handdator

Visa fullständig version : Är osäker på hur jag bör lägga upp min kost


Doolie
2012-04-22, 19:47
Tjenare tjenare!

Jag jobbar just nu aktivt på att gå ner i vikt. Jag är 1,95cm lång, 84kg och 17 år.

Just nu så äter jag mycket kyckling och kvarg och generellt sätt väldigt proteinrik mat, men jag kom på mig häromdagen med att jag egentligen inte vet varför. Jag vet att protein fungerar som musklernas byggstenar, jag är inte speciellt välorienterad gällande proteinsyntesen och hur det fungerar.

Men eftersom mitt mål är att gå ner i vikt så gör väl protein ingen nytta? Det är ju efter man tränat musklerna bryts ner för att sedan byggas upp igen större och starkare :naughty:

Jag styrketränar ~3 dagar i veckan för att bevara så mycket muskler som möjligt under min diet. Men det känns som att allt detta protein bara går igenom kroppen mitt huvudsakliga mål är ju inte att bygga muskler nu utan istället gå ner i vikt så varför behöver jag protein?

Såhär långt så har jag valt protein för att det helt enkelt känns som det vettigaste när man går ner i vikt, bättre än kolhydrat och fetter i varje fall.

Så därför frågar jag, varför behöver jag protein när jag går ner i vikt och styrketränar normalt mycket? Om jag inte egentligen behöver det, vad behöver jag då?

Sheogorath
2012-04-22, 19:51
Tjenare tjenare!

Jag jobbar just nu aktivt på att gå ner i vikt. Jag är 1,95cm lång, 84kg och 17 år.

Just nu så äter jag mycket kyckling och kvarg och generellt sätt väldigt proteinrik mat, men jag kom på mig häromdagen med att jag egentligen inte vet varför. Jag vet att protein fungerar som musklernas byggstenar, jag är inte speciellt välorienterad gällande proteinsyntesen och hur det fungerar.

Men eftersom mitt mål är att gå ner i vikt så gör väl protein ingen nytta? Det är ju efter man tränat musklerna bryts ner för att sedan byggas upp igen större och starkare :naughty:

Jag styrketränar ~3 dagar i veckan för att bevara så mycket muskler som möjligt under min diet. Men det känns som att allt detta protein bara går igenom kroppen mitt huvudsakliga mål är ju inte att bygga muskler nu utan istället gå ner i vikt så varför behöver jag protein?

Såhär långt så har jag valt protein för att det helt enkelt känns som det vettigaste när man går ner i vikt, bättre än kolhydrat och fetter i varje fall.

Så därför frågar jag, varför behöver jag protein när jag går ner i vikt och styrketränar normalt mycket? Om jag inte egentligen behöver det, vad behöver jag då?

Proteinbehovet ökar när du går ner i vikt eftersom proteinnedbrytningen i kroppen blir högre när det råder energibrist. Om något ska du alltså äta MER protein än under uppbyggnad för att kunna behålla så mycket muskelmassa som möjligt.

vicarious
2012-04-22, 19:52
Bygga muskler gör man hela tiden, även när man går ner i vikt. Du får skilja på att bygga muskler och att bygga så man får mer muskler än man hade innan. Det sistnämnda brukar vara svårt när man samtidigt går ner i vikt.

Protein är muskelbevarande och mättar bra. Två bra anledningar till varför din kost bör vara proteinrik när du går ner i vikt.

Doolie
2012-04-22, 21:20
Tack så mycket för svaren. Jag tänkte fråga en sak, är det smart att lägga ner kolhydrater? Jag äter redan som det är så lite som möjligt men det är ju svårt att få bort det alls. Är det något jag i över huvudtaget borde få i mig? Varför i så fall?

Sen undrar jag också en sak angående fett, hur mycket för jag få i mig? Somliga säger att fett inte alls gör så att man får fett på kroppen så man kan käka hur mycket nötter, avocado, grädde och jordnötssmör man vill. Medans andra säger att fett är fettbildande. Jag vet att fetter från chips osv är dåliga fetter men hur är det med fetter från det ovanstående som jag skrev? Kan man äta det utan att oroa sig? Blir ju ganska tråkigt att baaara äta protein 24/7

Mattiays
2012-04-22, 21:44
Vissa säger att det funkar bättre utan kolhydrater osv :p Men min teori är att du kan käka precis vad fan du vill så länge du ligger på underskott. :thumbup:

vicarious
2012-04-22, 22:20
Tack så mycket för svaren. Jag tänkte fråga en sak, är det smart att lägga ner kolhydrater? Jag äter redan som det är så lite som möjligt men det är ju svårt att få bort det alls. Är det något jag i över huvudtaget borde få i mig? Varför i så fall?

Det finns ingen anledning att utesluta kolhydrater ur kosten.


Somliga säger att fett inte alls gör så att man får fett på kroppen så man kan käka hur mycket nötter, avocado, grädde och jordnötssmör man vill. Medans andra säger att fett är fettbildande. Jag vet att fetter från chips osv är dåliga fetter men hur är det med fetter från det ovanstående som jag skrev? Kan man äta det utan att oroa sig? Blir ju ganska tråkigt att baaara äta protein 24/7

Ja självklart kan du äta fett. Det som avgör hur din vikt förändras är energibalansen, inte vilka livsmedel du äter.

Doolie
2012-04-22, 22:33
Det finns ingen anledning att utesluta kolhydrater ur kosten.



Ja självklart kan du äta fett. Det som avgör hur din vikt förändras är energibalansen, inte vilka livsmedel du äter.

Energibalans?

King Grub
2012-04-22, 22:49
Kaloriintag minus kaloriförbrukning.