handdator

Visa fullständig version : Hur mycket av potatisen blir onedbrytbart vid nedkylning?


Silencer
2012-04-26, 21:37
Här har jag precis laddat upp med 3,5 kg potatis till min carbload, kokat och skalat, satt i matlådor i kylen. Så läser jag nu att när den är nedkyld så kommer många kolhydrater helt enkelt åka i toaletten?!? Och ännu värre blir det om man värmer den?

Hur stor andel rör det sig om, är det något att bry sig om?

Peter Hansen
2012-04-27, 05:29
Om du har skalen kvar så kanske du får en solaninförgiftning och då kanske kolh-upptaget hämmas? =D

Sorry ingen aning annars!

snarlik
2012-04-27, 07:31
Är det så det funkar? Jag har fått det förklarar som att stärkelsen antingen blir spretig eller knycklar ihop sig, som ett garnnystan beroende på värmen och påverkar hastigheten.

Maod
2012-04-27, 07:52
En del av stärkelsen kommer ändra struktur och bli "fiber" om jag fattat det rätt. Ingen aning om hur många procent men det borde ju betyda att en liten del KH kommer ändras från ca 4 kcal/g till ca 2 kcal/g. Detta sänker då också GI på potatisen och du kommer antagligen inte "tappa" lite energi bakvägen.

Vid tillagning har stärkelse en benägenhet att bilda resistent stärkelse. Denna stärkelse uppstår exempelvis vid kokning och efterföljande avsvalning av ris. Resistent stärkelse bildas även när bröd åldras. Resistent stärkelse bryts inte ner förrän i tjocktarmen vilket gör att den kan räknas som kostfiber.

Någon som har siffror på mängderna som "förloras"? Hur ser upptaget ut i tjocktarmen?

z_bumbi
2012-04-27, 08:09
I tjocktarmen fungerar fibrer och resistent stärkelse som föda för bakterier och en del av dessa skapar fettsyror som kroppen tar upp men det är inte direkt ett stort tillskott. I övrigt så tas det inte upp någon energi.
Det största problemet är nog att man får ner stora mängder resistent stärkelse i tarmen när den inte är van vid att äta så mycket överhuvudtaget. Det kan orsaka en del problem om man är känslig, om man inte är känslig så kanske omgivningen är det men märker man inte av det så är det inget att bry sig om.

För kaloriintaget skulle jag helt enkelt strunta i det faktumet då det inte kommer att inverka något och det finns så mycket annat att fokusera på t ex att se till att dressingen blir god.

Eddie Vedder
2012-04-27, 08:26
Om du har skalen kvar så kanske du får en solaninförgiftning och då kanske kolh-upptaget hämmas? =D

Sorry ingen aning annars!

Det sitter väl inte bar i skalet? Klorofyllen syns på skalet men solaninhalterna har väl ökat i hela potatisen?

Barbastark
2012-04-27, 08:45
Detta var ny info för mig. Det sög. Nu blir det ju mycket svårare att vara opti..

Ola Wallengren
2012-04-27, 09:25
Det blir tydligen inte så stor skillnad.
Här är en studie
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19562607

Int J Food Sci Nutr. 2009;60 Suppl 4:258-72.
Studies on effect of multiple heating/cooling cycles on the resistant starch formation in cereals, legumes and tubers.
Yadav BS, Sharma A, Yadav RB.
Source
Department of Food Science & Technology, Ch. Devi Lal University, Sirsa, Haryana, India. baljeet.y@rediffmail.com
Abstract
'Resistant starch' (RS) is defined as starch and starch degradation products that resist the action of amylolytic enzymes. The effect of multiple heating/cooling treatments on the RS content of legumes, cereals and tubers was studied. The mean RS contents of the freshly cooked legumes, cereals and tubers (4.18%, 1.86% and 1.51% dry matter basis, respectively) increased to 8.16%, 3.25% and 2.51%, respectively, after three heating/cooling cycles (P< or =0.05) with a maximum increase of 114.8% in pea and a minimum of 62.1% in sweet potato (P< or =0.05). Significant positive correlations were observed between the RS content and amylose (y=0.443x-5.993, r=0.829, P< or =0.05, n=9) as well as between the percentage increase in RS and insoluble dietary fiber content (y=2.149x-24.787, r=0.962, P< or =0.05, n=9). A differential scanning calorimeter study showed an increase in the T(0), T(p), T(c) and DeltaH values of the repeatedly autoclaved/cooled starches. The intact granular structure was also observed disappear, as studied using scanning electron microscopy.

Här är tabellen från studien. Väldigt liten skillnad vad gäller potatis
Table I.  RS content (percentage dry matter basis) of repeatedly heated/cooled foods.

Food crop Control Once-heated/cooled Twice-heated/cooled Thrice-heated/cooled Mean

Potato 1.70±0.08
2.10±0.05 (23.5) 2.42±0.09B (42.3) 2.88±0.05B (69.4) 2.28

Ola Wallengren
2012-04-27, 09:32
Här är en annan där skillnaden är lite större

http://www.ajcn.org/content/56/1/123.full.pdf

Arne Persson
2012-04-27, 09:43
Ha ha ha! Tur att man är läskunnig men inte bryr sig!:D
Hade man svalt allt man läst och hört, inte minst från nätet, så hade man nog varit mogen för dårhuset vid det här laget...:)

Silencer
2012-04-27, 09:50
Bara köra på och se hur magen känns senare idag då. Tomatsåsen till var god iaf. :)

King Grub
2012-04-27, 09:52
Om man äter potatisen rå så hamnar däremot större delen i toaletten.

Arne Persson
2012-04-27, 09:55
Om man äter potatisen rå så hamnar däremot större delen i toaletten.

Samt troligen med en rejäl "plums" om man därtill äter den hel...:)

Silencer
2012-04-27, 09:56
Om man äter potatisen rå så hamnar däremot större delen i toaletten.

Brukade småäta rå potatis när jag var liten (mandel) tyckte det var väldigt gott.

Förra veckan gjorde jag en potatissallad på lite olja, vinäger, senap, vitlök och kryddor. Den blev väldigt god och det var inga problem. Då åt jag dock bara 1,5kg potatis på fredagen och resten malto.

Den här gången provar jag en tomatsås som är inspirerar av köttfärssås.

Knatcharn
2012-04-27, 10:28
Jag har läst att sushiriset förlorar en hel del på ett liknande vis under tillagningen (man kyler ju ner det för att det ska bli klibbigt osv) så att sushiris innehåller väldigt lite energi.

King Grub
2012-04-27, 10:30
Att det bildas resistent stärkelse i ris när det kyls ned innebär inte att det går från 350 kcal per 100 gram till "väldigt lite energi".

Knatcharn
2012-04-27, 10:34
Nej förstås, jag kanske uttryckte mig lite fel. Det påstås innehålla mindre energi än vårt "vanliga" ris (som såklart är ett väldigt diffust uttryck). Ah well, inte mitt påstående, rätta mig gärna om jag är ute och cyklar så att jag inte sprider felaktiga fakta :)

z_bumbi
2012-04-27, 10:44
Jag har läst att sushiriset förlorar en hel del på ett liknande vis under tillagningen (man kyler ju ner det för att det ska bli klibbigt osv) så att sushiris innehåller väldigt lite energi.

Tillsätter man inte socker till det riset?

Knatcharn
2012-04-27, 10:56
Tillsätter man inte socker till det riset?

Är det så? Jag har aldrig gjort så iallafall, men mycket möjligt att de gör det på restauranger för att få bättre smak än andra.. Som sagt, jag fick det bara från en tråd där man försökte komma fram till innehållet i en 8-bitars sushi. Siffrorna var antagligen bara antaganden.

Edit: Efter lite googling så verkar det som att det brukar tillsättas socker..

Sverker
2012-04-27, 16:20
Aldrig funderat på att mängden kalorier skulle minska i nedkyld potatis, pasta eller ris. Att GI blir lägre räcker för mig:thumbup:

Silencer
2012-04-27, 17:09
Det var ingen hit för magen det här. Har inte haft några besvär direkt men det tycks inte ha smält korrekt när det kommer ut.

Jag har ännu att med framgång lyckas göra en kolhydratsladdning utan att avföringen blir helt hopplöst mosig och ojämn. Men det kanske hör till...

Löpsko
2012-04-27, 17:48
När vi ändå snackar om potatis, finns de något som innehåller mer stärkelse än potatis?

Silencer
2012-04-27, 17:53
När vi ändå snackar om potatis, finns de något som innehåller mer stärkelse än potatis?

Om du menar per 100g så ja, väldigt många andra livsmedel....

Peter Hansen
2012-04-27, 23:33
Det sitter väl inte bar i skalet? Klorofyllen syns på skalet men solaninhalterna har väl ökat i hela potatisen?

Jo det finns solanin i hela potatisen. Det mesta sitter i skalet och eftersom han "bara" ska äta 3,5 kg måste nog skalet vara kvar om det ska bli någon förgiftning.

Silencer
2012-04-28, 00:19
Kan nu rapportera att jag varit på dass 5 gånger idag för nr2. Sämsta carbloaden ur tarmhälsoperspektiv...

Sverker
2012-04-28, 05:57
Vad brukar du ladda på ?
Varför laddar du med just potatis ?

Inge Enveten
2012-04-28, 07:20
Att GI blir lägre räcker för mig:thumbup:

Är det av intresse på något sätt då?

Sverker
2012-04-28, 07:40
Självklart, för mig som diabetiker. GI har betydelse för att reglera blodsockernivån.
Borde intressera andra som ligger nära gränsen för att klassas som diabetiker typ 2.

Silencer
2012-04-28, 11:22
Vad brukar du ladda på ?
Varför laddar du med just potatis ?

Jag brukar ladda med inledningsvis glukos och lite godis, sen maltodextrin, och sen ris. Jag testade potatis nu eftersom jag ville optimera min matsmältning och se om det gjorde skillnad, men det blev snarare tvärtom. Med facit i hand så var det nog helt OK som jag körde förut. Det kanske är petitesser men jag föreställer mig att laddningen borde gå som bäst ifall man lyckas ladda utan att magen får besvär.

Sverker
2012-04-28, 12:47
Gå tillbaka till ris. Potatismos gjort på pulver går säkert ned ifall det är kalium du vill åt. Fast med potatismospulver kommer en massa koksalt också.

Maltodextrin skulle jag ta som det sista. Mest för att få ned mer kolhydrater ifall magen är full*spy*

L2310
2012-04-28, 14:42
Är det så? Jag har aldrig gjort så iallafall, men mycket möjligt att de gör det på restauranger för att få bättre smak än andra.. Som sagt, jag fick det bara från en tråd där man försökte komma fram till innehållet i en 8-bitars sushi. Siffrorna var antagligen bara antaganden.

Edit: Efter lite googling så verkar det som att det brukar tillsättas socker..

Jepp, socker och risvinäger. När jag gjort sushi med 250 g ris skulle två msk av vardera i