handdator

Visa fullständig version : Långa killar är bättre i marklyft?


BicepsPeak
2012-04-28, 10:06
Tja!

Jag ser många som är över 190 cm och de flesta brukar ha Marklyft som bästa övning. Jag är själv 195 cm och är starkast i Marken och många andra som är långa brukar ha marken som NR1.

Så frågan är om långa grabbar har lättare för just marken?

Mvh

Testarozza
2012-04-28, 10:09
Jag själv är ganska kort och tycker det är tvärtom. :)

rooz
2012-04-28, 10:11
Beror på stil tror jag.

Skickat från min GT-S5690 via Tapatalk 2

BicepsPeak
2012-04-28, 10:22
Själv är jag svagast i bänken, får ont i axlarna när jag kör över 120 kg så nu kör jag bara med hantlar och snebänk, jag har ju långa armar så kanske är lättare att få axel problem?

vicarious
2012-04-28, 10:24
Skulle säga att det är förhållandet mellan de olika kroppsdelarna som avgör mycket, inte bara just armarnas längd. Men i regel kan man nog säga att de som har lite längre armar oftast är starkare i drag och svagare i pressar.

hugok
2012-04-28, 10:25
Jag är 195 och har marken ungefär jämn med bänken, böjen är jag starkast i.

BicepsPeak
2012-04-28, 10:37
Skulle säga att det är förhållandet mellan de olika kroppsdelarna som avgör mycket, inte bara just armarnas längd. Men i regel kan man nog säga att de som har lite längre armar oftast är starkare i drag och svagare i pressar.

Ah precis de tänkte jag med!

deadich
2012-04-28, 13:40
Skulle säga att det är förhållandet mellan de olika kroppsdelarna som avgör mycket, inte bara just armarnas längd. Men i regel kan man nog säga att de som har lite längre armar oftast är starkare i drag och svagare i pressar.

Jajamen. Dock i bänken är det ju väldigt mycket armlängden men i mark är det flera saker. Det allra viktigaste i mark är ju dock att hitta den perfekta tekniken för just ens egna kropp. Generellt sett så är ju långa svagare i bänk och starkare i mark.

svenbanan
2012-04-28, 14:12
Det har väl egentligen mest med hur långa vissa ben (hävarmar) är i förhållande till andra. Har man långa armar i förhållande till hur lång rygg och ben är så behöver man ju inte böja så mycket i knän och höft för att nå stången, och då jobbar musklerna i starkare positioner. Men man kan ju vara kort och ha samma förhållande armar-rygg/ben och alltså också ha bättre förutsättningar för marklyft fast armarna är mycket kortare...

vicarious
2012-04-28, 14:17
Det har väl egentligen mest med hur långa vissa ben (hävarmar) är i förhållande till andra. Har man långa armar i förhållande till hur lång rygg och ben är så behöver man ju inte böja så mycket i knän och höft för att nå stången, och då jobbar musklerna i starkare positioner. Men man kan ju vara kort och ha samma förhållande armar-rygg/ben och alltså också ha bättre förutsättningar för marklyft fast armarna är mycket kortare...

Exakt :)

JJOHANSSON
2012-04-28, 14:18
190cm, värdelös på marklyft :(

Långa ben och korta armar.

Tyrwing
2012-04-28, 16:00
193 och ökar rätt stadigt i marken jämfört med mina andra basövningar. Nu har jag happat runt en massa men som sagt, i jämförelse så ökar marken lättast. Har inte stött på problem än.
Har ganska hyffsat förhållande mellan armar/rygg/ben. Lite längre armar månne.

z_bumbi
2012-04-28, 16:37
Med större kroppsvikt är det lättare att dra tungt i marken.
I bänk är kroppsvikten ingen fördel på samma sätt.
I böj kan en lång person behöva gå upp rejält vikt/muskelmassa för att bli tillräckligt stabil.

svenbanan
2012-04-28, 19:07
Med större kroppsvikt är det lättare att dra tungt i marken.
I bänk är kroppsvikten ingen fördel på samma sätt.
I böj kan en lång person behöva gå upp rejält vikt/muskelmassa för att bli tillräckligt stabil.

Är det nån slags tröghet i bålen/buken som gör att det är en fördel, eller vad är det egentligen?

DarcyGrahn
2012-04-28, 19:12
Längre personer har oftast långa ben och armar jämfört med torson/överkroppen . Det ger bättre vinklar i just marklyft. Korta personer har generellt sett kortare armar och ben jämfört med överkroppen vilket blir jobbigt i marklyft eftersom korta ben ska dra upp en lång rygg och får sämre hävstång.

Det jag skrev ovanför tror iaf jag är anledning till att längre personer generellt sett är duktiga i mark.

Lillleif
2012-04-28, 19:15
Jag är 192cm lång, har betydligt lättare för mark än bänk.

BicepsPeak
2012-04-28, 19:16
Jag är 192cm lång, har betydligt lättare för mark än bänk.

Precis jag med! Är det lättare att få axel problem om man har långa armar t.ex när man kör bänk?

filantropen78
2012-04-28, 23:41
Kuggfråga: Vad är enklast att bryta av? En kort/grov pinne alt smal/lång?

TREX
2012-04-29, 00:18
Kuggfråga: Vad är enklast att bryta av? En kort/grov pinne alt smal/lång?

Det beror på vad pinnen är gjord av, och vi alla vet att vi långa människor är gjorda av virke hårdare än stålmannen.

<- Ca 193 över havet och kört mark 3-4 gånger i mitt liv så kan omöjligt svara om det är något jag är bra på :)

bear.flowertwig
2012-04-29, 11:33
Jag är 194 lång och började min gymkarriär genom att köra 40% latsdrag, 50% bicepscurl och 10% övrigt så utvecklingen när jag väl fattade att det var dags att bredda registret borde väl ha varit hyfsad i marklyft men njae... Som nämnts tidigare antar jag att det handlar mycket om proportioner och själv har jag en ovanligt lång rygg. Var dessutom länge kass i böj så även om jag gillar mark så har starten alltid varit ett h*e. Klena långa ben och sen en lång rygg som får ta smällen och blir tvungen att bryta upp vikten genom näst intill raka mark. Tog dessutom många år att lära mig att ryggen är lite sned och att omvänt grepp inte funkar alls då det gör ryggen ändå snedare åt ena hållet. Lite synd att det ibland tar sån tid att komma till insikt, i det här fallet vad som hade varit ett bra upplägg och att våga se sina svagheter och bearbeta dem.

jokem
2012-04-29, 11:56
Det beror mer på hur förhållandet mellan kroppsdelarna ser ut snarare än kroppslängden totalt sett.

T.ex. har många bra knäböjare korta lårben och lång överkropp, har de korta armar blir de även riktigt bra bänkare oftast samtidigt som de har bra förutsättningar för tyngdlyftning om de får hyfsat långa armar!