handdator

Visa fullständig version : Symtom SI-ledsproblem


Asterix89
2012-04-23, 19:35
Jag har en kort fråga:
En sjukgymnast jag var till misstänkte att jag hade problem med min SI-led. Jag sökte mig dit p.g.a problem med ryggen och en buktning. Nu hittade han ingen påverkan på någon disk utan pekade istället på en strulande SI-led.

Vad är klassiska symtom på en SI-ledsproblematik och kan man utesluta någonting jentemot en buktning?

MVH

nyrjoh
2012-04-23, 19:43
Är du inte gravid så har du inte problem med SI-leden.

Asterix89
2012-04-23, 19:52
Nåt snarlikt kring det då? Du som e sjukgymnast bör kanske veta :) Är BTW en kille:cool:

nyrjoh
2012-04-23, 21:10
Den vanligaste orsaken till ryggsmärta är diskrelaterad smärta.

tomn
2012-04-24, 06:02
Är du inte gravid så har du inte problem med SI-leden.

Varför skulle han inte kunna ha problem med SI-leden om han inte är gravid?

Jahajaha
2012-04-24, 07:48
Är du inte gravid så har du inte problem med SI-leden.


http://www.sportsinjuryclinic.net/sport-injuries/low-back-pain/sacroiliac-joint-pain

Står en del om detta, och om man vill hitta mer är det bara att söka på Sacroiliac joint pain på google. Att man kan få ont i denna under graviditet är sant, men det behöver inte alls vara så, och att komma med sånna tvärsäkra påståenden visar bara på total okunskap. Har din sjukgymnast kunnat utesluta disk-problematik och sett problem i SI-leden är är det nog så.

SI-leden är den en av de största lederna i kroppen och är inte särskilt flexibel, den kan skadas av hårda slag eller olika auto-immuna sjukdomar. Om du inte vet med dig när smärtan kom bör du söka upp en läkare som kan säkerställa att du inte har en autoimmun sjukdom.

luderlasse
2012-04-24, 08:18
Är du inte gravid så har du inte problem med SI-leden.

Där har du fel, men det är ovanligt. Klassiska symptom för SI-ledsproblem är smärta vid trappgång, svårt att ta långa kliv samt problem att vända sig i sängen, dock är det inte säkert att man kan utesluta ryggproblem för det

Asterix89
2012-04-24, 08:54
http://www.sportsinjuryclinic.net/sport-injuries/low-back-pain/sacroiliac-joint-pain

Står en del om detta, och om man vill hitta mer är det bara att söka på Sacroiliac joint pain på google. Att man kan få ont i denna under graviditet är sant, men det behöver inte alls vara så, och att komma med sånna tvärsäkra påståenden visar bara på total okunskap. Har din sjukgymnast kunnat utesluta disk-problematik och sett problem i SI-leden är är det nog så.

SI-leden är den en av de största lederna i kroppen och är inte särskilt flexibel, den kan skadas av hårda slag eller olika auto-immuna sjukdomar. Om du inte vet med dig när smärtan kom bör du söka upp en läkare som kan säkerställa att du inte har en autoimmun sjukdom.

Okej, tack för det.
Sjukgymnasten jag gick till är en av de absolut bästa i länet och jag har stor tilltro till honom. Sen kan även den bästa givetvis ha fel, men han var så grundlig i undersökningen att jag har tilltro (stor) till honom.

Om det är till någon info har jag testats för Bechterews sjukdom, men det var negativt svar, vilket ju var bra.

Är rätt dålig på engelska sjukdomstermer:em: men konkret, vad kan jag göra för att få ordning på detta? Kortisonspruta har jag blivit rekommenderad bland annat.

När jag INTE TRÄNAR på ett tag blir smärtan bättre och stelheten försvinner långsamt. Vad kan det tyda på tror ni?
Tack Kolozzeumrävar!

MVH

Popliteus
2012-04-25, 07:31
SI-ledsproblem kan färekomma efter fall där du landat på röven

Nadreas
2012-04-25, 15:59
SI leden har bara 2 graders rörlighet i s.k. nutation. Det vårdpersoner som stirrar sig blinda på detta inte tänker på är att 2 grader i SI-leden är stort utslag i benpendeln. Samt att en nedsatt svikt i si-leden leder till stora biomekaniska förändringar för övriga leder i kroppen och ffa att ligamenten kring si-leden är väldigt symtomgivande.
Så ja okunskap att hävda att SI-leden inte ger problem och ja du kan absolut ha problem med din SI-led.
Jag skall ta lite mer tid senare ikväll om jag hinner och skriva lite om det som var din riktiga fråga.

Asterix89
2012-04-25, 16:07
SI leden har bara 2 graders rörlighet i s.k. nutation. Det vårdpersoner som stirrar sig blinda på detta inte tänker på är att 2 grader i SI-leden är stort utslag i benpendeln. Samt att en nedsatt svikt i si-leden leder till stora biomekaniska förändringar för övriga leder i kroppen och ffa att ligamenten kring si-leden är väldigt symtomgivande.
Så ja okunskap att hävda att SI-leden inte ger problem och ja du kan absolut ha problem med din SI-led.
Jag skall ta lite mer tid senare ikväll om jag hinner och skriva lite om det som var din riktiga fråga.


Tack för det. Jag har lidit av symtomen i 1,5 år. Blir som sagt långsamt bättre i smärtan när jag hållit mig borta från gymmet. Konstigt....

Ego
2012-04-25, 18:42
Då har ni förmodligen behandlat alldeles för mycket lokalt och inte tillräckligt brett. Långsamt bättre låter lite som självläkning för mig. På 1.5 år skall man åstadkomma riktigt bra resultat, men detta förstås beror på magnituden av skadan. Om du gått till en och samma terapeut så skulle jag föreslå att testa någon annan.

Nadreas
2012-04-25, 19:36
då har ni förmodligen behandlat alldeles för mycket lokalt och inte tillräckligt brett. Långsamt bättre låter lite som självläkning för mig. På 1.5 år skall man åstadkomma riktigt bra resultat, men detta förstås beror på magnituden av skadan. Om du gått till en och samma terapeut så skulle jag föreslå att testa någon annan.

+1

nyrjoh
2012-04-25, 19:43
Jag tror att man gör sig en otjänst genom att tro att SI-leden ger besvär. Men det är min uppfattning. Men det viktiga i frågan är ju vad som ligger bakom dina besvär inte vad(vilken struktur). Det ser iaf jag som underordnat.

Asterix89
2012-04-25, 19:51
Då har ni förmodligen behandlat alldeles för mycket lokalt och inte tillräckligt brett. Långsamt bättre låter lite som självläkning för mig. På 1.5 år skall man åstadkomma riktigt bra resultat, men detta förstås beror på magnituden av skadan. Om du gått till en och samma terapeut så skulle jag föreslå att testa någon annan.

För att fatta mig kort så kom smärtan (i ländryggen) smygande mer och mer när jag körde yrkestrafik. En dag var det dock för mycket smärta och jag kunde inte jobba mer. Fruktansvärt stressigt var det dock, med betoning på fruktansvärt!
Långvarigt sittande, tunga lyft, stress. Råkade inte ut för någon trafikolycka men däremot nära att krascha en gång.

Vet inte om du kan dra några slutsatser av det jag skrev ny beträffande SI-led eller inte. Tack på förhand.

Nadreas
2012-04-25, 19:59
Symtombilden för SI led är för patienten synonym med diskar, minus smärtspridning under skinkan, inga reflexbortfall och inga host och nyssmärtor för SI-ledsproblem normalt. Väldigt vanligt är att begynnande orsaken till diskbuktningen är ett roterat sacrum. Anledningen är för att när sacrum roteras åt ett eller annat håll så minskar diskens annulus-styrka med 50 %, om man då utför framåtböjning så kommer disken vara sårbar för skada bakåt mot nervrötterna. Skillnaderna är tydliga i klinisk undersökning.
Men Ego har helt rätt i det han säger, man skall kunna behandla det till smärtfritt på den tiden! Byt terapeut!!

Asterix89
2012-04-25, 20:06
Okej...tack så mycket.
En av de mest och bästa sjukgymnasterna där jag bor sade att det mesta tydde på en bråkig SI-led. Det nämndes något om en kortisonspruta på just det stället (svårt att träffa rätt) Är det nåt som kan hjälpa i så fall?

Höften vred sig fel från början, det vet jag om.

burkmannen
2012-04-26, 11:27
För att fatta mig kort så kom smärtan (i ländryggen) smygande mer och mer när jag körde yrkestrafik. En dag var det dock för mycket smärta och jag kunde inte jobba mer. Fruktansvärt stressigt var det dock, med betoning på fruktansvärt!
Långvarigt sittande, tunga lyft, stress. Råkade inte ut för någon trafikolycka men däremot nära att krascha en gång.

Vet inte om du kan dra några slutsatser av det jag skrev ny beträffande SI-led eller inte. Tack på förhand.

Visst lider du av scholios? Kan vara viktigt att nämna om du vill ha hjälp.

Asterix89
2012-04-26, 16:56
Visst lider du av scholios? Kan vara viktigt att nämna om du vill ha hjälp.

Ja jag har en skolios, men det ska inte vara orsaken till mina problem. Dock kan det påverka litegrann på sin höjd, men inte mycket alls.

burkmannen
2012-04-26, 17:47
Ja jag har en skolios, men det ska inte vara orsaken till mina problem. Dock kan det påverka litegrann på sin höjd, men inte mycket alls.

Beror ju på graden av skolios men det behöver inte påverka. Tänkte bara att eftersom du sökte råd här måste du förklara ditt läge och inte utesluta en sådan viktigt sak.

Asterix89
2012-04-26, 18:46
Beror ju på graden av skolios men det behöver inte påverka. Tänkte bara att eftersom du sökte råd här måste du förklara ditt läge och inte utesluta en sådan viktigt sak.

Ja precis. Vet faktiskt inte hur stor/liten del en skolios spelar i när det gäller en SI-led. Kanske du eller nån annan vet?

Nu har jag vilat helt i två veckor från träning och det har känts bättre och bättre i smärtan kring ländryggen. Teori? Vila mer?

burkmannen
2012-04-26, 19:23
Ja precis. Vet faktiskt inte hur stor/liten del en skolios spelar i när det gäller en SI-led. Kanske du eller nån annan vet?

Nu har jag vilat helt i två veckor från träning och det har känts bättre och bättre i smärtan kring ländryggen. Teori? Vila mer?

Angående det andra så är du nog inte redo för träningen och därför får du ont. Hur länge håller sig smärtan i efter du har tränat? Kan inte ge mer hjälp det får andra göra. :)

Asterix89
2012-04-28, 19:49
Angående det andra så är du nog inte redo för träningen och därför får du ont. Hur länge håller sig smärtan i efter du har tränat? Kan inte ge mer hjälp det får andra göra. :)

mmm, jag funderar också över det. Det som dock rekommenderas bid en buktande disk (som jag tydligen har via MR) är ju bålträning och promenader. Det förstnämnda blir snarare mindre smärta när jag INTE TRÄNAR ALLS.

Det kan vara så smärtan kommer dagen efter, istället för samma dag. Det är jättekonstigt. Nån som kan säga nåt? Är detta en buktningssymtom? Har disken fastnat i nåt eller?
Utförandet gör inget annorlunda jämfört med för två år sedan (då jag inte hade besvär)
Har buktningen eller SI-leden ej läkt?