handdator

Visa fullständig version : PCOS samt uppehåll mens


asgft
2012-04-22, 10:15
Jag tjatade i forum sen tidigare kunde inte gå ner i vikt med hård träning. Vad jag tror det kan vara på grund av min PCOS(fick min diagnos för 3 år sen) samt 6månader uppehåll mens att de kan påverka insulin de blir svårare gå ner i vikt. jag tränar regelbunden promenera milen nästa varje morgon, jag vägde 63.6kg för 2 veckor sen och nu 65.2kg tillbaks de vikten man startade för 7 veckor sen de bara magen som har blivit stor känns även att de hårt bakom hudfettet vid magen och min lår fortsätter minskar omkretsen och armarna oxå. Vad jag vet utan mens: hormonen är obalans, svårt gå ner i vikt och man får högre testeronhalt.

Trött
2012-04-22, 10:29
Hej kära syster!

Jag har också PCOS och jo, det är jättesvårt att gå ner i vikt om man har PCOS. Jag har googlat runt och det är svårt att säga varför, vissa säger att det är på grund av insulinresistensen men jag hittade den här studien http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18678372 som säger att vi helt enkelt har lägre BMR (basal metabolic rate, hur många kalorier du förbränner i vila) än friska kvinnor.

Det där med att du inte minskar i omkrets runt magen men runt andra ställen känner jag också igen, när jag bantade förra året så gick det kanske bara två cm runt midjan på -5 kilo medans brösten och rumpan helt försvann.

Har du testat ditt fastande blodsocker? Det kan ibland vara en indikator, om jag förstår det rätt, om man har insulinresistens. Tycker även att du ska gå till en läkare för att få någon behandling. De flesta läkare skriver ut p-piller men vissa skriver även ut metformin som ska vara bra för insulinresistensen.

asgft
2012-04-22, 11:00
Hej kära syster!

Jag har också PCOS och jo, det är jättesvårt att gå ner i vikt om man har PCOS. Jag har googlat runt och det är svårt att säga varför, vissa säger att det är på grund av insulinresistensen men jag hittade den här studien http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18678372 som säger att vi helt enkelt har lägre BMR (basal metabolic rate, hur många kalorier du förbränner i vila) än friska kvinnor.

Det där med att du inte minskar i omkrets runt magen men runt andra ställen känner jag också igen, när jag bantade förra året så gick det kanske bara två cm runt midjan på -5 kilo medans brösten och rumpan helt försvann.

Har du testat ditt fastande blodsocker? Det kan ibland vara en indikator, om jag förstår det rätt, om man har insulinresistens. Tycker även att du ska gå till en läkare för att få någon behandling. De flesta läkare skriver ut p-piller men vissa skriver även ut metformin som ska vara bra för insulinresistensen.
Tack kära syster för bra information var orolig om jag var den ända i de här forum :)

I somras så var de inga problem gå ner i vikt då, men då hade jag min mens, hade precis slutat med ppiller. lyckats deffa till 60.6kg tills jag fick en långvarig 5veckor(oktober) förkylning gick upp 6kg(åt 4000-7000kcal kakor varje dag). så började med dieten igen slutet februari sen dess har de blivit svårt. men de går lösa sig med ppiller då? eller metformin som du säger, kan gå ner som de var förut i somras?

Trött
2012-04-22, 11:10
Jag tror att det som p-piller främst gör är att gömma många tecken på PCOS som utebliven mens och behåring, men många problem, inklusive vikten om jag förstår det rätt, finns kvar. Däremot om man inte har mens så är det viktigt att få igång den igen och det får man med p-piller, de tvingar kroppen att producera mens.

Vissa säger att metformin hjälper med vikten, jag tror att det är individuellt men det kan nog vara värt att prova. Metformin sägs även hjälpa kroppen att få tillbaka mensen.

Jag är i ungefär samma situation som du, har nyss påbörjat en andra utredning. Har inte haft mens på över ett år och går upp i vikt jävligt lätt (typ, bara av att lukta på en bit tårta) och kommer försöka få metformin utskrivet då jag inte tror på p-piller. Läkarna här i England (för jag bor inte i Sverige) verkar vara mer accepterande mot att skriva ut metformin till PCOS-patienter, i Sverige kan det vara svårt.

Men gå till en läkare, vill de skriva ut p-piller så fråga om metformin först, om de inte vill höra på det örat så har du två val, antingen att testa p-piller och se om något blir bättre eller att gå till en annan läkare.

Mspa
2012-04-22, 12:07
Jag har också pcos, men jag har blivit bättre efter jag slutat med p-piller. Jag vägrade tillslut att mixtra mer med mina hormoner (det är ju dem som är problemet från start). Mensen börjar ordna upp sig, men vikten går inte ner. Jag har gjort en massa utredningar; blodsocker, förbränning mm och resultat av det är, som ovan skriver, att min förbränning är sämre än normalt. Tyvärr kan jag inte få "hjälp" av metarformin eftersom jag väger för lite (63 kg) och enligt de läkare jag träffat bör man ha BMI på 30.
Jag som du känner mig sjukt hopplös!

asgft
2012-04-22, 12:10
Jag tror att det som p-piller främst gör är att gömma många tecken på PCOS som utebliven mens och behåring, men många problem, inklusive vikten om jag förstår det rätt, finns kvar. Däremot om man inte har mens så är det viktigt att få igång den igen och det får man med p-piller, de tvingar kroppen att producera mens.

Vissa säger att metformin hjälper med vikten, jag tror att det är individuellt men det kan nog vara värt att prova. Metformin sägs även hjälpa kroppen att få tillbaka mensen.

Jag är i ungefär samma situation som du, har nyss påbörjat en andra utredning. Har inte haft mens på över ett år och går upp i vikt jävligt lätt (typ, bara av att lukta på en bit tårta) och kommer försöka få metformin utskrivet då jag inte tror på p-piller. Läkarna här i England (för jag bor inte i Sverige) verkar vara mer accepterande mot att skriva ut metformin till PCOS-patienter, i Sverige kan det vara svårt.

Men gå till en läkare, vill de skriva ut p-piller så fråga om metformin först, om de inte vill höra på det örat så har du två val, antingen att testa p-piller och se om något blir bättre eller att gå till en annan läkare.

Vad jobbigt att vi måste leva med det >.<;
men jag har en tid med gyn imorrn, hoppas de löser sig börja tappa hoppet snart :(

asgft
2012-04-22, 14:09
Jag har också pcos, men jag har blivit bättre efter jag slutat med p-piller. Jag vägrade tillslut att mixtra mer med mina hormoner (det är ju dem som är problemet från start). Mensen börjar ordna upp sig, men vikten går inte ner. Jag har gjort en massa utredningar; blodsocker, förbränning mm och resultat av det är, som ovan skriver, att min förbränning är sämre än normalt. Tyvärr kan jag inte få "hjälp" av metarformin eftersom jag väger för lite (63 kg) och enligt de läkare jag träffat bör man ha BMI på 30.
Jag som du känner mig sjukt hopplös!

Hur lång är du?
För jag är 167cm och väger 64-65 osäker med vikten, 21.3% fettmätning gjorde för 2 veckor snart

Mspa
2012-04-24, 19:37
163, 63 kg

Magdisc
2012-04-24, 20:55
Jag är 164 cm och väger 62 kg. Var dock på en lång semester och gick upp från 59 till 63. Nu deffar jag igen och vill hamna under 60 igen

asgft
2012-04-26, 16:55
jag vill dra ner till 57kg till sm-matchen xP

förresten jag var hos gynet, tydligen min hormonnivå rubbades med den manliga så jag fick ett medicin som heter spironolakton nycomed som ska tas 1 månad och sen börja med yasmin 28. jag vet inte om de är sant fast hon sa att jag kommer kunna gå ner i vikt eftersom de svårt gå ner när man har pco utan balanserad hormoner

StrangeKraem
2012-04-27, 06:39
Har själv PCOS och fick väl i princip samma kur (universallösning, wee!); p-piller.
asgft; Tips när du börjar med Yasmin är att du håller koll på ditt humör, jag blev extremt deprimerad och hade humörsvängningar deluxe när jag började med dom och det är tydligen en vanlig bieffekt av Yasmin, så var inte rädd för att be om andra p-piller om du börjar känna av liknande!

Diskuterade även det där med viktnedgång med läkarna som jag träffade och fick då förklarat för mig att den stora boven när det kommer till viktminskning för PCOS-kvinnor är testosteronet som då på något sätt påverkar aptiten och mättnadskänslan, att man helt enkelt inte kan avgöra när man är mätt utan istället fortsätter att äta. När jag applicerade det på mig själv så.. ja, får jag äta hur mycket jag vill så slutar jag inte förrens jag själv inser att jag precis satt i mig en enorm mängd mat eller tills dess att magsäcken är så full att det inte går att få ner mer :P sen om det egentligen har något med testosteronhalten att göra kan inte JAG svara på för jag har inte den blekaste aning (kanske någon annan har?), men det jag egentligen vill ha sagt med hela den här utläggningen är.. Det GÅR givetvis att gå ner i vikt (jag ligger själv på en nedgång av runt 15kg+ för tillfället), men håll koll på kalorierna och väg allt. Preciiiiis allt.

Don't lose hope! :)

Magdisc
2012-04-27, 16:10
Jag gick ner från 86 till 64 våren 2010. Började i december 2009 då jag fick metformin, och i juni vägde jag 69. I augusti vägde jag 64.

Gick upp lite under våren 2011, festande inför studenten så jag hamnade på 71. I oktober hamnade jag under 63 som var min målvikt vilket jag har hållit sedan dess. Nu vill jag dock hamna under 60 igen, helst 58. Räknade kalorier innan jag åkte. Kom hem för en månad sen men har tyvärr tappat motivationen lite:(

Ligger dock på 62 kg vilket är okej i alla fall

asgft
2012-04-27, 19:57
De med matkänsla känner precis igen! de började för halvår sen under de perioden jag var sjuk 5veckor stark förkylning massa annat, att jag fick depression och börja vräka massa skit 4000-7000kcal om dagen. vägde från 60.6kg till 67kg XS
Efter jag blev frisk lyckades deffade ända till 65kg före jul men vräkte ändå under helgerna några dagar under vardagen, så fortsatt så till en vecka efter min föddelsedag bestämde jag mig gå ner i vikt strikt med kosten(har hänt var 10ende dagen vräkning inte inte mkt) 7.5-10km morgonpromis nästa varje morgon tills idag men för några veckor sen man såg viktminskning i vågen men nånting hände jag gick upp efter en dag ha suttit fast 65 sen dess :S

Magdisc
2012-04-28, 18:45
Jag har också exakt samma problem med mättnadskänslan. Kan seriöst käka en hel godis påse, och sedan två påsar med bröd utan att bli speciellt mätt. Sen äta middag som vanligt typ 4 timmar senare....

Det är hemskt. Använder ni er av matvåg? Jag funderar på att börja göra det nu.
Räknar ni kalorier?

StrangeKraem
2012-04-29, 06:01
Ja precis, man kan äta rent sjuka mängder utan att det riktigt klickar, lite halvknasigt egentligen!

Jag väger och räknar kalorier på allt jag äter, och vid dom tillfällen jag inte kan räkna (middagar ute och hos andra etc.) så brukar jag försöka höfta mig till kaloriinnehållet, eventuellt att jag kollar upp det via mobilen och försöker därefter att ta väääldigt små mängder av maten och öser på med sallad.

Med matvåg och decilitermått kommer man långt! :)

Magdisc
2012-04-29, 08:09
Jag har bara använt mig av decilitermått men behövde kompliment.
Hur räknar ni när ni har t ex en fiskgryta/köttgryta?
Då är det ju inte bara en sak man mäter utan flera

StrangeKraem
2012-04-29, 09:04
Kollar upp kalorivärdet & mängd för varje sak man har i så man får ut det totala värdet för hela grytan, väger den maten du plockar upp för din måltid och räkar därefter ut hur mycket kalorier det är i den mängden du precis tog :)
Det är lite jobb i början men oftast så brukar man ju göra samma rätt flera gånger, och då räcker det ju med att räkna ut värdet för en rätt & 100g en gång. Efter det behöver man i princip bara ha koll på hur mycket man tar.

Givetvis blir det inte 100%igt varje gång eftersom man sällan får rätt mängd av allt för att det ska stämma, men det är en bra indikator och man hamnar sällan alltför långt ifrån för att det ska spela någon större roll.

En matvåg är i princip det bästa du kan skaffa dig och det finns vågar som inte är alltför dyra också, kolla runt lite så hittar du säkert en som passar dig ganska snart.

Magdisc
2012-04-29, 21:05
Det svåra med det är väl att uppskatta hur mycket som är av vad i grytan. T ex att 60 % är kött, 20 % grönsaker, 5 % vatten och 15 % creme fraiche/matlagningsgrädde.

När jag gör grytor brukar jag göra flera portioner, delvis för att jag lagar mer än åt bara mig själv, och delvis för att det tar lång tid (ca 2 timmar) och gärna lägger undan till lunch. Blir då lite jobbigt att veta just hur mycket av matlagningsgrädden man plockade ut ur grytan just den gången men ett ungefär värde räcker nog som du säger:) Så kan jag skriva ner det så jag har till nästa gång.

Jag har testat en manuell våg idag som jag hade hemma men tyckte inte om den så mycket. Tror digitalt kan vara bättre, mer exakt och att det går snabbare. Verkar inte vara speciellt dyrt heller.

asgft
2012-05-01, 20:09
Jag bruka använda dl-mått till allting och kalkylera ungefär på kcal. Det svåraste de äta i restaurang. Det går beställa sallader på pizzeria fast man får alltid en stor mängd med såser och stor vit bröd till måltiden :P

Magdisc
2012-05-01, 21:46
Vad väger du just nu?
Följer du något träningsschema/matschema?
Har du journal/blogg?

Började precis med journal, skrev ner i block tidigare men tycker det är lättare att ha på nätet så jag alltid kan komma åt det när jag behöver. Mest för min egen del så att jag ser vad jag har gjort för fel. Oftast på kosten dock

asgft
2012-05-02, 18:06
Vad väger du just nu?
Följer du något träningsschema/matschema?
Har du journal/blogg?

Började precis med journal, skrev ner i block tidigare men tycker det är lättare att ha på nätet så jag alltid kan komma åt det när jag behöver. Mest för min egen del så att jag ser vad jag har gjort för fel. Oftast på kosten dock

Jag använder en app på mobilen och gör allt mina noteringar, de jag har ätit så vidare. walkmeter som uppdatera inlägg på facebook och visa för andra hur lång jag har promenerat. de ger motivation ;) annars sök www.fitnessguru.se/asgf

Magdisc
2012-05-03, 15:50
Jag har ätit ca 1000 kcal de senaste 2 veckorna och tränat stenhårt med både pass och promenader (precis som du verkar det som). Noll skillnad så jag förstår känslan... Fick min senaste mens tredje eller fjärde januari....

asgft
2012-05-05, 09:32
Jag har ätit ca 1000 kcal de senaste 2 veckorna och tränat stenhårt med både pass och promenader (precis som du verkar det som). Noll skillnad så jag förstår känslan... Fick min senaste mens tredje eller fjärde januari....

gud..
jag ringde till min husläkare istället, hade henne sen jag var liten. hon ska några extra blodprov. börja tappa ögonbrynen, jag har 3 st mellan rum i min högra och en min vänstra ögonbryn. :(

Magdisc
2012-05-05, 17:56
Som tur är har jag inte haft problem med hårväxt... Vad kan det vara för fel på blodproven?
Brukar ha lite lågt blodtryck ibland(antagligen för jag dricker för lite vatten) och så har jag låga vita blodkroppar... Har det något med PCOS att göra?

asgft
2012-05-06, 12:12
Som tur är har jag inte haft problem med hårväxt... Vad kan det vara för fel på blodproven?
Brukar ha lite lågt blodtryck ibland(antagligen för jag dricker för lite vatten) och så har jag låga vita blodkroppar... Har det något med PCOS att göra?

Jag vet inte faktiskt. men jag har också låg blodtryck bruka ligga runt 103-107 ibland prick 100. men mina ögonbryn var alltid fyllda och lite för mkt hår men nu de nästa tom hälften av dem D:

asgft
2012-05-09, 17:13
jag har bara mått vare och vare, dom kollar olika hormon värdet. få inte så mkt hjälp fram till 21 maj :(

Magdisc
2012-05-10, 13:45
Det är bara att hålla ut. Jag kämpar fortfarande med att försöka ha en normal livsstil men vet inte om det någonsin kommer gå.... Utan att ha perioder då jag är jättehård angående kosten och "dör" när jag slarvar eller ha perioder där jag vräker i mig mat etc...

Nanuk
2012-05-17, 15:26
Jag har registrerat mig idag bara för att vb information till er som lider av pcos. Jag skrev det här igår på pcos forum och hoppas att det kan hjälpa er!


Till er som lida av pcos. Snälla går och läsa på nätet om en vitamin som heter inositol, det är en b vitamin. Den ska verkligen fungerar mot dem flesta symptomer. Man kan läsa vad folk har skrivit om det på iherb.com om man skriver in inositol. Du kommer att få up flera olika märken men om man läser deras reviews då ser man att det är HUR många som helst som har blivit hjälpt. Man kan också hitta info om inositol på olika pcos forums i England och USA. Det går att beställa pulvret formen här i Sverige. Annars kan man beställa kapsyler eller pulver via England olika sidor bland annat amazon. Tror att man kan köpa vilken inositol som helst, jag själv föredrar pulver.
Det finns inga biverkningar och den kommer ursprungligen från ris.
Jag mår så bra av den här. Jämt humör, ingen PMS, sover kanon, viktminskning.
Men googla first:-)
Kanske det här har tagits up innan. Jag är aldrig aktivt på olika forum. Bara när jag har någonting att komma med.
Varma hälsningar,
M

Tänkte lägga till att om man googla det är många kvinnor som börja ta inositol tillsammans med choline(också B vitamin) och har fått riktigt bra resultat. Googla det också.
Hoppas verkligen verkligen det här kan hjälpa några av er.
Hoppas att någon här pröva, får bra resulat och sprida det vidare till andra som behöver hjälp med pcos.
Hälsningar
M

Magdisc
2012-05-17, 15:52
Ska det på något sätt hjälpa om man har problem med vikten? Typ att det dämpar hungerkänslor?