handdator

Visa fullständig version : 5 timmar utan frulle på jobbet


Tank9103
2012-04-23, 08:10
Tänkte höra om de är dåligt att man skippar frulle på 5 timmar när jag börjar jobba tidigt? 5-10.30 jobbar jag ibland. Jobbar som tågvärd så är ganska aktiv.
Är de bra för förbränningen? Lika som att gå ut o gå 1 timme?

Zizou
2012-04-23, 08:15
Spelar ingen roll hur ofta du äter. Du kan äta en gång per dag eller 3 eller 6 etc. Frukost är inte ett måste.

Holabandola
2012-04-23, 08:16
Bra är det väl inte, ditt blodsocker lär vara nere vid fotknölarna, särskilt efter en natts fasta.
Blir du inte sinessjukt hungrig!? Du äter inte förrän efter jobbet alltså?
Får du inte magbesvär?

Det går ju att kompensera genom att äta väldigt mycket kvällen innan....men gör du det?

Vad som är bra för dej, brukar visa sig genom hur du mår. Mår du bra av det så går det ju.

Fishtank
2012-04-23, 08:16
Kcal balansen är det enda som spelar roll.
Jag äter bara 1 gång per dag just nu är children funkar lika bra som att äta flera gånger.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2

daloatf
2012-04-23, 08:37
Lite kaffe när du inte äter så förtrycker du lite hungerkänslor om du nu känner det när du är aktiv.

Tank9103
2012-04-23, 08:46
Jag blir inte överdrivet hungrig dricker kaffe. Men jag går ju små hungrig.
Men förbränner jag mycket fett under den perioden?

Dreas
2012-04-23, 09:01
Jag blir inte överdrivet hungrig dricker kaffe. Men jag går ju små hungrig.
Men förbränner jag mycket fett under den perioden?Du kommer inte att förbränna mer fett över dygnet sett för att du fastar i några timmar mer än vanligt.

AtomicPuffin
2012-04-23, 09:11
Sluta tänk i banor om fettförbränning och tänk i kaloribalans i stället. Äter du mindre sett över hela dygnet men lyckas vara lika aktiv (dvs du blir inte för trött) får du över tid en lägre vikt än vad du fått med frukost. Äter du däremot ikapp senare under dagen eller blir mindre aktiv händer kanske ingenting.

Blodsockret kommer inte sänkas speciellt mycket på en så kort fasta, men tillräckligt för att vissa skall bli väldigt hungriga/trötta och få humörsvängningar. Personligen gick det över på en vecka ungefär, men om man trivs eller ej är väldigt individuellt.

Finns mer att läsa här:
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=96449

Spartansk
2012-04-23, 09:14
Bra är det väl inte, ditt blodsocker lär vara nere vid fotknölarna, särskilt efter en natts fasta.
Blir du inte sinessjukt hungrig!? Du äter inte förrän efter jobbet alltså?
Får du inte magbesvär?

De här problemen behöver inte alls uppstå, Leangainskonceptet går ju ut på bl a att skippa frukost. Läs länken som AtomicPuffin lade upp.

Pretorian
2012-04-23, 09:17
Det är mycket en vanesak det där med frukost. Har man ätit det hela livet (som jag) så är det svårt att förstå hur man klarar sig utan.

Tank9103
2012-04-23, 09:20
Du kommer inte att förbränna mer fett över dygnet sett för att du fastar i några timmar mer än vanligt.

De borde jag väll göra? + att jag går 1 timme direkt efter sen äter frukost. Då borde jag ju bränna mer fett än att käka frukost och behöva lägga in nån extra måltid efter ?

Popliteus
2012-04-23, 09:24
De borde jag väll göra? + att jag går 1 timme direkt efter sen äter frukost. Då borde jag ju bränna mer fett än att käka frukost och behöva lägga in nån extra måltid efter ?

Han menar att det inte finns ngt magiskt med att promenera på fastande mage. Om du äter lika mkt kcal över dygnet och rör på dig lika mkt så kmr du bränna lika mkt fett. Oavsett när du äter, hur många ggr osv

Pepz
2012-04-23, 09:24
De borde jag väll göra? + att jag går 1 timme direkt efter sen äter frukost. Då borde jag ju bränna mer fett än att käka frukost och behöva lägga in nån extra måltid efter ?

klart du "Bränner mer" om du äte rmindre kalorier. det säger sig självt

men själva fastan gör inte att du bränner mer fett om dagens kaloriintag är likadant som utan fastan

Tank9103
2012-04-23, 09:38
klart du "Bränner mer" om du äte rmindre kalorier. det säger sig självt

men själva fastan gör inte att du bränner mer fett om dagens kaloriintag är likadant som utan fastan

Okej så en morgonpromenad innan frulle spelar ingen roll? Om jag ändå äter lika mycket som andra dagar?

Zizou
2012-04-23, 09:40
Okej så en morgonpromenad innan frulle spelar ingen roll? Om jag ändå äter lika mycket som andra dagar?

Det spelar ingen roll om du tar promenaden på morgonen eller på kvällen.
Men om promenaden får dig att ligga på kaloriunderskott så kommer det resultera i att du går ner i vikt = minskar i fett.
Men ligger du på balans så kommer det inte göra någon skillnad.

Tank9103
2012-04-23, 09:45
Det spelar ingen roll om du tar promenaden på morgonen eller på kvällen.
Men om promenaden får dig att ligga på kaloriunderskott så kommer det resultera i att du går ner i vikt = minskar i fett.
Men ligger du på balans så kommer det inte göra någon skillnad.

Okej så de är alltså en myt att de är bättre att gå innan frukost?
Även då body builders och PT. Säger så?

Zizou
2012-04-23, 09:46
Okej så de är alltså en myt att de är bättre att gå innan frukost?
Även då body builders och PT. Säger så?

Ja. Om det vore någon skillnad så är den så minimal att det inte spelar någon roll under hela dagens gång för den totala fettförbränningen.

King Grub
2012-04-23, 09:54
Lite för mycket "Kcal balansen är det enda som spelar roll" nu. Visst, det är grund och botten, men att kaloribalansen är det enda som påverkar träningsresultaten och/eller kropssvikten och fett- muskelration är en direkt felaktighet.

TREX
2012-04-23, 10:10
Är väl till och med så det står i din deffguide Grub.

King Grub
2012-04-23, 10:11
Bara om man dumtolkar saker.

Att det är ett måste för att gå ner i vikt: ja. Att det är det enda som avgör alla faktorer i sammanhanget: haha. Absolut inte.

Grahn
2012-04-23, 10:13
kcalbalansen ä väl det som ligger till grund för energiunderskottet vilket direkt leder till hur mycket energi som hämtas från depå, dock kvarstår väl frågan om vad kroppen väljer att förbränna och hur du mår.

kcalbalansen är ju inte allt, lustig pendeleffekt i sådana här ämnen....i ena sekunden är kcalbalansen nästan oviktig sen är den allt som räknas. Needs moar grayscale!

TREX
2012-04-23, 10:14
Bara om man dumtolkar saker.

Att det är ett måste för att gå ner i vikt: ja. Att det är det enda som avgör alla faktorer i sammanhanget: haha. Absolut inte.

Ett kilo kroppsfett består av i runda tal 7000 - 7500 kilokalorier (kcal). När du har förbrukat den mängden energi mer än du ätit, oavsett hur du har åstadkommit denna energiförbrukning eller hur lång tid den tagit, har du gått ner ett kilo. Naturligtvis finns det andra faktorer som spelar in, men i grund och botten är det den matematiken som gäller.



Det låter som att det finns andra faktorer som spelar in, men att det inte är något man behöver tänka på egentligen och att det är kcal in kcal ut som är det viktiga.

Bara mina två ören.

Jag vet att du skrev den här för flera år sedan, och att vindarna vänder rätt fort i branschen och att du även precis som oss andra lär dig och utvecklas, men bara för det behöver du inte komma in här och fnysa åt alla som tar åt sig av saker och ting du en gång skrev.

Dreas
2012-04-23, 10:15
Bara om man dumtolkar saker.

Att det är ett måste för att gå ner i vikt: ja. Att det är det enda som avgör alla faktorer i sammanhanget: haha. Absolut inte.Nej, proteinintag, träning mm spelar ju såklart också in.

Men det frågar ju inte ts utan han frågar väl om fastande träning kommer låta han tappa mer fett, och såvitt vi vet är väl svaret där nej sålänge kcalbalansen är den samma.

Till TS vill jag också säga: Bodybuilders och PTs ska inte ges för mycket cred, lyssna med ett kritiskt öra, precis som här inne.

King Grub
2012-04-23, 10:18
När du har förbrukat den mängden energi mer än du ätit, oavsett hur du har åstadkommit denna energiförbrukning eller hur lång tid den tagit,

Det där handlar om kalorirestriktion kontra motion, eller en kombination.

Säg att kaloribalansen är identisk, -500 kcal.

I ena fallet äter man allt på en gång på morgonen, totalt 100 gram protein, 300 gram kolhydrat och 70 gram fett. Sedan tränar du styrka på eftermiddagen.

I andra fallet äter man tre gånger om dagen, totalt 250 gram protein, 150 gram kolhydrat och 70 gram fett, varav ett mål, det proteinrikaste, efter eftermiddagens styrkepass.

Upplägget följes i tre månader.

Kaloribalansen är densamma.

Skulle man få likvärdiga resultat med båda uppläggen efter dom tre månaderna? Skulle man ha lika mycket fett och muskelmassa på kroppen?

King Grub
2012-04-23, 10:20
Men det frågar ju inte ts utan han frågar väl om

Jag reagerade uttryckligen på det jag citerade, och det var inte trådstartaren. "Kcal balansen är det enda som spelar roll" stämmer helt enkelt inte i sammanhanget. Inte ens om det enda som skiljer sig i övrigt är träningspassets och måltidernas tidpunkt.

Dreas
2012-04-23, 10:25
Jag reagerade uttryckligen på det jag citerade, och det var inte trådstartaren. "Kcal balansen är det enda som spelar roll" stämmer helt enkelt inte i sammanhanget. Inte ens om det enda som skiljer sig i övrigt är träningspassets och måltidernas tidpunkt.Så sant, även om jag själv använt just det uttrycket fler ggr än få :)

TREX
2012-04-23, 10:37
Det där handlar om kalorirestriktion kontra motion, eller en kombination.

Säg att kaloribalansen är identisk, -500 kcal.

I ena fallet äter man allt på en gång på morgonen, totalt 100 gram protein, 300 gram kolhydrat och 70 gram fett. Sedan tränar du styrka på eftermiddagen.

I andra fallet äter man tre gånger om dagen, totalt 250 gram protein, 150 gram kolhydrat och 70 gram fett, varav ett mål, det proteinrikaste, efter eftermiddagens styrkepass.

Upplägget följes i tre månader.

Kaloribalansen är densamma.

Skulle man få likvärdiga resultat med båda uppläggen efter dom tre månaderna? Skulle man ha lika mycket fett och muskelmassa på kroppen?

Nej givetvis inte, har jag heller aldrig sagt och kommer aldrig uttala mig om.

Pepz
2012-04-23, 10:37
Okej så de är alltså en myt att de är bättre att gå innan frukost?
Även då body builders och PT. Säger så?

jag vidhåller att morgonpromenader är överskattade,.
Gillar du att promenera på morgonen så gör det, men tro inte att det är ett måste.

likväl för att återgå till ursprungsfrågan.
Ja jag ser att det kan vara en bra idé att inte äta frukost om du trivs med det upplägget. fördelen är att du kanske får i dig mindre kalorier sett över hela dagen och lägger mer kalorier tätt inpå träningen(gärna efter) vilket i alla fall jag ser som de viktiga tillfällena att äta.

Fastan i sig anser jag inte ger någon stor effekt på viktnedgången.

Pretorian
2012-04-23, 10:43
Gillar du att promenera på morgonen så gör det, men tro inte att det är ett måste.

Hear hear.

Stjarnan
2012-04-23, 10:56
Frisättningen av fettsyror är väl större när kroppen är i fastande tillstånd!? Om jag förstått det rätt använder muskulaturen fettet som frisätts som bränsle. Borde då inte fettförbränningen vara något effektivare i slutet av tex 20-24h fasta?

Dreas
2012-04-23, 11:50
Frisättningen av fettsyror är väl större när kroppen är i fastande tillstånd!? Om jag förstått det rätt använder muskulaturen fettet som frisätts som bränsle. Borde då inte fettförbränningen vara något effektivare i slutet av tex 20-24h fasta?Fast det spelar ju ingen roll över en längre period då det är troligt att inlagringen sen ökar efter att fettförbränningen varit högre. Om nu kcalbalansen är densamma som en annan dag där skillnaden är att man inte fastat.

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=3180989&postcount=3

Kolla speciellt den som slutar på tolv.

Stjarnan
2012-04-23, 14:17
Fast det spelar ju ingen roll över en längre period då det är troligt att inlagringen sen ökar efter att fettförbränningen varit högre. Om nu kcalbalansen är densamma som en annan dag där skillnaden är att man inte fastat.

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=3180989&postcount=3

Kolla speciellt den som slutar på tolv.

Tack för ett bra svar!

Jag förstår precis va du menar. Håller på att läsa "Eat stop Eat" så är väldigt intresserad av ämnet.
Syftet med just 24 timmars fastan som han förespråkar är väl mer att man "missar" en dags kalori intag och på så sätt hamnar på kalori -

TheIsh
2012-04-23, 14:23
Kcal balansen är det enda som spelar roll.
Jag äter bara 1 gång per dag just nu är children funkar lika bra som att äta flera gånger.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2

Tyckte du skrev (sa?) att du åt en gång om dagen, just nu barn :devil:

Fishtank
2012-04-23, 14:33
Hmm undrar vad jag tänkte skriva.
Autocorrect är roligt ibland.

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2