handdator

Visa fullständig version : Kreatin + gainer direkt efter träning, eller nyblandat kreatin + käk lite senare?


Nex
2004-01-24, 00:32
När det gäller kreatinintaget efter träning har jag följande alternativ:

1. Blanda kreatinet med gainern som jag sveper direkt efter passet (och som då har stått och dragit i typ 1,5 timme)
2. Ta gainern direkt efter passet som vanligt, men blanda och ta kreatinet separat typ en timme senare då jag käkar.

Har för mig att jag såg i nån annan tråd att kreatinets upptagning försämras om det stått och dragit ett tag, och att det är bäst att dricka det nyblandat.

Därav frågan: vilket av ovanstående alternativ är bäst?

Sen såg jag även att Exell skriver att man ska blanda kreatinet i ljummet vatten... (vilket ju känns lite sunkigt). Är det någon betydande försämring att blanda ut det i kallt vatten?

aliquis
2004-01-24, 01:01
Löser sig snabbare i ljummet vatten, och jag slänger i det i "gainern" och låter den stå... hoppas det inte gör alltför mycket, inte ens om man har juice och grejer.

Micke_B
2004-01-24, 16:20
Brukar ta med mig bara pulver, dvs gainer + kreatin i en shaker. Sen när jag har tränat klart å ska duscha å så, då fyller jag på med vatten å dricker upp häxbrygden. :MrT:

Nex
2004-01-24, 19:27
Ok... låter alltså som att det inte finns några nackdelar med att ha kreatin och gainer färdigblandat (med mjölk för min del) i typ 1,5 timme innan man suger i sig det.

Apropå dess lösningsförmåga så märker jag iaf ingen skillnad i hur väl det (Exells monohydrat i mitt fall) löser sig i ljummet respektive kallt vatten. Det är ju inte direkt så att det blir klumpar. :D

Däremot har jag ibland blandat Protec i (jävligt) varm choklad på jobbet, och det blir inte snyggt... klumpigt som fan. Antar att kaseinet koagulerar eller nåt. Men det är smällar man får ta. :D :eating:

aliquis
2004-01-24, 23:16
nex: kreatinet kan ju lösa upp sig så att vätskan blir helt klar, dvs att du inte ser de små vita kornen alls.

Sparrisen
2004-01-25, 13:53
Står kreatinet länge i vatten (tillräcklig mängd) så löses det upp helt, och det verkar som om det "försvunnit". Kreatinet finns dock kvar... :thumbup:

Sparrisen
2004-01-25, 13:53
Edit; allt blandas i magen... ;)

Jacobg
2004-02-03, 18:27
Skulle detta kunna vara en bra blandning: protein + kreatin + dextropur i samma? Detta bör välll vara bra att ta efter träning? eller? blandat med vatten alltså...

King Grub
2004-02-03, 18:29
Originally posted by Jacobg
Skulle detta kunna vara en bra blandning: protein + kreatin + dextropur i samma? Detta bör välll vara bra att ta efter träning? eller? blandat med vatten alltså...

Javisst. Proteindrinkar blandas dock med fördel med mjölk, för extra protein och insulinpåslag.