handdator

Visa fullständig version : Ert optimalaste upplägg med kosttillskott för ökad volym & muskler


bondadde
2012-04-25, 11:35
Hej kollo!

Jag och några av mina kompisar satt tidigare idag och diskuterare
om vilka kosttillskott som skulle vara optimalt om man vill bygga muskler
och volym om man tränar ca 5 dagar i veckan. Dock så kom alla med olika svar, därför tänkte jag höra med er också.

Så då kommer min fråga till er:
Ni behöver inte tänka på prisen för kosttillskotten, utan endast vad som skulle vara det optimalaste för volym och muskeluppbyggning.

- Vilka kosttillskott skulle ni använda? (T.ex.EAA, Proteinpulver, kreatin, PWO osv.)
- Hur skulle ni lägga upp kostschemat? (T.ex. Proteinpulver till frukost / före träning osv osv)
- Varför tror du att just ditt förslag är optimalast?

Med vänlig hälsning,
Bondadde

Tabbe
2012-04-25, 11:37
Skulle väl vara eaa+malto direkt efter passet och sen Kasein på kvällen.

Även Eaa på morgonen följt av kasein+frukost

Kreatin 5 gram innan och 5 gram efter.
Minst 10 gram omega-3/dag
Sen nån pre-wo med koffein

rooz
2012-04-25, 11:49
Tabbe bara ljuger. han föredrar vaniljsås som PWO

Dreas
2012-04-25, 11:51
Skulle väl vara eaa+malto direkt efter passet och sen Kasein på kvällen.

Även Eaa på morgonen följt av kasein+frukost

Kreatin 5 gram innan och 5 gram efter.
Minst 10 gram omega-3/dag
Sen nån pre-wo med koffeinVarför köra på kasein+frukost? Äter du en hyffsat proteinrik frukost så är ju saken biff. Eller varför inte vassle som kommer att tas upp segare om du tar det ihop med frukosten?

Du äter troligen fler ggr under dagen.

Varför kreatin före och efter?
10g omega-3/dag? Tänker du på "Leangainstänket" kring det hela så beror väl det på hur det är fördelat i tabletterna?

PWO med koffein? Om man tycker att det funkar, själv tycker jag kolhydrater före passet räcker.

blondyz
2012-04-25, 12:19
Optimalaste upplägget kräver minimalt med tillskott. Få i er allt via kosten, komplettera med det ni eventuellt skulle ha problem med, exv. vassle efter träning om man inte har tillgång till kyl så man kan äta direkt.

hidden
2012-04-25, 13:07
Om kostnader inte var ett problem:

* Vassle direkt på morgonen.
* Efter träning vassle+kasein+kolhydrat (malto?)
* Med maten efter träning kreatin.
* Innan jag lägger mig kasein.

Ev. PWO för sega dagar för att "få ut" mer av träningspasset. Det känns bättre om man klarar av att göra ett helt pass med fokus än att "bara göra" för att bli klar om man känner sig trött.

cero
2012-04-25, 15:33
Det finns inga hemligheter för att få resultat av styrketräning. Välj ett vettigt program, ät mycket protein, ät tillräckligt med energi, vassle/EAA direkt efter passet om du inte har med dig mat till gymmet. Möjligtvis kreatin också.

Är du nybörjare behöver du knappast träna 5 dagar i veckan.

MtotheM
2012-04-25, 16:01
Optimalaste upplägget kräver minimalt med tillskott. Få i er allt via kosten, komplettera med det ni eventuellt skulle ha problem med, exv. vassle efter träning om man inte har tillgång till kyl så man kan äta direkt.

+1. Visserligen kan det finnas en fördel med att inta EAA eller vassle efter träning framför annan icke-tillskottsprotein samt så kan kreatin vara ett bra val av tillskott då det i princip är omöjligt att få i sig i en tillräcklig mängd för att mätta muskulaturen genom vanlig föda.

Det ska dock noteras att tillskott i största allmänhet tillskrivs en mycket högre effekt en dom verkligen har (Tex. så har kreatin en effekt på ca +0.25-0.48% lean body mass/v).

dauit
2012-04-25, 16:20
+1. Visserligen kan det finnas en fördel med att inta EAA eller vassle efter träning framför annan icke-tillskottsprotein samt så kan kreatin vara ett bra val av tillskott då det i princip är omöjligt att få i sig i en tillräcklig mängd för att mätta muskulaturen genom vanlig föda.

Det ska dock noteras att tillskott i största allmänhet tillskrivs en mycket högre effekt en dom verkligen har (Tex. så har kreatin en effekt på ca +0.25-0.48% lean body mass/v).

kreatin må ha en liten effekt men är ett av få de kosttillskott som verkligen ger en positiv effekt

som många andra redan har sagt, som inte kan sägas för många gånger, satsa i första hand försöka få i dig det mesta via maten, kosttillskott är ett hjälpmedel om man inte får i sig tillräckligt eller är rentav lat av sig.

hidden
2012-04-25, 20:30
Tror inte TS är ute efter optimalast kosthållning och livsstil. Han diskuterade med sina vänner vilka kosttillskott som skulle bidra till maximalt muskelbygge. Varför svarar ni inte bara på hans fråga istället för att dilla om massor annat? Jag tror att han är medveten om att kost + träning är viktigast i frågan om att maximera muskelbyggning. I det här fallet ville han veta vad vi anser är bästa kosttillskottsupplägget. <- Det är så jag har tolkat frågan.

cero
2012-04-25, 21:38
Hidden: Folk har ju svarat, men hur som helst är det väldigt vanligt att folk grovt överskattar kosttillskottens betydelse.

Peter Hansen
2012-04-25, 21:49
Kreatin, BCAA och en dubbel dos PWO tror jag skulle göra den egentliga skillnaden om man ska ha några kosttillskott. De enda som jag märkt av iaf.

Morty
2012-04-26, 10:55
Opti upplägg enligt mig:
Morgon: 40g proteinshake till frukosten, jag använder soja/veteblend. 5g kreatin i det.
Innan träning: Valfri PWO som ger bra fart på passet så att man sätter PB varje gång!
Direkt efter träning: 10g EAA
Cirka 30 minuter efter träning: 40g proteinshake
På kvällen/under natten: 30g proteinshake. Man tar bara under natten om man är en sådan person som vaknar för att kissa.

Oxe
2012-04-26, 11:10
alla tillskott göra nåt litet, så så mycket som möjligt av allt, 90% av sakerna kommer inte vara prisvärda, men ligger du på max nivå av alla olika div substanser som daa trib hmb osv osv osv så kommer du få lite mer än en som inte gör det.

Morty
2012-04-26, 11:32
alla tillskott göra nåt litet, så så mycket som möjligt av allt, 90% av sakerna kommer inte vara prisvärda, men ligger du på max nivå av alla olika div substanser som daa trib hmb osv osv osv så kommer du få lite mer än en som inte gör det.

Framför allt måste man ju kunna motivera tydligt för sig själv varför man tar tillskottet. Exempelvis ett proteinpulver är ju ganska tydligt: Man vill äta mer protein. Kanske ha "gratis" kalorier eftersom det mättar dåligt. Detsamma med en gainer. ANIMAL STAK då? 123908%RDI av alla vitaminer? Kanske inte.

blondyz
2012-04-26, 11:41
Framför allt måste man ju kunna motivera tydligt för sig själv varför man tar tillskottet. Exempelvis ett proteinpulver är ju ganska tydligt: Man vill äta mer protein. Kanske ha "gratis" kalorier eftersom det mättar dåligt. Detsamma med en gainer. ANIMAL STAK då? 123908%RDI av alla vitaminer? Kanske inte.

Ptja, man kan ju vända på det. Kostar allt gratis så kan man ta allt så länge det inte finns någon anledning att inte göra det. Nu är ju inte fallet så, utan det kostar väldigt mycket pengar, så normalt håller jag med dig.

Morty
2012-04-26, 11:48
Ptja, man kan ju vända på det. Kostar allt gratis så kan man ta allt så länge det inte finns någon anledning att inte göra det. Nu är ju inte fallet så, utan det kostar väldigt mycket pengar, så normalt håller jag med dig.

Ja, man kan ju kolla på Axon som ju är sponsrad och tar massa olika kosttillskott. Säkerligen inte farligt men ger väl inte så mycket.