handdator

Visa fullständig version : Målvikt för en kille på 168cm?


LightWeighter
2012-04-26, 09:34
Hej, jag är en kille på 21 år som har gymmat i ca 5 år (sedan jag var 16). Redan när jag började var jag lite mullig, har i stort sett alltid varit det, och tränade bara på för att bygga muskler. Trots min kroppsstorlek lyfter jag nu mer än de flesta andra "vältränade" killarna jag ser på gymmet. Dock har jag fortfarande fettet kvar och ser mer ut som om jag är lite småtjock istället.

Har alltid haft problem med att deffa, det verkar inte vilja hända särskilt mycket. Har försökt tre ggr tidigare och misslyckats. I maj förra året, när jag vägde som mest (77kg), så bestämde jag mig för att ta tag i det på allvar. Gick ner till 69-70kg till jul och hade sedan ett uppehåll. Började deffa på riktigt i slutet av februari igen och ligger nu på ca 64kg. Har alltså gått ner totalt 13kg på ett år.

Nu är det så att jag, med min längd på 168cm, inte vet riktigt vilken vikt jag bör satsa mot men jag har satt en målvikt på 60kg till att börja med. Innan någon säger något om att det är väldigt lite så kan jag säga att enligt mätningar så ligger jag på ca 19% BF vid 64kg. Har inte tappat något i muskelmassa sedan jag började heller, har snarare ökat lite.

Jag vill få en "fighter-kropp" dvs vanlig fitness. Någon som har en referens för vad en fighter eller fitnesstävlande i min längd ligger på för vikt? Det börjar bli svårare att gå ner nu och ett visst sötsug ibland gör att jag vissa veckor har stannat upp.

LightWeighter
2012-04-26, 09:55
Kan ju tillägga att när jag har ätit på sistone så blir jag hungrig igen 1-2h efteråt. Har höjt proteinet för att inte få i mig för lite men det hjälper inte, vågar inte heller höja kcal eftersom jag testat mig fram och kommit fram till att jag behöver ligga runt 1300-1400, funderar till och med på att sänka till 1100, för att tappa 0,5kg/veckan. Det låter som väldigt lite men äter jag runt 1500 så ligger jag stilla och hamnar jag på 1700-1800 så går jag till och med upp i vikt. Trots att jag tränar 5-6ggr/veckan samt cyklar till och från jobbet (ca 2mil om dagen). Min kropp förbrukar alltså inte särskilt mycket.

Fredron
2012-04-26, 10:03
Skulle du kunna lägga upp en bild på dig själv så vi kan få avgöra hur det står till, vad som kan vara rimliga alternativ för dig.
Jag har ingen direkt målvikt utan istället försöker jag ligga inom en vist intervall gällande % kroppsfett, sen ju mer jag väger destu bättre kommer jag nog anse det vara ett bra tag till.

Solidar
2012-04-26, 10:07
Svårt att säga, jag är 171 och vägde 69kg innan jag började träna och då var jag pinnsmal. (är byggd som en fyrkant kan väl tilläggas)
Så lägg upp ett par bilder ur olika vinklar så vi kan skapa oss en bild av din kroppsbyggnad för att lättare uppskatta din målvikt som "fitnesskille"

Morty
2012-04-26, 10:11
Dt viktigaste när det kommer till deffen är att låta det ta tid. Jag har nu (nåja, 10 dagar kvar) genomfört min mest lyckade deff hittils. Tror också att det blir min fjärde. Jag började i vintras och har gått ner runt 5kg fett (över cirka 12v, 1v paus inbakat). Min slutvikt blir cirka 69kg på 176cm.

20% fett på 64 kg blir 13kg fettvävnad. Om du gör en bra deff och tappar 5 kilo fett och inga muskler så hamnar du på 59kg med 8kg fett, dvs cirka 12%. På 12% ser man rätt bra ut. Lägre än så tycker jag inte att du bör gå, då blir du mest bara för liten.

Lycka till!

LightWeighter
2012-04-26, 10:18
Detta är vid 65kg, ca 19-20% BF.

http://26.media.tumblr.com/tumblr_m32xqxmeom1qi6ln5o1_500.png

http://25.media.tumblr.com/tumblr_m32xrpd3h81qi6ln5o1_500.png

LightWeighter
2012-04-26, 10:20
Dt viktigaste när det kommer till deffen är att låta det ta tid. Jag har nu (nåja, 10 dagar kvar) genomfört min mest lyckade deff hittils. Tror också att det blir min fjärde. Jag började i vintras och har gått ner runt 5kg fett (över cirka 12v, 1v paus inbakat). Min slutvikt blir cirka 69kg på 176cm.

20% fett på 64 kg blir 13kg fettvävnad. Om du gör en bra deff och tappar 5 kilo fett och inga muskler så hamnar du på 59kg med 8kg fett, dvs cirka 12%. På 12% ser man rätt bra ut. Lägre än så tycker jag inte att du bör gå, då blir du mest bara för liten.

Lycka till!

Ja, har väl tänkt mig att slutligen hamna någonstans runt 12% och försöka hålla mig där sedan. Blir lättare att utgå från det i framtiden än det är i nuläget att utgå från nästan 20%.

LightWeighter
2012-04-26, 10:22
Svårt att säga, jag är 171 och vägde 69kg innan jag började träna och då var jag pinnsmal. (är byggd som en fyrkant kan väl tilläggas)
Så lägg upp ett par bilder ur olika vinklar så vi kan skapa oss en bild av din kroppsbyggnad för att lättare uppskatta din målvikt som "fitnesskille"

Det är väl därför det blir så svårt att veta vilken vikt man ska nå. Alla ser ju olika ut och vissa kan vara 180cm och väga 90kg medan andra har 170cm och 65kg. Man önskar att man var född färdigtränad ibland ^^

Solidar
2012-04-26, 10:40
Tror 5kg muskler till på det där bli opti.
Deffa inte nu, då får du bara svårare att bygga, men ge dig inte på nån dum bulk heller så du får viktproblem hela livet sen.

Håll dig på den fettprocent du är nu och bygg :)

LightWeighter
2012-04-26, 11:25
Problemet med det är väl att jag vill vara i form till sommaren för en gångs skull. Vill inte bygga mycket mer ännu pga problem med leder som behöver fixa sig först. Tycker jag tar tillräckligt på gymmet, vill mest att det ska synas för andra nu också hur hårt jag tränat de senaste åren.

Reaper123
2012-04-26, 11:28
Problemet med det är väl att jag vill vara i form till sommaren för en gångs skull. Vill inte bygga mycket mer ännu pga problem med leder som behöver fixa sig först. Tycker jag tar tillräckligt på gymmet, vill mest att det ska synas för andra nu också hur hårt jag tränat de senaste åren.Det är väl inte en målvikt du är ute efter som det låter, utan en spegelbild. Så deffa på tills du är nöjd...

Pretorian
2012-04-26, 11:28
Problemet med det är väl att jag vill vara i form till sommaren för en gångs skull. Vill inte bygga mycket mer ännu pga problem med leder som behöver fixa sig först. Tycker jag tar tillräckligt på gymmet, vill mest att det ska synas för andra nu också hur hårt jag tränat de senaste åren.

Vill du tappa fettet får du börja deffa nu (om du ska hinna till sommaren). Du vet nog bäst vad du vill.

Spartansk
2012-04-26, 11:32
Jag gissar att 60 kg är en bra målvikt.

LightWeighter
2012-04-26, 13:18
Vill du tappa fettet får du börja deffa nu (om du ska hinna till sommaren). Du vet nog bäst vad du vill.

Håller på för fullt. Ligger på 19% och satsar mot 12%. Men hur gör man när man vill lägre än så sedan? Flera vänner har fastnat runt 9-10% och kommer inte längre. Det hjälper väl inte när motivationen tryter bla pga trötthet när man ligger så lågt i energi. Några bra tips där?

Pretorian
2012-04-26, 13:21
Håller på för fullt. Ligger på 19% och satsar mot 12%. Men hur gör man när man vill lägre än så sedan? Flera vänner har fastnat runt 9-10% och kommer inte längre. Det hjälper väl inte när motivationen tryter bla pga trötthet när man ligger så lågt i energi. Några bra tips där?

Inga andra tips än att fortsätta gå ner i vikt. Men ju lägre desto svårare förstås.

LightWeighter
2012-04-26, 13:24
Jag gissar att 60 kg är en bra målvikt.

Det blir 60kg först som ett delmål. Och får väl utgå från det sedan. För att få fighter-kroppen jag eftersträvar behöver jag stärka både mage och rygg ytterligare. Någon som har bra övningar just för det? Vill få tränat de nedre magmusklerna mer eftersom jag känner att jag inte tränar dem särskilt bra med vanliga magövningar.

Fredron
2012-04-26, 13:27
Det blir 60kg först som ett delmål. Och får väl utgå från det sedan. För att få fighter-kroppen jag eftersträvar behöver jag stärka både mage och rygg ytterligare. Någon som har bra övningar just för det? Vill få tränat de nedre magmusklerna mer eftersom jag känner att jag inte tränar dem särskilt bra med vanliga magövningar.

Hela magen tränas när du tränar magmusklerna, du kan inte fokusera på endast de nedre. Även om det oftast känns som att man endast blir trött i den övre delen.

LightWeighter
2012-04-26, 13:55
Hela magen tränas när du tränar magmusklerna, du kan inte fokusera på endast de nedre. Även om det oftast känns som att man endast blir trött i den övre delen.

Givetvis tränas hela magen, men det finns ju ändå olika övningar som är lite mer specifierade på olika delar. Tänkte på om det fanns något som tränar de nedre mer än vanliga situps.

Sniggel
2012-04-26, 14:10
Tänkte på om det fanns något som tränar de nedre mer än vanliga situps.

Nej det finns inga övningar som tränar de nedre delarna mer än de övre.
Det finns sexpacket (en muskel), obliques-musklerna (de snedåtgående på sidorna) och transversus abdominis (innersta magmuskeln, ej synlig utifrån). Sen kan man förstås räkna in höftböjarna också.

http://getbodysmart.com/ap/muscularsystem/abdominalmuscles/rectusabdominis/tutorial.html

LightWeighter
2012-04-26, 15:01
Så pass alltså. Här har man gått och lurat sig själv hela tiden då. Bara till att köra tyngre helt enkelt :)

Simonbaws
2012-04-27, 19:58
Tror 5kg muskler till på det där bli opti.
Deffa inte nu, då får du bara svårare att bygga, men ge dig inte på nån dum bulk heller så du får viktproblem hela livet sen.

Håll dig på den fettprocent du är nu och bygg :)

hur lägger man sig på samma fettprocent och fortfarande bygger? % i kalorier enligt basala behovet?

Kim1003
2012-04-27, 20:49
Jag är 170 cm och väger i dagsläget 62 kg. Siktar på att gå ner till 58 kg, känns som en jävla anorexia vikt men det är spegeln som räknas i det långa loppet. Vet många smalfeta grabbar som väger 80-90 kg så vikten är inte allt har jag lärt mig.

Litenochlortig
2012-04-29, 15:18
Fan jag är 170 cm och väger 73, gymmat till och från under några år dock men vet inte hur mycket som är LBM.

Dashivas
2012-04-29, 15:37
Är strax under 170 väger 80kg.
Min målvikt är runt 75kg tror då får jag fram rutorna på magen.

karlingen
2012-04-30, 15:59
Är strax under 170 väger 80kg.
Min målvikt är runt 75kg tror då får jag fram rutorna på magen.

Jag tror att du överskattar mängd muskelmassa. Såvida du inte har tränat i minst 10 år och ser ut som Babom (Andreaz Engström).

Jag är också 170 cm och väger 67kg. Så här ser jag ut: http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=5732295&postcount=947

Har några kilo kvar för att få fram rutorna ordentligt.

Dashivas
2012-05-01, 00:01
Jag tror att du överskattar mängd muskelmassa. Såvida du inte har tränat i minst 10 år och ser ut som Babom (Andreaz Engström).

Jag är också 170 cm och väger 67kg. Så här ser jag ut: http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=5732295&postcount=947

Har några kilo kvar för att få fram rutorna ordentligt.


Har tränat i runt 4 år och visst din bild ser du ut att ha lite mindre fett %
Sist jag kollade (morse) med en 3 punkts caliper hade jag 12,6% BF visst den är inte exakt men tilllräcklig för min del.
Hurvida jag har mer eller mindre musklel massa låter jag vara osagt.


Edit räknade på det

Kommer jag ner till 75kg får jag en BF på runt 6% och med det är jag extremt nöjd.

Manta
2012-05-01, 01:42
Har du några bilder Dashivas? Det du beskriver låter som ett mäktigt bygge.

Dashivas
2012-05-01, 06:25
Har du några bilder Dashivas? Det du beskriver låter som ett mäktigt bygge.

Har inga bilder och kan defenitivt säga det är inget mäktigt bygge

Sa bara att mitt mål var den vikten och om jag räknat rätt så blev det den BF hurvida jag klarar av det är ju en helt annan femma.

karlingen
2012-05-01, 16:48
Har tränat i runt 4 år och visst din bild ser du ut att ha lite mindre fett %
Sist jag kollade (morse) med en 3 punkts caliper hade jag 12,6% BF visst den är inte exakt men tilllräcklig för min del.
Hurvida jag har mer eller mindre musklel massa låter jag vara osagt.


Edit räknade på det

Kommer jag ner till 75kg får jag en BF på runt 6% och med det är jag extremt nöjd.

Andreaz engström:

http://www.body.se/media/radio/body-radio-sju-icon.jpg

Där har du en bild på honom strax under 70kg. Längd: 169 cm

Att du skulle besitta mer muskelmassa och en låg BF på runt 6% på 75kg låter helt osannolikt. Såvida du inte proppar i dig hästdoser av bola.

Dashivas
2012-05-01, 17:04
Andreaz engström:

http://www.body.se/media/radio/body-radio-sju-icon.jpg

Där har du en bild på honom strax under 70kg. Längd: 169 cm

Att du skulle besitta mer muskelmassa och en låg BF på runt 6% på 75kg låter helt osannolikt. Såvida du inte proppar i dig hästdoser av bola.


Har aldrig sagt jag hade 6% BF jag sa om jag räknat rätt så om jag kommer ner till 75kg så har jag runt 6% i dags läget har jag 12,6% enligt min caliper och väger 79,8kg ny pissad på morgonen.
Om denna caliper stämmer eller ej kan jag ej svara på förmodligen är den inte 100% korrekt men den ger mig en ide mellan tummen och pekfingert.

Huvida jag har dessa muskler eller ej låter jag vara osagt själv tycker jag inte jag har mer än nån annan nisse på gymmet ganska normal med andra ord om man jämnför med andra som tränar.

Precis som en tråd jag läste här där killen vägde 59kg eller nått och var 170cm eller nått.
Ville deffa och alla krävde bilder för dom trodde han hade anorxia så gissar jag väl att man kan väga olika både upp och ner men även se olika ut i muskel massa.

Om du tror mig eller bryr jag mig mindre om faktiskt skrev inte för att skryta och har aldrig sagt jag är en muskel knutte tycker själv inte jag är det.
Så förstår inte dina påhopp alls.