handdator

Visa fullständig version : Mystisk viktökning


Bearbean
2012-04-22, 22:01
Hej!

Jag är nitton år gammal och har tränat regelbundet på gym sedan jag var 15 år. Har alltid tränat mindre seriöst då jag egentligen endast strävar för att hålla mig i form. För två månader sedan började jag cykla långdistans cykla, då jag fattade tycke för detta men samtidigt ville gå ner i fettvävnad. I början märkte jag inte av någon betydande viktförändring och jag har inte lagt om min kost överhuvudtaget. Nu två månader efter jag börjat med cyklingen har jag ökat med sammanlagt 4 kilo i vikt (från 73 till 77 kilo) varav två av dessa har skett på tre veckor. Denna vikt ökning har skett på fett (har gått ner i fettvävnad) utan måste ha skett genom cyklingen. Jag får dock inte ihop det hur jag skulle kunnat ökat fyra kilo i rödmuskulatur på två månad, låter enligt mig orimligt samtidigt som jag inte märkt av någon vätskeökning i kroppen. Är det någon som har någon aning vad detta kan bero på?

Tacksam för svar

Fredrik_S
2012-04-22, 22:18
2-4 kg kan man skilja på bara några dagar i vätska tarminnehåll glykogen etc beroende på hur man ätit och tränat senaste dagarna... detta trots att vägningen sker på tom mage efter toabesök på morgonen(vilket är en absolut minimiförutsättning). Det bästa att göra är att väga sig varje dag under en vecka ta bort högst och lägsta siffran och sen räkna ut snittet då får du en tillförlitlig vikt och sen kan du upprepa denna procedur efter någon månad eller två... ENstaka vägningar här och där är totalt otillförlitliga.

deadich
2012-04-23, 15:51
väg dig samma tid varje dag och ta snittvikt varje söndag. Då får du mer sanna värden.