handdator

Visa fullständig version : EGCG och produktionen av glukos i levern


exevision
2012-04-25, 12:23
Hur ska man tolka denna studie?

J Biol Chem. 2007 Oct 12;282(41):30143-9. Epub 2007 Aug 27.
Epigallocatechin-3-gallate (EGCG), a green tea polyphenol, suppresses hepatic gluconeogenesis through 5'-AMP-activated protein kinase.
Collins QF, Liu HY, Pi J, Liu Z, Quon MJ, Cao W.
SourceTranslational Biology, The Hamner Institutes for Health Sciences, Research Triangle Park, North Carolina 27709, USA.

Abstract
Epigallocatechin-3-gallate (EGCG), a main catechin of green tea, has been suggested to inhibit hepatic gluconeogenesis. However, the exact role and related mechanism have not been established. In this study, we examined the role of EGCG in hepatic gluconeogenesis at concentrations that are reachable by ingestion of pure EGCG or green tea, and are not toxic to hepatocytes. Our results show in isolated hepatocytes that EGCG at relatively low concentrations (<or=1 microm) inhibited glucose production via gluconeogenesis and expression of key gluconeogenic genes. EGCG was not toxic at these concentrations while demonstrating significant cytotoxicity at 10 mum and higher concentrations. EGCG at 1 mum or lower concentrations effective in suppressing hepatic gluconeogenesis did not activate the insulin signaling pathway, but activated 5'-AMP-activated protein kinase (AMPK). The EGCG suppression of hepatic gluconeogenesis was prevented by blockade of AMPK activity. In defining the mechanism by which EGCG activates AMPK, we found that the EGCG activation of AMPK was mediated by the Ca(2+)/calmodulin-dependent protein kinase kinase (CaMKK). Furthermore, our results show that the EGCG activation of AMPK and EGCG suppression of hepatic gluconeogenesis were both dependent on production of reactive oxygen species (ROS), which was a known activator of CaMKK. Together, our results demonstrate an inhibitory role for EGCG in hepatic gluconeogenesis and shed new light on the mechanism by which EGCG suppresses gluconeogenesis.

Är minskad produktion av glukos i levern bra? Ökar det akut användandet av fett?

LarsLasr
2012-04-25, 12:42
Att det är ofarligt att dricka grönt te med avseende på intag av EGCG samt att EGCG sänker glukoneogenes via produktion av oxidativa molekyler(oftast sett som något negativt) som reagerar med ett enzym.

Att det produceras glukos i levern när det ska göras är bra, att försöka mixtra med den processen är dåligt/onödigt. Det sker bara när det behövs för att uppehålla blodsockernivåerna så att dina organ ska fungera optimalt.

Utan förmåga att utföra glukoneogenes så skulle man troligen hamna i ketos tidigare, men tvivlar på att detta skulle ske via normalt intag. Och ketos är inte något som man behöver eftersträva för att gå ner i vikt då det troligen sänker den totala energiförbrukningen då kroppen hamnar i svältläge.

Promenader/sport/träning är ett mycket bättre sätt att öka det akuta användandet av fett :)

Sedan om grönt te har fler positiva/negativa effekter har jag inte en susning om.

exevision
2012-04-25, 18:05
Vet inte om jag blev så mycket klokare av ditt svar. Men jag tolkar det som att detta ger fettförbränningen en knuff om än väldigt liten.

Du skriver även att EGCG är ofarligt medans du sedan skriver att glukos produktionen ska man inte mixtra med för att det är dåligt/onödigt.

LarsLasr
2012-04-25, 18:18
Vad är du ute efter? Vill du veta om te är ofarligt eller om du borde dricka te för att tappa fett?

exevision
2012-04-25, 21:33
Är bara nyfiken om detta med EGCG och hur påverkan av lever glukosen påverkar kroppen. Kan tänka mig att om det tas innan morgonträning så borde det ju inte kunna påverka glukos produktionen från levern eftersom levern redan är tom. Eller kan det ändå vara positivt eller negativt ändå (tänker inte på andra effekter som ECGC har utan endast denna)?

Sverker
2012-04-26, 17:58
Levern är inte tom på leverglykogen på morgonen. Du har säkert glykogen kvar för hela förmiddagen också.

Blir inte klok på vad texten betyder. Jag misstänker att det är glukoneogenesen från aminosyror, mjölksyra och glycerol som påverkas. Nedbrytnnigen av leverglykogen till glukos får jag inte riktigt in.

exevision
2012-04-27, 08:37
Jag misstänker att det är glukoneogenesen från aminosyror, mjölksyra och glycerol som påverkas.

På vilket sätt?

LarsLasr
2012-04-27, 09:03
På det sättet som står skrivet, att den blir hämmad.

Men det verkar som att du griper efter sandkorn utan riktig förståelse för kroppens metabolism. Bara för att du skulle få mindre glukos i blodet innebär inte att musklerna skulle bränna mer fett, musklerna använder primärt fett som energikälla till att börja med och utnyttjar bara glukos/glykogen när belastningen blir för stor/syretillförseln för dålig för att det ska räcka med fett.

Och om du tror att du kommer uppleva stora förändringar i fett% pga grönt té/EGCG så testa för all del, men jag skulle tro effekten är obefintlig.

Du skriver även att EGCG är ofarligt medans du sedan skriver att glukos produktionen ska man inte mixtra med för att det är dåligt/onödigt.

Menar att du inte kommer nå några nivåer av EGCG som är skadligt via normal bruk = ofarligt samt att om glukoneogenesen skulle påverkas så att du får för lågt blodsocker(mycket osannolikt att det skulle påverkas så mycket) så är det dåligt, men då det inte kommer hända så är det bara onödigt i tron att mindre glukos = mer fett förbrännt.