handdator

Visa fullständig version : Tränar strikt, äter strikt. Läst allt här, någon som har en teori?


Äggröra
2012-04-25, 09:07
Hallo. Första inlägget och ska försöka vara så icke-amatörmässig som möjligt.

Började gymma för första gången 1:a februari 2012 och har därefter tränat 3-4 ggr/veckan t.o.m idag och har tänkt fortsätta så.

Har ökat en del i vikterna men det handlar väl mycket om teknik och nervernas "uppvaknanden". I bänk t.ex. från 50kg 3x8 till 70kg 5x5, knäböj 50 3x8 till 80 3x8

Nuvarande ålder, längd och vikt: 26, 181cm, 87,5kg morgonvikt.

Har alltid varit ganska grov i kroppen, har idrottat mycket som yngre men aldrig ren styrketräning.

Vet inte vad jag hade för vikt när jag började i februari men skulle tippa 93-95kg kanske mer, och extremt lönnfet. Mycket fett runt buk och höfter.

Iallafall, jag har faktiskt lyckats äta väldigt nyttigt enligt mig själv och väldigt sällan fallit för frestelser, isåfall har jag kompenserat det under resten av dygnet.

Har räknat att jag ligger på cirka 2000kcal i basalförbränning och har ett hyfsat fysiskt jobb och därmed försökt ligga på cirka 1700-1800kcal.

Mål: att gå ner i fettmassa samt bli starkare. Jag vet att det är ologiskt då man inte kan bygga på underskott men jag försöker förlita mig på "nybörjarmuskler" då jag inte tidigare gymmat överhuvudtaget och kommer fortsätta så här tills vikterna på gymmet blir för tungt och jag måste sänka dessa. Då kommer jag påbörja en långsam bulk och då får det ta den tid det tar.

Så här har mitt matschema sett ut i princip VARJE dag:

0700
Jacked 3D, gympass

0815
Äggröra (3 ägg och ytterst lite margarin),
1dl kokt gröt, 1dl lättmjölk, ytterst lite sylt
1dl Whey 80, 2,5 dl lättmjölk
2 omega 3 kapslar

12-13ish
Lunch av nåt slag. Alltid kycklingfile/oxfile/fläskfile samt lite pasta/ris/potatis.
Dock aldrig jättestora mängder av kolisarna. Väger inte maten men det är inga jättemängder, äter aldrig tills jag är proppmätt.

18-19
2,5dl kvarg med funlight.

Samt spritt under dagen, kopiösa mängder vatten (2-3L).

Jag svär på heder och samvete att jag inte är den som gnäller att jag inte går ner för att jag äter så bra men i hemlighet trycker i mig nötter, godis och skit. Har slutat med allt sånt och har inget sug efter det, (tack vare snuset antagligen :D )

Har nu stått hyfsat still i 2 veckor, då jag köpte vågen men har dock gått ner brutalt i midjemått men vikten är ändå densamma.

Är det muskler som har tillkommit istället? eller vad är det frågan om?

Har även testat att skölja systemet genom att dra i mig mycket vatten under kort tid för att "water retention" effekten ska släppa, om det nu är det det handlar om men slutar bara med att man pissar som en kamel och sen inget mer.

Tacksam för all respons.
Mvh

Fishtank
2012-04-25, 09:15
Du ligger på balans helt enkelt.
Ät mindre

Sniggel
2012-04-25, 09:34
Har nu stått hyfsat still i 2 veckor, då jag köpte vågen men har dock gått ner brutalt i midjemått men vikten är ändå densamma.


Det här låter skitbra ärligt talat. Har du någon cm-angivelse?

LarsLasr
2012-04-25, 09:46
Har nu stått hyfsat still i 2 veckor, då jag köpte vågen men har dock gått ner brutalt i midjemått men vikten är ändå densamma.

Är det muskler som har tillkommit istället? eller vad är det frågan om?

Om du står still i vikt men fettet försvinner så har du troligen lagt på dig en del muskler och får lite vikt från allt vatten du dricker. Kanske missade, men när väger du dig?

Och om du inte ser något problem med att stå still i vikt men tappa fett så skulle jag inte oroa mig. Du verkar ju göra bra ökningar på gymmet och uppskatta resultatet.

Och som du säger så leder stort vattenintag oftast bara till att man börjar fundera på om man ska försöka släcka bränder. Hur mycket snusar du? Jag brukar ha lite problem att gå upp i vikt om jag snusar då det undertrycker aptiten litegrann, men det kanske bara är positivt för dig :)

Äggröra
2012-04-25, 11:15
Har varken måttband eller före-bilder, så sjukt irriterande nu efteråt men det är sånt man får lära sig en läxa av.

De enda referenserna jag har är de byxor jag köpte en vecka innan jag påbörjade träningen. Dessa är alldeles för stora nu och har börjat ha byxor som passade mig för många år sedan. Samma sak vad gäller skjortor och pikéer. De sitter bättre helt enkelt.

Men den stora frågan är helt enkelt om det handlar om water retention? Har sökt lite om det men inte funnit så ingående diskussioner om det. Har även läst GrandMasters inlägg om det på sin blogg, tror det är han iallafall (han som sysslar med PF/IF).

Vilka är de värsta "rekorden" ni hört om? dvs mycket vattenansamling under lång tid innan det whooshar loss?

Snusar faktiskt extremt mkt nuförtiden, antagligen som ett substitut för hungern.. på gott och ont.

Sportfiskaren
2012-04-25, 12:37
Vikten kan ju fluktuera kraftigt beroende på tarminnehåll o.s.v. Väg dig varje morgon och räkna ut en snittvikt. Jack3d innehåller ju även kreatin så det tillsammans med kolisar binder vätska, så water retention är säkert en möjlig orsak.

Skulle inte oroa mig för mycket över vikten om jag var du. Det verkar gå åt rätt håll. Låt spegeln avgöra!

begt
2012-04-25, 13:03
Vikten kan ju fluktuera kraftigt beroende på tarminnehåll o.s.v. Väg dig varje morgon och räkna ut en snittvikt. Jack3d innehåller ju även kreatin så det tillsammans med kolisar binder vätska, så water retention är säkert en möjlig orsak.

Skulle inte oroa mig för mycket över vikten om jag var du. Det verkar gå åt rätt håll. Låt spegeln avgöra!

+1

Har du minskat brutalt i midjemått så är det förmodligen ett gott tecken. Jack3d ökar vätskeinlagringen som sagt. Om du inte visste det så är Jack3d en av de PWO's som man bör se upp med. Jag hade lagt pengarna på något annat.

Hade nog skippat sylten helt till gröten, lite sylt gör som ingen skillnad. Psylliumfrön mättar riktigt bra, testa att ha det i gröten.

Äggröra
2012-04-25, 14:26
Ok. Jack3d är min första pwo och har funkat bra, burken är snart slut så då kan jag testa nån annan, det verkar dock vara väldigt individuellt hur olika pows påverkar folk annorlunda. Ska bli intressant att se förändringen när jag slutar med den. Tack för all respons koloiter!

azrael109
2012-04-25, 14:28
Ok. Jack3d är min första pwo och har funkat bra, burken är snart slut så då kan jag testa nån annan, det verkar dock vara väldigt individuellt hur olika pows påverkar folk annorlunda. Ska bli intressant att se förändringen när jag slutar med den. Tack för all respons koloiter!

Jack3d eller andra DMAA produkter, finns en hel uppsjö, tycker jag också är riktigt bra. Förstår inte riktigt vad man ska "se upp" med dom, om man följer doseringsanvisningar åteminstone. Är väl som de flesta CNS stimulanter.

Dashivas
2012-04-25, 16:31
Ok. Jack3d är min första pwo och har funkat bra, burken är snart slut så då kan jag testa nån annan, det verkar dock vara väldigt individuellt hur olika pows påverkar folk annorlunda. Ska bli intressant att se förändringen när jag slutar med den. Tack för all respons koloiter!

Som tidigare inlägg säger så innehåller det DMAA och det är i sig smått fettförbrännande och uppiggande.
Dock så blir man immun mot detta efter ett tags användande så du bör inte köra mer än 2v sen uppehåll i nån vecka.
Annat fall finns det ju ren DMAA att köpa för större doseringar och betydligt billigare.
Dock gäller ju samma där inte köra för länge.
Fullt lagligt