handdator

Visa fullständig version : Latsdrag VS rodd? AKA Vertikalt drag vs horistontellt dito?


Sweety87
2012-04-25, 21:59
Vilket TROR* ni är bäst för...

1) Hypertrofi? Alltså total/allmän hypertrofi... inte i just lats eller i biceps, utan generellt: om två personer med EXAKT samma förutsättningar tränar precis lika mkt/lika hårt/osv i säg 1 år... vem lägger på sig mest muskler om den ena kör latsdrag/chins o den andra bänkrodd/hantelrodd?

2) Styrka? Vad jag menar är styrka som kan applicerat på annat än just den specifika övningen. Självklart även andra styrkeövningar som bänkpress, marklyft, miltärpress eller andra övningar där ryggstyrka kan tänkas hjälp...

men oxå s k "funktionell styrka" ... typ som hjälper när man brottas, slåss, klättrar i träd, lyfter riktigt tunga grejer (exvis när jag hjälpte mitt ex att flytta förra året så lyfte jag upp vagnssläpet och fäste det på bilkroken helt ensam, när hennes pappa inte kunde det ... det var typ exakt samma rörelse som en enarmsshrug ... hade knappast klarat det om jag ej tränat shrugs/mark!!!) ...

3) Rygg-axel-kroppshälsa? Här e jag ganska säkert eftersom jag har läst rätt många ställen att latsdrag faktiskt gör så att axlarna roteras FRAMÅT medan rodd roterar dem bakåt och förhindrar den snedbyggning man kan få av för mkt bänkpressövningar.... MEN om ngn har något att tillägga så blir jag jädrigt glad för dt!!!



blir mkt glad för svar, särskilt seriösa svar!! även om personen inte egentligen kan jättemkt så är spekulationer o funderingar bra att lyssna på o tänka till kring... MVH!!!



*Jag kände mej tvungen att lägga till "tror" eftersom man alltid verkar få svar som typ "hur ska ngn veta det???", "Hur långt e ett snöre?", "Den träning du trivs med e bäst!!!" o s v här på kolozzeum.... jag önskar SERIÖSA svar oavsett vem som än ger dem!!

Mjölkprotein
2012-04-25, 22:05
För min egen del så upplever jag att

CHINS + STÅNGRODD

Är det bästa alternativet, latsdrag har jag aldrig fått några bra resultat av. Varken ur styrka eller volym. Chins och stångrodd upplever jag att ge mig den bästa volymen (mestadels biceps jag tänker på men, irrelevant)

Men som du säger så kan man ju lika gärna svara "hur långt är ett snöre?" eftersom det är olika från person till person. Men det är så jag upplever det.

Sweety87
2012-04-25, 22:10
För min egen del så upplever jag att

CHINS + STÅNGRODD

Är det bästa alternativet, latsdrag har jag aldrig fått några bra resultat av. Varken ur styrka eller volym. Chins och stångrodd upplever jag att ge mig den bästa volymen (mestadels biceps jag tänker på men, irrelevant)

Men som du säger så kan man ju lika gärna svara "hur långt är ett snöre?" eftersom det är olika från person till person. Men det är så jag upplever det.

ja självklart är båda bäst men jag undrar vilken som är bäst!!

om du ENBART FICK TRÄNA EN AV DEM... skulle du köra Chins eller Stångrodd då????

blondyz
2012-04-25, 22:21
Om jag var tvungen i detta nu att bestämma mig hade jag utan vidare tagit roddövningar.

Jag upplever de som lätthanterliga, potenta och mer mångsidiga.

Varför man öht. skulle överväga att inte kombinera och iaf köra 2 övningar rygg förstår jag inte, men det var inte det tråden handlade om heller.

RobbanColeman
2012-04-25, 22:26
Jag börjar alltid med highrow, det bästa av två världar. :)

Den skulle jag köra om jag bara körde en övning.

smalis
2012-04-25, 22:31
Bäst för styrka och hypotrofi för vad?

Övningarna tar ju på olika delar av ryggen, hoppas du känner till detta.(?)

Sweety87
2012-04-25, 22:36
Jag börjar alltid med highrow, det bästa av två världar. :)

Den skulle jag köra om jag bara körde en övning. Om man inte har en sån där maskin då? Jag har bara stänger, hantlar, chinsstång o latsdragmaskin... :(

svara gärna i min andra nystartade tråd oxå!! du e ju riktigt seriös gällande hypertrofi iaf.... MVH

Bäst för styrka och hypotrofi för vad?

Övningarna tar ju på olika delar av ryggen, hoppas du känner till detta.(?) jag tyckte att jag var tydligen med detta. GENERELL HYPERTROFI! ingen särsild muskel utan total mängd muskelmassa man får av övningen....

För att förklara:

X och Y är enäggstvillingar. X och Y äter exakt samma mat. X och Y tränar exakt lika hårt, lika mycket "TUT", lika hög intensitet, och så vidare. Båda tränar 10x10 två gånger i veckan.

Den enda skillnaden är ....

X kör 10x10 i latsdrag
Y gör 10x10 i bänkrodd

Efter 1 år - vem har lagt på sig mest muskler TOTALT?

Jag tog inte stångrodd som exempel eftersom den även tränar korsryggen, baksida lår m m m m....



LIka tydlig var jag med styrka. GENERELL STYRKA!!

smalis
2012-04-25, 22:48
Ok. Isåfall skulle jag säga rodden, med motiveringen att den aktiverar fler muskelgrupper

Spartansk
2012-04-25, 22:50
Förlåt om jag kapar tråden, men jag skulle vilja veta vilken av övningstyperna som är bäst om man dessutom kompletterar med marklyft.

svenbanan
2012-04-25, 22:53
Förlåt om jag kapar tråden, men jag skulle vilja veta vilken av övningstyperna som är bäst om man dessutom kompletterar med marklyft.

Det känns ju som om marklyft och stångrodd har betydligt mer muskler som de bägge tränar än vad marklyft och pullups/chins/latsdrag har. Så jag skulle rösta på det senare. Fast helst alla tre...

Rusk
2012-04-25, 23:07
CHINS + STÅNGRODD

Är det bästa alternativet, latsdrag har jag aldrig fått några bra resultat av.

Du är medveten om att det är samma rörelsemoment i latsdrag som chins va?
Som om jag skulle dela på en bulle och säga att den ena halvan är värdelös.

Som svar på topic så tror jag att personen som kör hantelrodd får ut mest då man arbetar mer med rhomboids, trapezius samt bakre delts än vad man gör i en chin/latsdrag och hantelrodd är även en underbar övning för lats.
När det kommer till stångrodd så finner jag att denna övning mest tar på dom 3 muskelgrupperna jag nämnde ovan, oavsett om jag är diagonal eller horisontal, kanske för att det inte blir lika lång ROM som med en hantel.
Är ju samma sak när det kommer till bänk vs hantelpress, högre ROM i hantelpressen om utförd korrekt.

Wessen
2012-04-26, 00:34
Du är medveten om att det är samma rörelsemoment i latsdrag som chins va?
Som om jag skulle dela på en bulle och säga att den ena halvan är värdelös.


Exakt lika är dom ju inte! T ex så är det mycket lättare(enligt mig iaf) att kontrollera vinkeln på överkroppen vilket jag tycker gör stor skillnad. Sen brukar jag även föra ner stången nästan ända ner till bröstvårtorna, att få samma exakt samma genomförande i chins blir då svårt när hela kroppen hänger fritt.

Rusk
2012-04-26, 10:56
Exakt lika är dom ju inte! T ex så är det mycket lättare(enligt mig iaf) att kontrollera vinkeln på överkroppen vilket jag tycker gör stor skillnad. Sen brukar jag även föra ner stången nästan ända ner till bröstvårtorna, att få samma exakt samma genomförande i chins blir då svårt när hela kroppen hänger fritt.

Det är samma rörelsemoment om båda utförs korrekt.
Du drar en stång till övre bröst/under hakan eller drar dig upp i en stång till samma position.

Sweety87
2012-05-19, 19:26
Jag har nu läst på en del och det verkar råda konsensus kring att axlarna roteras framåt i latsdrag.

Betyder detta att man bör räkna in latsdrag på "press-sidan" när man ser till att träna lika mycket rodd som press (för att undvika obalans mellan överkroppens fram- respektive baksida)? Latsdrag är ju uppenbarligen en dragövning, men om den har samma effekt på axlarnas rotation som pressövningar så kanske man bör räkna latsrag/"drag uppifrån" till just pressövningar i denna fråga?

TILL EXEMPEL: om man i veckan tränar 10x10 i bänkpress, militärpress, stångrodd och latsdrag blir ju detta 200 reps press och 200 reps drag, men om man ska räkna hur man påverkar ryggens "stabilitet" ska man räkna att man har gjort 300 (bp + mp + latsdrag) vs 100 (stångrodd)

Rusk
2012-05-19, 19:45
Jag har nu läst på en del och det verkar råda konsensus kring att axlarna roteras framåt i latsdrag.

Betyder detta att man bör räkna in latsdrag på "press-sidan" när man ser till att träna lika mycket rodd som press (för att undvika obalans mellan överkroppens fram- respektive baksida)? Latsdrag är ju uppenbarligen en dragövning, men om den har samma effekt på axlarnas rotation som pressövningar så kanske man bör räkna latsrag/"drag uppifrån" till just pressövningar i denna fråga?

TILL EXEMPEL: om man i veckan tränar 10x10 i bänkpress, militärpress, stångrodd och latsdrag blir ju detta 200 reps press och 200 reps drag, men om man ska räkna hur man påverkar ryggens "stabilitet" ska man räkna att man har gjort 300 (bp + mp + latsdrag) vs 100 (stångrodd)

Latsdrag är en dragövning och du behöver verkligen inte träna båda med exakt lika många sets för att undvika obalans, ryggen består av mer muskler än framsidan.
Något som kan hjälpa till att motverka en dålig hållning och obalans är specifik träning för bakre delts då dom sällan får lika mycket som den främre och mellersta deltan.
En till obalans du bör akta dig för är i bålen, skippa med andra ord inte specifik träning för abs eller ländryggen.

Sweety87
2012-05-19, 20:13
En till obalans du bör akta dig för är i bålen, skippa med andra ord inte specifik träning för abs eller ländryggen. Är du säker på detta? Har nämligen inte gjort en enda rep i situp eller annan övning för magen på flera år...

Rusk
2012-05-19, 20:27
Är du säker på detta? Har nämligen inte gjort en enda rep i situp eller annan övning för magen på flera år...

Det var en av orsakerna till min ryggskada, trodde mark och böj var nog men efter att ha läst lite annat än det hardcore skitsnacket som många styrkelyftare predikar här på kolo angående hur gudomliga böj och mark är för hela bålen så fick jag en lite klarare bild.
Majoriteten professionella styrkelyftare fokuserar nog på att stärka hela sin bål och inte endast baksidan, iaf dom jag kollat på och läst om.
Och vill du ha större abs så förvänta dig inte att mark och böj ska hjälpa dig direkt mycket med det.
Även denna stora muskel behöver specifik träning, precis som dina bröst och axlar som är mindre muskelgrupper.
Jag trodde även att mark skulle räcka för att få underarmarna att växa men ack så fel man hade, inte vuxit 1 mm på 3 år, har dock fått ett mycket starkare grepp.
Jag tror att underarmar är som vader, dom måste piskas som fan för att det ska hända något.

pezrulezhaakon
2012-05-19, 21:20
Sweety87

1 Den som kör latsdrag kommer få mer på lats och den som kör rodd kommer få mer på övre rygg och armar (beroende på utförande)

2, tung träning ger mer styrka. Tillräckligt tung belastning och tillräckligt krävande koordinerade rörelsemönster ger "funktionalitet"

3, finns inget som styrker att latsdrag skulle få axelpartiet att rotera framåt. Det ärr bänkpressar bättre på isf.
Rygg axelhälsa ligger i rätt utförande,(även variation) tillräcklig belastning och tillräcklig vila.

Sweety87
2012-05-19, 21:45
3, finns inget som styrker att latsdrag skulle få axelpartiet att rotera framåt. Det ärr bänkpressar bättre på isf.
Rygg axelhälsa ligger i rätt utförande,(även variation) tillräcklig belastning och tillräcklig vila.

Du har fel. Jag vet inte själv hur det fungerar eller varför men flertalet kunniga killar på Kolozzeum har skrivit att det är så. Bland annat anatomiexperten Sheogorath.

Kille 1, Sheogorath: http://kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=5360097&postcount=9 (i en av mina trådar som handlade om ungefär detta ämne)

Kille 2, Z_Bumbi: http://kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=329913&postcount=7

Kill3, Obesogen: http://kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=2107904&postcount=2

hittade dessa 3 väldigt snabbt finns många som skriver samma sak så du har nog fel sorry. lite synd m tanke på att du under din korta period här har skrivit många intressanta o faktaspäckade inlägg som sticker ut lite från mängden... du hade nog kunnat skaffat dig en rejäl kolokarriär o tagit över som anatomiguru efter Sheogorath om kansche 5 år,,, om du inte hade fuckat upp allt genom att ha fel i denna tråd såklart :( (och om du hade sett till att skaffa en avatar i tid!!!!!! de e krav o prio nr 1 nästan)

pezrulezhaakon
2012-05-19, 21:51
Sweety87

Nej, tyvärr gäller inte deras uppfattning som fakta. Tråkigt nog för din del.
Jag är inte intresserad av någon "kolokarriär". Det är bara tråkigt att byggarvärlden fortfarande är rädd för att bli ifrågasatt.

Sheogorath
2012-05-19, 21:54
Du har fel. Jag vet inte själv hur det fungerar eller varför men flertalet kunniga killar på Kolozzeum har skrivit att det är så. Bland annat anatomiexperten Sheogorath.

Kille 1, Sheogorath: http://kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=5360097&postcount=9 (i en av mina trådar som handlade om ungefär detta ämne)

Kille 2, Z_Bumbi: http://kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=329913&postcount=7

Kill3, Obesogen: http://kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=2107904&postcount=2

hittade dessa 3 väldigt snabbt finns många som skriver samma sak så du har nog fel sorry. lite synd m tanke på att du under din korta period här har skrivit många intressanta o faktaspäckade inlägg som sticker ut lite från mängden... du hade nog kunnat skaffat dig en rejäl kolokarriär o tagit över som anatomiguru efter Sheogorath om kansche 5 år,,, om du inte hade fuckat upp allt genom att ha fel i denna tråd såklart :( (och om du hade sett till att skaffa en avatar i tid!!!!!! de e krav o prio nr 1 nästan)

Fast jag tror nog aldrig att jag skrivit att man får inåtroterade axlar/framåtroterade skuldror av att köra vertikaldrag med fin teknik. Däremot har jag väl skrivit att om man ska välja en övningsgrupp för att motverka en framåroterad skuldra så skulle det vara roddövningar. Och så ska man såklart att ha god rörlighet i pectoralis major, minor, lats, teres och andra inåtrotatorer. Men viktigast av allt: medvetandegöra sin dåliga hållning i vardagen. Hela tiden.

pezrulezhaakon
2012-05-19, 21:56
Sheogorath

Det där köper jag helt :)

pezrulezhaakon
2012-05-19, 22:11
Sweety87

Ursäkta mig, men hade du nåt mer att tillägga här?

Sweety87
2012-05-19, 22:21
Sweety87

Ursäkta mig, men hade du nåt mer att tillägga här? Ja jag undrar ju fortfarande på vilken "sida" man ska räkna in/med latsdragen... eller va menar du ?

pezrulezhaakon
2012-05-19, 22:26
Sweety87

Du hävdade att farbror Sheogorath hade skrivit nåt han inte skrivit, eftersom det du hävdade var fel, och så hackade du felaktigt på mig också...

pezrulezhaakon
2012-05-19, 22:39
Sweety87

Så?

Nu ligger bollen på din sida om du vill bibehålla en skysst stämning mellan oss i tråden...

filmjölk
2012-05-19, 22:56
Den som kör rodd kommer att få bättre utveckling, då den övningen tar på fler muskler än pullups.

en stångrodd från golvet tar förutom det pullupen tar på, på baksida lår, röv, och erectorer. Inte mycket, men en del.

Jag gissar att den som körde rodden blir starkare, grövre och mer "funktionell" i att lyfta saker från marken, dock kommer han nog även ha lite mer ont i ryggen än bara pull-ups killen.

filmjölk
2012-05-19, 22:59
Latsen roterar fram axlarna, (det gör bröstet med) så titaniska lats och pecs och klent resten på ryggen, så kan man nog tänka sig att man kan få en snygg silverryggshållning.

pezrulezhaakon
2012-05-19, 23:05
filmjölk

Det är inte endast de musklerna att skylla på. Man kan ha gorillahållning ändå utan att varken lats eller bröst behöver vara stela eller stora.

Spartansk
2012-05-20, 00:12
Vad menar ni med gorillahållning ens? Väldigt rak rygg?

http://helablog.com/wp-content/uploads/2011/01/upright_gorilla.jpg

Latissimus Dorsi
2012-05-20, 00:13
Vad menar ni med gorillahållning ens? Väldigt rak rygg?

http://helablog.com/wp-content/uploads/2011/01/upright_gorilla.jpg

Dorian är det du?

Sweety87
2012-05-20, 00:32
Fast jag tror nog aldrig att jag skrivit att man får inåtroterade axlar/framåtroterade skuldror av att köra vertikaldrag med fin teknik. Däremot har jag väl skrivit att om man ska välja en övningsgrupp för att motverka en framåroterad skuldra så skulle det vara roddövningar. Och så ska man såklart att ha god rörlighet i pectoralis major, minor, lats, teres och andra inåtrotatorer. Men viktigast av allt: medvetandegöra sin dåliga hållning i vardagen. Hela tiden. Men ... du tror/anser väl ändock, att det är en större risk att latsdrag (som det generellt utförs) gör axlarna mer framåtroterade, än att de inte påverkar alls? Och att de skulle rotera axlarna bakåt är väl mer eller mindre omöjligt?

Snälla, du som trots allt kan typ mest på detta forum om anatomi, svara på denna fråga: om man försöker göra lika många rodd-reps som press-reps för att förbättra rygg-/axelhälsan, ska man då räka latsdrag som "press-reps"?

Sweety87
2012-05-20, 00:36
Sweety87

Du hävdade att farbror Sheogorath hade skrivit nåt han inte skrivit, eftersom det du hävdade var fel, och så hackade du felaktigt på mig också...

Nu ligger bollen på din sida om du vill bibehålla en skysst stämning mellan oss i tråden... Men Sheogorath har _i princip_ skrivit att latsdrag roterar axlarna framåt ... och även Filmjölk, även om han inte har någon utbildning inom detta...:

Latsen roterar fram axlarna, (det gör bröstet med) så titaniska lats och pecs och klent resten på ryggen, så kan man nog tänka sig att man kan få en snygg silverryggshållning.

Den som kör rodd kommer att få bättre utveckling, då den övningen tar på fler muskler än pullups.

en stångrodd från golvet tar förutom det pullupen tar på, på baksida lår, röv, och erectorer. Inte mycket, men en del.

Jag gissar att den som körde rodden blir starkare, grövre och mer "funktionell" i att lyfta saker från marken, dock kommer han nog även ha lite mer ont i ryggen än bara pull-ups killen. Jag föredrar dock bänkrodd, då man kan fokusera på just roddmusklerna, och är jag tämligen övertygad om att latsdragen ger mer muskelmassa/styrka totalt, eftersom man kan använda så mkt mer vikt.

Jag ska nog dock börja köra stångrodd då det antagligen ger mer, eftersom mina tidigare ryggproblem verkar vara rätt försvunna.

pezrulezhaakon
2012-05-20, 00:46
Sweety87

DU, måste hålla isär saker och ting.

Det är helt riktigt att lats är en inåtrotator för överarmsbenet, dvs att muskeln har den delfunktionen: Men det betyder INTE att axelpartiet lättare blir inåtroterat som en biverkning av en kass hållning. En sådan biverkning är isf pectoralis major klart bättre på att åstadkomma.

Dessutom måste du räkna in fler muskler som kan orsaka ett inåtroterat axelparti och det finns en uppsjö med olika kombinationer av muskelsvagheter och/eller muskelstramhet i ett antal olika muskler på både framsidan och baksidan i övre delen på kroppen.

Därför är det helt felaktigt att göra ett sådant generellt antagande du gjort.

Sweety87
2012-05-20, 01:10
Sweety87

DU, måste hålla isär saker och ting.

Det är helt riktigt att lats är en inåtrotator för överarmsbenet, dvs att muskeln har den delfunktionen: Men det betyder INTE att axelpartiet lättare blir inåtroterat som en biverkning av en kass hållning. En sådan biverkning är isf pectoralis major klart bättre på att åstadkomma.

Dessutom måste du räkna in fler muskler som kan orsaka ett inåtroterat axelparti och det finns en uppsjö med olika kombinationer av muskelsvagheter och/eller muskelstramhet i ett antal olika muskler på både framsidan och baksidan i övre delen på kroppen.

Därför är det helt felaktigt att göra ett sådant generellt antagande du gjort. Okej, och ingen annan verkar vilja svara på den fråga jag har ställt flera gånger "idag", så gör det du snälla....

På vilken sida ska man räkna latsdrag när det gäller rotation av axeln? Eller ska man räkna den som neutral, d v s att den inte påverkar åt vare sig det ena eller andra hållet?

pezrulezhaakon
2012-05-20, 01:37
Sweety87

Om vi ska vara petiga så kan inte latsmuskeln direkt påverka skulderpartiet på det sättet som tex traps eller bröst kan göra, då lats endast direkt kan påverka överarmsbenet. Men indirekt kan lats dra axelpartiet bakåt, även om överarmsbenet är inåtroterat, men det krävs ett samtida muskelarbete från andra muskler.
(dock finns det individer där en liten del av latsmuskeln även fäster in på skulderbladets laterala kant)

Latsmuskeln är en hållningsmuskel. Det innebär att den sträcker på ryggraden, men hur mycket det arbetet kan vara beror på om överarmsbenet fixeras eller inte.

Så som svar så blir det på dragsidan.

Anders The Peak
2012-05-20, 07:28
Sweety87

Om vi ska vara petiga så kan inte latsmuskeln direkt påverka skulderpartiet på det sättet som tex traps eller bröst kan göra, då lats endast direkt kan påverka överarmsbenet. Men indirekt kan lats dra axelpartiet bakåt, även om överarmsbenet är inåtroterat, men det krävs ett samtida muskelarbete från andra muskler.
(dock finns det individer där en liten del av latsmuskeln även fäster in på skulderbladets laterala kant)

Latsmuskeln är en hållningsmuskel. Det innebär att den sträcker på ryggraden, men hur mycket det arbetet kan vara beror på om överarmsbenet fixeras eller inte.

Så som svar så blir det på dragsidan.

Latissimus dorsi


Latissimus dorsi är ryggens största muskel.Har sitt ursprung i Proc.Spinosus Th7-L5, Os Sacrum, Os Coccygis, Crista Iliaca dorsalt, Costae 10-12, Angulus Inferior Scapulae, och fäster på Crista Tuberculi Minoris. Den gör Extension, adduktion och inåtrotation i art.humeri som huvudfunktion och den gör även: Adduktion av scapula, Lateralflexion av bålen samt Ipsilateralrotation av bålen.. Denna muskel ingår i gruppen innåtroterande muskler, tillsammans med pectoralis major. Den fungerar också som ryggmuskel då den höjer truncus mot membrum superius vid klättring.

Inte bara på några utan det är ett av ursprungen.

Sheogorath
2012-05-20, 07:32
Anders, precis som "Pez" säger är fästpunkten på skulderbladet en anatomisk variant.

Marra
2012-05-20, 09:40
För min egen del så upplever jag att

CHINS + STÅNGRODD

Är det bästa alternativet, latsdrag har jag aldrig fått några bra resultat av. Varken ur styrka eller volym. Chins och stångrodd upplever jag att ge mig den bästa volymen (mestadels biceps jag tänker på men, irrelevant)

Men som du säger så kan man ju lika gärna svara "hur långt är ett snöre?" eftersom det är olika från person till person. Men det är så jag upplever det.

Ett snöre är upp till 48 centimeter efter det blir de ett rep!

Rikard Jansson
2012-05-20, 10:28
Fattar inte hur det är någonsin kan spela någon roll, givetvis tränar man ju båda?

filmjölk
2012-05-20, 12:28
Fattar inte hur det är någonsin kan spela någon roll, givetvis tränar man ju båda?

Extrem tidsbrist? Dessutom är du på Kolozzeum, här är det coolt att träna så få övningar som möjligt (av okänd anledning)

Rikard Jansson
2012-05-20, 13:15
Extrem tidsbrist? Dessutom är du på Kolozzeum, här är det coolt att träna så få övningar som möjligt (av okänd anledning)

Ja, det här med få övningar är skumt som attan, det enda man gör är ju att begränsa sig själv! Hela tjafset om att det skulle vara lättare att mäta sin progression köper jag inte, eftersom man inte ens kommer åt alla muskler ordentligt med för få övningar!

Wormzie
2012-05-20, 14:15
Fattar inte hur det är någonsin kan spela någon roll, givetvis tränar man ju båda?

Har man problem med protraherade axlar kanske man undrar av valet för att man vill få styr på sin hållning först och främst.

Ett Orm
2012-05-20, 14:40
Sweety87

Om vi ska vara petiga så kan inte latsmuskeln direkt påverka skulderpartiet på det sättet som tex traps eller bröst kan göra, då lats endast direkt kan påverka överarmsbenet. Men indirekt kan lats dra axelpartiet bakåt, även om överarmsbenet är inåtroterat, men det krävs ett samtida muskelarbete från andra muskler.
(dock finns det individer där en liten del av latsmuskeln även fäster in på skulderbladets laterala kant)

Latsmuskeln är en hållningsmuskel. Det innebär att den sträcker på ryggraden, men hur mycket det arbetet kan vara beror på om överarmsbenet fixeras eller inte.

Så som svar så blir det på dragsidan.
Vad blir skillnaden rent praktiskt om lats fäster på scapulan? Har du någon bild på hur det kan se ut? :)

pezrulezhaakon
2012-05-20, 20:47
Ett Orm

Det blir faktiskt ingen större skillnad om lats fäster in där. Möjligen kan skulderbladet få en extra stabiliserande kraft vid vissa tillfällen.

Jag vill minnas att jag så en obduktionsbild på det för några år sedan, men jag har ingen på rak arm att visa. Det är ju inte alla som har den variationen, och vem som har det är svårt att veta utan en undersökning. Det rör sig om en förhållandevis liten kontaktyta.

Morty
2012-05-21, 09:21
I min ryggträning är chins och marklyft basen, sedan kör jag hantelrodd och skivstångsrodd för att assistera mina chins+mark och facepulls som finlir. Anledningen till att jag kör "få övningar" är att jag väljer de som jag gillar bäst och och satsar på progression i dem. Jag vet inte vilka det är som bygger bäst volym vs styrka och jag tänker inte chansa genom att ta bort nån, snarare att jag skulle lägga till exempelvis hög rodd i kabel.

Rusk
2012-05-21, 10:51
I min ryggträning är chins och marklyft basen, sedan kör jag hantelrodd och skivstångsrodd för att assistera mina chins+mark och facepulls som finlir. Anledningen till att jag kör "få övningar" är att jag väljer de som jag gillar bäst och och satsar på progression i dem. Jag vet inte vilka det är som bygger bäst volym vs styrka och jag tänker inte chansa genom att ta bort nån, snarare att jag skulle lägga till exempelvis hög rodd i kabel.

Skulle inte kalla det "lite" övningar utan en väldigt perfekt mängd.
Du har 1 som tar på erector, 1 drag från ovan som primärt tränar lats + 2 rodd övningar som är tränar mer eller mindre hela ryggen och sedan en övning som tränar bakre delts/rhombs/traps mer specifikt.
Ligger själv inne med samma mängd för övre rygg, dock med 1 extra dragövning då jag tränar tungt i chins så vill även ge latsen lite högre reps.
Chins, smalt latsdrag, hantelrodd och omvända flyes, 2 övningar som primärt tränar lats och 2 som tar mer på delts/rhombs/traps, blir eventuellt lite shrugs ibland men varför man skulle ha mer än detta ser jag ingen anledning till och det blir bara bökigare att hålla reda på.