handdator

Visa fullständig version : Är energidrycker farliga?


RobbanColeman
2012-04-24, 20:46
Jag hör ofta kaffepimplande mammor som minsann förbjudit sina tonåringar att dricka denna farliga dryck. Har dem rätt?

Jag pratar om lagom nu, vad är isf lagom förresten och är inte energidryck vad man kan kalla "dagens ungdoms kaffe"? Själv har jag bara druckit Red Bull och det är iof inte många burkar totalt genom åren, men jag märker iaf ingenting jämfört med kaffe, koffeintabletter eller PWO.

Tacksam för svar. :)

Grotesk
2012-04-24, 20:49
Definera farligt? Allt är relativt.

King Grub
2012-04-24, 20:51
Läkartidningen hade en artikel om just den saken, där man skrev

kunskapen om energidryckers verkningsmekanism är begränsad, att internationell sammanställning behövs och att gravida kvinnor, barn under 16 år och individer som är känsliga för koffein bör undvika energidrycker

kunskapsläget är otillräckligt med avseende på maximalt dagligt taurinintag och vilka effekter kombinationen taurin, koffein och alkohol har vid fysisk ansträngning och dehydrering

Livsmedelsverket gav sommaren 2001 rekommendationer om energidrycker. Råden angav att dryckerna inte är lämpliga som törstsläckare eller som vätskeersättning i samband med fysisk ansträngning, inte heller är det lämpligt att kombinera dem med alkohol. Dessa råd kvarstår tills vidare. Patienter med njursjukdom bör också avrådas från att använda taurininnehållande energidrycker.

Hela artikeln finns gratis här:

http://www.lakartidningen.se/store/articlepdf/4/4893/LKT0638s2738_2741.pdf

RobbanColeman
2012-04-24, 21:00
Alkohol är ej aktuellt i exemplen jag antyder utan det är således taurin som ställer till det? Eller taurin i samband med koffein kanske snarare.

Är jag med? :)

Hur resonerar man angående kaffe gällandes nämnda grupper i energidrycksartikeln? Är det ett alternativ?

King Grub
2012-04-24, 21:02
Det är främst i samband med alkoholintag som man kan misstänka risk för skadlig inverkan. Mängden taurin i vanliga energidrycker är i allmänhet för låg för att i sig påverka negativt. För låg för ev positiva effekter också för den delen.

However, the amounts of taurine found in popular EBs are far below the amounts expected to deliver either therapeutic benefits or adverse events.

Coaches and athletic departments should take the initiative in addressing the issue of EBs with student athletes and in educating them about the effects and risks. The main ingredients of energy/power drinks are caffeine, taurine, glucuronolactone, B vitamins, guarana, ginseng, ginkgo biloba, l-carnitine, sugars, antioxidants, and trace minerals. The negative effects of excess caffeine have been proven, but the positive effects of many of the other additives, such as taurine and glucuronolactone, remain unproven, as does the combined effect of these ingredients in EBs.

Ingestion of EBs before an event or during training can have serious adverse effects, most notably restlessness and irritability; can increase blood pressure; and may result in dehydration. The long-term effects of EBs on the human body have not been established.

Limited ingestion of EBs by healthy people is not likely to cause major adverse effects, but binge consumption or consumption with alcohol may lead to adverse events. Individuals with medical illnesses, especially underlying heart disease, should check with their physician before using EBs, because they may exacerbate their condition.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2966367/?tool=pubmed

Tiefensee
2012-04-24, 21:05
Kaffe är fullt med antioxidanter medan syntetiskt framställt koffein (tabletter energidrycker etc) visat sig ha endel negativa verkningar, bland annat minskad insulinkänslighet.

Kischen
2012-04-24, 21:07
En standard energidryck har ungefär hälften så mycket koffein som en kopp kaffe.

Mammor är nog det sista stället på jorden jag skulle leta unbiased information om sånt här.

RobbanColeman
2012-04-24, 21:29
Ok. Det som dem kan vara oroliga för är således koffein, vilket det inte är så mycket av i nämnda drycker utan mammorna själva med 10 koppar kaffe om dagen kastar sten i glashus som jag ser det...

En hockeykille på 15 år som dricker en powerade, under 2h träning, bra eller dåligt?

Kischen
2012-04-24, 21:36
Ok. Det som dem kan vara oroliga för är således koffein, vilket det inte är så mycket av i nämnda drycker utan mammorna själva med 10 koppar kaffe om dagen kastar sten i glashus som jag ser det...

En hockeykille på 15 år som dricker en powerade, under 2h träning, bra eller dåligt?

Powerade är ju bara sockervatten, typ. Går inte att jämföra.

Spartansk
2012-04-24, 21:51
De senaste två gångerna jag drack Redbull Vodka fick jag djävulskt ont i magen, faktiskt. Sedan dess dricker jag inte det mer.

RobbanColeman
2012-04-24, 21:52
5 Red Bull och vodka är således ej att rekommendera gravida eller ungdomar under 16, kan man sammanfatta det så ungefär?

Kischen
2012-04-24, 21:54
Japp, ingen vodka för gravida eller ungdomar under 16.

Huvudet på spiken ;)

RobbanColeman
2012-04-24, 21:57
Japp, ingen vodka för gravida eller ungdomar under 16.

Huvudet på spiken ;)

Allt groggvirke är således i riskzonen då det tillsammans med alkohol inte heller är att rekommendera kvinnor och barn, det här är skrämmande...

Spartansk
2012-04-24, 21:58
Alltså, bara vodka får jag inte ont i magen av. :) Inte bara Red Bull heller.

RobbanColeman
2012-04-24, 21:59
Alltså, bara vodka får jag inte ont i magen av. :) Inte bara Red Bull heller.

Kanske finns hopp för vodkan trots allt! :)

RobbanColeman
2012-04-24, 22:00
Tack för hjälpen iaf, det råder enligt mig inga direkta tvivel om vilket ställningstagande jag kommer ta angående energidrycker.

Kischen
2012-04-24, 22:01
Allt groggvirke är således i riskzonen då det tillsammans med alkohol inte heller är att rekommendera kvinnor och barn, det här är skrämmande...

Va? Allt är farligt i för höga doser och vissa saker bör man inte blanda.

Ganska mycket kan falla in som farligt om man rättar sig efter det.

blondyz
2012-04-24, 22:04
Kanske är naivt tänkt, men jag tror inte att något som i allmän beteckning klassas som farligt säljs i butik. Sedan kan det så klart finnas mycket man inte vet, men det vet man ju inte.

Kischen
2012-04-24, 22:06
Kanske är naivt tänkt, men jag tror inte att något som i allmän beteckning klassas som farligt säljs i butik. Sedan kan det så klart finnas mycket man inte vet, men det vet man ju inte.

Well cigg och alkohol är ju inget long shot, om man klassar bolaget som en butik.

blondyz
2012-04-24, 22:08
Well cigg och alkohol är ju inget long shot, om man klassar bolaget som en butik.

Å andra sidan är varningstexterna ganska tydliga, men fair enough.

AEB
2013-08-07, 19:13
Något här som kanske kan stämma?

http://www.levrikare.se/hur-farliga-r-energidryckerna

".. men för mycket vitaminer kan ibland vara direkt skadligt"

King Grub
2013-08-07, 19:22
För mycket vitaminer kan vara mycket farligt, ja, men det är inte energidrycksspecifikt. Visste inte att dom var några vitaminbomber heller.

speedy83
2013-08-08, 08:26
Kanske är naivt tänkt, men jag tror inte att något som i allmän beteckning klassas som farligt säljs i butik. Sedan kan det så klart finnas mycket man inte vet, men det vet man ju inte.

Kan upplevas som naivt ja. Finns ju mycket som är dåligt som säljs men som tidigare nämnts så handlar det ju i mångt och mycket om mängden som intas. Som exempel har väl paraben förbjudits i danmark (vad gäller barnprodukter iaf) vad jag har hört men i sverige har man inga restriktioner mig veterligen mot detta.

Pengar kommer ALLTID väga tyngre än folkhälsan.

PureWhey
2013-08-08, 09:03
När jag är på krogen blir det 90% red bull jäger om jag inte kör öl... Jag lever och frodas fortfarande. Phew. (Kan bli stora mängder, inte märkt av hjärtklappning eller liknande)


Le iPhone

PureWhey
2013-08-08, 09:06
Kanske är naivt tänkt, men jag tror inte att något som i allmän beteckning klassas som farligt säljs i butik. Sedan kan det så klart finnas mycket man inte vet, men det vet man ju inte.

Gött, då går jag till systemet nu och köper mig en sjuttis och ett flak bärs. Inget farligt säljs ju i butik ändå, svänger nog föresten förbi Ica på vägen och köper lite Alvedon och treo som jag kan skölja ner med och eventuellt slippa en huvudvärk.


Le iPhone

Sverker
2013-08-08, 17:36
Kan upplevas som naivt ja. Finns ju mycket som är dåligt som säljs men som tidigare nämnts så handlar det ju i mångt och mycket om mängden som intas. Som exempel har väl paraben förbjudits i danmark (vad gäller barnprodukter iaf) vad jag har hört men i sverige har man inga restriktioner mig veterligen mot detta.

Pengar kommer ALLTID väga tyngre än folkhälsan.
Klart att parabener är reglerade:
http://www.slv.se/upload/dokument/markning/tillsatser/tillsatser_i_livsmedel_faktabok.pdf


Finns på lite andra ställen också, som kosmetika.

älskarcola
2013-08-08, 17:39
För mycket vitaminer kan vara mycket farligt, ja, men det är inte energidrycksspecifikt. Visste inte att dom var några vitaminbomber heller.

Per 100 ml är det ju RDI av B6 100%
100 ml ger 80% RDI B12 iaf

AEB
2013-08-13, 19:44
Monster rehab har totalt 500%rdi av b12 hehe. Man blir ju lite misstänksam...