handdator

Visa fullständig version : Nyper hårt i midjan


mountain
2012-04-23, 23:19
Får en jättelustig känsla vid midjan när jag kör benböj, marklyft eller annan övning då jag spänner mig mycket runt midjeområdet. Det är som att det sticker/nyper till, har ibland funderat på om det är snörenas hårda ändar som sticker till men det är det inte. Någon mer än jag som upplevt samma känsla eller har en aning om vad det kan vara?
Har blivit bättre på senare tiden men uppstår fortfarande från gång till annan... Tillhör inte skador och rehab eftersom det kan räknas som en skada...

as0k
2012-04-24, 06:12
Jag hade också så vid marklyft förr, på vänster sida. Trodde att det var nånting på kallingarna eller byxorna som stack till eller klämde. Det var som en snabb brännande smärta som satt kvar några sekunder.

Kom inte ihåg hur jag blev av med det, men jag tror det bara försvann efter någon månad eller två.

deadich
2012-04-24, 15:52
Jag har en leverfläck precis vid kalsongkanten, den kan göra riktigt ont i vissa lyft om kalsongkanten är precis på den.

mountain
2012-04-24, 19:14
Jag hade också så vid marklyft förr, på vänster sida. Trodde att det var nånting på kallingarna eller byxorna som stack till eller klämde. Det var som en snabb brännande smärta som satt kvar några sekunder.

Kom inte ihåg hur jag blev av med det, men jag tror det bara försvann efter någon månad eller två.

Ja den kommer omedelbart och så sitter den kvar för mig tills jag har rätat ut mig igen.
Jag har haft det här rätt länge faktiskt, det återkommer i vågor tyvärr...

Jag har en leverfläck precis vid kalsongkanten, den kan göra riktigt ont i vissa lyft om kalsongkanten är precis på den.

Det har jag inte så det kan det inte vara för mig.

Nocturnal
2012-04-24, 19:38
Hade precis samma på vänster sida i midjehöjd. Fick det vid marklyft och knäböj och det kändes som att någon fimpade en cigarett på stället. Sjukt obehagligt.
Kom fram till att det var en nerv som kommit i kläm och det försvann av sig själv efter typ en månad.

Zababa
2012-04-24, 19:40
Detta nyp drabbade mig också vid marklyft och böj.
Jag tolkar det som en svaghet i musklerna, på ena eller andra sidan. Det blir någon form av överansträning/överbelastning. Övningarna belastar så mycket olika muskler att benen kanske klarar lyften men inte buken. Jag började sänka vikterna och verkligen bygga upp en starkt solid grund genom hela kroppen och nu kan jag maxa utan att det nyper till.
Jag gissar att du är någorlunda ny med övningarna? Ge det ett par månader med bra teknik där du fokuserar mycket på buken så ska du se att det slutar nypa.

mountain
2012-04-25, 18:55
Hade precis samma på vänster sida i midjehöjd. Fick det vid marklyft och knäböj och det kändes som att någon fimpade en cigarett på stället. Sjukt obehagligt.
Kom fram till att det var en nerv som kommit i kläm och det försvann av sig själv efter typ en månad.

Haha jaa, som någon fimpade en cigg stämmer in bra på hur man skulle beskriva smärtan! :P

Detta nyp drabbade mig också vid marklyft och böj.
Jag tolkar det som en svaghet i musklerna, på ena eller andra sidan. Det blir någon form av överansträning/överbelastning. Övningarna belastar så mycket olika muskler att benen kanske klarar lyften men inte buken. Jag började sänka vikterna och verkligen bygga upp en starkt solid grund genom hela kroppen och nu kan jag maxa utan att det nyper till.
Jag gissar att du är någorlunda ny med övningarna? Ge det ett par månader med bra teknik där du fokuserar mycket på buken så ska du se att det slutar nypa.

Stämmer bra att jag är ny med dem, har alltid undvikit att lägga in dem som "standard" just på grund av smärtan, men bestämde mig för 2 veckors sen att nää nu jävlar ska det köras iallafall :p Får hoppas det går över om man sänker ett tag då, ska testa med det :)