handdator

Visa fullständig version : Hur vet man hur mycket 30 grader är?


TommieS
2012-04-23, 16:59
När man kör sned hantelpress så har jag förstått att majoriteten av alla som gör den övningen kör på 30 graders vinkel, eftersom att 45 graders vinkel involverar axlarna för mycket (även om det är individuellt från person till person). Imorgon tänkte jag testa att köra med 30 graders vinkel, men hur vet jag att jag kör på det? Ska jag bara höja ryggstödet två snäpp eller? Luddig fråga kanske, hoppas någon kan hjälpa mig.. ^^

stromming
2012-04-23, 17:08
Ögonmått duger nog ganska bra. Sätt dig med ögonen i höjd med bänkens mitt, och kolla om den lutar ungefär en tredjedel så mycket den borde göra för att vara lodrät. Tvivlar på att man har så dåligt ögonmått att man hamnar utanför intervallet 25-35 graders lutning.

Alternativet är att mäta så att skillnaden i höjd mellan två punkter (T.ex. där benen sitter på bänken) är så nära hälften av bänkens längd mellan samma punkter som möjligt. T.ex. med hjälp av viktkakor (Eller måttband såklart om du hellre tar med ett sånt), men då får du också räkna med att folk glor på dig

TommieS
2012-04-23, 17:11
Ögonmått duger nog ganska bra. Sätt dig med ögonen i höjd med bänkens mitt, och kolla om den lutar ungefär en tredjedel så mycket den borde göra för att vara lodrät. Tvivlar på att man har så dåligt ögonmått att man hamnar utanför intervallet 25-35 graders lutning

Tackar för tipset :thumbup: