handdator

Visa fullständig version : Sökes tips på botten till cheesecake


Zizou
2012-04-25, 20:46
Söker ett lite "nyttigare" alternativ till den klassiska Digestive + Smör botten som brukar användas till cheesecakes.
Någon som har prövat något med bra resultat? Den får gärna vara lite "crunchy" som den klassiska.
Proteinmängden skiter jag i, vill bara ha lite lägre kalorier än den vanliga :)

Vattukvinnan
2012-04-25, 21:06
Ca2-3 dl Mandlar/cashewnötter eller valnötter du mixar med ca 10 dadlar, 2 msk kokosflingor o en matsked kokosolja........

Zizou
2012-04-25, 21:39
Ca2-3 dl Mandlar/cashewnötter eller valnötter du mixar med ca 10 dadlar, 2 msk kokosflingor o en matsked kokosolja........

Okej, dock inte så väldigt mycket kalorisnålare kanske? Blir ju ganska mycket nötter det där :/

gQLLe
2012-04-25, 21:46
såg att folk testat med både havregryn och knäckebröd.. om det är gott vet jag dock inte :)

Zizou
2012-04-25, 22:27
såg att folk testat med både havregryn och knäckebröd.. om det är gott vet jag dock inte :)

Fast vad mer än bara dessa ingredienser? :)

Popliteus
2012-04-26, 07:07
havregryn
chokladkasein
kaffe
sötningsmedel
en skvätt mjölk

Zizou
2012-04-26, 09:14
havregryn
chokladkasein
kaffe
sötningsmedel
en skvätt mjölk

Alright, några speciella mängder?
Ska det in i ugnen eller bara stå i kylen etc?
Blir det gott och knaprigt, eller mjukt? :D

Popliteus
2012-04-26, 10:08
Det blir mest kladdigt.. sen beror det ju på hur lite vätska man tar men gott blir det iaf :).. kan tänka mig att det skulle funka att även ha i lite knäckebröd för att få det lite mer knaprigt som ngn nämnde tidigare. Jag gick på känsla helt enkelt.

Zizou
2012-04-26, 11:51
Det blir mest kladdigt.. sen beror det ju på hur lite vätska man tar men gott blir det iaf :).. kan tänka mig att det skulle funka att även ha i lite knäckebröd för att få det lite mer knaprigt som ngn nämnde tidigare. Jag gick på känsla helt enkelt.

Hehe okej :)
Ska testa lite imorgon då jag är ledig, får ta och återkomma med resultat!

Chrbo
2012-04-26, 12:24
Då jag aldrig har gillat cheesecake har jag ingen koll på vad som kan vara en bra botten. Min första tanke var att göra en marängbotten på sötningsmedel och sen dra cheesecake på det, inte samma sak som digestive men det är kalorisnålt och låter gott i mina öron :P

Zizou
2012-04-27, 09:17
Då jag aldrig har gillat cheesecake har jag ingen koll på vad som kan vara en bra botten. Min första tanke var att göra en marängbotten på sötningsmedel och sen dra cheesecake på det, inte samma sak som digestive men det är kalorisnålt och låter gott i mina öron :P

Hehe det var faktiskt min första tanke, kanske smaksätta med lite citron eller så :)
ska testa en botten idag, återkommer med resultat!

Chrbo
2012-04-30, 08:36
Blev det en marängbotten och funkade det bra?

Pompere
2012-04-30, 08:57
Flingor
honung
äggvita

ugn 10 min, sen på med resterande cheesecaken.
Inte prövat själv men läste att någon gjorde så och med bra resultat

gQLLe
2012-05-02, 21:37
Flingor
honung
äggvita

ugn 10 min, sen på med resterande cheesecaken.
Inte prövat själv men läste att någon gjorde så och med bra resultat

kan tänka mig att knäckebröd, honung och äggvita kan funka också. blir ju mer deff-opti.

J.V
2012-05-03, 01:21
Jag testade hårdbröd, proteinpulver med chokladsmak, äggvita och en skvätt mjölk för ett par veckor sedan. Inte knaprigt utan ganska seg konsistens, men gott!

Bör väl blir mer crunchy om man skippar proteinpulvret och bara kör på mer hårdbröd istället.

Peter Hansen
2012-05-03, 08:51
Men typ degressive + banan som man mosar ihop? Eller är digestive helt uteslutet? Ger enligt mig en helt oslagbar smak iaf

Zizou
2012-05-03, 10:27
Flingor
honung
äggvita

ugn 10 min, sen på med resterande cheesecaken.
Inte prövat själv men läste att någon gjorde så och med bra resultat

Intressant, det ska nog prövas :)

Jag testade hårdbröd, proteinpulver med chokladsmak, äggvita och en skvätt mjölk för ett par veckor sedan. Inte knaprigt utan ganska seg konsistens, men gott!

Bör väl blir mer crunchy om man skippar proteinpulvret och bara kör på mer hårdbröd istället.

Okej, samtidigt så kan jag tänka mig att pulvrets chokladsmak gjorde det riktigt gott? :)

Men typ degressive + banan som man mosar ihop? Eller är digestive helt uteslutet? Ger enligt mig en helt oslagbar smak iaf

Nej då, digestive är inte helt uteslutet. Bara smör/olja egentligen skulle jag säga. Vill som hålla det inom 400 kcal max kanske :)

andyou111
2012-06-10, 09:48
Ca2-3 dl Mandlar/cashewnötter eller valnötter du mixar med ca 10 dadlar, 2 msk kokosflingor o en matsked kokosolja........

1 av menyer. inte alltför många kalorier