:39
Så jag borde helt enkelt satsa på att klara 1 chin och därefter köra på tills jag klarar fler och fler? Och för att klara 1 chin så kan jag bygga upp musklerna med hjälp av lastdrag? låter det rätt?

Ja precis, om du väger för mycket kan du testa att deffa ner dig lite så blir den enklare i regel. Men jag gjorde så att jag körde en halv chins sen tog jag hjälp av en kompis så jag körde typ 5-6 st med hjälp och tillslut klarade jag en sen fler och fler, de gick snabbt :)

Provrörsbarn
2012-04-28, 10:52
Ja precis, om du väger för mycket kan du testa att deffa ner dig lite så blir den enklare i regel. Men jag gjorde så att jag körde en halv chins sen tog jag hjälp av en kompis så jag körde typ 5-6 st med hjälp och tillslut klarade jag en sen fler och fler, de gick snabbt :)

Nej för mycket väger jag inte, tvärtom skulle jag kunna tro! Lång och spinkig, det är isf musklerna som är för svaga helt enkelt. :P
Ligger på kcal-överskott nu och försöker bygga!
Och chins har jag hört är en bra övning!

kajjm
2012-04-28, 10:55
Jag har läst tips för folk som har svårt att klara chins alls.
Vad jag läste var är att köra negativa chins så mkt som du orkar.

Detta innebär, att du hoppar upp i chinpositionen som du har när du är längst upp.. och sen håller du emot så länge du kan, påväg ner alltså. gärna 20-30 sekunder, om du kan. stegvis längre o längre ner

Provrörsbarn
2012-04-28, 11:08
Jag har läst tips för folk som har svårt att klara chins alls.
Vad jag läste var är att köra negativa chins så mkt som du orkar.

Detta innebär, att du hoppar upp i chinpositionen som du har när du är längst upp.. och sen håller du emot så länge du kan, påväg ner alltså. gärna 20-30 sekunder, om du kan. stegvis längre o längre ner

Okey, Tack! Det ska jag lägga på minnet!

KalleTeodor
2012-04-28, 11:11
Nu vet jag inte om du har detta på ditt gym men när jag inte klarade så många chins i början så körde jag chins i maskin där man lägger på vikt så det blir enklare. Till slut kunde jag göra några stycken utan vikt och sen var det bara och försöka klättra uppåt i repsantal varje pass. Samma sak funkar givetvis om du har en träningspartner som kan hjälpa till lite.

Tomi
2012-04-28, 12:01
Vad jag läste var är att köra negativa chins så mkt som du orkar.

Jag använde mig av samma metod i början när jag knappt kunde göra 1 chins utan hjälp. När du känner att det blir lite tråkigt med negativa chins eller vill utmana dig ännu mer så försöker du hitta någon som kan hjälpa dig och köra riktiga.

svenbanan
2012-04-28, 12:23
Gummiband som sitter fast i stången loopat under foten/knät. Då kan du göra 5-10 reps av pullups. Tror det är effektivare att göra så än att göra latsdrag om du som mål har specifikt att du vill göra pullups. Det brukar också hjälpa att göra pullups flera dagar i veckan (oftare än andra övningar), men då ska du inte göra negativa (eftersom du förmodligen får för mycket träningsvärk). Ett bra sätt att rätt snabbt bli bättre på pullups är att göra så många set som möjligt med en minuts vila mellan. Du ska göra lika många reps varje set. När du inte grejar att göra så många reps i ett set slutar du. När du orkar göra tio ettor gör du nästa gång så många tvåor du kan osv. Detta rep-scheme är helt beroendeframkallande. :)

filmjölk
2012-04-28, 12:24
För att undvika begreppsförvirring:

Chins eller chin-ups är varianten där du har supinerat grepp "bicepsgrepp" och är för de flesta lättare än pull-ups.

Pull-ups har du handflatorna ifrån kroppen, pronerat grepp.

svenbanan
2012-04-28, 12:31
För att undvika begreppsförvirring:

Chins eller chin-ups är varianten där du har supinerat grepp "bicepsgrepp" och är för de flesta lättare än pull-ups.

Pull-ups har du handflatorna ifrån kroppen, pronerat grepp.

Förr var jag starkare i chins, nu är jag starkare i pullups. Undrar var jag egentligen är starkare, eller om det bara är teknik...

Silencer
2012-04-28, 12:38
Latsdrag och chins tränar exakt samma muskler förutsatt att man inte gör latsdraget till en roddövning som många tomtar på gymmet gör. Många som kör ryck och slit och lägger sig ner helt, även stora killar.

deadich
2012-04-28, 13:27
Finns ju massa pulldownmaskiner också, jag föredrar dessa före latsdrag i kabelmaskin.

För att undvika begreppsförvirring:

Chins eller chin-ups är varianten där du har supinerat grepp "bicepsgrepp" och är för de flesta lättare än pull-ups.

Pull-ups har du handflatorna ifrån kroppen, pronerat grepp.

Njae, internationellt så är det ju sådär. Men kollar man på t.ex. fitness sm så kallar de handflatorna från kroppen för chins såvitt jag vet och det gör majoriteten av människorna jag pratat med också. Oerhört idiotiskt och förvirrande.

filmjölk
2012-04-28, 13:30
Njae, internationellt så är det ju sådär. Men kollar man på t.ex. fitness sm så kallar de handflatorna från kroppen för chins såvitt jag vet och det gör majoriteten av människorna jag pratat med också. Oerhört idiotiskt och förvirrande.

Jo men de som sysslar med fitness skriver även bloggar där de har bilder på kvarg blandat med frysta bär. Att dessa är begreppsförvirrade är helt förståeligt.

svenbanan
2012-04-28, 13:34
Latsdrag och chins tränar exakt samma muskler förutsatt att man inte gör latsdraget till en roddövning som många tomtar på gymmet gör. Många som kör ryck och slit och lägger sig ner helt, även stora killar.

Om man bara är intresserad av att se på vilka muskler som tränas och förhoppningsvis växer så stämmer nog detta. Om man är intresserad av att bli bättre på chins/pullups så stämmer det mindre bra. Det är inte säkert man blir bättre i chins bara för att du blir starkare i latsdrag, eftersom tekniken/koordinationen är så superviktig.

svenbanan
2012-04-28, 13:35
Jo men de som sysslar med fitness skriver även bloggar där de har bilder på kvarg blandat med frysta bär. Att dessa är begreppsförvirrade är helt förståeligt.

+1 Hahaha! :D

Provrörsbarn
2012-04-28, 18:28
Kan man se chin och pull ups som en biceps övning också? Jag har en ganska stark rygg, men mina biceps är inte så utvecklade så för att klara chin/pull ups lättare kan det la vara bra att träna upp biceps till o börja med?

Silencer
2012-04-28, 18:50
Om man bara är intresserad av att se på vilka muskler som tränas och förhoppningsvis växer så stämmer nog detta. Om man är intresserad av att bli bättre på chins/pullups så stämmer det mindre bra. Det är inte säkert man blir bättre i chins bara för att du blir starkare i latsdrag, eftersom tekniken/koordinationen är så superviktig.

Styrkan i latsdrag är direkt överförbar till chins. Det enda som är annorlunda är att man måste balansera underkroppen.

svenbanan
2012-04-28, 19:00
Styrkan i latsdrag är direkt överförbar till chins. Det enda som är annorlunda är att man måste balansera underkroppen.

Ja precis. Fast det är ju inte så bara. Så styrkan är överförbar, men det är ju en hel del neuromuskulärt som inte är det.

svenbanan
2012-04-28, 19:01
Kan man se chin och pull ups som en biceps övning också? Jag har en ganska stark rygg, men mina biceps är inte så utvecklade så för att klara chin/pull ups lättare kan det la vara bra att träna upp biceps till o börja med?

För mig tar det inte så mycket på biceps. Men jag tror en hel del gör chins för bicepsträning. Du märker väl om du blir trött i armarna...

straand94
2012-04-28, 20:13
Kan man se chin och pull ups som en biceps övning också? Jag har en ganska stark rygg, men mina biceps är inte så utvecklade så för att klara chin/pull ups lättare kan det la vara bra att träna upp biceps till o börja med?

Det är ju bara att köra med handflatorna mot dig :)

straand94
2012-04-28, 20:21
När man kör pullups (handflatorna bortvända) ska man då dra sig rakt upp eller ska man luta sig så att man "bröstar" stången?