handdator

Visa fullständig version : Benpress för fokus på hamstrings


streetsmart
2012-04-27, 22:38
Av egen erfarenhet så känns det mest på främre lår när jag kör benpressar oavsett djup, jag har benen placerade högt upp och inte så brett ifrån varandra 20cm typ, hur ska jag placera mina fötter för att fokusera på mina baksida lår i denna övning?

TREX
2012-04-27, 22:39
Fötterna pekandes utåt som ett V och bredare fotplacering.

Rusk
2012-04-27, 23:00
Fötterna pekandes utåt som ett V och bredare fotplacering.

Detta + fötterna högt placerade, tycker dock det tar mest i röven.
Ska du ha en ren övning för dina bakre ben så finns det bättre alternativ som tex lårcurl och stela marklyft.

tobbo
2012-04-27, 23:07
Pressa ut knäna så mycket det går

Sheogorath
2012-04-28, 04:27
Eftersom man sträcker i både knä och höft samtidigt kommer benpress aldrig bli en vettig övning för hamstrings. Det är som att försöka träna biceps med bänkpress. Man kan komma åt insida lår bättre genom att placera fötterna brett och man kan komma åt röven bättre genom att placera fötterna högt.

Vill man träna hamstrings vettigt får man kika på till olika varianter av good-mornings, raka mark och curlar.

Albin Eriksson
2012-04-28, 07:03
Tycker att jag får ganska bra träff (i vissa benpressar) av hög fotställning, det känns då i röv OCH hams.

BicepsPeak
2012-04-28, 10:15
Va någon som sa att om man pressar med hälarna så tar det på hamstring och om man pressar med tårna så tar det mer på framsida eller om det var tvärtom. Sen om man har fötterna längre upp på plattan och hur brett man håller isär fötterna

vicarious
2012-04-28, 10:26
Ännu högre fotplacering. Dock vet jag inte varför man vill köra benpress för baksida lår? Finns ju gott om andra bra övningar för att isolera baksidan.