handdator

Visa fullständig version : Vilka klassas som avancerade inom träning?


TommieS
2012-04-21, 21:10
Jag läste precis en intressant text innehållande ett intressant träningsupplägg. I texten stod det att nybörjare skulle utesluta vissa övningar och mindre avancerade skulle avstå någon enstaka övning, medan avancerade skulle utföra hela programmet. Min fråga är när man klassas som avancerad inom träning?

Snorkelfarsan
2012-04-21, 21:18
Jag läste precis en intressant text innehållande ett intressant träningsupplägg. I texten stod det att nybörjare skulle utesluta vissa övningar och mindre avancerade skulle avstå någon enstaka övning, medan avancerade skulle utföra hela programmet. Min fråga är när man klassas som avancerad inom träning?

Det finns inget självklart svar på den frågan, men i regel handlar det nog mer om prestation än hur länge man tränat. Någon som styrketränat i 8 år kan fortfarande vara nybörjare eller mindre avancerad i många avseenden, men någon som som styrketränat i 1 år och böjer 200kg knappast är någon nybörjare.

PeterN0rth
2012-04-21, 21:20
När man kan bemästra sitt specifika område ex inom SL, byggning och OL med progression. Finns folk som aldrig sett ett gym och böjer 150kg....så vikt på stången behöver inte betyda ett skvatt.

billmaier
2012-04-21, 21:22
Mycket svår fråga. Tror att man börjar vara avancerad då man har en viss kunskap inom träning och kost, och dessutom presterar bra. Någon som böjer 200kg efter 1 års träning kan fortfarande vara nybörjare. Den personen kan ha bra gener och naturligt starka ben, men behöver ändå inte veta mycket om träning och kost.

dauit
2012-04-21, 21:23
personer som vet riskerna vid träning, överträning, fel av utförande, hur man ska sätta upp ett personligt schema, man ska kunna utföra sin set på ett kontrollerat sätt osv, alltså att att man vet grunderna inom styrketräning och därtill(använde jag det i rätt sammanhang?).

det är min uppfattning av när man ska kunna klassas som avancerad inom styrketräning.

deadich
2012-04-21, 21:23
Jag läste precis en intressant text innehållande ett intressant träningsupplägg. I texten stod det att nybörjare skulle utesluta vissa övningar och mindre avancerade skulle avstå någon enstaka övning, medan avancerade skulle utföra hela programmet. Min fråga är när man klassas som avancerad inom träning?

Antar att det var övningar som kräver viss teknik för att inte ha hög skaderisk som skulle uteslutas? De som räknas som nybörjare är la de som inte vet hur man markar, böjer osv. Vet man att man utan tvekan kan utföra de där övningarna som skulle uteslutas med rätt och ofarligt teknik så är man tillräckligt avancerad för att köra dem. Så antar jag att det är eftersom att det är den enda logiska förklaringen jag kan komma på.

Stefan J
2012-04-21, 21:26
Svår fråga. I min värld är det en blandning av att ha tränat ett bra tag i kombination med att man uppnått bra resultat. Sedan var man ska dra gränsen blir ju såklart svårt, men det är bra med lite självinsikt innan man ger sig på avancerade program/program för avancerade :)

Snorkelfarsan
2012-04-21, 21:27
Mycket svår fråga. Tror att man börjar vara avancerad då man har en viss kunskap inom träning och kost, och dessutom presterar bra. Någon som böjer 200kg efter 1 års träning kan fortfarande vara nybörjare. Den personen kan ha bra gener och naturligt starka ben, men behöver ändå inte veta mycket om träning och kost.

Självfallet. Jag sa inte att denna person är avancerad, jag sa att en sådan person inte nödvändtigtvis är nybörjare bara för att personen inte har tränat länge. Men min poäng är att det inte är soklart. Det handlar självklart om kunskap, prestation, hur länge man tränat, hur och vad man tränat etc. Men vad som är viktigast är inte självklart.

Däremot kan man nog säga att en individ som besitter flera av ovan nämnda kriterier "i stora mängder" är mer avancerad än någon som bara har en eller två och/eller i lägre grad.

blondyz
2012-04-22, 09:51
Som sagt är det svårt att säga. En variant är väl att man som avancerad känner sin kropp tillräckligt för att veta vad den går för, hur det "ska" kännas/när det inte är alls bra, har koll på en del övningar. Tror att mycket kan ligga i att kunna känna efter själv.

clavain
2012-04-22, 10:40
Knepig fråga men en 1000+ post count på Kolo är nog ett av kriterierna ;)

stridis
2012-04-22, 10:44
En viss styrka erfodras (http://www.exrx.net/Testing/WeightLifting/StrengthStandards.htm).

Sedan även en viss kunskaps och erfarenhetsnivå:
http://i2.kym-cdn.com/photos/images/newsfeed/000/234/137/5c4.jpg

robbob
2012-04-22, 11:21
Om man är nybörjare eller avancerad beror på ens träningserfarenhet och hur länge man tränat. Sedan går det ju att lägga till styrka som ett kriterium men det är mer en gradering av prestation som är underordnand hur länge individen tränat.

Ett exempel är följande http://www.exrx.net/Testing/WeightLifting/StrengthStandards.html

När vi pratar träningserfarenhet och hur länge man tränat måste vi också relatera det till "rätt" träning. Flera års träning inom en viss stil, idrotter eller vad de än må vara kan ha gjort personen vältränad och mycket erfaren men med andra övningar kan han/hon(kanske hen:)) var helt oerfaren.

Sen tror jag, nu pratar jag från egen erfarenhet och drar många över en kant, är att vi som på något sätt tränar med vikter tenderar att överskatta vår egen erfarenhet och anse oss mer erfarna och kunniga än vad vi faktiskt är.

Stefan J
2012-04-22, 11:34
Om man är nybörjare eller avancerad beror på ens träningserfarenhet och hur länge man tränat. Sedan går det ju att lägga till styrka som ett kriterium men det är mer en gradering av prestation som är underordnand hur länge individen tränat.

Ett exempel är följande http://www.exrx.net/Testing/WeightLifting/StrengthStandards.html

När vi pratar träningserfarenhet och hur länge man tränat måste vi också relatera det till "rätt" träning. Flera års träning inom en viss stil, idrotter eller vad de än må vara kan ha gjort personen vältränad och mycket erfaren men med andra övningar kan han/hon(kanske hen:)) var helt oerfaren.

Sen tror jag, nu pratar jag från egen erfarenhet och drar många över en kant, är att vi som på något sätt tränar med vikter tenderar att överskatta vår egen erfarenhet och anse oss mer erfarna och kunniga än vad vi faktiskt är.

Det här är dagens sanning, och det kan nog appliceras på vilken arbetsplats som helst också. Hur duktig man blir på en sak, både teoretiskt och praktiskt, behöver inte nödvändigtvis stå i korrelation till hur länge man sysslat med något om man inte strävar efter självförbättring utan går på autopiloten eller som bara är förblindade av sitt jag-vet-bäst tänk. Det finns gott om exempel på folk på gym eller arbetsplatser som harvat runt i 20 år men som snabbt blir överglänsta av en talangfull läraktig nykomling.

RobbanColeman
2012-04-22, 11:38
En bra fråga, jag har inget bra svar. Jag vet inte vad jag klassar mig själv som ens. Avancerad var första tanken, men...
Jag har nyligen kommit på ett framgångskoncept för just mig. Jag har dessutom tränat väldigt länge, hmm, det känns alltså som en blandning mellan nybörjare och avancerad. Detta kryddat med en stor mängd trögfattad i mitt fall då jag hållit på så länge. Då hamnar jag närmare nybörjare igen och kollar man hur jag står mig på en scen i min "sport" är jag garanterat nybörjare.

Jag väljer att klassa mig som tränande helt enkelt.

Min fru tränar med mig, hon har tränat 6 månader, jag tränar alltså efter ett avancerat nybörjarprogram eller ngt? Snurrigt det här. :)

Tänker nog högt igen men det var ett intressant ämne. Man blir aldrig fullärd är nog en bra tanke iaf. Ska bli kul att läsa fler åsikter.

z_bumbi
2012-04-22, 13:39
Jag läste precis en intressant text innehållande ett intressant träningsupplägg. I texten stod det att nybörjare skulle utesluta vissa övningar och mindre avancerade skulle avstå någon enstaka övning, medan avancerade skulle utföra hela programmet. Min fråga är när man klassas som avancerad inom träning?

I det aktuella fallet verkar det mer handla om hur mycket träningsvolym man tål än några andra faktorer så jämför helt enkelt med hur du tränar idag och se var du ungefär hamnar i volym.