handdator

Visa fullständig version : Burn-set för biceps


TommieS
2012-04-24, 15:02
Jag vet att det är individuellt hur kroppen svarar på olika träningsmetoder men jag undrar vilka för- respektive nackdelar det finns med avslutande burn-set för biceps? Hittade ett intressant träningsprogram för biceps som avslutas med burn-set.

Är tacksam för svar!

deadich
2012-04-24, 15:57
Är det ett drop set? Nackdel med det är att muskeln behöver mer vila(naturligtvis). Därför förespråkar många att man absolut inte ska köra drop sets regelbundet och att det i längden är sämre än att köra vanligt. Kan ju dock vara bra om man inte kommer träna på några dagar efter passet, då får de ju den där extra vilan.

TommieS
2012-04-24, 17:17
Är det ett drop set? Nackdel med det är att muskeln behöver mer vila(naturligtvis). Därför förespråkar många att man absolut inte ska köra drop sets regelbundet och att det i längden är sämre än att köra vanligt. Kan ju dock vara bra om man inte kommer träna på några dagar efter passet, då får de ju den där extra vilan.

Naej, det är inte drop-set. Det är ett burn set där man typ ska utföra 40 reps. Men asså går det att köra biceps med burn set, sen vila 4 dagar och sen köra det igen? Har muskeln fått tillräcklig vila då? Jag har hört att man ska vila minst 48 timmar innan man tränar samma muskel igen, men det gäller inte samma för burn och drop set antar jag?

MasterChief
2012-04-24, 17:43
Är ackumulering av mjölksyra fördelaktigt för att trigga tillväxt? Jag kanske sitter på gamla kunskaper men jag trodde man skulle undvika just höga koncentrationer av mjölksyra; både från ett konditions- liksom styrkeutvecklingsperspektiv.

Det känns skönt, men det betyder ju inte att det skapar tillväxt?

TommieS
2012-04-24, 18:06
Är ackumulering av mjölksyra fördelaktigt för att trigga tillväxt? Jag kanske sitter på gamla kunskaper men jag trodde man skulle undvika just höga koncentrationer av mjölksyra; både från ett konditions- liksom styrkeutvecklingsperspektiv.

Det känns skönt, men det betyder ju inte att det skapar tillväxt?

Jag har också för mig något sånt.. Men jag hittade ett biceps program igår som såg intressant ut. Dock så avslutade man passet med två burn set. Skulle vara kul att testa det, men inte på bekostnad av muskeltillväxten..

MasterChief
2012-04-24, 18:12
Kanske inte i alla fall

http://traningslara.se/mjolksyra-en-missforstadd-hjalpgumma/

arthax
2012-04-24, 18:32
Kan det vara denna? http://www.muscleandstrength.com/workouts/4-day-power-muscle-burn-workout-split.html?page=40

TommieS
2012-04-24, 19:18
Kan det vara denna? http://www.muscleandstrength.com/workouts/4-day-power-muscle-burn-workout-split.html?page=40

Det är den!

deadich
2012-04-24, 20:52
Är ackumulering av mjölksyra fördelaktigt för att trigga tillväxt? Jag kanske sitter på gamla kunskaper men jag trodde man skulle undvika just höga koncentrationer av mjölksyra; både från ett konditions- liksom styrkeutvecklingsperspektiv.

Det känns skönt, men det betyder ju inte att det skapar tillväxt?

Ingen aning, men det ger pump iaf, och pumpet ska väl ha en bevisad effekt på just volymen(permanent).

Pretorian
2012-04-25, 06:33
Jag har också för mig något sånt.. Men jag hittade ett biceps program igår som såg intressant ut. Dock så avslutade man passet med två burn set. Skulle vara kul att testa det, men inte på bekostnad av muskeltillväxten..

Har aldrig hört talas om "burn-set" men det låter inte så bra att köra 40 reps om du inte ska tömma dig inför en tävling eller liknande.

RobbanColeman
2012-04-25, 06:42
Prova FST-7. Samma mål antagligen men jag tror det är en bättre approach.

Avsluta med 7 set, 30-45s vila, man kan flexa lite mellan också, kör kanske 8-15 reps/set. Detta ger pump! Det skall ej förväxlas med mjölksyra. Armarna bör vara påtagligt större då man är klar. Det är då man med fördel kan plocka fram kameran. :D

Fast prova helst båda, då vet du. Dela gärna med dig sen också.

Onigiri
2012-04-25, 11:47
Dropsetar och pyramidar nästan alla övningar, dagligen. Bara att köra och känna efter vilken nivå som känns bäst för dig. Du behöver inte vila femton veckor efteråt.

Anders The Peak
2012-04-25, 13:12
burn-set
Kommer från Larry Scott/Vince Gironda. Vad handlar det om? Jo att avsluta med setet med korta reps i toppläget av övningen(Oftast biceps som avses) tills det börjar bränna i muskeln.

RobbanColeman
2012-04-25, 13:17
burn-set
Kommer från Larry Scott/Vince Gironda. Vad handlar det om? Jo att avsluta med setet med korta reps i toppläget av övningen(Oftast biceps som avses) tills det börjar bränna i muskeln.

Eller Tom Platz bensparkar, aj som faaan! *gah!*

Nikodemus
2012-04-25, 17:09
så jävla skööööönt