handdator

Visa fullständig version : Stående vadpress smärtar i knävecket??


Wessen
2012-04-28, 10:00
När jag kör stående vadpress så känns det mycket mer i knävecket och ett par centimeter ovanför knävecket, så det börjar smärta för mycket där innan jag känner att vaderna fått arbetat tillräckligt mycket.

Har någon upplevt samma sak eller någon aning hur detta kan lösas??

blondyz
2012-04-28, 10:02
Fel vinkel i knäled kanske?

Lychgate
2012-04-28, 10:06
M. Gastrocnemius(yttre vadmuskeln) ursprung är ovanför knäleden och det är antagligen där som du får spänning i. Går du djupt när du utför vadpressarna och stretchar ut muskeln mer än normalt?

Wessen
2012-04-28, 11:18
M. Gastrocnemius(yttre vadmuskeln) ursprung är ovanför knäleden och det är antagligen där som du får spänning i. Går du djupt när du utför vadpressarna och stretchar ut muskeln mer än normalt?

Jag brukar gå ända ner och ända upp! Är det bra eller dåligt?

mattilainen
2012-04-28, 11:21
har du raka ben?

Wessen
2012-04-28, 16:09
har du raka ben?

Ja!

Lychgate
2012-04-28, 16:14
Jag brukar gå ända ner och ända upp! Är det bra eller dåligt?

Det beror på längden av dina vadmuskler. Använder du extravikt och går så djupt du kan blir det en stretcheffekt. Testa att inte gå hela vägen ner i bottenläget utan stanna en bit ovanför. Kör lungt och kontrollerat utan att studsa med hjälp av gummibandseffekten som man gör vid vadpressar.

Testa även att stretcha vaden dagar då den inte tränas för att få ett längre rörelsemoment.

z_bumbi
2012-04-28, 16:36
Om du kör i någorlunda kontrollerat tempo och inte tokstudsar i botten så:

*Gör det ont under setet? I så fall ganska normalt och att du helt enkelt får fortsätta nöta tills det området blir starkare.
*Gör det också ont efteråt? Inte så bra, kör lättare under en period för att se om området som behöver stärkas hinner med bättre och sedan ökar du stegvis.
*Korta inte av rörelsen i onödan och en av de bästa stretcharna för vaderna är att köra full rörelse med paus i botten så behöver man stretcha så vinner man inget på att köra kortare och sedan stretcha.

Wessen
2012-04-28, 17:46
Om du kör i någorlunda kontrollerat tempo och inte tokstudsar i botten så:

*Gör det ont under setet? I så fall ganska normalt och att du helt enkelt får fortsätta nöta tills det området blir starkare.
*Gör det också ont efteråt? Inte så bra, kör lättare under en period för att se om området som behöver stärkas hinner med bättre och sedan ökar du stegvis.
*Korta inte av rörelsen i onödan och en av de bästa stretcharna för vaderna är att köra full rörelse med paus i botten så behöver man stretcha så vinner man inget på att köra kortare och sedan stretcha.

Det är under själva setet som det gör ont. Det kan nog vara för att jag inte är riktigt töjd där. Jag kör väldigt kontrollerat och djupt. Som du antyder så kan det säkert bli bättre med tiden ju mer det töjs ut, jag har trots allt inte kört stående vadpress så många gånger. Tack!

Wessen
2012-04-28, 18:19
Det beror på längden av dina vadmuskler. Använder du extravikt och går så djupt du kan blir det en stretcheffekt. Testa att inte gå hela vägen ner i bottenläget utan stanna en bit ovanför. Kör lungt och kontrollerat utan att studsa med hjälp av gummibandseffekten som man gör vid vadpressar.

Testa även att stretcha vaden dagar då den inte tränas för att få ett längre rörelsemoment.

Tack! Jag ska både testa att inte köra ändå ner i botten och stretcha lite mer!