handdator

Visa fullständig version : 25 eller 50 mm hantlar ?


Roggan76
2012-04-23, 10:09
Viken typ av hantel bör jag köpa hem om jag vill köra hantelpressar hemma?

Har kollat på 25mm säkerhetshantlar där man skruvar på låset.
Hur mycket vikt går det peta på den typen av hantel?

Har även kollat på 50mm hantlar där man har internationella vikter.
De ser ju ut att gå att lasta på en del på, men de är 50cm långa, bra jävla otympligt.

Går det lasta på en 50kg på en säkerhetshantel?

312
2012-04-23, 10:54
Säkerhetshantlar klarar nog ganska mycket. Jag själv har haft 40kg i vikter på dem, och det lär ta ett tag innan man orkar hantelpressa det.

50kg är jag inte lika säker på, men.

hugok
2012-04-23, 11:00
Kolla vad hantlarna är dimensionerade för också. Jag har ett par säkerhetshantlar som är dimensionerade för 50 kg. Det går inte att få på 50 kg om man använder 5kgs vikter som brukar vara på vanliga hantlar. Därför skaffade jag 10kgs vikter med 25 mm innerdiameter. Dom har ganska stor ytterdiameter och blir lite otympliga ibland men rent generellt funkar dom bra. Jag har också provat lite mer än 50 kg på dom, men då bara när jag kört hantelrodd för då kan jag inte skada mej om dom går sönder.

Sheldon
2012-04-23, 11:04
Jag har 50mm hantlar och dem är något otympliga men fungerar bra för mig när jag kör hantelpressar. Jag köpte dessa då jag bara har internationella vikter hemma men har du inga vikter än hade jag satsat på 25mm, tror det både billigare och smidigare.

blondyz
2012-04-23, 11:31
Tycker du ska prova innan du beställer. 50cm låter mycket, men jag tror inte det är så otympligt i praktiken. 45kg's hantlarna på gymmet såg helt brutala ut i början, när man använder dem fungerar det bra. Nu sneglar man på 75kg's hantlarna som mentalt ser ut att vara 2m långa istället.

ARMSTARK
2012-04-23, 13:51
Otympliga är de men man hittar snart hur man ska hålla å vinkla för att kunna köra olika hantelövningar. De sämsta med dem är att om man släpper ner dem hårt lossnar låsen.

JJOHANSSON
2012-04-23, 14:59
Har kollat på 25mm säkerhetshantlar där man skruvar på låset.
Hur mycket vikt går det peta på den typen av hantel?




Med de tillhörande vikterna, 30kg. Men i gymmet har vi ett gäng viktkakor som är smalare och använder man dom får man på 40kg.

Vill du ha på mer vikt så är det bara att använda silvertejp, Och ja jag är seriös. :)

r1kkie
2012-04-23, 17:19
Gjorde en liten räkning på de men man får ta det med en nypa salt.

Jag har räknat på punktlast längst ut på stången vilket inte blir korrekt så den klarar nog mer än det jag räknat på.
Vid statisk last tål dem 250kg på vadra sida innan stången går av på mitten give or take.
Vid en acceleration på 1m/s^2 s klarar de 230kg. Detta är dock lite ovisst då accelerationen är lite svår att uppskatta. 1m/s^2 kanske är lagom för den koncentriska delen. Men om man släpper vikterna i marken blir den ju ca m*g. Så då blir det väll en 125kg ungefär. :)

Uträkningar på bilden... Enjoy!

Tar ingen som helst hänsyn till om det är rätt eller om någon har sönder dessa pga mina uträkningar.

blondyz
2012-04-23, 17:45
Gjorde en liten räkning på de men man får ta det med en nypa salt.

Jag har räknat på punktlast längst ut på stången vilket inte blir korrekt så den klarar nog mer än det jag räknat på.
Vid statisk last tål dem 250kg på vadra sida innan stången går av på mitten give or take.
Vid en acceleration på 1m/s^2 s klarar de 230kg. Detta är dock lite ovisst då accelerationen är lite svår att uppskatta. 1m/s^2 kanske är lagom för den koncentriska delen. Men om man släpper vikterna i marken blir den ju ca m*g. Så då blir det väll en 125kg ungefär. :)

Uträkningar på bilden... Enjoy!

Tar ingen som helst hänsyn till om det är rätt eller om någon har sönder dessa pga mina uträkningar.

Frågan är hur vikstkivorna du får använda för att lasta 230kg på en hantel ser ut.

r1kkie
2012-04-23, 18:13
Frågan är hur vikstkivorna du får använda för att lasta 230kg på en hantel ser ut.

Du får nog hänga på ett par färg hinkar. Unbreakeble style. ;)

hugok
2012-04-23, 19:53
r1kkie: Vilket material har du använt i din räkning?

r1kkie
2012-04-23, 20:46
r1kkie: Vilket material har du använt i din räkning?

Kollade aldrig upp något stål då jag inte vet vad för stål som används till hantlar, är väll något rostfritt men men. Så jag tog 300MPa som sträckgräns. De allmänna konstruktionsstålen ligger runt de.

hugok
2012-04-23, 21:09
Kollade aldrig upp något stål då jag inte vet vad för stål som används till hantlar, är väll något rostfritt men men. Så jag tog 300MPa som sträckgräns. De allmänna konstruktionsstålen ligger runt de.

Okej, det verkar stämma. Blev bara lite förvånad för att den maxvikt som står på mina är 50 kg totalt, vilket är ungefär 1/10 av totala maxvikten i statiskt tillstånd. Men dom räknar kanske med att man misshandlar hantlarna. Räkningarna såg fina ut.

Edit* Kom att tänka på det att skivstångerna borde ju hålla för bra mycket mindre än hantlarna om de är av samma material eftersom deras smalaste ställe också är ungefär 25 mm i diameter och bra mycket längre.

blondyz
2012-04-23, 21:39
Okej, det verkar stämma. Blev bara lite förvånad för att den maxvikt som står på mina är 50 kg totalt, vilket är ungefär 1/10 av totala maxvikten i statiskt tillstånd. Men dom räknar kanske med att man misshandlar hantlarna. Räkningarna såg fina ut.

Edit* Kom att tänka på det att skivstångerna borde ju hålla för bra mycket mindre än hantlarna om de är av samma material eftersom deras smalaste ställe också är ungefär 25 mm i diameter och bra mycket längre.

Kanske är låsen som inte klarar mer än 50 kg? Något annat än att stången skulle gå sönder lär det vara som begränsar.

Livankaret
2012-04-23, 21:44
Åk förbi någon metalltillverkare och köp två 25mm stänger på 50cm styck, så drar du några varv silvertejp i mitten som handtag. Går på 60-70kg på en hantel. Kostar dig en hundring.

r1kkie
2012-04-24, 07:37
Okej, det verkar stämma. Blev bara lite förvånad för att den maxvikt som står på mina är 50 kg totalt, vilket är ungefär 1/10 av totala maxvikten i statiskt tillstånd. Men dom räknar kanske med att man misshandlar hantlarna. Räkningarna såg fina ut.

Edit* Kom att tänka på det att skivstångerna borde ju hålla för bra mycket mindre än hantlarna om de är av samma material eftersom deras smalaste ställe också är ungefär 25 mm i diameter och bra mycket längre.

När det står vad de klarar så har man alltid med en säkerhets faktor, kanske 3. Då räknar man på i mitt exemple på 100MPa istället för 300. :)

krokodille
2012-04-24, 11:57
kanske är fel att jämföra med.... med lyftstoppar som man använder till kranlyft har en säkerthetsfaktor på x7.

min poäng är att hantelstänger borde rimligtvis ha en sf på minst x5