handdator

Visa fullständig version : Är verkligen pump irrelevant för volymuppbyggnad?


Rikard Jansson
2012-04-26, 23:22
Läste någonstans att muskelminne handlar om att något inuti muskeln har töjts ut, och därför får man lättare stora muskler om man har haft det. Borde då inte pump fungera lite på samma sätt, och töja ut detta så det blir lättare att bygga ut så att säga?

Morty
2012-04-26, 23:25
Inte inuti muskeln, utanpå. Det är fascian som ska ha töjts ut och därför ska det vara lättare att bygga. Vissa menar att det är den tighta fascian som gör det svårt att öka i massa och om fascian inte är tight så ska det vara lättare att öka. Svullna muskler, som man ju får av kreatin, pump och tillskott som NO-Xplode ska då göra det lättare att bygga.

Bland annat Berkhan har sagt nåt om detta.

Spartansk
2012-04-26, 23:25
Ja, enligt vissa så kan muskeln växa av att man töjer fascian (heter det minsann), vilket både kan åstadkommas med pump och med stretching. Har för mig Arnold var inne på det. Jag vågar inte uttala mig i debatten dock. ;)

Rikard Jansson
2012-04-26, 23:26
Noice! Då ni, och Arnold, och Grandmaster säger det så tänker jag ignorera alla nay-sayers! tack:D

Spartansk
2012-04-26, 23:27
Arnold tyckte att man skulle stretcha och/eller posera muskel man tränar mellan varje set. Ingen slö setvila där inte. ;)

blondyz
2012-04-26, 23:28
Jag har svårt att tro att en muskel går oberörd med ökat intramuskulärt tryck. Alltså borde det antingen underlätta bygge på något sätt (ökad styrka, kraft, volym, whatever) temporärt tills trycket avtar eller tvärtom försvåra det.

Oavsett är det väl inte helt irrelevant, dock tror jag inte någon har undersökt hur stor effekt det ökade trycket skulle ha på muskelns arbete.

Morty
2012-04-26, 23:29
Ja, enligt vissa så kan muskeln växa av att man töjer fascian (heter det minsann), vilket både kan åstadkommas med pump och med stretching. Har för mig Arnold var inne på det. Jag vågar inte uttala mig i debatten dock. ;)

Juste, har nog också hört nåt om detta från Arnold. Var angående bröstflies.

mikaelj
2012-04-26, 23:46
Har inte muskelminne snarare med satellitceller att göra?

Erik_Hellström
2012-04-26, 23:55
Har inte muskelminne snarare med satellitceller att göra?

Har jag också för mig.
Och med tanke på att AAS ger fler satellitceller (och inte bara större befintliga som ren träning gör...) så kan en individ som någon gång under sitt liv tagit otillåtna preparat få en kraftig reboundeffekt vid återupptagande av träning efter ett eventuellt uppehåll, aka muskelminne.

Kan ha förstått det fel, men det är uppfattningen jag har om muskelminnebegreppet (som såklart också kan appliceras på rena tränande, men inte med lika markanta resultat...)

mikaelj
2012-04-27, 00:00
Det är precis det jag också hört/läst.

RobbanColeman
2012-04-27, 06:08
FST-7, Fascia stretch training seven

Jag har alltid trott på pump, kommer alltid göra. Därför jag inte tror på helkropp, det blir inte samma med den saken då. Med progression under mina helkropp orkade jag ej få pump.

Bara som jag beskådat och upplevt nu, alltså min sanning, man behöver ej hålla med.

ARMSTARK
2012-04-27, 09:18
Jag har ( utan att kunna fina termer ) fått lära mig att när man har pump ofta kommer kroppen att effektivare kunna leverera mycket blod till musklerna. Förmodligen genom att skapa tjockare blodådror m.m.

Mycket blod snabbt till musklerna = Mer syre till musklerna = Man kan lyfta tungre och längre.

Det här är ju bro-science men låter logiskt. ;)

Knatcharn
2012-04-27, 09:23
Arnold tyckte att man skulle stretcha och/eller posera muskel man tränar mellan varje set. Ingen slö setvila där inte. ;)

Det rådet fick jag av en byggare.. Han sa att för honom var det som att trycka på en knapp när han började stretcha mellan seten. Jag själv har dock inte tränat i tillräckligt många år för att kunna avgöra en skillnad.

Nikodemus
2012-04-27, 09:32
FST-7, Fascia stretch training seven

Jag har alltid trott på pump, kommer alltid göra. Därför jag inte tror på helkropp, det blir inte samma med den saken då. Med progression under mina helkropp orkade jag ej få pump.

Bara som jag beskådat och upplevt nu, alltså min sanning, man behöver ej hålla med.

haha robban dina disclaimers : )

King Grub
2012-04-27, 09:51
Pumpen i sig har knappast den effekten. Möjligen att träningssättet som ger pump har större muskeluppbyggande effekter, och pumpen är en sidoeffekt.

hurril
2012-04-27, 09:54
Pumpen i sig har knappast den effekten. Möjligen att träningssättet som ger pump har större muskeluppbyggande effekter, och pumpen är en sidoeffekt.

Det finns de som har åsikten att pumpen i sig skapar ett strypande tillstånd - likt strypträning då. Vad tror du om det?

Silencer
2012-04-27, 10:07
Det finns de som har åsikten att pumpen i sig skapar ett strypande tillstånd - likt strypträning då. Vad tror du om det?

Ja det är väl det hela den sarkoplastiska hypoertrofin bygger på, ocklusionseffekten och en syrefattig miljö.

ARMSTARK
2012-04-27, 10:23
Pumpen i sig har knappast den effekten. Möjligen att träningssättet som ger pump har större muskeluppbyggande effekter, och pumpen är en sidoeffekt.

Vad tror du om det jag var inne på i #12 ? Bro-science eller?

King Grub
2012-04-27, 10:24
Jag känner inte till att det finns några begränsningar i kärlsystemet som hindrar tillräckligt med blod att nå musklerna. Och det är begränsad tillgång till syre som sänder signaler för tillväxt, om något, inte större tillgång.

ARMSTARK
2012-04-27, 10:38
Skulle mao vara att pumpen stasar muskeln och ger önskad effekt då...

hurril
2012-04-27, 10:41
Jag känner inte till att det finns några begränsningar i kärlsystemet som hindrar tillräckligt med blod att nå musklerna. Och det är begränsad tillgång till syre som sänder signaler för tillväxt, om något, inte större tillgång.

Tanken är kanske att en rejäl pump trycker så hårt mot muskelfascian att ett kortsiktigt compartment-syndrom uppstår. Vad vet jag :)

Lord Humungus
2012-04-27, 11:00
Har hört att synthol kan ge större muskler permanent då det frigör utrymme för musklerna att växa sig större på, så det kanske är på samma sätt det är med pump

Eddie Vedder
2012-04-27, 11:20
Det finns de som har åsikten att pumpen i sig skapar ett strypande tillstånd - likt strypträning då. Vad tror du om det?

Att man inte vet något om pump är ju sannolikt också en konsekvens av att det knappast är lätt att mäta. Kanske pump är den avgörande faktorn och att 8-12 reps ger mer pump helt enkelt? Och då misstar man pumpens effekt och drar andra slutsatser?

Jag säger inte att jag tror det men jag menar bara att pumpen som sagt är väldigt svår att mäta. Man kan dock enkelt mäta antal repetitioner.

Och som vanligt är det ju så att folk som är intresserade av vetenskap inte säger emot andra hypoteser bara för att de är obevisade, men man kan heller inte säga att det är så. En disclaimer som borde vara onödig eftersom det säger sig självt men man blir ju tvungen med tanke på senaste tidens diskussioner.

Spetälsk
2012-04-27, 11:27
Det finns de som har åsikten att pumpen i sig skapar ett strypande tillstånd - likt strypträning då. Vad tror du om det?Låter konstigt. blodvolymen i den arbetande muskeln ökar, det är väl det tillskottet av blod och ett högre tryck i blodkärlen som ger svullnaden, är pumpen? om det inte är blod, vad för materia kan det annars vara? en viktig lokal effekt av konditionsträning är att kapilärsystemet utvecklas i den belastade muskeln så blodkärlens totala tvärsnittsarea ökar. en uppenbar effekt av styrketräning är att de större blodådrorna blir växer/mer synliga ochd et är rimligt att tro att samma sak händer på kapilärnivå som vid konditionsträning. hela poängen med ökad tvärsnittsarea är bättre blodgenomströmning.

lite lunchspekulationer från en icke-tillfrågad:)

deadich
2012-04-27, 13:10
I denna video påstår en snubbe att pumpet har effekt på volymen och han förklarar varför: http://www.youtube.com/watch?v=My9KkqRyJyM

Om detta stämmer eller inte vet jag inte, ni mer kunniga kan ju debunka hans teorier om det är fel.

exor
2012-04-27, 13:43
För mig är ett tröningspass utan pump ett dåligt pass.

filmjölk
2012-04-27, 13:52
Jag tycker detta är en icke-fråga. Hur tränar man med vikter om man inte får pump? Jag får alltid pump.

Rikard Jansson
2012-04-27, 13:53
Jag tycker detta är en icke-fråga. Hur tränar man med vikter om man inte får pump? Jag får alltid pump.

Verkligen? :O Om jag får pump när jag bänkade så började jag nästan gråta, så mycket svagare blev jag. Har även pratat med andra bänkare som under styrkeförhållanden skyr pump som pesten

hurril
2012-04-27, 13:54
Jag tycker detta är en icke-fråga. Hur tränar man med vikter om man inte får pump? Jag får alltid pump.

Ja du - jag får också alltid pump.

Stoltz
2012-04-27, 13:56
Jag tycker detta är en icke-fråga. Hur tränar man med vikter om man inte får pump? Jag får alltid pump.

Ja du - jag får också alltid pump.

Ni suger inte tillräckligt mycket för att ha en åsikt i frågan :D

filmjölk
2012-04-27, 14:02
Verkligen? :O Om jag får pump när jag bänkade så började jag nästan gråta, så mycket svagare blev jag. Har även pratat med andra bänkare som under styrkeförhållanden skyr pump som pesten

Efter en snabb uppvärmning och 2 max 3 tunga set i just bänkpress har jag tokpump i tuttarna. Jag tycker inte att jag blir svagare av det, möjligtvis isf om jag skulle högreppa, då skulle jag föredra att vara pumpfri så långt in i settet som möjligt.

Imma
2012-04-27, 14:04
Ja du - jag får också alltid pump.

Får du pump då du kör 3or?

entropy
2012-04-27, 14:37
Jag får lättare pump och kontakt vid lågreps i t ex bänken. Efter högreps där känner jag mig ofta tom.

Fredriiik
2012-04-27, 14:38
Låter konstigt. blodvolymen i den arbetande muskeln ökar, det är väl det tillskottet av blod och ett högre tryck i blodkärlen som ger svullnaden, är pumpen? om det inte är blod, vad för materia kan det annars vara? en viktig lokal effekt av konditionsträning är att kapilärsystemet utvecklas i den belastade muskeln så blodkärlens totala tvärsnittsarea ökar. en uppenbar effekt av styrketräning är att de större blodådrorna blir växer/mer synliga ochd et är rimligt att tro att samma sak händer på kapilärnivå som vid konditionsträning. hela poängen med ökad tvärsnittsarea är bättre blodgenomströmning.

lite lunchspekulationer från en icke-tillfrågad:)

har läst en länk som Anders the peak (eller va karln heter) postade som tog upp pump å har för mig att det var något med plasma från kapilärerna som trängdes ut och hoppade in någon annanstans. Har som sagt inte 100%ig koll men något med plasma som for från en plats till en annan vare iaf :)

Vore jäkligt intressant att hitta den studien igen!

hurril
2012-04-27, 14:42
Får du pump då du kör 3or?

Beror på hur många jag gör och hur lång vilan är. Sen tränar jag inte bara 3:or. Ibland gör jag 2:or. :)

(Och allt från 6 till 15 i flera set med kort vila.)

dluddeckens
2012-04-27, 14:54
Aldrig kört så pump varit målet, visst händer det ibland att man får mer tryck vissa pass. Känns mest kostrelaterat dock.

Jag har byggt rätt okej trots att min träningsfilosofi varit helt pumpbefriad.

Fredriiik
2012-04-27, 15:21
hade sparat ner studien :)

"During moderate rep training, the
veins taking blood out of working muscles are compressed
while arteries continue to deliver blood into the working
muscles, thereby creating an increased concentration of
intramuscular blood plasma. This causes plasma to seep out of
the capillaries and into the interstitial spaces. The buildup
of fluid in the interstitial spaces causes an extracellular
pressure gradient, which causes a flow of plasma back into the
muscle causing the phenomenon commonly referred to as
a ‘‘pump.’’ This is augmented by the accumulation of
metabolic byproducts, which function as osmolytes, drawing
fluid into the cell (157). Whether acute exercise-induced cell
swelling mediates muscle hypertrophy is not known, but it
seems plausible given the known role of hydration in
regulating cell function."

Finns här (http://speedy.sh/7NKs6/jscr-mechanisms-of-hypertrophy.pdf)

Klein
2012-04-28, 04:21
Den fysiologiska definitionen av muskelpump är att blodet i musklerna vid arbete pumpas ut ur de små kärlen och in i de större utan att kunna rinna tillbaka i de små på grund av blockerande klaffar.