handdator

Visa fullständig version : Leangains - Hur äta under dagar man är sjuk


Tisu
2012-04-22, 06:50
Åkt på en rejäl förkylning i hals och bihåla... roligt *gah!*

Men hur brukar ni göra med kosten då? Är det vilodagskost varje dag tills man blir frisk, eller varierar ni med träningsdagskost?

Mitt mål är främst att tappa några kilon men även bli starkare varför jag ligger +100 kalorier på träning och -1000 kalorier på vilodag.

Bobbokrull
2012-04-22, 07:16
Tränar du när du är sjuk? Inte? Då är det vilodagskost som gäller....men ät gärna extra omega3 i form av fisk eller kapslar. Man blir inte frisk av att äta massa extra mat utan ta hellre och ät som vanligt och rör dig i den mån du kan....kortare promenader etc.

Dreas
2012-04-22, 08:57
Tränar du när du är sjuk? Inte? Då är det vilodagskost som gäller....men ät gärna extra omega3 i form av fisk eller kapslar. Man blir inte frisk av att äta massa extra mat utan ta hellre och ät som vanligt och rör dig i den mån du kan....kortare promenader etc.Fast det ska väl vara fördelaktigt att ligga på kcalbalans?

Kolhydrater och zink ska ju också kunna påverka immunförsvaret positivt. Iofs, är man sjuk är det ju redan kört..

clavain
2012-04-22, 09:41
Sist jag var sjuk la jag mig på balans och såg till att få i mig ordentligt med kolhydrater, vet inte om det förkortade sjukdomsförloppet, 5 veckor med influensa och sen viruell lunginflammtion. Men efter första feberfria dagen tog det bara en vecka innan jag var i träning igen (svag som en sparv) så återhämtningen måste sägas ha varit anmärkningsvärd.

Kaloribalans och ordentligt med kolhydrater får min röst :)

Inge Enveten
2012-04-22, 10:14
Är du sjuk mer än en vecka så lägg dig på balans. Sänk underskottet oavsett till något rimligare typ 500 skulle jag säga.

Bobbokrull
2012-04-22, 10:44
Läste visst fel...-1000 kcal på vilodagar är ju vansinne när man är sjuk. Energibalans är det som gäller, som de flesta påpekar!

Ristretto
2012-04-22, 11:14
Läste visst fel...-1000 kcal på vilodagar är ju vansinne när man är sjuk. Energibalans är det som gäller, som de flesta påpekar!

Vad finns det egentligen för belägg för detta?

Jag har aldrig blivit frisk fortare om jag börjat äta mer.

azrael109
2012-04-22, 11:21
Vad finns det egentligen för belägg för detta?

Jag har aldrig blivit frisk fortare om jag börjat äta mer.

Att du stressar kroppen genom att äta för lite när du är sjuk skulle jag aldrig rekomendera. Äta på balans och få i sig bra med vitaminer/omega hjälper definitivt kroppen att bekämpa infektioner.

vicarious
2012-04-22, 11:23
Vad finns det egentligen för belägg för detta?

Jag har aldrig blivit frisk fortare om jag börjat äta mer.

Inte jag heller. Men är man sjuk kan man inte träna och då känns det dumt att ligga på ett stort underskott. Fast handlar det bara om ett par dagar eller en vecka är det nog skit samma. Men börjar det bli flera veckor eller månader utan träning riskerar man nog att förlora muskler om man inte kan träna och ligger på stort underskott.

King Grub
2012-04-22, 11:27
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC119893/?tool=pubmed

Ristretto
2012-04-22, 11:29
Att du stressar kroppen genom att äta för lite när du är sjuk skulle jag aldrig rekomendera. Äta på balans och få i sig bra med vitaminer/omega hjälper definitivt kroppen att bekämpa infektioner.

Jag vill inte ha dina egna teorier, utan fakta. Att få i sig de mikronutrienter man behöver är ju självklart viktigt, men det ser man ju till att göra oavsett om man är sjuk eller inte.

Sverker
2012-04-22, 11:30
Vad finns det egentligen för belägg för detta?

Jag har aldrig blivit frisk fortare om jag börjat äta mer.

Jag har ingen bra förklaring varför men blir jag förkyld under en deff släpper förkylningen inte förrän efter tävlingen. Inte alls roligt att köra kardio snuvig och torr i halsen*gah!*


Vad är kaloribalans vid sjukdom ???
Helt omöjligt att beräkna tror jag. Aktivitenen minskar samtidigt som immunförsvaret arbetar på högtryck med att bekämpa bakterierna eller viruset.

Jag skulle släppa alla funderingar på kostritualer och äta vad som går ned, oavsett när på dygnet.

Beelz
2012-04-22, 11:50
Äter som vanligt bara att det går åt en helvetes massa lightläsk för att inte gå o små äta upp hela skafferiet :D

Tisu
2012-04-22, 13:41
Roligt med så många kommentarer och åsikter :)

Min plan nu är att helt enkelt äta husmanskost tills jag blir mätt och frisk, och inget småätande. Orkar inte tänka på vad man borde stoppa i sig, det skjuter jag på tills jag blir frisk. Huruvida detta är den bästa metoden för tillfället är av underordnad betydelse som det känns nu. Men tack för alla kommentarer och åsikter :)

smeander
2012-04-22, 14:11
Åkt på en rejäl förkylning i hals och bihåla... roligt *gah!*

Men hur brukar ni göra med kosten då? Är det vilodagskost varje dag tills man blir frisk, eller varierar ni med träningsdagskost?

Mitt mål är främst att tappa några kilon men även bli starkare varför jag ligger +100 kalorier på träning och -1000 kalorier på vilodag.

Jag käkar förutom min vanliga kost chips och lösgodis om jag har feber, ju högre feber ju mer kalorier.
Med den enkla matematiken att om jag höjer temperaturen hemma från 20 till 21grader så ökar uppvärmningskostnaden med 10%.. För varje grad över 20grader så ökar kostnaden med 10%, ökar kroppstemeraturen från 36 till 39 blir det en sjuk jävla ökningen av kostnaden, då kontrar jag det med att ösa in kalorier. Då får kroppen mer energi att jobba med så jag ska bli frisk fortare, dom gånger (förutom körtelfebern då) som jag har haft hög feber och varit sjuk har jag kommit ur sjukdomen lite hårdare trots alla 1000 "bonus"kalorier jag smällt i mig när jag haft feber! Så det funkar prima för mig :D

vicarious
2012-04-22, 16:00
Jag käkar förutom min vanliga kost chips och lösgodis om jag har feber, ju högre feber ju mer kalorier.
Med den enkla matematiken att om jag höjer temperaturen hemma från 20 till 21grader så ökar uppvärmningskostnaden med 10%.. För varje grad över 20grader så ökar kostnaden med 10%, ökar kroppstemeraturen från 36 till 39 blir det en sjuk jävla ökningen av kostnaden, då kontrar jag det med att ösa in kalorier. Då får kroppen mer energi att jobba med så jag ska bli frisk fortare, dom gånger (förutom körtelfebern då) som jag har haft hög feber och varit sjuk har jag kommit ur sjukdomen lite hårdare trots alla 1000 "bonus"kalorier jag smällt i mig när jag haft feber! Så det funkar prima för mig :D

Du har inte tänkt på att du förbrukar ganska mycket mindre energi av att ligga i sängen med feber en hel dag än vad du hade gjort om du varit frisk och uppe och rört på dig?

azrael109
2012-04-22, 16:20
Jag vill inte ha dina egna teorier, utan fakta. Att få i sig de mikronutrienter man behöver är ju självklart viktigt, men det ser man ju till att göra oavsett om man är sjuk eller inte.

Vad du vill ha rör mig inte i ryggen, du gav själv ungefär 0 källor till din egna slutsats ovan.

Duger inte studien grub länkade till så finns det fler på nätet.

Och att man inte förbättrar sitt immunförsvar och möjligheten att bekämpa en infektion genom att stressa kroppen borde inte överraska någon.

Sverker
2012-04-22, 16:23
Du har inte tänkt på att du förbrukar ganska mycket mindre energi av att ligga i sängen med feber en hel dag än vad du hade gjort om du varit frisk och uppe och rört på dig?

Redan Du Bois E F tittade på energiförbrukningen vid feber 1948. I "Fever and regulation of body temparature" .
Där anges att varje grads temperaturökning ökar metabolismen med 10 %. Borde motsvara ett par hundra kalorier vid hög feber.