handdator

Visa fullständig version : Youghurt vs fil


Pecca
2004-01-23, 18:19
ok, nu är det så att jag intar en stor mängd mjölkprodukter varje dag. Ett återkommande mellanmål är Yoggis nya lättyoughurt på 0,2% fett. Eftersom jag inte gillar att dom bytt ut fettet och ersatt det med socker för att smaken ska vara "lika bra" så har jag nu bestämt mig för att sluta äta youghurt. Hur är fil som ersättare? Tänker på Arlas lättfil med jordgubbssmak... Är det en bra ersättare?

O ifall någon undrar varför jag dricker youghurt/istället för att dricka någonskit protein som exel o dylikt så tänkte jag bara inflika med att jag vill bygga muskler, that´s why!:booty:

Ge mig nu massa bra fakta om filens innehåll:thumbup:

King Grub
2004-01-23, 18:23
Lika bra i alla avseenden. Utmärkt, långsamt protein, långsamma kolhydrater, högt insulinindex, och samma näringsvärde som yoghurt med motsvarande fetthalt. Jordgubbsfil innehåller väl också rejält med socker?

Pez
2004-01-23, 18:25
Originally posted by King Grub
Lika bra i alla avseenden. Utmärkt, långsamt protein, långsamma kolhydrater, högt insulinindex, och samma näringsvärde som yoghurt med motsvarande fetthalt. Jordgubbsfil innehåller väl också rejält med socker?

Om jag inte missminner mig så har väl fil lägre andel kolhydrater än yoghurt/yoggi... typ 5vs13/100. :confused:

Fil är godare dock - med ismulade pepparkakor.. mmm. :eating:

/pez

King Grub
2004-01-23, 18:26
Originally posted by Pez


Om jag inte missminner mig så har väl fil lägre andel kolhydrater än yoghurt/yoggi... typ 5vs13/100. :confused:

Fil är godare dock - med ismulade pepparkakor.. mmm. :eating:

/pez

Det var jordgubbsfil det var frågan om - 10 g kolhydrater per 100 gram fil.

Pecca
2004-01-23, 18:28
ok, så med andra ord är det lika mycket socker vilket är det som jag inte vill ha... :cryout:

hur är det med dom fetare varianterna då?

King Grub
2004-01-23, 18:29
Originally posted by Pecca
ok, så med andra ord är det lika mycket socker vilket är det som jag inte vill ha... :cryout:

hur är det med dom fetare varianterna då?

Samma sak där. Du får välja den naturella varianten av fil eller yoghurt och smaksätta själv om du inte vill ha sockret.

Pez
2004-01-23, 18:30
Originally posted by King Grub


Det var jordgubbsfil det var frågan om - 10 g kolhydrater per 100 gram fil.

Nej det går bort totalt... Fil är fan fil! (och då ska den vara syrlig och naturell..sådeså.)

/pez

King Grub
2004-01-23, 18:31
Originally posted by Pez


Nej det går bort totalt... Fil är fan fil! (och då ska den vara syrlig och naturell..sådeså.)

/pez

Det var inte jag som ville ha slibbig jordgubbsfil. :booty:

Berry
2004-01-23, 18:58
Originally posted by Pecca
ok, så med andra ord är det lika mycket socker vilket är det som jag inte vill ha... :cryout:

hur är det med dom fetare varianterna då?

Jämfört med dina McD-frukostar är väl lite socker inget att whina om..?? :smokin:

"Nya" <0,1%-yoghurten tycker jag är helt ok.. knappt nått fett och ganska reducerad sockerhalt.

King Grub
2004-01-23, 19:05
Danone har sötningsmedelssötade yoghurtar i en mängd olika smaker, jordgubb och vanilj t ex, utan socker.

ivandrago
2004-01-23, 20:19
pecca: kan rekommendera arlas honungsyoghurt. Mycket god och inget tillsatt socker (bara honung).

aliquis
2004-01-23, 23:15
SojaYofu från alpro soja

4.8g protein, 2g kolhydrater och 3g fett eller något sådant per 100g. God och fettet är inte mejerifett och är därför nyttigare, enda nackdelen är väl priset.

Dom däringa Yosa finns ju också, smakar inte alls yoghurt eller så även om det väl är tanken, en del utav dem är dock sötade med fruktsocker istället för vanligt så..

palme
2004-01-24, 08:44
Originally posted by ivandrago
pecca: kan rekommendera arlas honungsyoghurt. Mycket god och inget tillsatt socker (bara honung).

Och vad är består honung av då? :rolleyes:

Ne skoja bara, jag brukar köra arlas lättfil men oftast minimjölk. Men idag ska jag skämma bort mig och köpa ett paket valio eller nåt.

Metal_boy_
2004-01-24, 15:54
borde det inte bli långsamma kolhydrater i yogurt om den innehåller lite mer fett?? i sånna fall vore det bra för min del med tanke på att jag blir tjockare av socker än mättat fett..

King Grub
2004-01-24, 15:58
Originally posted by Metal_boy_
borde det inte bli långsamma kolhydrater i yogurt om den innehåller lite mer fett?? i sånna fall vore det bra för min del med tanke på att jag blir tjockare av socker än mättat fett..

Förklara gärna "tjockare av socker än mättat fett".

Alla sorters yoghurt har ett GI runt 50; de med endast sötningsmedel i stället för socker runt 35. Det är yoghurtens surhet som står bakom det låga GI:t; vore den inte så sur skulle fruktyoghurt sötat med socker ha betydligt snabbare kolhydrater.

Fil har extremt låga 15.

Ankarby
2004-01-24, 16:44
insulinet kommer ju stiga i vilket fall så då kan man ju likagärna köra med sockervarianterna :eating: :eating: :eating: