handdator

Visa fullständig version : Suget efter det goda!


smackthat
2012-04-24, 15:57
Hej, kan stolt meddela att nu under min första deff har jag gått från 66 till 60-61kg! Har inte direkt satt upp någon speciell målvikt utan bara att få bort en massa fett ifrån kroppen. Tycker att jag har lyckats bra, ser allmänt bättre ut utan de där extra kilona har dessutom fått komplimanger från folk vilket stärker självförtroendet :). Men jag fortfarande en bit kvar tills jag är nöjd, men det är nu jag har börjat få problem. Det ständiga suget efter mat,godis,glass vad som helst börjar slå till. Jag kan verkligen inte hålla mig undan och det värsta är att när jag tar en liten bit så kan man inte låta bli att fortsätta att rent ut sagt trycka i sig onyttigheter "jaja jag har ju redan börjat så det gör väll ingenting om jag fortsätter"
De senaste 2 veckorna har jag inte gått ner ett dugg i vikt på grund av detta. Kan helt enkelt inte hålla mig borta från allt gott! Och som sagt på grund av alla komplimanger om hur fin osv så tänker jag också att "Ja det kanske jag har, så det gör väll inget om jag tar någonting extra nu". Ni kanske förstår hur jag menar.. Och inte nog med att man äter det sedan slår ångesten till efteråt. Varför stoppade jag i mig det där? Helt onödigt! Varför kan man inte tänka så inan man gör det? *gah!*.
Har förut gått ner i vikt men sedan ökat sakta men säkert igen då jag går tillbaks till mina vanliga matvanor! Detta får inte ske igen.

Kasta era tips på mig om hur jag ska tänka och motivera mig själv att låta bli! Uppskattar även tips på recept som kan stilla suget efter det goda.


När jag ändå är igång kan jag lika väl passa på att ställa lite fler frågor ;)

Nu när jag är i en så kallad deffperiod så undrar jag om man bygger muskler eller bara förhindrar muskler för att brytas ner genom att ligga på ett proteintag av ca 2g/kg kroppsvikt som jag försökt göra varje dag men misslyckas nästan ständigt då jag inte kommer på vad jag ska äta och att det oftast inte är jag som tillagar maten. Kan tillägga att jag nu boxas 3 gånger i veckan samt gymmar 2 gånger.

Då jag verkligen uppnå det proteinintaget per dag som jag nämnde så dricker jag ofta proteindrinkar (Whey FX) 2-3 per dag. Spelar det någon roll vilken tid under dagen man tar dem? Har blivit kallad en idiot eftersom jag tog en mitt på dagen istället för att ta dem efter träningen då denna personen påstod att det är endast då den gör någon nytta. Är det jag eller han som är en komplett idiot?

Hoppas detta inte blev för långt men uppskattar alla svar starkt. Tack!

smackthat
2012-04-24, 16:08
Glömde säga att jag använt mig utav light läsk som stoppade suget den första tiden men nu efter att jag har börjat missbruka den med ca 3-4 33cl burkar per dag så värkar den inte hjälpa speciellt mycket utan nästan tvärtemot effekt.

Fishtank
2012-04-24, 16:13
Lightglass, Fluff, Fun light, Pepsi max.

Dina proteindrinkar är till för att just höja proteinintaget varje dag, Ta det när du vill.

Pröva ät mer protein i fast form(Kvarg, Kött, Kyckling) och mer grönsaker till dina måltider så kan du nog uppnå mer mättnad på dina kalorier.

buten
2012-04-24, 16:25
Pepsi max är deffarens bästa vän :)

smackthat
2012-04-24, 16:28
Tack för era svar, om ni läser mitt första inlägg efter "huvudinlägget" så ser ni att jag redan dricker lightläsk :)
Får jag fråga vad "Fluff" är för något och vad det innehåller? Fick bara upp en bild på en burk där Fluff stod på, ingen speciell hemsida om tillverkan eller någonting.

Kanske någon skulle kunna lägga upp ett bra exempel på ett dags måltider som inehåller 1700kcal.

Kan absolut inte påstå att min dag ser speciellt bra om man tittar på maten. Så här kan en normal dag för mig se ut:

Frukost: 2 mackor+smör, proteindrink ~370kcal

SkolLunch: Extremt svårt att uppskatta hur mycket det innehåller när det är tex grytor. Så blir säkert nån hundra för mycket eller för lite. Men brukar räkna med 800 kcal med en ganska stor portion då jag ofta är rätt hungrig vid denna tiden och behöver energin för att orka med skoldagen.

Mellanmål antingen före träning eller runt 17.00: Kan vara varierande, ibland 2-3mackor eller om jag verkligen anstränger mig för att nå 120g prot per dag så kan det bli en kesella blandat med hallon och en proteindrink.


Kvällsmat, ca 21:00 eller efter träningen. Ingenting speciellt nån macka eller om morsan har tillagat någonting (t.ex köttfärssås eller makaroner och köttbullar)

Finner det väldigt svårt för att få ett rimligt kalori intag på grund av skolmaten.

Fishtank
2012-04-24, 16:31
Skippa mackorna och ät kött/fisk/fågel av något slag så är nog problemet löst.

smackthat
2012-04-24, 16:33
Skippa mackorna och ät kött/fisk/fågel av något slag så är nog problemet löst.

Något tips om hur jag kan tillaga det och tillbehör man kan ha till den utan att kalorierna svävar iväg?

begt
2012-04-24, 16:46
Något tips om hur jag kan tillaga det och tillbehör man kan ha till den utan att kalorierna svävar iväg?

Kalorierna svävar inte iväg såvida du inte har en massa stekfett eller sås till. Ha måttliga mängder sås och fett och så sköljer du ned det med Coca Cola Zero. Ät grönsaker till; potatis/pasta och ris är ganska energitätt så det kan du undvika.

smackthat
2012-04-24, 16:51
Kalorierna svävar inte iväg såvida du inte har en massa stekfett eller sås till. Ha måttliga mängder sås och fett och så sköljer du ned det med Coca Cola Zero. Ät grönsaker till; potatis/pasta och ris är ganska energitätt så det kan du undvika.

Kött och grönsaker låter inte speciellt lockande :/ Finns det snåla alternativ till potatis,pasta och ris?
Att kunna ha några hundra kalorier till godo på kvällen när man kommer hem efter träningen hade varit gudomligt!

Fishtank
2012-04-24, 16:53
Eller så kör du lite PF aktigt och skippar frukosten och har direkt ett par 100 kcal över till efter träningen :)

smackthat
2012-04-24, 16:55
Eller så kör du lite PF aktigt och skippar frukosten och har direkt ett par 100 kcal över till efter träningen :)

Hehe, då återstår bara problmet men en otroligt dryg dag ända till det himmelska tillfället då man får lunch ;)
Kanske du kan besvara min fråga om vad Fluff är för något och vad det innehåller? ;)

begt
2012-04-24, 16:55
Kött och grönsaker låter inte speciellt lockande :/ Finns det snåla alternativ till potatis,pasta och ris?
Att kunna ha några hundra kalorier till godo på kvällen när man kommer hem efter träningen hade varit gudomligt!

Du behöver inte äta kött. Kycklingfilé mättar riktigt bra och du kan krydda den med citronpeppar och lite annat-- då blir den god. Fisk är inte fel det heller.

Sen så tycker jag absolut att du ska äta betydligt mer efter träningen än vad du gör i nuläget. Antingen så borde du träna tidigare eller äta middag sent.

Fördelen med att äta mer kött/fisk/fågel är dels mättnaden (proteinshakes mättar inte alls) och dels att du får mycket lättare att nå det proteinintag du vill ha.

Mackor mättar mycket dåligt och det är lätt att vilja äta mer utav det än man tänkt. Det kan trigga hungern snarare än att stilla den.

Fishtank
2012-04-24, 17:01
Hehe, då återstår bara problmet men en otroligt dryg dag ända till det himmelska tillfället då man får lunch ;)
Kanske du kan besvara min fråga om vad Fluff är för något och vad det innehåller? ;)

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=153619

Inget problem att inte äta till lunchen då du ätit mycket på kvällen innan, Iaf inte för någon som blivit van :)
Håller med begt att du borde försöka äta mer efter träningen.

begt
2012-04-24, 17:11
Du kan ju byta ut mackorna med smör mot 2 stekta ägg+ en tunnbrödskiva (drygt 50 kcal för Fazers tunnbröd; 15 g/st). Det ger klart bättre mättnad än 2 random mackor med smör. Dessutom så är ägg väldigt nyttigt och du får i dig mer protein sannolikt (2 stekta ägg=14 g protein). Då landar du på 370 kcal till frukost som i dagsläget: 170 (2 ganska stora ägg)+50+150 (för proteinshaken).

smackthat
2012-04-24, 17:46
Tack för eran respons!

Kanske någon kan länka "fazer tunnbröd" då jag inte kan hitta det på Fazers hemsida :)
Att jag inte har ätit kyckling och kött tidigare, är väll troligtvis för att jag inte haft orken att tillaga den :) Men det ska det nog bli ändring på!

Det där fluffet går nog inte att få till utav Whey FX.. har kört med prot,hallon och fun light tidiagre men det blir inte det minsta fluffigt ;)

Fishtank
2012-04-24, 17:53
Det går väldigt bra att få till med whey FX då jag kör det själv och flera andra också.
Du ska däremot inte ha någon vätska då du kör vasslefluff :)

smackthat
2012-04-24, 17:54
Det går väldigt bra att få till med whey FX då jag kör det själv och flera andra också.
Du ska däremot inte ha någon vätska då du kör vasslefluff :)

Så, hallon+Whey FX? Är det allt?

begt
2012-04-24, 17:57
Tack för eran respons!

Kanske någon kan länka "fazer tunnbröd" då jag inte kan hitta det på Fazers hemsida :)
Att jag inte har ätit kyckling och kött tidigare, är väll troligtvis för att jag inte haft orken att tillaga den :) Men det ska det nog bli ändring på!

Det där fluffet går nog inte att få till utav Whey FX.. har kört med prot,hallon och fun light tidiagre men det blir inte det minsta fluffigt ;)

Det var bara vanligt tunnbröd förresten kom jag på :) Tycker det fungerar utmärkt; brödfantast som jag är så är det lättare att deffa med tunnbröd. Ger bra tuggmotstånd och det gör som inget direkt att det är så tunnt.

Kycklingfilén lägger du bara i ugnen en dryg halvtimma på 200-225 grader+ 1-2msk olivolja om du har flera filéer samtidigt (praktiskt så man kan göra matlåda). Krävs inget arbete direkt.

smackthat
2012-04-24, 18:06
Det var bara vanligt tunnbröd förresten kom jag på :) Tycker det fungerar utmärkt; brödfantast som jag är så är det lättare att deffa med tunnbröd. Ger bra tuggmotstånd och det gör som inget direkt att det är så tunnt.

Kycklingfilén lägger du bara i ugnen en dryg halvtimma på 200-225 grader+ 1-2msk olivolja om du har flera filéer samtidigt (praktiskt så man kan göra matlåda). Krävs inget arbete direkt.

Äter du filén utan tillbehör, kanske bara lite sallad eller grönsaker?

begt
2012-04-24, 18:08
Äter du filén utan tillbehör, kanske bara lite sallad eller grönsaker?

Inte lite sallad eller grönsaker; mycket :D

Broccoli t.ex. är mycket näringsrikt (och fyller ut magen bra) men innehåller bara 35 kcal/100 g. Kan lätt bli flera hundra gram grönsaker + kycklingen och så en lätt sås till det.

smackthat
2012-04-24, 18:32
Tack, här slänger jag ihop något som kanske kan bli mitt matschema i den snaraste framtiden då :)

Frukost: Tunnbröd,2ägg,30g prot: 50+150+115=315, 14+24=38 (315kcal, 38protein)

SkolLunch: Får beräkna på ett ungefär, men som sagt väldigt svårt då jag inte har en aning om hur mycket det väger eller ingredienser i vissa fall. Men upskattar skollunchen som 800kcal, 10prot?

Mellanmål: 250g Kesella,30g prot,200g hallon: 190+115+50=355, 39+24=63 (355kcal, 63protein

Kvällsmat(efter träning) 200g kycklingfilé,sallad,tsatsiki ~ (300kcal, 46protein)

Totalt: 1770 kcal, 157g protein

Ser rätt så bra ut i mina ögon! Vad tycks?
Behöver också bara få en bekräftelse på att jag fått rätt antal på mitt dagliga kaloribehov.
Enligt harris & benedict ekvationen är mitt BMR 1622,425. Då är det bara aktivitetsfaktorn kvar, 3 boxningsträningar samt 2 lätta gympass i veckan kanske hamnar på 1,4? dvs 2271kcal minus 500 alltså 1771.

begt
2012-04-24, 18:39
SkolLunch: Får beräkna på ett ungefär, men som sagt väldigt svårt då jag inte har en aning om hur mycket det väger eller ingredienser i vissa fall. Men upskattar skollunchen som 800kcal, 10prot?

Skollunchen innehåller garanterat mer än 10 g protein om du äter 800 kcal utav den. Snarare 20-40 g protein (och mer än så om du medvetet väljer mer kött).

Det gör att du kan skippa proteinshaken till mellis och äta mer till middag efter träning. Gärna i form av kolhydrater så att du fyller på med glykogen i musklerna (kanske potatis som mättar bra). Jag skulle nog också avstå från att äta hela kesellan med hallon till mellis och ta resterna som kvällsmat.

Aktivitetsfaktorn låter bra, men det är omöjligt att veta exakt så du får testa.

P.S glöm inte att räkna in olivoljan till kycklingen (men den sprids ut på flera filéer så det blir inte så mycket).

smackthat
2012-04-24, 18:43
Skollunchen innehåller garanterat mer än 10 g protein om du äter 800 kcal utav den. Snarare 20-40 g protein (och mer än så om du medvetet väljer mer kött).

Det gör att du kan skippa proteinshaken till mellis och äta mer till middag efter träning. Gärna i form av kolhydrater så att du fyller på med glykogen i musklerna (kanske potatis som mättar bra). Jag skulle nog också avstå från att äta hela kesellan med hallon till mellis och ta resterna som kvällsmat.

Aktivitetsfaktorn låter bra, men det är omöjligt att veta exakt så du får testa.

Ärligt talat vet jag inte om jag äns äter 800 kcal utav den, ouch det är svårt att beräkna!
Blev ju rätt mycket protein nu. Som du nämnde kanske det är en bra ide att ta bort en av drinkarna och kanske ibland äta annat till kycklingen eller köttet istället för bara sallad.

begt
2012-04-24, 18:46
Ärligt talat vet jag inte om jag äns äter 800 kcal utav den, ouch det är svårt att beräkna!
Blev ju rätt mycket protein nu. Som du nämnde kanske det är en bra ide att ta bort en av drinkarna och kanske ibland äta annat till kycklingen eller köttet istället för bara sallad.

Mm, förresten om boxningsträningarna är ganska tuffa så är 1.4 i underkant. Men du får utvärdera och se.

Zenot
2012-04-24, 18:53
Ett tips ang att äta mindre skräp: Stå och posa nån kvart per dag, jag känner att det ökar min motivation när jag ser förbättringen i spegeln och ser vad som kan förbättras ytterligare!

smackthat
2012-04-24, 19:03
Ett tips ang att äta mindre skräp: Stå och posa nån kvart per dag, jag känner att det ökar min motivation när jag ser förbättringen i spegeln och ser vad som kan förbättras ytterligare!

Hihi ärligt talat har jag använt mig utav den metoden tidigare, bara att jag inte tänkt på det :) Faktiskt en bra metod så man påminns vad man har åstadkommit och fortsätter på samma spår :)

En annan fråga är om man ligger på ett större underskott är ju chansen att bryta ner muskler större, men om man äter mer protein minskar det chansen isåfall? Eller är jag helt ute och cyklar nu?

begt
2012-04-24, 19:25
Hihi ärligt talat har jag använt mig utav den metoden tidigare, bara att jag inte tänkt på det :) Faktiskt en bra metod så man påminns vad man har åstadkommit och fortsätter på samma spår :)

En annan fråga är om man ligger på ett större underskott är ju chansen att bryta ner muskler större, men om man äter mer protein minskar det chansen isåfall? Eller är jag helt ute och cyklar nu?

Så är det. Ett högt proteinintag+ styrketräning är den bästa kombinationen för att behålla muskler.

Konditionsträning är inget måste men gör att man kan äta mer och kanske mår bättre också. Försök separera konditionsträningen och styrketräningen så att de inte tar ut varann.

Bra info om ägg förresten: http://traningslara.se/agg-ett-fantastiskt-livsmedel

en graf på den sidan visar att ägg mättar riktigt bra :)

Zenot
2012-04-24, 19:27
Hihi ärligt talat har jag använt mig utav den metoden tidigare, bara att jag inte tänkt på det :) Faktiskt en bra metod så man påminns vad man har åstadkommit och fortsätter på samma spår :)

En annan fråga är om man ligger på ett större underskott är ju chansen att bryta ner muskler större, men om man äter mer protein minskar det chansen isåfall? Eller är jag helt ute och cyklar nu?
Högt proteinintag (2-3g/kg), tung styrketräning och inte för högt underskott så har du bra förutsättningar för att behålla dina muskler.

Alfers
2012-04-24, 19:35
En annan fråga är om man ligger på ett större underskott är ju chansen att bryta ner muskler större, men om man äter mer protein minskar det chansen isåfall? Eller är jag helt ute och cyklar nu?

Kroppen kan ju bara frisätta en viss mängd energi från fett varje dag http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=178949
Du kan förhindra muskelförlust genom att äta mer protein ja, men går du för lågt med kalorierna hjälper inte det
Skulle kroppen behöva energi och där inte finns något att hämta från magsäcken så ja,
behöver den 100kcal och där bara finns 50kcal (från protein eller något annat) i magen och den redan har bränt allt fett den orkar så kommer den ju börja plocka från musklerna för att hålla igång.

F.ö. är jag hocked på cocktailtomater just nu, bra att snaska på och fungerar bra att byta ut pasta osv mot.
Riktigt jävla iskallt vatten med en massa isbitar och lime hjälper mot det mesta (och är ju faktiskt väldigt gott på riktigt också)

Sen det kanske bästa tipset för att inte gå och småäta, börja läsa en bra bok/lyssna på en ljudbok, då springer tiden lätt iväg

Och jag måste även säga att den godaste drickan är tamejtusan 7up light

smackthat
2012-04-24, 19:53
Findus Wok Thai grönsaker känns som ett rätt bra tillbehör till kyckling/kött :) endast 30kcal per 100gram!

Pretorian
2012-04-24, 21:11
Ät mer mat så minskar sötsuget. Ät RIKTIGT MYCKET mat så försvinner det. Inkludera även kolhydrater i kosten. Du kan se massa tips på maträtter som är goda och enkla att göra.

Som andra skrivit så ät mer efter träningen. Du får helt enkelt lära dig att äta mindra under dagen så har du fler kalorier till kvällen. Det är oftast då som mitt sug uppstått.

smackthat
2012-04-24, 22:41
Ät mer mat så minskar sötsuget. Ät RIKTIGT MYCKET mat så försvinner det. Inkludera även kolhydrater i kosten. Du kan se massa tips på maträtter som är goda och enkla att göra.

Som andra skrivit så ät mer efter träningen. Du får helt enkelt lära dig att äta mindra under dagen så har du fler kalorier till kvällen. Det är oftast då som mitt sug uppstått.

Hur räknar man ut sitt dagliga behov av kolhydrater? Och framför allt vad påverkar det om man äter det antalet som man kommit fram till?

begt
2012-04-25, 06:26
Hur räknar man ut sitt dagliga behov av kolhydrater? Och framför allt vad påverkar det om man äter det antalet som man kommit fram till?

Under deff brukar 2 g protein/kg kroppsvikt, 0.5-1 g fett/kg kv och resten kolhydrater rekommenderas. Att strypa kolhydraterna för mycket leder i regel till att man underpresterar ordentligt. Likaså kan man inte äta för lite fett för det är livsviktigt för kroppen.

Pretorian
2012-04-25, 06:40
Hur räknar man ut sitt dagliga behov av kolhydrater? Och framför allt vad påverkar det om man äter det antalet som man kommit fram till?

Ingen aning. Du måste inte sitta och räkna på allt. Prova att äta en viss mängd under ett par veckor, se hur det går. Jag åt väldigt lite kolhydrater förut men har ökat det den senaste tiden.

Mouline
2012-04-25, 07:02
http://www.1percentedge.com/ifcalc/

Testa dig fram, lek runt!

Chrbo
2012-04-25, 07:10
Bra jobbat på viktminskningen. Jag får lite sötsug ibland men inte särskilt ofta. Om någon däremot ställer en skål med godis framför näsan på mig har jag svårt att hålla mig, jävligt svårt.

Men tips för att undvika att falla i fällan är väl det alla alltid säger;

- Se till att inte gå runt hungrig. Det finns mängder med produkter som är relativt kalorisnåla men mättar bra, grönsaker bla. Drick mycket är också ett alternativ.

- Lightläsk, det dricker du redan men för mig är det räddaren i nöden många gånger.

- Planera din mat, jag blir ofta sötsugen på helger då jag bara går hemma och skrotar. Jag brukar ta en promenad eller gå en sväng på stan om jag blir sötsugen och det inte är matdags ännu på en tid. På jobbet på vardagarna har jag inte tid att känna efter antar jag och när jag väl kommer hem är det träning och ordentligt käk som gäller så då är det enklare att slå bort sötsuget eftersom jag vet att jag snart ska äta ändå.

Scoffan
2012-04-25, 07:17
Lightläsk och dyl. tycker jag bara bygger på suget samt att det inte dämpar hungern det minsta, kaffe är mitt tips. Så fort du känner sug ta dig en kopp, det både dämpar hunger och sug dessutom är det otroligt gött, win-win ;)

cakehole
2012-04-25, 07:48
Hur räknar man ut sitt dagliga behov av kolhydrater? Och framför allt vad påverkar det om man äter det antalet som man kommit fram till?

Det finns inget dagligt behov utav kolhydrater. Det du MÅSTE få i dig är de essentiella aminosyrorna (proteinerna) samt essentiella fetter, och även de essentiella vitaminerna/mineralerna.

MEN. Kolhydraterna ger dig kraft och energi till att prestera i såväl skolan, i arbetet och på träningen.

Försök att basera din kost på "bra" kolhydratskällor. Med "bra" menar jag stärkelserika råvaror som är rika på mikronutrienter och fibrer.

Det skulle säkert funka finfint för dig att lägga dig på 2g protein kg/kroppsvikt, 0,5g fett kg/kroppsvikt, och sedan helt enkelt fylla ut resterande kaloribudget med stärkelserika kolhydratskällor.

Väger du 60kg och vill ligga på en 1700kcal/dag budget så kan det se ut som följande för dig:

120g Protein
35g Fett
230g Kolhydrater

Testa, känn efter, utvärdera.

Pretorian
2012-04-25, 08:21
Försök att basera din kost på "bra" kolhydratskällor. Med "bra" menar jag stärkelserika råvaror som är rika på mikronutrienter och fibrer.

För många svåra ord för mig där men jag tycker det viktiga är att du tycker det du äter är gott. Annars tror jag inte det kommer hålla. Gillar du pasta till köttfärssåsen så ät det, gillar du potatis till fisken så ät det.

Sportfiskaren
2012-04-25, 09:25
Jag kan verkligen inte hålla mig undan och det värsta är att när jag tar en liten bit så kan man inte låta bli att fortsätta att rent ut sagt trycka i sig onyttigheter "jaja jag har ju redan börjat så det gör väll ingenting om jag fortsätter"

Har även jag kommit på mig själv med att resonera så här. Det är ju givetvis ett extremt tankefel. Ett snedsteg eller två förstör inte dieten utan det är snarare ett "allt eller inget"-approach som leder till ett misslyckande.

Med det sagt så borde man självklart inte utesluta alla onyttigheter. Det är bra med lite belöningar då och då.

smackthat
2012-04-25, 11:04
Tack alla! Börjar få en bättre förståelse om vad som är bra att äta och hur jag ska lägga upp maten:)

hittills idag har maten sett ut såhär

Frukost: 2 knäckebröd 2 ägg - 35+35+70+70=210

Fralla smör+ost skolcafeteria - ca 200

Skollunch liten bit lax, 5 små potatisar, kall vit sås, 3 skedar ärtor - vad tror ni att det kan gå på?

Pretorian
2012-04-25, 11:23
Jag reagerar nog mest på "liten bit lax" och "3 skedar ärtor".

Fishtank
2012-04-25, 12:22
Svårt att säga vad som är en liten bit för dig.
Däremot skulle jag tagit 2 potatisar, En rejäl bit lax och rejält med ärtor om jag skulle valt.

begt
2012-04-25, 12:59
Lightläsk ska man vara försiktig med så det inte bygger upp suget. En modell som är ganska bra är att bara dricka det på ätardagar om man har sådana.

smackthat
2012-04-25, 13:09
Svårt att säga vad som är en liten bit för dig.
Däremot skulle jag tagit 2 potatisar, En rejäl bit lax och rejält med ärtor om jag skulle valt.

Ah nu i efterhand inser jag att den beskrivningen inte var speciellt uttänkt ;-)

Dreas
2012-04-25, 13:20
Lightläsk ska man vara försiktig med så det inte bygger upp suget. En modell som är ganska bra är att bara dricka det på ätardagar om man har sådana.För vissa ökar det sötsuget för andra minskar det både hunger och sötsug.

Glad att jag är den senare typen.

Pepsi Max och Spirit Light kör jag på just nu med ojämna mellanrum.

azrael109
2012-04-25, 14:00
Har själv aldrig märkt av nått ökat sug av light läsk heller, funkar perfekt om man vill dämpa ett sötsug dock.

Eddie Vedder
2012-04-25, 14:54
För vissa ökar det sötsuget för andra minskar det både hunger och sötsug.

Glad att jag är den senare typen.

Pepsi Max och Spirit Light kör jag på just nu med ojämna mellanrum.

Har själv aldrig märkt av nått ökat sug av light läsk heller, funkar perfekt om man vill dämpa ett sötsug dock.

Om ni nu inte har ett sug efter sött varför dricker ni då söt läsk? Om det nu skulle ta bort sötsuget skulle man ju inte vilja ha det igen. Vi kanske definierar olika.

azrael109
2012-04-25, 17:56
Om ni nu inte har ett sug efter sött varför dricker ni då söt läsk? Om det nu skulle ta bort sötsuget skulle man ju inte vilja ha det igen. Vi kanske definierar olika.

Jag kan ha sötsug men det brukar gå över när jag dricker Pepsi max, dock dricker jag det mest för att jag tycker det är godare än vatten.

Har faktiskt aldrig känt något ökat sötsug av det, eller att jag har känt något speciellt beroende.

aranada05
2012-04-25, 19:10
Tack för eran respons!

Kanske någon kan länka "fazer tunnbröd" då jag inte kan hitta det på Fazers hemsida :)
Att jag inte har ätit kyckling och kött tidigare, är väll troligtvis för att jag inte haft orken att tillaga den :) Men det ska det nog bli ändring på!

Det där fluffet går nog inte att få till utav Whey FX.. har kört med prot,hallon och fun light tidiagre men det blir inte det minsta fluffigt ;)

Jag fluffar på whey FX, choklad.

ca 200g frysta hallon/jordgubbar får stå framme i ca 30 minuter. Sen sätter jag igång elvispen tills allt är som en "sorbet-sörja". Sedan tillsätter jag ca 40gram vassle i ungefär 5 omgångar och vispar som satan...!

Blir det inget fluff KAN det bero på:

Du har för svag/långsam elvisp
Bären du använder är för tinade
Du har för mycket vätska

Lycka till =)

kimozabe
2012-04-25, 19:27
1dl havregryn
25gr Keso
2msk cankao
Skvätt kallt kaffe

Blanda, mosa tills kesogrynen är borta. Ät o njut. Under deff smakar det pure chokladbollssmet.. ~200kcal

Sent from my HTC Desire using Tapatalk

Eddie Vedder
2012-04-25, 19:29
dock dricker jag det mest för att jag tycker det är godare än vatten.

Då gillar du ju sött och blir sugen på att dricka sött. Det är sötsug så som jag definierar det. Vill jag bli av med mina preferenser för sött utesluter jag allt sött, lightläsk inkluderat. Eftersom det är sött.

Men nu vill jag inte bli av med det preferenserna. :)

azrael109
2012-04-25, 20:08
Då gillar du ju sött och blir sugen på att dricka sött. Det är sötsug så som jag definierar det. Vill jag bli av med mina preferenser för sött utesluter jag allt sött, lightläsk inkluderat. Eftersom det är sött.

Men nu vill jag inte bli av med det preferenserna. :)

Dock så är det nästan specifikt Max, ingen annan söt smak eller light läsk (inte ens cola zero osv). Så det är kanske en kombination av innehållet som ger den önskade smaken. Dock är det juh definitivt något med det söta som man gillar så du har en poäng där.

smackthat
2012-04-25, 20:38
Måste säga att denna dagen gick väldigt bra :) Inget sug efter godis eller dylikt över huvudtaget, och jag behövde inte gå och vara hungrig heller :)

1750kcal och ~125g protein blev det :cool:

Dreas
2012-04-25, 21:27
Om ni nu inte har ett sug efter sött varför dricker ni då söt läsk? Om det nu skulle ta bort sötsuget skulle man ju inte vilja ha det igen. Vi kanske definierar olika.För att det mättar mig?

Förra dieten jag hade så drack jag i snitt 2l pepsi max per dag, när jag insåg att 800kr i månaden gick till Pepsi max så la jag av totalt med det. Lite mer hungerskänslor, aldrig något sötsug.

Men det är ju gott med både Pepsi Max och Spirit Light. Men med tanke på mina sömnsvårigheter så har jag mer eller mindre bannlyst Pepsi max och kör på Spirit light när jag känner att det vore gott.

Jag ser ju nu hur du definierar sötsug. Jag vet inte, alltså, det är ju inget riktigt sug på det sättet som man ibland kan få. Typ efter måltid, där snackar vi sötsug, men då är det inte spirit light eller liknande jag vill ha.

celil
2012-04-26, 08:30
Jag fluffar på whey FX, choklad.

ca 200g frysta hallon/jordgubbar får stå framme i ca 30 minuter. Sen sätter jag igång elvispen tills allt är som en "sorbet-sörja". Sedan tillsätter jag ca 40gram vassle i ungefär 5 omgångar och vispar som satan...!

Blir det inget fluff KAN det bero på:

Du har för svag/långsam elvisp
Bären du använder är för tinade
Du har för mycket vätska

Lycka till =)

Kanontips!
Jag gjorde fluff igår på Whey Fx med smaken banana chocolate! Pudrade i lite extra kakao för smaken och serverade med en halv banan till, muuuumma! Blir som chokladmousse typ :)

TheIsh
2012-04-26, 12:16
Pepsi max är deffarens bästa vän :)

Cola *LIGHT* gör åtminstone mig hungrig. Pepsi Max eller Cola Zero ger inte samma hungerkänslor. Jag kan äta tills jag mår illa. Tar jag ett glad light cola blir jag hungrig igen :s

Jontehejh
2012-04-26, 12:36
Kanontips!
Jag gjorde fluff igår på Whey Fx med smaken banana chocolate! Pudrade i lite extra kakao för smaken och serverade med en halv banan till, muuuumma! Blir som chokladmousse typ :)

Det vore toppen om du kunde berätta lite mer exakt vad du hade i för jag har precis sånt whey FX som jag vill fluffa! Mängder och vilken sorts fryst bär(/frukt)?

Mattiays
2012-04-26, 13:53
Det vore toppen om du kunde berätta lite mer exakt vad du hade i för jag har precis sånt whey FX som jag vill fluffa! Mängder och vilken sorts fryst bär(/frukt)?
Har du någonsin tänkt på att pröva själv? En ren gissning nu, blåbär kanske han hade. (smsar nu), jupp blåbär hade han. Bara köra igång! Blåbär + 1dl mjölk och pulvret, tålamod med vispningen så får du en go fluff

Chrbo
2012-04-26, 14:39
Då gillar du ju sött och blir sugen på att dricka sött. Det är sötsug så som jag definierar det. Vill jag bli av med mina preferenser för sött utesluter jag allt sött, lightläsk inkluderat. Eftersom det är sött.

Men nu vill jag inte bli av med det preferenserna. :)

Fast att tycka att någonting är gott är väl inte riktigt samma sak som att känna ett sug efter det? Om jag är törstig så dricker jag gärna Cola Zero men jag känner inget sug efter det på samma vis som jag kan göra efter sötsaker.

Jontehejh
2012-04-26, 15:37
Har du någonsin tänkt på att pröva själv? En ren gissning nu, blåbär kanske han hade. (smsar nu), jupp blåbär hade han. Bara köra igång! Blåbär + 1dl mjölk och pulvret, tålamod med vispningen så får du en go fluff

Jaha, jag har missuppfattat forumets funktion, man får alltså inte ställa vänliga frågor?

Vattukvinnan
2012-04-26, 22:10
Mixa Avocado, citron o Sukrin o ev lite proteinpulver,frys; supergod sorbet! Mixa frusna hallon m kesella el keso - också jättegod glass!!

celil
2012-04-28, 15:35
Det vore toppen om du kunde berätta lite mer exakt vad du hade i för jag har precis sånt whey FX som jag vill fluffa! Mängder och vilken sorts fryst bär(/frukt)?

Jag gjorde bara så att jag hällde i ca 40 gr av det pulvret i en bunke, i med kanske 0.3 dl minimjölk och började vispa så in i helsike :-) Och sen pudra i lite kakao bara. Skivade i bananen efteråt.
Upplever också att det kan vara svårt att få till det där "fluffet", men det blir ungefär som mousse i konsistensen.
Jättegott :-)

celil
2012-04-28, 15:37
Jaha, jag har missuppfattat forumets funktion, man får alltså inte ställa vänliga frågor?

Och jo, klart man får ställa vänliga frågor. En del är bara dryga.. Forumet är till för att dela med sig av tips och pepp :-) Kan man allt behöver man kanske inte hänga här och trycka ner andra..

srenix
2012-04-28, 15:47
Apropå sötsug, har inte ätit godis nu på en månad men gick och köpte 3hg. Var för-jäkla gott. hoppas det inte syns så mycket på vågen bara :*

smackthat
2012-04-29, 19:04
1dl havregryn
25gr Keso
2msk cankao
Skvätt kallt kaffe

Blanda, mosa tills kesogrynen är borta. Ät o njut. Under deff smakar det pure chokladbollssmet.. ~200kcal

Sent from my HTC Desire using Tapatalk

Tittade lite närmare på vispen och den låg tydligen på 300W, några ballongvispar har jag inte heller *gah!*

kimozabe
2012-04-29, 20:56
Tittade lite närmare på vispen och den låg tydligen på 300W, några ballongvispar har jag inte heller *gah!*

Mosa det med sked tills grynen är borta. Här vispas det inte :)

smackthat
2012-04-30, 08:45
Mosa det med sked tills grynen är borta. Här vispas det inte :)

Ursäkta! Råkade citera fel inlägg :smash:


Jag fluffar på whey FX, choklad.

ca 200g frysta hallon/jordgubbar får stå framme i ca 30 minuter. Sen sätter jag igång elvispen tills allt är som en "sorbet-sörja". Sedan tillsätter jag ca 40gram vassle i ungefär 5 omgångar och vispar som satan...!

Blir det inget fluff KAN det bero på:

Du har för svag/långsam elvisp
Bären du använder är för tinade
Du har för mycket vätska

Lycka till =)

krille93
2012-05-02, 23:04
Läste nyss på ett annat forum där det stog att man går upp i vikt från pepsi max? Han påstår att ingredienserna som finns i pepsi max binder fett/vävnaden på något sätt. Någon som vet något om detta eller kan jag fortsätta att dricka min pepsi max utan att oroa mig? =(

gQLLe
2012-05-03, 00:49
Läste nyss på ett annat forum där det stog att man går upp i vikt från pepsi max? Han påstår att ingredienserna som finns i pepsi max binder fett/vävnaden på något sätt. Någon som vet något om detta eller kan jag fortsätta att dricka min pepsi max utan att oroa mig? =(

det stämmer inte. du kan fortsätta dricka din pepsi max utan att oroa dig (åt minstone inte för att gå upp i vikt).

krille93
2012-05-03, 10:15
det stämmer inte. du kan fortsätta dricka din pepsi max utan att oroa dig (åt minstone inte för att gå upp i vikt).

Förutom tänderna möjligtvis, finns det några andra negativa effekter med pepsi maxen? :confused:

begt
2012-05-03, 10:34
Förutom tänderna möjligtvis, finns det några andra negativa effekter med pepsi maxen? :confused:

Det skulle kunna finnas nackdelar med överdriven konsumtion p.ga. sötningsmedel som aspartam.