handdator

Visa fullständig version : Kreatin + Grapefruktjuice


Maskan
2012-04-27, 22:42
Tja! Hörde av en kompis att kreatin tas upp mycket "bättre" om man dricker det med grapefruktjuice.

Någon som har något vettigt svar på det? Verkar intressant tar det själv med vatten!

LarsLasr
2012-04-27, 23:07
Kreatin info (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=105194)

Om du inte orkar läsa allt är dessa några guldkorn.
Kreatin förbättrar glykogeninlagringen och ett stort intag av kolhydrater tillsammans med kreatin efter aktivitet kan också höja intaget av kreatin i muskulaturen så man kan med fördel inta kreatin efter träning i samband med ett stort kolhydratintag.

Kan jag blanda kreatinet i vilken vätska/drink som helst?
Ju lägre pH på vätskan desto kortare tid bör gå mellan det att man blandar kreatinet tills det att man intar det. Det kan bara vara en fördel att blanda kreatin med kolhydrater eller protein då det hjälper musklerna att ta upp kreatinet.
Hur långt tidigare kan jag blanda ner kreatinet i vätska innan jag dricker det?
Det beror på vätskan. Efter 2 timmar är ungefär 95 % av allt kreatin kvar om det har blivigt upplöst i vatten. Ju lägre pH på vätskan som man löser upp kreatinet i desto snabbare nedbrytning av kreatinet.

Vet inte vilket pH grapefrukt ligger på, surare än vatten skulle jag tro.
Skillnaden på att ta med vatten eller juice är troligen minimal om man samtidigt blandar med andra kolhydrater, men om du inte tar några kolhydrater utöver juicen så skulle jag föredra juice.

Sverker
2012-04-28, 05:54
Misstänker att det är missförstånd i översättningen. Idén kommer ifrån USA där man dricker druvjuice ( grape ). Druvjuice är extremt sött och kolhydratrikt. Insulintoppen kommer snabbt och kreatinet ska tas upp av musklerna.