handdator

Visa fullständig version : Skillnaden mellan skivstångsrodd och sälrodd?


Jalfs
2012-04-26, 11:10
Ja, precis som rubriken säger, vad är egentligen skillnaden? Jag upplever sälrodd som lättare rent teknikmässigt och håller mig till den.

Rusk
2012-04-26, 11:18
Högre ROM i en normal stångrodd då du i sälrodd har en bänk ivägen som tar bort en del av rörelsebanan.

Spartansk
2012-04-26, 11:24
I sälrodd måste man inte vara vig i benen för att hålla bålen parallell.
I sälrodd tränar man inte nedre rygg, vilken får statisk träning i stångrodd.

hugok
2012-04-26, 11:42
Det är svårare att fuska i sälrodd.

1911
2012-04-26, 11:47
Högre ROM i en normal stångrodd då du i sälrodd har en bänk ivägen som tar bort en del av rörelsebanan.

Längre/högre ROM i stångrodd än i sälrodd?! Det är inget jag har upplevt åtminstone.

Men en stångrodd och en sälrodd utförs ju i olika vinklar. I en sälrodd kan man ju även köra genom att dra stången upp mot övre bröst/hals och då träna baksida axlar, trapz(?) mer. Och sen kan man ju köra längre ner och få en mer skivstångsrodds-lik bana.

Jag gillar sälrodd. Den känns gedigen som fan.

Spartansk
2012-04-26, 11:52
Men en stångrodd och en sälrodd utförs ju i olika vinklar.

Om man är vig nog kan man väl uföra stångrodden i samma vinklar som sälrodden?

1911
2012-04-26, 11:55
Jo kanske. Har aldrig sett någon lyckas med det konststycket dock! Kanske få som försöker också iofs.

Spartansk
2012-04-26, 11:59
Jo kanske. Har aldrig sett någon lyckas med det konststycket dock! Kanske få som försöker också iofs.

Den här killen klarar det nästan. :)

http://cdn.stronglifts.com/wp-content/uploads/pendlay-row-glenn-2.jpg

RobbanColeman
2012-04-26, 12:00
Att släppa ut ryggen och kontrahera ryggen är ingen jätterörelse direkt. Eller missar man delar då?

Tänk en magpose. Tänk hur folk tränar magen. Tänk hur ofta man ser en bra mage. Vad är full rom? :)

Jag personligen spänner magmusklerna då jag tränar mage. Det blir inte direkt någon "full rom" men det blir en helt ok tvättbräda.

Ni kan skita i det här inlägget om ni vill, jag behöver inget svar eller diskussion kring det utan ber er bara att lägga några sekunder på det jag nu skrivit och sen kan ni göra vad ni vill med det.

:)

Spartansk
2012-04-26, 12:02
Att släppa ut ryggen och kontrahera ryggen är ingen jätterörelse direkt. Eller missar man delar då?

Tänk en magpose. Tänk hur folk tränar magen. Tänk hur ofta man ser en bra mage. Vad är full rom? :)

Jag personligen spänner magmusklerna då jag tränar mage. Det blir inte direkt någon "full rom" men det blir en helt ok tvättbräda.

Ni kan skita i det här inlägget om ni vill, jag behöver inget svar eller diskussion kring det utan ber er bara att lägga några sekunder på det jag nu skrivit och sen kan ni göra vad ni vill med det.

:)

Om din poäng är "man behöver inte full ROM för att bygga massa" så tror jag du har rätt. Vissa får ju uppenbarligen stora magmuskler av enbart statiskt träning, t ex.

RobbanColeman
2012-04-26, 12:10
Om din poäng är "man behöver inte full ROM för att bygga massa" så tror jag du har rätt. Vissa får ju uppenbarligen stora magmuskler av enbart statiskt träning, t ex.

Min poäng är att musklerna kan få full rom utan att man ser ut som Quasimodo då man sträckt ut fint i bottenläget detsamma gäller kontraktionen av samma muskler. :)

Jag tänker rörelser i kroppen. Var befinner sig t ex skulderbladen och armbågarna, inte stången. Dessutom gillar jag full kontraktion i ryggen. Det ser jag sällan. Stången rör sig fint men avsedda muskelgrupper är som fastklistrade och stångens positioner fyller ingen funktion överhuvudtaget då.

Som sagt, bara hur jag tänker. :)

z_bumbi
2012-04-26, 12:11
Det skiljer kanske 4-5 cm (det beror självklart på vad man ligger på) mellan hur nära man kommer bröstkorg/mage så visst blir det en skillnad. Med sälrodd upplever jag det däremot lättare att hålla en bred fattning, dra mot övre delen av bröstkorgen och också att det är lättare att släppa ut skulderbladen så man får en längre rörelse i början. Det är också där jag ser störst fördel med övningen för det stora flertalet.

Om jag skulle välja en av dem så skulle jag däremot välja skivstångsrodd då den tränar större del av kroppen.

speedy83
2012-04-26, 12:14
Nu är jag lite förvirrad av de olika begreppen här känner jag, jag utgår ifrån att det som diskuteras är vad annars kallas för Yates samt pendlay (?) stämmer detta och vilken är isåfall vilken?

:smash:

Spartansk
2012-04-26, 12:18
Nu är jag lite förvirrad av de olika begreppen här känner jag, jag utgår ifrån att det som diskuteras är vad annars kallas för Yates samt pendlay (?) stämmer detta och vilken är isåfall vilken?

:smash:

Nej - sälrodd är rodd där man ligger på mage på en bänk, och drar upp stången mot sig från golvet.

Angående stångrodden tror jag vi pratar om både Yates- och pendlayrodd. :Virro

ChuckTesta
2012-04-26, 12:19
Nu är jag lite förvirrad av de olika begreppen här känner jag, jag utgår ifrån att det som diskuteras är vad annars kallas för Yates samt pendlay (?) stämmer detta och vilken är isåfall vilken?

:smash:

Det som diskuteras är skivstångsrodd och sälrodd, inte yates och pendlay.

Angående stångrodden tror jag vi pratar om både Yates- och pendlayrodd. :Virro

Yatesrodd och pendlay är ju inte samma sak som "vanlig skivstångsrodd"

Jalfs
2012-04-26, 12:21
Nu är jag lite förvirrad av de olika begreppen här känner jag, jag utgår ifrån att det som diskuteras är vad annars kallas för Yates samt pendlay (?) stämmer detta och vilken är isåfall vilken?

:smash:

Sälrodd: http://www.youtube.com/watch?v=I6JKrbiAmWg

Skivstångsrodd: http://www.youtube.com/watch?v=ZlRrIsoDpKg

Spartansk
2012-04-26, 12:35
Yatesrodd och pendlay är ju inte samma sak som "vanlig skivstångsrodd"

Okej, det visste jag icke.

Slartibartfast
2012-12-18, 13:09
Hur får man bäst sälrodden att pricka mellan skulderbladen?

z_bumbi
2012-12-18, 13:17
Brett grepp.
Släpp ut skulderbladen helt. Lite till kan du.
Dra ihop och släpp ut skulderbladen 30-50 gånger med bara stången.
Nu har du hittat traps och romber och kan börja köra hela rörelsen.
Varje reps börjar med utsläppta skulderblad och i toppläget har du samma spänningen mellan skulderbladen som med bara stången.

Slartibartfast
2012-12-18, 13:29
Ok. Hur gör ni för att stången inte ska slå i golvet i botten av rörelsen?

stromming
2012-12-18, 17:14
Ok. Hur gör ni för att stången inte ska slå i golvet i botten av rörelsen?

Beror ju lite på hur du står. Håll bredare tills det känns löjligt. Försök räta ut knäna tills hamstrings exploderar. Eller stå på en plint