handdator

Visa fullständig version : deff med periodisk fasta för tjej, bra upplägg?


sofiasjo
2012-04-24, 13:52
Hej!

Tänkte bli av med några kilo i fettvikt, men samtidigt köra tung styrketräning 3 ggr/v, samt 2 konditionspass på dagar som jag inte styrketränar (för att bränna fler kalorier på dessa dagar). Min tanke är att köra periodisk fasta eftersom det passar mig och min livsstil bra. Har inga problem att äta mycket proteiner på en gång.

Skulle se ut ungefär såhär:

08.00 Kaffe med en skvätt mjölk, 4 dl vatten
10.00 kaffe igen lite mjölk, 2 dl vatten
12.00 första målet: 140g kycklingfilé, tonfisk el liknande. Broccoli, blomkål, sallad. Lite potatis, lättkesella
15.00 Mellanmål: Proteindrink eller kesella med bär
17.00 Träning (de dagar jag tränar tänker jag äta nåt kolhydratrikt efter. Typ en banan, kanske en halv kexchoklad innan sista målet + en proteindrink (vassle))
19.30 Sista målet, ungefär som första, med tillägg en avokado eller dylikt

Jag väger nu ca 66kg till 162cm. "borde" väl väga nånstans runt 58 kg, men det beror på hur jag ser ut helt enkelt. Behöver helt klart gå ner några kilo. Vill inte se "smal" ut, mer tränad men kurvig. Mitt basala energibehov ligger på 1632kcal, för att behålla vikt runt 2010kcal. Antar att jag måste dra ner ca 500kcal per dag för att hamna på ett bra underskott. Är 32 år.


Körde www.fitnessfighten.se under en månad, gick ner 2,3 kg på 4 veckor på ett schema som var på 1500kcal per dag med 1h fuktionell träning per dag med en genomsnittspuls på 160.

Tar gärna emot hjälp, tips, jag börjar få slut på idéer själv känner jag...om ån berätta hur man laddar upp bilder kan jag slänga upp några :D

ps. har sjukt svårt att helt avstå från godis, därav en halv kexchoklad. Kan tycka att jag undviker överätning om jag inte späkar mig helt. Tyvärr sitter de sista kilona stenhårt, har tidigare gått ner ca 30kg, men nu är det helt stopp. *gah!*ds.

Pretorian
2012-04-24, 13:59
Periodisk fasta eller ej, ät rejält med mat efter träningen, inte "140 gram kyckling".

Jag själv tar det största målet mat efter träningen, 800-1000gram kött eller liknande (gud vad jag tjatar om det i alla trådar). Jag försöker även minska så mycket som möjligt av proteinshakes för att kunna äta mer fast föda.

sofiasjo
2012-04-24, 14:04
Bra, mer kött och mindre pulver alltså, bra där.
Ligger väl kvar en gammal känsla av att inte "våga" äta för mycket.

Lyssnar och tar åt mig

Dashivas
2012-04-24, 14:45
Själv kör jag äta 8 timmar fasta 16 timmer per dag.
Funkar rätt ok för min del.

Du kan ju alltid ta bort potatisen det är ju rena kolhydrater eventuellt lägga till mer grönsaker.

Sen hade jag nog skippat ditt kexchocklad och ätit nått nyttigt istället där.
Själv köper jag små påsar med skalade morötter typ mini som jag tar när jag är sugen och dom stillar suget någerlunda.

Annars är det väl att köra lite mer cardio för att öka förbrukningen av kalorier per dag.

Fru_Flisa
2012-04-24, 14:49
Tyvärr sitter de sista kilona stenhårt, har tidigare gått ner ca 30kg, men nu är det helt stopp. *gah!*ds.

Bra gjort att ha minskat så pass mycket i vikt. Ifall du menar att det plötsligt tagit stopp kanske det är så att du släppt något på tidigare rutiner under viktnedgången. Dagar du inte räknar på vad du äter? Sen krävs det såklart ett mindre energiintag på mindre vikt och även träningen kräver mindre energi ifall du inte ökar belastningen eller varierar den.
1600 kcal är lågt intag när du samtidigt tränar, håller du det alla dagar kommer du stadigt fortsätta gå ner i vikt på sikt.
Är det endå trögt så lägg till dagliga promenader.

sofiasjo
2012-04-25, 10:11
Känner nog att jag börjar bli less på att hela tiden försöka gå ner i vikt, har varit på en platå i månader. Det var lite därför jag var inne på periodisk fasta för att tagga ner på mattänket, och att öka motivationen med ett nytt sätt att äta. Vill inte bli av med de muskler jag skrapat i hop under dessa år. Men frustrerande när det är så "lite" kvar till platt mage liksom. De sista 5 kilona är svårare att bli av med än de första 20, så enkelt är det.

Tack för all hjälp! Ska satsa på lite mer cardio, kommer bli periodisk fasta också, samt försöka byta ut dåligt mellanmål till något som är mer ok. Nu är löpsäsongen här och det brukar också innebära nåt kilo ner.