handdator

Visa fullständig version : Massiv kontakt i latsen hur jag än gör!


filmjölk
2012-04-26, 20:28
Detta har jag funderat över litegrann. Många människor säger sig ha svårt med just kontakt i latsen, de känner i axlar, armar, men har svårt att få "kontakt" med latsen.

jag får kontakt, massiv pump (och nästan alltid träningsvärk) i stort sett nästan hur jag än gör när jag tränar rygg. Jag får pump ända från precis ovanför höften till fästet i armen, jag kan "känna" muskeln inuti kroppen från vartenda ursprung, genom hela muskeln och ut i fästet, jag kan "känna" vad som är teres major och vad som är lats, alltid smärtsam kontakt och tröööck. Med "känna" avser jag inte med handen på kroppen, utan känslan i kroppen, under späcket.


Jag kan fula, köra superstrikt, köra rodd, pull-ups, latsdrag, låg rep, hög rep, full ROM, halv ROM, snabbt tempo, långsamt tempo...det spelar ingen roll, hela latsen steks totalt ändå. Jag tror även att just mina lats skulle vara ganska bra rent visuellt i relation till resten av kroppen om jag inte var tjock.

Men när nu de flesta andra ofta har svårt och tar till diverse mlm knepiga tekniker för att känna att de jobbar med latsen har jag väldigt lätt för kontakt, pump, etc, det går liksom inte för mig att inte få det.

Träningsvärken är inte "normal" heller. Det är inte sådär stelt och stramt som det blir i resten av kroppen, utan mer av en pulserande elektrisk smärtsam klåda där det känns som att hela latsen vill riva sig loss ifrån armen, sticka hål på skinnet och vifta runt på utsidan som ett slags spastiska bläckfisk-tentakler.

Så till kärnan, vad är fel i min kropp, knopp och lats när den är såpass känslig och "speciell" mot normen?

Spartansk
2012-04-26, 20:34
Och nu det viktigaste: Du har tränar i rätt många år, och ökat på bra i styrka och kroppsvikt. Anser du att dina lats är bättre utvecklade än resten av din kropp, storleksmässigt? Det vore ett intressant inlägg i debatten om kontaktens vara eller icke vara.

Jag kan ju tillägga att under den tid då mina bröstmuskler växte som mest, så betedde dom sig ungefär som dina lats gör nu. Jag fick kontakt i bröstmusklerna av att göra crunches. :Virro

blondyz
2012-04-26, 20:35
Tror inte det är något fel, jag har upplevt samma sak (om jag tolkar dig rätt) i andra muskler.

Som idag, körde axlar igår som jag brukar, bröst idag och sedan triceps i samband med bröstpasset. Kontakten i triceps var helt sjuk. Inte pump-aktig, inte träningsvärksaktig, utan svullen, stramande och halvkrampig. Inte så att jag fick kramp när jag "flexade" som jag kan få annars, utan känns precis som förstadiet till kramp. Ont, skönt, stramt, stickigt och pumpat samtidigt.

Detta kan jag som sagt uppleva annars, även om jag vilat en muskel länge också. Har hänt i lats, quads är inte helt ovanligt. Biceps får jag bara kramp i, inte alls skönt.

Tycker känslan är otroligt skön och tillfredsställande, även om det smärtar lätt. Efter passet känns muskeln fruktansvärt sönderkörd.

Kål
2012-04-26, 21:14
Tycker det skulle vara intressant om du berättade hur dina lats växt i jämförelse med resten av musklerna.

Det slog mig faktiskt nu när jag satt och läste ditt inlägg att lats och bröst är de muskelgrupper jag absolut sämst kontakt i. Lats känner jag inte ett skit i och de är min bästa muskelgrupp. Bröst kan jag känna ibland (men pumpa upp väldigt bra) och de är min nästbästa grupp.

Biceps däremot får jag kontakt i om jag tittar på vikter och de växer nästan ingenting.

filmjölk
2012-04-26, 22:14
Och nu det viktigaste: Du har tränar i rätt många år, och ökat på bra i styrka och kroppsvikt. Anser du att dina lats är bättre utvecklade än resten av din kropp, storleksmässigt? Det vore ett intressant inlägg i debatten om kontaktens vara eller icke vara.



Ja, jag tror att just latsen ligger långt före det mesta annat, volymmässigt, som sagt - det är svårt att avgöra när jag är såpass knubbig som jag faktiskt är- och hyfsat bra styrkemässigt med.

Scratch89
2012-04-26, 22:19
Du ska skatta dig lycklig. Det är inte ofta jag får bra tröck i latsen. Jag fick det förr, med tunga och grisiga chins, men inte nu för tiden.

filmjölk
2012-04-26, 22:24
Du ska skatta dig lycklig. Det är inte ofta jag får bra tröck i latsen. Jag fick det förr, med tunga och grisiga chins, men inte nu för tiden.

Du kanske får äta dig lite tjockare? Just chins och pullups är tamigfan helt magiska som fet. jag var aldrig förtjust i dem som smal, då gillade jag mer latsdrag och rodd och tyckte inte chins/pullups var nåt att ha... men som fet...sånt jäkla trööck!

Spartansk
2012-04-26, 22:29
Du kanske får äta dig lite tjockare? Just chins och pullups är tamigfan helt magiska som fet. jag var aldrig förtjust i dem som smal, då gillade jag mer latsdrag och rodd och tyckte inte chins/pullups var nåt att ha... men som fet...sånt jäkla trööck!

Jag ser en viss rimlighet i sambandet: tjockare -> mer tryck i lats. Tänk dig det kontraherade läget i en pullup; latsen blir tryckt på av överarmen, men även av sidfläsket, magfläsket och ryggfläsket. Känns som att blodet i latsen borde ha svårare att undkomma. I mitt huvud borde inte motsvarande uppstå i t ex axlarna, benen och armarna på samma tjockis.

LarsLasr
2012-04-27, 07:50
Jag ser en viss rimlighet i sambandet: tjockare -> mer tryck i lats. Tänk dig det kontraherade läget i en pullup; latsen blir tryckt på av överarmen, men även av sidfläsket, magfläsket och ryggfläsket. Känns som att blodet i latsen borde ha svårare att undkomma. I mitt huvud borde inte motsvarande uppstå i t ex axlarna, benen och armarna på samma tjockis.

Skrattade högt, låter som fläsket utför en fyrfronts attack mot dom stackars latsen som är inträngd i ett hörn :)

Knatcharn
2012-04-27, 09:18
Skrattade högt, låter som fläsket utför en fyrfronts attack mot dom stackars latsen som är inträngd i ett hörn :)

Hahah fliin :D