handdator

Visa fullständig version : Hur länge kan man dieta...


dennipavlovic
2012-04-27, 20:52
Hur länge kan man dieta utan att det är skadligt?

En av mina mer erfarna kompisar säger att om man dietar en längre tid dvs exempel 4 månader, så tappar du massvis med muskler fastän man kör kosten rätt..no matter what liksom...

Är det sant? Varför ska en 4 månadersdeff vara sämre än en 2 månaderdeff?

King Grub
2012-04-27, 20:54
Det finns ingen sådan bestämd tidsperiod. Det hänger på fler och andra faktorer än tid.

Och din erfarna kompis är nog inte så erfaren som han vill tro.

begt
2012-04-27, 20:54
Det är BS.

Inge Enveten
2012-04-27, 20:56
Det finns ingen sådan bestämd tidsperiod. Det hänger på fler och andra faktorer än tid.

Och din erfarna kompis är nog inte så erfaren som han vill tro.

Risk för metabola defekter torde väl öka desto längre diet man genomför? Självklart beroende på andra faktorer men generellt.

dennipavlovic
2012-04-27, 20:59
Risk för metabola defekter torde väl öka desto längre diet man genomför? Självklart beroende på andra faktorer men generellt.


Förutsatt att jag sköter min kost till fullo kan jag inte se problemet..
Ska hälsa min kompis :smash:

tack för dem snabba svaren, då behöver jag inte oroa mig, har även ätardagar så jag inte blir psykiskt instabil :naughty:

King Grub
2012-04-27, 21:02
Risk för metabola defekter torde väl öka desto längre diet man genomför? Självklart beroende på andra faktorer men generellt.

Vilken metabol defekt tänker du på?

Inge Enveten
2012-04-28, 10:55
Vilken metabol defekt tänker du på?

Defekt var möjligen ett otydligt ordval. Syftade på en nedsättning. Möjligen permanent.

anvihl
2012-04-28, 11:45
Jag själv låg på diet i 18mån och det enda jag märkte med metabolismen var att den blev slöare om jag inte körde cardio alltså låt säga att jag ska ha i mig 2000kcal och käkar då 2500kcal och bränner bort 500 med cardio . Men om jag käkade 2000kcal utan att köra någon cardio gick jag inte ner i vikt efter ett tag var tvungen att "få igång kroppen" på nått sätt och nej jag fuskade inte eller dylikt hade stenkoll på allt jag åt genom kaloriräkning.

azrael109
2012-04-28, 12:57
Jag själv låg på diet i 18mån och det enda jag märkte med metabolismen var att den blev slöare om jag inte körde cardio alltså låt säga att jag ska ha i mig 2000kcal och käkar då 2500kcal och bränner bort 500 med cardio . Men om jag käkade 2000kcal utan att köra någon cardio gick jag inte ner i vikt efter ett tag var tvungen att "få igång kroppen" på nått sätt och nej jag fuskade inte eller dylikt hade stenkoll på allt jag åt genom kaloriräkning.

Det här märker jag också och det verkar rätt underligt. -500 borde vara -500 oavsett om man kör cardio eller inte, men min kropp vill inte riktigt fatta det.

Oavsett vilket finns det folk som har dietat extremt länge och det har fungerat bra för dem.

Sniggel
2012-04-28, 13:44
Det här märker jag också och det verkar rätt underligt. -500 borde vara -500 oavsett om man kör cardio eller inte, men min kropp vill inte riktigt fatta det.

Oavsett vilket finns det folk som har dietat extremt länge och det har fungerat bra för dem.

Det kanske inte är -500 isåfall. Det kanske är -700 vid cardio. Vad för aktiviteter utsätter du dig för att kunna utföra cardion. Reser du dig från stolen och tar dig till gymmet t ex?

Där var en studie för ett bra tag sen som visade att där var en större skillnad i kaloriförbrukning än förväntat av att på t ex ett kontorsjobb ta promenadpauser på 30 sekunder (eller så, kommer inte ihåg exakta siffror) då och då jämfört med att hela tiden sitta på sin plats.
Det verkade som att minimal aktivitet kunde förhindra en kraftigt minskad energiförbrukning av att vara stilla sittande.