handdator

Visa fullständig version : Basövningshalt i 3-splittar och 5-splittar


cnsforpresident
2012-04-27, 01:07
En tanke.

Högvolymsträning som uppnås genom rullande 3-split tycks mig ha en klart högre andel basövningar som del av volymen än exempelvis en byggar-5-split.

Så: kan andelen basövningar vara skälet att somliga klagar på 3-splitten som utbrännande? Om man inte ligger på 5-split har man inte råd med pump-tråk-isolationsövningar i kabelhissar och maskiner.
Och borde man inte därför INTE rekommendera att bara köra klassiska friviktsbasövningar som övningsbas för folk som rullar 3-splittar?

Bara tanke när jag kikade på egna scheman genom tiderna. Gamla 5-splittar har helt klart mindre CNS-krävande stoff i sig.

Fishtank
2012-04-27, 05:09
Jag tycker inte det är utbrännande iaf.
Kroppen vänjer sig.
Kör push pull ben och har gjort det sen sommaren.
Hög fokus på basövningarna.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2

mognus
2012-04-27, 12:04
Jag tycker inte det är utbrännande iaf.
Kroppen vänjer sig.
Kör push pull ben och har gjort det sen sommaren.
Hög fokus på basövningarna.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2

+1

jag börjar och lägger mest fokus på basövningarna. sen kör jag varierande isolationsövningar tills jag känner att det är nog. om det är 100% opti har jag svårt att tro. men resultat ger det och jag känner mig inte speciellt utsliten.

bustz0rz
2012-04-27, 12:07
Skillnaden kan väl också ligga i att du hinner köra varje muskel fler gånger i veckan med en 3-split gentemot en 5-split. Det kanske i sig gör att folk blir mera utbrända med en 3-split(nu har jag ju dock inte hört så mycket om det, men ändå). Tror du inte?