handdator

Visa fullständig version : Hur vet man om man tränar för hårt?


midwinterholes
2012-04-23, 22:04
Jag har haft en platå länge nu. Flera månader, trots långsam viktuppgång. Jag tränar igenom varje muskel två ggr veckan, en gång med lågrep och en gång högrep. Vilodagar emellan är 3-4 st. Jag ökar inget längre på flera olika övningar, och mycket långsamt på vissa.

Har märkt att om jag missar ett pass och kör dagen efter och får 24 timmar vila till så kan jag klämma ur 1-2 mer reps på samma vikt. Är detta ett tecken på att jag borde ha en dags längre vila? Kanske köra muskelgruppen 1 gång / vecka på medelrep, och inte bara mosa sönder utan verkligen mosa mosa sönder?

Nån som har bra råd? Räcker det att köra 1 gång / v under deff, ordentligt såklart, för att kunna behålla?

gustafffsson
2012-04-23, 22:26
det är väl klart att du inte ökar så mycket i vikter när du ligger på kcal underskott?dom flesta brukar ju förlora en styrka under tiden dom deffar.

svenbanan
2012-04-23, 22:28
det är väl klart att du inte ökar så mycket i vikter när du ligger på kcal underskott?dom flesta brukar ju förlora en styrka under tiden dom deffar.

Är det jag som är blind, eller du som hallucinerar? Var står det att han ligger på underskott?

EDIT: Det var tydligen jag som var blind...

krubkungen
2012-04-23, 22:42
Ifall du deffar så behöver du skära ner på volymen/intensiteten kontra när du bulkar. Det är i alla fall ett bra tips.

midwinterholes
2012-04-23, 22:44
Jag har haft en platå länge nu. Flera månader, trots långsam viktuppgång.

Vill inte vara sån iochmed att jag ber om hjälp, men han läste nog fel.

Längst ned frågade jag om det räckte med 1 gång i veckan för att behålla, om man deffar.

Rusk
2012-04-23, 22:49
Vill inte vara sån iochmed att jag ber om hjälp, men han läste nog fel.

Längst ned frågade jag om det räckte med 1 gång i veckan för att behålla, om man deffar.

Ja, det räcker att stimulera varje muskel 1 gång i veckan under deff.

Loke
2012-04-23, 23:09
Hmm... Egentligen borde jag lämna detta åt de som tävlar och därför har mycket erfarenhet av att ligga på gränsen, men nu väljer jag att tänka lite högt ändå :P

Det jag primärt tänker på som ett tecken på för hård träning är nog en nedåtgående trend, speciellt om den är starkt kopplad till en ökning av träningen på något sätt. Att man bara slutat öka skulle iaf inte få mig att tänka på överträning.

Att du presterar bättre med 24 h extra vila är inga konstigheter, så är det nog för de flesta hårt tränande. Man måste inte prestera max varje pass för att få ökningar.

Pretorian
2012-04-24, 06:23
Utan att veta för mycket om dig och din träning så säger jag ät mer, framförallt direkt efter passet. Hur ser viktuppgången ut de senaste veckorna?

spoon
2012-04-24, 09:50
Du har ganska bra styrka nu så något gör du ju rätt. Utan att veta mer så skulle mitt tips vara att äta lite mer under en period och se vad som händer. Alternativt dra ned mängden träning i en månad eller så för att se om det kan ta dig förbi din platå.

Sjukt tråkigt med platå så jag hoppas du kommer över den fort :)

Jona
2012-04-24, 10:05
Om man ofta blir förkyld eller har hög vilopuls brukar jag dra öronen åt mig.

z_bumbi
2012-04-24, 10:37
Har märkt att om jag missar ett pass och kör dagen efter och får 24 timmar vila till så kan jag klämma ur 1-2 mer reps på samma vikt. Är detta ett tecken på att jag borde ha en dags längre vila? Kanske köra muskelgruppen 1 gång / vecka på medelrep, och inte bara mosa sönder utan verkligen mosa mosa sönder?

Jag gissar att du tjänar mer på att mosa mindre så att du får bättre återhämtning för det som du kör än att öka avståndet mellan passen och samtidigt mosa ännu mer.

Eddie Vedder
2012-04-24, 10:48
Hmm... Egentligen borde jag lämna detta åt de som tävlar och därför har mycket erfarenhet av att ligga på gränsen, men nu väljer jag att tänka lite högt ändå :P

Det gör du alldeles rätt i. Man har inte bara anledning att uttala sig först när man tränar på subelitnivå eller högre. Det där att enbart personer med omänskliga träningsdoser kan uttala sig om överträning är ett konstigt machoresonemang tycker jag. Hur mycket man sliter ut sig är ju en fråga om 1) ens nuvarande nivå och 2) hur pass bra/dåligt man sköter återhämtningen.

Du tränar förvisso både hårt och rätt mycket men även om du tränade mindre, och var på en lägre nivå än du är, så skulle du inte vara utesluten från diskussionen. Vem som helst kan ju träna på ett tanklöst sätt (eller med medvetande om den överdrivna träningen men att man ändå tränar på grund av tvångstankar).

Jag vill nog hävda att det är bättre att du uttalar dig eftersom du med stor sannolikhet ligger närmare trådskaparen än om en tyngdlyftare i världsklass kom in i tråden. För elittränade personer skulle ju återhämtningsperioderna slita ut de flesta av oss.

EDIT: Och jag vet att överträning som begrepp är lite av en definitionsfråga. Men jag tycker nog man kan prata om det även utan att vara fullkomligt utbränd i flera år av enkom träning.

pejo
2012-04-24, 11:35
Du har troligtvis kommit till den nivå där det börjar bli svårt att öka mer. Denna nivå är olika för olika personer.
Jag tror inte du tränar för mycket och att du presterar bättre efter några extra dagars vila är som sagt normalt, och det betyder inte att det är bättre att vila mer. Det är ju ganska vanligt att idrottare tränar ner sig i perioder och sedan lättar på träningen när det skall tävlas för att formtoppa.
Hur man skall ta sina resultat vidare och vad man kan använda sig av för att bryta platåer är ju helt klart intressant att diskutera.
Man kan använda sig av mer mat, det brukar funka men risken är ju att man tappar allt igen om man skall gå ner i vikt igen.
Man kan variera övningar.
Man kan försöka periodisera och använda sig av volym-/frekvens-block och intensitets-block.

När det gäller hur mycket och hårt man har nytta av att träna så gäller nog att man kan köra riktigt mycket/hårt och mer är nästan alltid bättre.. Ända tills man går över gränsen och då riskerar man att falla rätt hårt. Antingen skadar man sig eller blir sjuk lättare eller kanske ännu värre. Detta är en rätt svår balansgång. Man får lyssna på kroppen men inte för mycket bara.

Loke
2012-04-24, 12:51
Det gör du alldeles rätt i. Man har inte bara anledning att uttala sig först när man tränar på subelitnivå eller högre. Det där att enbart personer med omänskliga träningsdoser kan uttala sig om överträning är ett konstigt machoresonemang tycker jag. Hur mycket man sliter ut sig är ju en fråga om 1) ens nuvarande nivå och 2) hur pass bra/dåligt man sköter återhämtningen.

Du tränar förvisso både hårt och rätt mycket men även om du tränade mindre, och var på en lägre nivå än du är, så skulle du inte vara utesluten från diskussionen. Vem som helst kan ju träna på ett tanklöst sätt (eller med medvetande om den överdrivna träningen men att man ändå tränar på grund av tvångstankar).

Jag vill nog hävda att det är bättre att du uttalar dig eftersom du med stor sannolikhet ligger närmare trådskaparen än om en tyngdlyftare i världsklass kom in i tråden. För elittränade personer skulle ju återhämtningsperioderna slita ut de flesta av oss.

EDIT: Och jag vet att överträning som begrepp är lite av en definitionsfråga. Men jag tycker nog man kan prata om det även utan att vara fullkomligt utbränd i flera år av enkom träning.

Ja, du har såklart en poäng, och såhär i efterhand kanske min försiktighet var lite löjlig. Jag vill dock säga detta:

Grejen är inte att den som kommit längst är den enda som får uttala sig. Det finns massor av fall där den bäste inte är den som har de bästa råden. Till exempel dyker jag gärna in i diskussioner om hur man får nybörjare att böja djupare, trots att jag själv inte böjer speciellt djupt eller ens är speciellt intresserad av ATG. Det jag har är därmot en del erfarenhet av att förbättra riktigt dåligt djup. Jag har alltså jobbat mycket med det problemet.

I det här fallet är det så att även fast jag själv tränar skapligt hårt så har jag aldrig riktigt haft den pressen som kommer när man tävlar: inför nästa tävling måste jag träna massor, men har bara två månader på mig, hur ska det gå till? Jag har därför inte egentligen brottats med problemet och är kanske inte rätt person att fråga.

Så för att sammanfatta: Jag dissar inte nybörjare eller okunnighet, jag dissar att häva ur sig åsikter utan eftertanke.

Raschmus
2012-04-24, 13:16
Prova ett fåtal veckor att "mosa mosa sönder" en gång i veckan och se om du gillar det. Du kanske sitter med träningsvärk i fem dagar per muskel och känner att detta verkligen var da shizniz. Kan nästintill lova att du varken tappar eller förlorar något att prova på detta sättet ett fåtal veckor.

midwinterholes
2012-04-24, 21:58
Skönt med bra hjälp...

Jag tycker egentligen tanken att köra lite lättare oftare är en bättre tanke än det jag själv föreslog, att köra bomben på ett och samma pass och sedan ha längre vila.

Det är bara det att det är så tråkigt/känns konstigt att inte ta ut sig totalt när man väl tränar.

Som jag kör idag så kör jag 1 tung basövningsdag där jag kör böj/bänk/mark ungefär 5repx4set i samma pass. Detta är mitt lågrep då.
Då blir det i t.ex. bänk 100x6x4. Ibland klarar jag inte en sexreppare på sista och då blir det 4-5 istället. Så jag tar ut mig max där.

Sen tre dagar efter kommer lätta passet, då kör jag på 90 som blir x10, x8, x8, x6 (4 set). Sen efter det är det incline hantelpress 35x9x4. Helt slut efter detta.

T.ex. böj så blir det 130x5x4 tungt och 120x10, x8x2 på lätta (3 set).


Detta funkade kalasbra ett tag, speciellt i böjen då jag ökade som satan (för mig innebär det ungefär 10 kg i månaden, jag kan sätta 130x8 nu på ett set) och även bänken och mark flöt på bra. Nu har det som sagt stannat av och jag känner mig alltid lite risig, förutom när jag råkar missa och förlänger vilan.

Har ju en del bra svar här så jag ska prova att kapa 1 set på varje övning på lättare passen. Om det inte passar så får jag försöka lägga in 1 extra dags vila i cykeln men behålla intensiteten. Såhär spontant gillar jag sista alternativet mer men är ändå himla bökigt att inte träna samma pass på en speciell veckodag.

Jag är himla feg för att vräka i mig mat, det känns som att jag lägger på mig fett så himla enkelt. Äter nog för lite carbs trots allt även om jag försöker plussa på det istället för fettet.

mikaelj
2012-04-24, 21:59
Du väger inte särskilt mycket, så du har utrymme för att gå upp i vikt.

PS: "Carbs" heter kolhydrater på svenska.

midwinterholes
2012-04-24, 22:05
Du väger inte särskilt mycket, så du har utrymme för att gå upp i vikt.

PS: "Carbs" heter kolhydrater på svenska.

Har en sån himla tunn midja. Mitt midjemått är samma i cm som min vikt är i kg. Jag börjar tro att det är därför jag är rentav bedrövlig i marklyft. Inte för att det är någon ursäkt men något ska jag fan ha för jag har kämpat hur länge som helst men det lossnar aldrig. Blir surmulen.

Hursomhelst är de här 76 som jag väger nu ganska mycket på mig. Jag måste ned till 73 för att vara i god form. Nu är jag rätt plufs. Så finns inte så mycket utrymme för att gå upp tyvärr...

Jovisst men carbs går snabbt att skriva på tangentbordet, fortare än kolhydrater som inte bara är längre i bokstäver utan ligger sämre placerat med tangenterna. Hade kunnat skriva Kolhy men då går fortfarande carbs fortare samt ligger bättre placerat. Det är därför jag skriver det.

Pretorian
2012-04-25, 06:27
Ibland får man bestämma sig för vad man vill. Vill du bli starkare och komma framåt så bör du äta mer. Det betyder inte att du måste trycka i dig mat.

Men jag känner igen mig i det du säger, att man velar och är rädd för att lägga på sig fett. Men fortsätter du så kommer troligtvis inget att hända.

Försök att gå upp långsamt i vikt och samtidigt ha som mål att öka din styrka MER än din viktuppgång rent procentuellt.

mikaelj
2012-04-25, 07:24
Har en sån himla tunn midja. Mitt midjemått är samma i cm som min vikt är i kg. Jag börjar tro att det är därför jag är rentav bedrövlig i marklyft. Inte för att det är någon ursäkt men något ska jag fan ha för jag har kämpat hur länge som helst men det lossnar aldrig. Blir surmulen.

Hursomhelst är de här 76 som jag väger nu ganska mycket på mig. Jag måste ned till 73 för att vara i god form. Nu är jag rätt plufs. Så finns inte så mycket utrymme för att gå upp tyvärr...

Jovisst men carbs går snabbt att skriva på tangentbordet, fortare än kolhydrater som inte bara är längre i bokstäver utan ligger sämre placerat med tangenterna. Hade kunnat skriva Kolhy men då går fortfarande carbs fortare samt ligger bättre placerat. Det är därför jag skriver det.

Du måste samtidigt äta mat för att kunna öka i muskelmassa och styrka. Och 3 kg fram och tillbaka kan inte göra någon skillnad.

Har du bilder?

midwinterholes
2012-04-25, 20:41
Kan ju knäppa en imorgon efter ryggpasset... Hihi... Mina första steg mot attention-whore börjar!

RobbanColeman
2012-04-25, 20:51
Du måste samtidigt äta mat för att kunna öka i muskelmassa och styrka. Och 3 kg fram och tillbaka kan inte göra någon skillnad.

Har du bilder?

En intressant tråd med tanke på diskussionen i denna.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=183188

mikaelj
2012-04-25, 20:54
En intressant tråd med tanke på diskussionen i denna.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=183188

Mm, läst. Talar mest av egen erfarenhet.