handdator

Visa fullständig version : Fruktosrik sirap i svensk läsk?


Silencer
2012-04-25, 20:43
I usa är ju läsk oftast sötad med "high fructose corn syrup".
Min fråga är, om det står SOCKER på innehållförpackningen, då är det sukros? Eller får de gömma sirapen under benämningen "socker"?

Inge Enveten
2012-04-25, 20:54
I usa är ju läsk oftast sötad med "high fructose corn syrup".
Min fråga är, om det står SOCKER på innehållförpackningen, då är det sukros? Eller får de gömma sirapen under benämningen "socker"?

Fast vad spelar det för roll?

Silencer
2012-04-25, 20:57
Fast vad spelar det för roll?

Det spelar oerhört stor roll i mitt fall.

Sheogorath
2012-04-25, 20:57
Hur kan det spela roll? Den vanligaste high-fructose-corn-syrupen innehåller fördelningen 55/45 fruktos/glukos medan socker är 50/50. Inga studier som gjorts har kunnat påvisa skillnader i metabolt gensvar mellan HFCS och socker så vitt jag vet.

Men står det "socker" så ska det vara sackaros, ja.

Silencer
2012-04-25, 21:05
På ultimate diet spelar det en avgörande roll. Men får räkna med att socker är sackaros då.

Ristretto
2012-04-25, 21:31
På ultimate diet spelar det en avgörande roll. Men får räkna med att socker är sackaros då.

Du får gärna förklara varför. *popcorn*

Inge Enveten
2012-04-25, 21:40
På ultimate diet spelar det en avgörande roll. Men får räkna med att socker är sackaros då.

Intressant att du säger så då den personen som just utformat den dieten själv sagt att HFCS = socker.

http://www.alanaragonblog.com/2010/01/29/the-bitter-truth-about-fructose-alarmism/

Fine, Sturm, you’re not a paleotard. You’re justa fucking retard apologist for groups like the paleo fucks and Lustwig. How about the possibility that he’s just an alarmist dipshit who should be ignored completely because he can’t even get basic concepts right?

Or do you have to constantly make excuses for EVERYONE making bullshit claims like him, the paleo cult fucks, Dean Peat, etc. Because that’s what you seem to constantly do. “Oh, they make some good points.”

Yeah, a broken clock is right twice a day too. Because someone makes one good point doesn’t change the fact that EVERYTHING ELSE THEY ARE SAYING IS COMPLETELY FUCKING RETARDEDLY WRONG.

Lyle

Silencer
2012-04-25, 21:43
Intressant att du säger så då den personen som just utformat den dieten själv sagt att HFCS = socker.

http://www.alanaragonblog.com/2010/01/29/the-bitter-truth-about-fructose-alarmism/

Ultimate Diet 2.0 av Lyle McDonald

edit: Ditt citat är inte ens nästan relevant för den här diskussionen. Du får gärna förklara hur du tänkte där.

Silencer
2012-04-25, 21:54
Du får gärna förklara varför. *popcorn*

...carb-loads based around large amounts of fructose or
sucrose (which is half fructose) give inferior results. Fructose is used preferentially by the liver
and tends not to be as good at refilling muscle glycogen. Unfortunately, this limits a lot of junk
foods which are either high in sucrose or fructose (usually as high fructose corn syrup). You can
eat some, but don't make them the entirety of your carb-load.
At the same time, small amounts of fructose (perhaps 50 grams over a 24 hour period) or
sucrose (100 grams over a 24 hour period) seem to improve the carb-load.

:)

Ristretto
2012-04-25, 21:59
:)

Det där förklarar ju inte varför det skulle spela någon roll om det är HFCS eller sackaros, förutom dom få procents skillnad det blir i rent fruktosinnehåll, då.

Silencer
2012-04-25, 22:02
Det där förklarar ju inte varför det skulle spela någon roll om det är HFCS eller sackaros, förutom dom få procents skillnad det blir i rent fruktosinnehåll, då.

För att i den kontexten han skriver om i det citatet så har 100g sackaros samma effekt på kroppen som 50g fruktos. Sackaros är 50% fruktos. Vill du veta mer om de fysiologiska detaljerna får du maila Lyle McDonald.

Ristretto
2012-04-25, 22:38
För att i den kontexten han skriver om i det citatet så har 100g sackaros samma effekt på kroppen som 50g fruktos. Sackaros är 50% fruktos. Vill du veta mer om de fysiologiska detaljerna får du maila Lyle McDonald.

Vad surrar du om? Du påstår att det spelar jättestor roll om det är sackaros eller HFCS vilket flera ifrågasätter varpå du länkar till en text som inte har med ämnet att göra.

Jag vet rätt väl varför glukos kan tänkas vara bättre än fruktos för glykogeninlagring, men varför det skulle spela någon roll om läsken är sötad med HFCS eller socker kan jag inte riktigt se att det skulle ha en avgörande roll.

Fredrik_S
2012-04-25, 22:44
För att i den kontexten han skriver om i det citatet så har 100g sackaros samma effekt på kroppen som 50g fruktos. Sackaros är 50% fruktos. Vill du veta mer om de fysiologiska detaljerna får du maila Lyle McDonald.

Sackaros är 50% fruktos och High fructos corn syrup är 55% fruktos

Dvs i princip helt identiskt..
Det spelar därför ingen som helst roll om det är sackaros eller corn syrup... annat om det hade varit rent fruktos men så är det ju alltså inte

Dricker du en halvliter läsk med 50 gram socker eller 50 gram HFCS blir skillnaden i fruktosmäng 2,5 gram. 25g fruktos i sockervarianden och 27,5g fruktos i HFCS varianten...

Silencer
2012-04-26, 09:02
Sackaros är 50% fruktos och High fructos corn syrup är 55% fruktos

Dvs i princip helt identiskt..
Det spelar därför ingen som helst roll om det är sackaros eller corn syrup... annat om det hade varit rent fruktos men så är det ju alltså inte

Dricker du en halvliter läsk med 50 gram socker eller 50 gram HFCS blir skillnaden i fruktosmäng 2,5 gram. 25g fruktos i sockervarianden och 27,5g fruktos i HFCS varianten...

Tack, jag trodde hfcs var enbart fruktos.

Eddie Vedder
2012-04-26, 09:07
Tack, jag trodde hfcs var enbart fruktos.

Sheogorath skrev ju det i inlägg #4. Men som svar på frågan så tror jag att man måste ange om det här fruktossirap men det förekommer knappt i Sverige. Det hann väl få hundhuvudet innan det slog igenom här kanske.

Silencer
2012-04-26, 09:26
Sheogorath skrev ju det i inlägg #4. Men som svar på frågan så tror jag att man måste ange om det här fruktossirap men det förekommer knappt i Sverige. Det hann väl få hundhuvudet innan det slog igenom här kanske.

Jag ser det nu. När jag läste det igår var jag så inne på att HFCS var fruktos att jag missade det. Ibland är man helt blind.

Har sett att importerade sorter typ vanilla coke och decaf coke har "stärkelsesirap" som ingrediens.

Eddie Vedder
2012-04-26, 09:33
Jag ser det nu. När jag läste det igår var jag så inne på att HFCS var fruktos att jag missade det. Ibland är man helt blind.

Har sett att importerade sorter typ vanilla coke och decaf coke har "stärkelsesirap" som ingrediens.

Ja det skulle vara importer i princip. Jag säger inte att det inte går att hitta men det är som sagt mycket ovanligt.