handdator

Visa fullständig version : Hjälp med träningsupplägg


jo3y227
2012-04-24, 19:36
Tjenare! Skulle behöva ha lite hjälp med vad för upplägg jag ska köra efter mitt 5x5-inspirerade schema.

Såhär ligger det till:
Jag har kört i princip SL5x5 för att jag var nybörjare och behövde få lite grundläggande styrka samt lägga på mig lite vikt. Mina mål är dock inte att få styrka utan att få en fin fysik. Då ska jag, om jag förstått det rätt, börja med isolationsövningar som stimulerar muskeltillväxt före muskelstyrka.

Fråga 1:
När ska jag börja med den sortens träning? (Split schema)
Så som jag tänkt nu är att jag ska fortsätta med helkroppsschemat tills jag kan ta 120 kg benböj.

Fråga 2:
Vilket split schema skall jag ha? Kommer träna 4 dagar i veckan. Föredrar ett schema då man kan ändra lite, i alla fall på bicepsdagen.

Ber hemskt mycket om ursäkt för stavfel samt konstiga formuleringar. Är trött :sleep:

Mina stats:
Benböj: 90 kg
Marklyft: 110 kg
Rodd: 50 kg
Militärpress: 45 kg

Vet att av vissa lyften är rätt pinsamma. Skulle någon kunna säga vad jag är sämst i så jag kan arbeta på det?

deadich
2012-04-24, 20:50
Du kommer inte automatiskt att få finare fysik för att du kör isolering. Den största fördelen med isolering när det gäller den estetiska delen är ju att man kan kontrollera vad som ska växa och vad som inte ska växa för att skulptera som kropp som man vill.


btw, du missade bänken bland dina stats

Dribinho
2012-04-24, 21:10
Samt din kroppsvikt. Är en jävla skillnad på 90kg böj om du väger som killen ovan eller som en mindre personbil. Men allt är inte svart eller vitt, kör på något som du trivs med (så länge det går framåt).

jo3y227
2012-04-24, 22:28
Samt din kroppsvikt. Är en jävla skillnad på 90kg böj om du väger som killen ovan eller som en mindre personbil. Men allt är inte svart eller vitt, kör på något som du trivs med (så länge det går framåt).

Ok, jag ligger på 73.5 morgonvikt och 76.5 kvällsvikt.
*edit* Passar på att nämna min längd: 180 cm
Alla statsen är INTE maxningar utan i vanliga arbetssätt 5x5.

Bänk: 55 kg 5x5
Bänkpressen har jag varit dålig på. Klarar inte ett skit. Men utseendemässigt ser brösten fina ut, vilket egentligen är det jag bryr mig om. Bänkstats är ju mest skrytvikt också vad jag märkt =)

Tyrwing
2012-04-25, 08:20
Vadå skrytvikt? Det är finns inga skrytvikter, bara skrytmänniskor. :) du mår ju bara bättre ju tyngre du kan lyfta oavsett övning.

Dribinho
2012-04-25, 08:46
Ok, jag ligger på 73.5 morgonvikt och 76.5 kvällsvikt.
*edit* Passar på att nämna min längd: 180 cm
Alla statsen är INTE maxningar utan i vanliga arbetssätt 5x5.

Bänk: 55 kg 5x5
Bänkpressen har jag varit dålig på. Klarar inte ett skit. Men utseendemässigt ser brösten fina ut, vilket egentligen är det jag bryr mig om. Bänkstats är ju mest skrytvikt också vad jag märkt =)

Ökar du fortfarande i styrka på regelbunden basis skulle jag fortsatt på samma upplägg. Dont fix what ain't broken. Möjligtvis kan du lägga till lite komplementsövningar (med måtta).. tex chins, lite lårcurl, lite rotatorcuff övningar och kanske lite extra mage. Men som sagt fasa långsamt in dessa extra övningar och var aktsam på om du börjar stagnera i utvecklingen på basövningarna. Då kan du minska ner på extraövningarna eller för den delen börja titta på ett nytt upplägg om du vill prioritera mer än bara grundövningarna i programmet.

Men kort sammanfattat: Du är fortfarande på en relativ nybörjarnivå gällande styrka så du har troligtvis mer relativt smärtfria ökningar framför dig på ditt nuvarande program. Ta vara på de!

jo3y227
2012-04-25, 19:38
Ökar du fortfarande i styrka på regelbunden basis skulle jag fortsatt på samma upplägg. Dont fix what ain't broken. Möjligtvis kan du lägga till lite komplementsövningar (med måtta).. tex chins, lite lårcurl, lite rotatorcuff övningar och kanske lite extra mage. Men som sagt fasa långsamt in dessa extra övningar och var aktsam på om du börjar stagnera i utvecklingen på basövningarna. Då kan du minska ner på extraövningarna eller för den delen börja titta på ett nytt upplägg om du vill prioritera mer än bara grundövningarna i programmet.

Men kort sammanfattat: Du är fortfarande på en relativ nybörjarnivå gällande styrka så du har troligtvis mer relativt smärtfria ökningar framför dig på ditt nuvarande program. Ta vara på de!

Ok, tack för ett utförligt svar. Apropå mat, det jag går efter är att få i mig 160 g protein om dagen sen bryr jag mig inte om kalorier/kolhydrater/fett. Är det bra eller ska jag ta hänsyn till det också?