handdator

Visa fullständig version : Är förmågan att behålla muskler vid uppehåll genetisk?


filmjölk
2012-04-22, 11:00
Jag tycker mig ana en enorm skillnad från person till person hur mycket man tappar vid uppehåll. Några riktigt starka och grova tappar bara litegrann, och ser fortfarande välbyggda ut trots att de inte tränat på flera år. Andra pyser ihop som ballonger och allt de har kvar efter några år är ett par onda axlar och skraltiga knän.

Visst kost, frånvaro av "tillskott", och vardagsmotion påverkar, men jag tror ändå förmågan att behålla sina stora muskler utan ordentlig träning varierar ifrån person till person.

Är det någon som sitter på kunskap/anekdoter/studier/fakta/hypoteser/teorier kring frågan?

Vad i genetiken avgör förmågan att behålla mer muskelmassa när man slutar träna, har det någon korrelation med förmågan att lägga på sig muskelmassa? psykologiska faktorer? Skillnader på typen av styrketräning man bedrivit innan man slutade? etc etc etc.

stridis
2012-04-22, 11:04
Hur länge man tränat kanske också påverkar. Några decenniers slit håller nog i sig bättre än 1.5 år blitzgymmande.

Stefan J
2012-04-22, 11:06
Tror den största skillnaden hur mycket en människa behåller beror på om den är uppbyggd på steroider eller om den är ren och hur länge man tränat. På något sätt tycker jag mig se att folk som tränat länge befäster styrkan/storleken på ett helt annat sätt en kortvariga träningsbursts som stridis säger.

Men i övrigt så ja, vem vet varför vissa får behålla mer än andra. Säkerligen spelar vardagslivsstil och kost in en hel del. Muskelmassa är ju kostsamt för kroppen att undehålla, så lägger en person sig på kaloriunderskott och aldrig utför något tungt för musklerna så borde kroppen snabbt göra sig av med överskottet av muskelmassa då det bara kostar energi men aldrig används.