handdator

Visa fullständig version : Förlorar man muskelmassa under deffen? synligt?ytterst lite?


Alixxi
2012-04-23, 21:51
De jag undrar är hur mycket, eller om man äns märker att/om man förlorar muskler/massa under deff. Deffen ligger på cirkus 2-3 månader.


Under deffen håller jag mig till 2-3g prot per/kg, under mina måltider varje dag. Målet med deffen är ju dock att förlora så mycket underhudsfett som möjligt, och göra musklerna mer synliga.

Jag tycker själv jag har sett bra resultat under tiden jag har deffat. dvs att jag börjar se mera former tydligare/rutor etc. jag tycker själv att jag också att jag har gått upp i muskelmassa eller är de bara jag som "tror" eftersom underhudsfettet är borta å musklerna börjar komma fram?

För att komma till poängen. De jag är mest "rädd" för är att jag ska förlora för mycket massa under deffen. Men håller jag kosten rätt borde jag inte förlora någon muskelmassa? eller väldigt lite?

cero
2012-04-23, 22:10
Om du sköter träning, kost och vila ordentligt så tror jag inte du kommer förlora någon muskelmassa. Det händer att personer som tränat väldigt länge och behöver en viss kroppsvikt för att klara av vissa vikter kan förlora massa vid deff, eller någon som bantar ned sig till tävlingsform.

När man blir mer definierad så ser man ofta större ut.

Satsa på att behålla vikterna under deffen, eller tom öka.

Fredron
2012-04-23, 22:17
Det bästa måttet som finns är nog vikterna du tränar med.

Spartansk
2012-04-23, 22:24
Personligen så blir jag alltid svagare när jag deffar. Men det kan bero på att jag inte skött deffen som man ska (för stort kcal-underskott, kanske).

Däremot så brukar jag inte se svagare ut. Tvärtom ser man starkare ut när fettet försvinner kring musklerna.

Kyroc
2012-04-23, 22:26
Allt beror helt och hållet på hur väl du sköter kosten, vilan och hur hårt du kör. Personligen har jag fått nya pbs i vissa övningar under min deff.

cero
2012-04-24, 16:06
Personligen så blir jag alltid svagare när jag deffar. Men det kan bero på att jag inte skött deffen som man ska (för stort kcal-underskott, kanske).

Hur mycket vikt brukar du skala av? Kanske är acceptabelt att bli lite svagare om man går ned mycket.

Spartansk
2012-04-24, 17:19
Hur mycket vikt brukar du skala av? Kanske är acceptabelt att bli lite svagare om man går ned mycket.

5-10 kg.

Warrior89
2012-04-24, 21:43
Om man förlorar lite massa så går det snabbt att bygga upp det.