handdator

Visa fullständig version : Blodsocker - Något att bry sig om för friska, tränande?


Dreas
2012-04-22, 18:01
Ja, som rubriken säger. Är blodsocker något som friska tränande behöver att bry sig om?

Jag sitter just nu i en diskussion med en LCHFare som menar att LCHF är lösningen på många hälsoproblem och att det är blodsockrets berg och dalbaneåkande efter en måltid som ställer till det. Att en LCHF-diet ger jämnare blodsockerkurva än många andra dieter kan jag hålla med om, dock inte dess betydelse för friska tränande.

Min ståndpunkt är att om man tränar och är aktiv samtidigt som man ligger på underskott/balans så är blodsockret(kolhydrater tror jag att jag tänker på egentligen) inget man behöver tänka på och det kommer inte att vara skadligt med en diet med mycket kolhydrater. Stämmer?

Har länkat till denna tråd då jag tycker den säger lite intressanta saker: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=128336&highlight=blodsocker

Saknar dock något riktigt diskussionsdödande om det nu är så att jag inte är ute och cyklar, vilket jag fått för mig att jag inte är.

Problemen som man får av att blodsockret åker berg och dalbana är de vanliga: Diabetes, fetma, depression..

maRRtin
2012-04-22, 19:27
Blodsockret åker inte berg och dalbana hos en frisk, tränande individ.

Dreas
2012-04-22, 19:31
Blodsockret åker inte berg och dalbana hos en frisk, tränande individ.Nej, men vid en kolhydratrik kost så blir väl topparna högre än vid t.ex. lågkolhydratkost? :)

användaren
2012-04-22, 19:34
om man inte är diabetiker lär ju inte blodsockret variera mycket mellan "toppen" och "dalarna".

vad jag har fattat det så är det insulinet som lchf folk är rädda för.

Dreas
2012-04-22, 19:38
om man inte är diabetiker lär ju inte blodsockret variera mycket mellan "toppen" och "dalarna".

vad jag har fattat det så är det insulinet som lchf folk är rädda för.Ja, insulins påverkan på fettinlagringen brukar diskuteras.

Då tar man upp ASP och de ser ut lite som frågetecken :)

Eddie Vedder
2012-04-22, 19:46
Nej, men vid en kolhydratrik kost så blir väl topparna högre än vid t.ex. lågkolhydratkost? :)

Ja de blir högre. Och insulinpåslagen större. Det är ju dock en annan sak när det sker oreglerat och på ett defekt sätt. Och där överdrivs det ofta.

Dreas
2012-04-22, 19:50
Ja de blir högre. Och insulinpåslagen större. Det är ju dock en annan sak när det sker oreglerat och på ett defekt sätt. Och där överdrivs det ofta.Ja, men det är ju här jag får stopp typ.

Jag "vet" det du säger. Men har svårt att peka på att det för friska tränande inte är skadligt.

Har försökt kolla igenom Träningslära efter några bra artiklar och har väl försökt peka på småsaker i några men saknar som sagt något för att döda diskussionen.

Får kanske säga att jag inte är emot LCHF, dock väldigt emot förkastande av alla dieter utom en!

Beelz
2012-04-25, 12:32
Om du inte är utbildad inom medecin, näringslära eller något liknande så kommer ingen tro på det du säger, spelar ingen roll hur mycket bevis du har... sad but true :/

Zenot
2012-04-25, 13:48
nvm

Eddie Vedder
2012-04-25, 14:13
Om du inte är utbildad inom medecin, näringslära eller något liknande så kommer ingen tro på det du säger, spelar ingen roll hur mycket bevis du har... sad but true :/

Skojar du? Vem som helst är ju kostexpert och vem som helst lyssnas ju på. Utbildning är ju närmast till last för vissa, vi tror ju tydligen på allt vi läser har jag hört.

azrael109
2012-04-25, 14:24
Om du inte är utbildad inom medecin, näringslära eller något liknande så kommer ingen tro på det du säger, spelar ingen roll hur mycket bevis du har... sad but true :/

If its on the internet it must be true.

RassK
2012-04-25, 15:27
Nu är väl inte anledningen till att man har berg-o-dalbana i blodsockernivåerna själva kolhydratsintaget utan kass insulinkänslighet (vilket man får av bla. inaktivitet och bukfetma). Du får ju självklart stabilare blodsockerkurvor med mat som innehåller mindre kolhydrater men har du bra insulinkänslighet och glukostolerans så är kolhydratsintag inte ett problem (vilket aktiva människor utan bukfetma förmodligen har - om de inte har nån leverdefekt).

MrBulk
2012-04-25, 15:51
Ja, men det är ju här jag får stopp typ.

Jag "vet" det du säger. Men har svårt att peka på att det för friska tränande inte är skadligt.

Har försökt kolla igenom Träningslära efter några bra artiklar och har väl försökt peka på småsaker i några men saknar som sagt något för att döda diskussionen.

Får kanske säga att jag inte är emot LCHF, dock väldigt emot förkastande av alla dieter utom en!


Har vi nån nytta/glädje av topparna eller är det bara en bieffekt, kroppen verkar ju snabb på att sänka dom hela tiden.

Sverker
2012-04-25, 16:01
Finns oftast inget possitivt med blodsockertoppar. Självklart kan fight or flight-reaktionen hjälpa dig vid överfall eller olyckor men annars är högt blodsocker bara av ondo.

RandomC
2012-04-25, 16:18
Om du inte är utbildad inom medecin, näringslära eller något liknande så kommer ingen tro på det du säger, spelar ingen roll hur mycket bevis du har... sad but true :/

Lol. spelar ingen roll, då anses man istället vara indoktrinerad och hjärntvättad av livsmedelsindustrin/etablissemanget/nazister. Teorin har nämligen ingen förankring i verkligheten, på riktiga människor, det vet ju alla. Kartan stämmer inte överens med terrängen!

Beelz
2012-04-25, 17:52
Skojar du? Vem som helst är ju kostexpert och vem som helst lyssnas ju på. Utbildning är ju närmast till last för vissa, vi tror ju tydligen på allt vi läser har jag hört.

Jag syftade på att försöka förklara för människor som har blivit hjärntvättade av myter och all broscience som flyter omkring att det kanske inte behövs ätas var tredje timme, eller att man inte får cancer av ett glas lightläsk osv osv. Det är svårsålt tydligen...

Lillleif
2012-04-25, 20:29
Plötsliga blodsockerfall och tillhörande humördippar verkar konstigt nog mest vara ett problem för de som är blint övertygade om att blodsockret beter sig som en jojo.

Sniggel
2012-04-26, 13:16
Ska börja gå omkring med en blodsockermätare och ta fram så fort någon påstår sig ha fått en "dipp" :D

Morty
2012-04-26, 14:12
Plötsliga blodsockerfall och tillhörande humördippar verkar konstigt nog mest vara ett problem för de som är blint övertygade om att blodsockret beter sig som en jojo.

+1
"mitt blodsocker är så lågt" verkar mest betyda "jag är hungrig/sugen".

Är väldigt sugen på en blodsockermätare för att visa folk att det är osannolikt deras blodsocker som är fel.
EDIT: hah, man ska visst inte ha en tab öppen för länge. Sniggel var visst också sugen!