handdator

Visa fullständig version : Axel problem


Marcus Yngvesson
2012-04-22, 12:00
Hej! Har haft problem med min högra axel av och till nu i cirka 2 månaders tid.

Det hela började med att jag körde en ny övning i bänkpress, det var att hålla maxbrett som är tillåtet på tävling och det med stopp.

Det var andra gången eller tredje jag körde den övningen det plötsligt rev till i högra axeln. efter det kändes den väldigt stelt och jag fick avbryta hela träningen. jag var i intensitetsperioden och körde tunga 3or och 2or så vet inte om det även påverkade lite. avbröt den cykel iaf med bänk träning men fortsatte med mark och böj utan smärta.

Efter en cirka 2 veckors rehab så var den återstäld. Jag började på ett nytt schema med tung bänk träning tre gånger i veckan. allt gick riktigt bra tills jag ännu en gång kom till intensiteten. Det var när jag åter igen började en ny bänk ävning som var 2 count i bänken då det rev till.

Men denna gång var jag itne särskilt stel efter men kände ändå lite smärta. Detta var på fredagen och på måndagen hade jag inga känningar, det hade alltså gått över under helgen så skulle köra på som vanligt. hade bänkpress med stopp och lila band. När jag kom upp till 100 som var en @8 vikt för mig så rev det till rejält, riktigt rejält. Efter det slutade jag helt med bänken i stort sett, låg på extremt lätta vikter bara.

Har rehabat nu kanske i en månads tid utan direkta förbättringar. Har inte ont konstant i axeln och har god rörlighet, men det är vid själva utlåsningen i bänken jag får ont, då triceps kopplas in helt det gör ont. Jag skulle tippa på muskel fästet.

har även gjort lite teknik ändringar i böjen för att inte belasta axlarna så mycket, håller bredare och har inte tummen runt stången.

har kört varmt/kallt duschar kontinuerligt på axeln och tycker det blir bättre.

men varför jag startar denna tråd är för att jag skulle vilja veta vad ni tror det kan vara och om ni haft liknande skador/åkommor?

Jag vet att jag borde söka upp en legitimerad naparat eller dylikt men vill bara kolla om jag får något svar här först.

Tack på förhand :)

Marcus Yngvesson
2012-04-22, 12:18
Ålder: 19 år

Kön: Man

Vikt: 106 kg

Rikard Jansson
2012-04-22, 12:25
Folk har en tendens att göra illa axlarna när de ändrar greppet, men nu när du redan rivit upp det är det svårt att göra några uttalanden utan någon utbildning som backar upp det... å andra sidan finns det inte så många rehabutbildningar när det gäller bänkpress utan erfarenhet verkar funka bra. Prova att vila i 4-5 dagar ifrån bänken, stretcha och rehaba med rotatorövningar osv men undvik allt som ö.h.t. har en tendens att göra ont på det riviga sättet. Massera inte det smärtade området när det är kallt eller gör ont, det river liksom bara upp det mer. När du sedan kommer igång och tränar så undvik allt som gör ont, om det så är vissa greppbredder eller vissa övningar; om du vill bredda greppet inför tävling så gör det på uppvärmningsvikter tills du är van. Fast jag har som sagt inget som backar upp det jag säger :)

Marcus Yngvesson
2012-04-22, 12:31
Folk har en tendens att göra illa axlarna när de ändrar greppet, men nu när du redan rivit upp det är det svårt att göra några uttalanden utan någon utbildning som backar upp det... å andra sidan finns det inte så många rehabutbildningar när det gäller bänkpress utan erfarenhet verkar funka bra. Prova att vila i 4-5 dagar ifrån bänken, stretcha och rehaba med rotatorövningar osv men undvik allt som ö.h.t. har en tendens att göra ont på det riviga sättet. Massera inte det smärtade området när det är kallt eller gör ont, det river liksom bara upp det mer. När du sedan kommer igång och tränar så undvik allt som gör ont, om det så är vissa greppbredder eller vissa övningar; om du vill bredda greppet inför tävling så gör det på uppvärmningsvikter tills du är van. Fast jag har som sagt inget som backar upp det jag säger :)

Tack för inputten! men grejen är den att jag har vilat från bänken längre än 4-5 dagar i sträck och kört facepulls och liknande rehab övningar utan framgång.

Mitt senaste försök till förbättring är att ha ätit voltaren t tabbletter som motverkar inflamation. Fick det tippset av en ambulans/sjuksköterska på skolan så imorgon tänkte jag gå på lite "tyngre" bänk och prova om det hjälpt. Men kommer hålla det till max @8.

Rikard Jansson
2012-04-22, 12:34
Tack för inputten! men grejen är den att jag har vilat från bänken längre än 4-5 dagar i sträck och kört facepulls och liknande rehab övningar utan framgång.

Mitt senaste försök till förbättring är att ha ätit voltaren t tabbletter som motverkar inflamation. Fick det tippset av en ambulans/sjuksköterska på skolan så imorgon tänkte jag gå på lite "tyngre" bänk och prova om det hjälpt. Men kommer hålla det till max @8.

Ja fast det hjälper inte om du så vilar en månad om du ger dig på saker som river upp axeln, voltaren och sån skit är samma sak; det får dig bara att inbilla dig att du kan köra på, gjorde själv samma sak efter att jag rev av nånting liknande i okt 2010, försökte träna på och leka hardcore i 6 månader med voltaren o.s.v. innan jag insåg att om jag bara såg till att inte trigga smärta och strunta i antiinflammatoriskt så blev det bra redan några veckor efter.

Att gå runt och käka antiinflammatoriskt inför träningspass gör dessutom att träningen blir väldigt ineffektiv då det hindrar proteinsyntesen

Marcus Yngvesson
2012-04-22, 12:49
Ja fast det hjälper inte om du så vilar en månad om du ger dig på saker som river upp axeln, voltaren och sån skit är samma sak; det får dig bara att inbilla dig att du kan köra på, gjorde själv samma sak efter att jag rev av nånting liknande i okt 2010, försökte träna på och leka hardcore i 6 månader med voltaren o.s.v. innan jag insåg att om jag bara såg till att inte trigga smärta och strunta i antiinflammatoriskt så blev det bra redan några veckor efter.

Att gå runt och käka antiinflammatoriskt inför träningspass gör dessutom att träningen blir väldigt ineffektiv då det hindrar proteinsyntesen

ofan, men som sagt inte kört tung bänk på cirka en månads tid, men visst finns säkerligen andra aspekter som gör att det inte vill läka riktigt.

I hur stor skala hindrar det proteinsyntesen? Det var något jag inte hade någon aning om..

Rikard Jansson
2012-04-22, 12:52
ofan, men som sagt inte kört tung bänk på cirka en månads tid, men visst finns säkerligen andra aspekter som gör att det inte vill läka riktigt.

I hur stor skala hindrar det proteinsyntesen? Det var något jag inte hade någon aning om..

Går att köra tung bänk... om man ser till att göra det med den teknik som krävs för att det inte känns något i axeln :) Men det får man vara noga med! Går inte träna igenom, som det kallas, axelskador i bänk.

Jag vet inte, det får någon av kostdoktorerna svara på :)

Marcus Yngvesson
2012-04-22, 12:57
Går att köra tung bänk... om man ser till att göra det med den teknik som krävs för att det inte känns något i axeln :) Men det får man vara noga med! Går inte träna igenom, som det kallas, axelskador i bänk.

Jag vet inte, det får någon av kostdoktorerna svara på :)

Japp tack för infon!