handdator

Visa fullständig version : Marklyft, lite orolig


Ung och Dum
2012-04-22, 21:23
Hej.

När jag kör marklyft så försöker jag hålla ett väldigt starkt buk-tryck (?) och se till så att jag inte böjer ryggen och riskerar skador. Men trots efter ett set marklyft kan jag känna smärtor i nedre ryggen, men smärtorna känns mer som träningsvärk. Det gör inte specielt ont när jag böjer mig framåt/bakåt eller nåt.

Sen kom jag över ett inlägg när jag slösurfade. Det var att ungdomar inte ska göra marklyft eftersom det kan skapa smärtor i ryggen som räcker livet ut. Jag är då 15 år. Säkert bara trams men kan lika gärna fråga.

Är dessa saker något jag borde vara orolig över?

Kan lägga upp en video när jag kör marklyft om så önskas, men måste då filma först.

Spartansk
2012-04-22, 21:27
Det är vanligt att få träningsvärk i nedre rygg efter marklyft, och är det säker på att det är det värken är, så är det inget att oroa sig över. Marklyft är en bra övning för alla åldrar.

Wessen
2012-04-22, 21:33
Hej.

När jag kör marklyft så försöker jag hålla ett väldigt starkt buk-tryck (?) och se till så att jag inte böjer ryggen och riskerar skador. Men trots efter ett set marklyft kan jag känna smärtor i nedre ryggen, men smärtorna känns mer som träningsvärk. Det gör inte specielt ont när jag böjer mig framåt/bakåt eller nåt.

Sen kom jag över ett inlägg när jag slösurfade. Det var att ungdomar inte ska göra marklyft eftersom det kan skapa smärtor i ryggen som räcker livet ut. Jag är då 15 år. Säkert bara trams men kan lika gärna fråga.

Är dessa saker något jag borde vara orolig över?

Kan lägga upp en video när jag kör marklyft om så önskas, men måste då filma först.

Utför du marklyft med god form så stärker du bara ryggen vilken förebygger framtida ryggproblem. Det som kanske kan skada är när man maxar och kanske blir tvungen att ge vika på formen för att klara det, men så länge man tränar smart och inte gör mer än vad man klarar, låter ryggen återhämta sig mellan passen så är det inga problem.

deadich
2012-04-23, 17:15
är nog bara att du blir trött. speciellt om du gör hyfsat många reps och inte vilar mellan varje rep. Försvinner smärtan efter ett par minuters vila så är det bara att du är trött i muskeln. Har du ont i ryggen efter passet borde du kolla upp din teknik.

Tröttsmärtan i ländryggen känner jag igen, brukar knappt kunna sitta eller bära vikter för att jag blir så trött där ibland, fast oftare av knäböj än av marklyft. Antagligen för att jag släpper ner vikten i marklyft och dessutom tar några andetag emellan varje rep medans i böjen så kämpar ryggen kontinuerligt.

Malone
2012-04-23, 19:03
Är marklyft bättre än till exempel backextensions med vikter ur ett muskelbyggande perspektiv? Är det bättre på något annat sätt som man inte kan uppnå med någon annan övning som är säkrare?

(Bara frågor säger inte emot marklyfts magiska krafter!)