handdator

Visa fullständig version : 5x5 stronglift, hjälp och upplägg!


pbcash
2012-04-24, 13:02
Tjena behöver ER hjälp!

Det är såhär att jag tränar 3 gånger i veckan. Måndag, onsdag och fredag.

Kör förövrigt 3split schema

månd- bröst, triceps

onsdag - ben, mage, axlar

fre - rygg, biceps


Men vill ha nytt schema och många säger det är bra


Så kan någon förklara stronglift för mig och säga hur jag ska ha det?

så här t.ex.

Måndag - MARKLyft, knäböj, bänkpress

onsdag - blablabla, blablabla och blablabla

fredag - marklyft knäböj, bänkpress


Vet nu inte vilka grenar det är som är med i 5x5 split och hur många SET och REPS jag ska köra.

ÄR 175 och väger 60. ALL hjälp uppskattas ( är också relativt ny tränat i ett halv år typ

Tyrwing
2012-04-24, 13:05
Om du tittar efter så finns det en sticky på forumet som förklarar SL5x5 :)
Inte för att glira men det heter ju 5x5. 5 reps på 5 set. ;)

pbcash
2012-04-24, 13:24
Om du tittar efter så finns det en sticky på forumet som förklarar SL5x5 :)
Inte för att glira men det heter ju 5x5. 5 reps på 5 set. ;)


Vet men förstår inte riktigt. Och vet ej om det fungerar på 3 dagar osv osv osv

om du vill/kan så kan du förklara för mig

vecka 1:

måndag, onsdag fre. < vilka övningar

vecka 2, måndag onsdag, fre < vilka övningar

Määng
2012-04-24, 13:37
Du kan ju inte ens ha lagt ner 2 minuter på det om du inte har förstått vilka övningar du ska köra på vilka dagar. Det står ju utförligt förklarat hur du ska göra i första posten i stickyn?

speedy83
2012-04-24, 13:39
Men läs första posten i sticky tråden så finns ju verkligen all info om du sedan undrar något är det lämpligast att ställa frågor i den tråden.

SL är ju också ett schema som grundar sig på 3 dagar/v. alltså du SKA träna 3 dagar. Du ska köra enligt följande typ:

Mån: Pass A
Tis: vila
Ons: Pass B
Tors: vila
Fre: pass A
Lör-sön: vila

Mån: pass B
Ons: pass A
Fre: pass B

Osv osv..

pbcash
2012-04-24, 15:04
en fråga till. Varför är 5x5 bättre än mitt nuvarande? Alla säger det är bra men får ingen förklaring.


Missar ju axlar och alla småsaker till bröst etc?

larsson6
2012-04-24, 15:24
en fråga till. Varför är 5x5 bättre än mitt nuvarande? Alla säger det är bra men får ingen förklaring.


Missar ju axlar och alla småsaker till bröst etc?

Du har ju militärpress i 5x5 och bänken tar på främre delts. Så är la bara att köra lite sidolyft så är de klart.

Määng
2012-04-24, 15:29
Edit; läste fel.

speedy83
2012-04-24, 15:37
en fråga till. Varför är 5x5 bättre än mitt nuvarande? Alla säger det är bra men får ingen förklaring.


Missar ju axlar och alla småsaker till bröst etc?

Det är ju framförallt bra av den anledningen till att du lär dig utföra basövningar vilket ger en stabil grund att stå på i fortsatta karriären samt att det är ett bra sätt att få upp lite grundstyrka på då man lätt får progression.

Det är väl några skäl till varför det anses vara bra. När du kör de övningarna så får hela kroppen träning även om man inte tränar vissa muskler specifikt. Triceps och biceps får bra träning vid bröst/rygg samt militärpress tar på stor del av kroppen också för att inte tala om marklyft och knäböj.

deadich
2012-04-24, 16:03
en fråga till. Varför är 5x5 bättre än mitt nuvarande? Alla säger det är bra men får ingen förklaring.


Missar ju axlar och alla småsaker till bröst etc?

Det innehåller basövningar och seg progression. Båda dessa är mycket bra för nybörjare. Dessutom finns det en stor tråd om det vilket gör det lätt att rekommendera till folk eftersom att man slipper skriva ett helt schema med övningar och reps själv varje gång någon nybörjare vill ha ett schema.

apfel
2012-04-24, 16:39
Det innehåller basövningar och seg progression. Båda dessa är mycket bra för nybörjare. Dessutom finns det en stor tråd om det vilket gör det lätt att rekommendera till folk eftersom att man slipper skriva ett helt schema med övningar och reps själv varje gång någon nybörjare vill ha ett schema.
du har en väldigt udda definition på seg min vän. 7,5kg/ vecka i knäböj är allt annat än segt.

Leifallan
2012-04-24, 16:44
Lås tråden vettja!