handdator

Visa fullständig version : Allmän fråga om träning och deffning


Krut
2012-04-27, 23:47
Hej!

Jag har läst många användbara trådar här på forumet men har först nu bestämt mig för att bli medlem. Jag har nämligen lite frågor runt min träning och tänkte att det var smartast att sprida ut frågorna på några separata trådar så det inte blir så stort och rörigt. Även detta blev rätt långt, skippa till sista stycket om du inte orkar läsa. ;)

Jag är 18 år och har tränat på gym sedan jag var ca 15. Det har gått lite i perioder men jag har ändå hållt igång rätt så bra trots vissa uppehåll. På gymmet kör jag främst styrketräning och brukar även varva med konditionspass då och då. I övrigt tränar jag inget annat än i den idrottskurs jag deltar i genom skolan. Var länge sen jag mätte exakt men skulle gissa på att jag väger runt 64kg och är 1,73 lång.

Jag har nu rätt bra med muskler, kan självklart bli bättre, men många delar är jag nöjd med. Trots det finns det ju alltid något bättre att sträva efter.. Det jag gärna skulle vilja förbättra är mage. Då jag vet att underhudsfettet över magrutorna är det främsta skälet till att de inte syns så har jag gjort halvhjärtade försök till att deffa några gånger. Det har i sin tur inneburit att jag ätit mindre för att dra ner på kaloriintaget. Det här går inte alls ihop med det faktum att jag vill bibehålla och bygga muskelmassa. Då behövs kilo med protein och energi..

För att få denna ekvation att stämma har jag tänkt lägga upp en plan där jag varvar varje styrketräning med ett konditionspass. Samtidigt äter jag som vanligt (om inte mer) och bränner ändå fett på magge. Skippar socker och snabba kolhydrater men drar inte ner på energi i övrigt och särskilt inte protein.

Jag har först på senare insett att jag egentligen inte vill bygga större och större muskler. Särskilt armarna är det nu bra med (på gränsen till för stort enligt vissa). Jag vill ha snygga muskler som passar ihop med en slank och vältränad kropp.

Nu kanske frågeställningen blev lite flummig ändå men det jag främst är ute efter är synpunkter och råd till hur jag som individ skulle kunna träna för att få en så snygg kropp som möjligt. Detta (http://www.strongbow.net/wp-content/uploads/2011/09/building-the-perfect-body.jpg) är t.ex. ett mål jag strävar efter. Kan jag komma nära detta (förstår själv att jag inte kan bli lika fitt) genom att köra ett tre delar styrketräning, tre delar kondition i veckan? Lägger gärna upp en bild på mig om det skulle underlätta.

Tacksam för svar! Och tack för ett grymt forum!

Fredron
2012-04-28, 00:29
Hej!
Jag förstår verkligen inte vad du menar eller hur du tänker gällande din deff.
Antingen kan du skära ner på energiintaget, eller så kan du träna mer, eller varför inte en mix av det. För att bygga muskler effektivt är det en bra idé att ligga på kaloriöverskott, för att förlora fett måste du ligga på kaloriunderskott.
Sen tror jag inte att du bör skära ned alltför mycket på kolhydraterna om du ska fortsätta träna mycket. Du kommer antagligen förlora mycket energi, ork och motivation om du försöker minimera intaget.
Personen på bilden har nog tränat ett tag, du får gärna lägga upp en bild på dig själv om du vill veta hur du ligger till.
Musklerna kan endast utvecklas på ett sätt, det spelar ingen roll hur eller vad du tränar, det förändrar bara takten på muskelutvecklingen, inte hur de slutligen kommer se ut. Du kan alltså inte träna för att få slanka muskler eller liknande. Det är dina gener som bestämmer du dina muskler ser ut och det kan du inte ändra på.

Victuhh
2012-04-28, 00:40
Du tänkt äta som du gör och bara öka cardioträning för att nå kaloriunderskott om jag förstått rätt. Det är klart det kommer fungera om du gör det rätt, frågan är exakt hur mycket dock, men prova dig fram och se om du går ner något.

Tips: Väg dig på morgonen efter du varit och tömt blåsan, vätskan i kroppen kan påverka vikten väldigt mycket.

Får man fråga hur stora armar du har eftersom de klassas som för stora enligt vissa? ^^
Väger själv 83 kilo på 1,70 lång.

Krut
2012-04-28, 10:15
Hej!
Jag förstår verkligen inte vad du menar eller hur du tänker gällande din deff.
Antingen kan du skära ner på energiintaget, eller så kan du träna mer, eller varför inte en mix av det. För att bygga muskler effektivt är det en bra idé att ligga på kaloriöverskott, för att förlora fett måste du ligga på kaloriunderskott.
Sen tror jag inte att du bör skära ned alltför mycket på kolhydraterna om du ska fortsätta träna mycket. Du kommer antagligen förlora mycket energi, ork och motivation om du försöker minimera intaget.
Personen på bilden har nog tränat ett tag, du får gärna lägga upp en bild på dig själv om du vill veta hur du ligger till.
Musklerna kan endast utvecklas på ett sätt, det spelar ingen roll hur eller vad du tränar, det förändrar bara takten på muskelutvecklingen, inte hur de slutligen kommer se ut. Du kan alltså inte träna för att få slanka muskler eller liknande. Det är dina gener som bestämmer du dina muskler ser ut och det kan du inte ändra på.

Jag formulerade mig nog lite knasigt då det inte gäller någon deff i vanlig bemärkelse. Jag har redan en rätt smal kropp så jag vill inte sluta äta eller något sådant. Jag undrade mest över om det går att göra som du beskriver att äta mycket kolhydrater men träna desto mer cardio och på så sätt både bibehålla muskler och bli lite smalare.

Strävar främst mot att få en "atletisk" kropp. Helst inte den lite överpumpade stilen där partierna över bröst som axlar sjunker över kroppen och man får en nästan framåtlutande stil. Då ska man såklart ha tränat rejält mycket också.

Här kommer två bilder sen någon vecka tillbaks. Några tips?

Krut
2012-04-28, 10:20
Du tänkt äta som du gör och bara öka cardioträning för att nå kaloriunderskott om jag förstått rätt. Det är klart det kommer fungera om du gör det rätt, frågan är exakt hur mycket dock, men prova dig fram och se om du går ner något.

Tips: Väg dig på morgonen efter du varit och tömt blåsan, vätskan i kroppen kan påverka vikten väldigt mycket.

Får man fråga hur stora armar du har eftersom de klassas som för stora enligt vissa? ^^
Väger själv 83 kilo på 1,70 lång.

Heh, nja enligt mig är de knappast för stora. Jag syftar här på biceps som jag på rätt kort tid har lyckats lägga på rejält med. Jämfört med nästan alla av er här på forumet är det självklart inget att mäta sig med.. ;)

vicarious
2012-04-28, 10:44
Vill du behålla muskler och bli smalare är det en deff du ska göra. Det krävs ingen konditionsträning för något sådant, utan ett energiunderskott helt enkelt. Rekommenderas att du styrketränar tungt under deffen för att behålla de muskler du har. Håll även ett högt proteinintag.