handdator

Visa fullständig version : Träna efter halsfluss?


mannen1
2012-04-22, 11:23
Jag är nu inne på min andra penicillin kur och nu den här gången ett starkare penicillin då halsflusen inte gick bort innan.. Jag har känt mig frisk i några dagar nu utan halsont eller feber och på onsdag är det sista dagen ja käkar penicillinet.

Då till min fråga: När kan jag börja träna igen? Kan jag börja köra lika hårt som jag körde innan jag blev sjuk direkt på onsdag? eller borde jag ta det lugnt ett tag? Vad jag har hört så är immunförsvaret dåligt efter en penicillin kur men spelar det ngn roll?

berlin
2012-04-22, 12:05
Jag åkte själv på halsfluss för två veckor sedan. Dock ingen aning om det var av bakteriell eller virus infektion men jag valde att bekämpa det utan penicillin. En vecka efter att jag kände mig frisk så körde jag ett ganska lätt styrkepass och fick feber igen samma kväll.

Och när du äter penicillin och känner dig frisk så är du fortfarande sjuk, men du känner dig frisk! Så jag skulle råda dig till att vila ytterligare några dagar efter kuren och köra igång lugnt. Sen det att immunförsvaret skulle vara försvagat efter en penicillinkur tror jag stämmer delvis för ditt immunförsvar är alltid försvagat efter en infektion och då är det lättare att du åker på ännu en.

Lyssna på kroppen.
Halsfluss är inte att leka med!

Robert L
2012-04-22, 12:33
Är det farligt att träna när jag äter penicillin?

Det är inte penicillinet som gör träningen farlig utan infektionen som du fått penicillinet för som avgör. Äter man penicillin i 10 dagar mot halsfluss så träna inte första veckan även om symtomen försvinner efter några dagar.
Den stora faran som man talar om är MYOKARDIT eller hjärtmuskelinflammation. Ett allvarligt tillstånd som tar flera månader att återhämta sig ifrån och i vissa fall kan leda till döden, så kallad plötslig hjärtdöd. Flertalet av de virus och bakterier som kan ge upphov till myokardit finns det ännu inga vacciner emot. Därför måste man vidta vissa försiktighetsåtgärder.

mannen1
2012-04-22, 14:21
Sen det att immunförsvaret skulle vara försvagat efter en penicillinkur tror jag stämmer delvis för ditt immunförsvar är alltid försvagat efter en infektion och då är det lättare att du åker på ännu en.

Någon som vet hur långt tid det tar för immunförsvaret att bygga upp sig igen och kan man göra ngt för att bygga upp det snabbare?
Är det lätt att åka på ngt igen med dåligt immunförsvar?

JacobJL
2012-04-22, 16:13
Lånar tråden lite.
Jag åkte på halsfluss i torsdags och började på min penicillinkur samma dag. Känner mig redan mycket bättre. Min penicillinkur slutar denna lördagen som kommer, tror ni att jag kan börja köra på lite lugnt på måndagen om jag nu själv känner mig frisk?
Kroppen får då också söndagen på sig att vila.

berlin
2012-04-22, 16:49
Någon som vet hur långt tid det tar för immunförsvaret att bygga upp sig igen och kan man göra ngt för att bygga upp det snabbare?
Är det lätt att åka på ngt igen med dåligt immunförsvar?

Vila är alltid det bästa sättet, finns nog inget som skulle kunna påskynda att det återhämtar sig mer än att äta ordentligt och sova mycket.
Jag skulle säga att kroppen behöver åtminstone 3 dagar efter avslutad penicillinkur innan du kan köra igen. Det är vad min magkänsla säger. Men då gäller det att du är helt fri från några halsflussymptom.

Och ja, det är klart det är lättare att åka på en ny infektion med ett nedsatt immunförsvar.

Börja lugnt och lyssna på kroppen!

mij82
2012-04-22, 17:02
Lånar tråden lite.
Jag åkte på halsfluss i torsdags och började på min penicillinkur samma dag. Känner mig redan mycket bättre. Min penicillinkur slutar denna lördagen som kommer, tror ni att jag kan börja köra på lite lugnt på måndagen om jag nu själv känner mig frisk?
Kroppen får då också söndagen på sig att vila.

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=5729998&postcount=3