handdator

Visa fullständig version : Vart på ryggen bygger marklyft egentligen muskler?


Wessen
2012-04-21, 17:00
Det finns en hel del som anser att marklyft är en av de viktigaste övningarna för att få mycket kött på ryggen, och det finns också dom som anser att marklyft endast tar allra längst ner på ryggen, eftersom det är där det känns mest vid utförandet.
Marklyft ska ju ta på erector spinae:
http://dynorock.files.wordpress.com/2011/01/mm_erector_spinae.jpg

Jag gissar på att man inte får så mycket muskler uppe vid nacken av att träna erector spinae med marklyft, men jag tycker att jag har fått mycket mer tjocklek på ryggen ungefär i mitten av erector spinae sen jag började köra marklyft mer frekvent.

Så kan någon kunnig förklara vart man egentligen bygger märkbar muskelmassa med marklyft?

Fugly
2012-04-21, 17:13
Mest vid erector spinae, där du nämner du fått tjockleken. Beroende på form osv. så tränar du också övre ryggen.

TREX
2012-04-21, 17:18
http://a5.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash3/521946_10150746697700789_27939425788_9490101_12963 80180_n.jpg

Pick a spot.

Wessen
2012-04-21, 17:28
Mest vid erector spinae, där du nämner du fått tjockleken. Beroende på form osv. så tränar du också övre ryggen.

Okej, det beror väl då kanske på t ex att trapsen skymmer erector spinae längre upp, medan den ligger mer ytligt vid mitten.

Sheogorath
2012-04-21, 17:41
Marklyft tar mycket på övre rygg också. Trapezius (hela), latissimus dorsi och rhomboideii måste hjälpa till att stabilisera skulderbladen och/eller ryggraden. Eftersom vikten är så stor blir det bra träning fastän det bara (eller nästan bara) rör sig om statiskt arbete.

madballz
2012-04-21, 18:03
Jag känner av mina traps, då menar jag hela muskeln, och lite utåt latsen, efter att jag har kört tunga mark :)

EDIT:

http://oi42.tinypic.com/2db1mbt.jpg

Lord Humungus
2012-04-21, 18:07
Hur arbeter igentligen nedre trapezius i marklyft?

Sheogorath
2012-04-21, 18:11
Hur arbeter igentligen nedre trapezius i marklyft?

Hjälper till att stabilisera ryggraden så att den inte krummas framåt (flekterar) och stabiliserar skulderbladen så att de inte åker framåt (protraherar).

Lord Humungus
2012-04-21, 18:17
Hjälper till att stabilisera ryggraden så att den inte krummas framåt (flekterar) och stabiliserar skulderbladen så att de inte åker framåt (protraherar).

Ök tack för info, är nog med andra ord en väldigt bra muskel att vara stark i kanske värd att specialtränas. Vad är igentligen dom nedre inringade musklerna på bilden ovan för nånting?

Loke
2012-04-21, 18:27
Det tar ett tag innan marklyft blir en övning för hela ryggen, första halvåret känner man nog mest nere i svanken.

Sen tycker jag personligen att halva grejen varför mark är viktigt för ryggträningen helt enkelt är att många bra ryggövningar utförs i ett läge som påminner om marklyft. Genom att träna sig på det tror jag man kan undvika skador och svagheter som gör dessa övningar väldigt jobbiga/omöjliga att göra.

Sheogorath
2012-04-21, 18:30
Ök tack för info, är nog med andra ord en väldigt bra muskel att vara stark i kanske värd att specialtränas. Vad är igentligen dom nedre inringade musklerna på bilden ovan för nånting?

En jävligt bra fråga. Jag har funderat på det där tidigare (utifrån andra bilder). Så som jag ser det måste det vara en djupt liggande muskel som pressar på underifrån på latissimus dorsi, så att den pressas ut och får konturerna av den underliggande muskeln. Det skulle kunna vara serratus posterior inferior.

TREX
2012-04-21, 18:42
Ryggen som jag länkade tillhör för övrigt Johnnie Jackson, and yes he can deadlift,

http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=KdvLT8UntbE#t=252s

smeander
2012-04-21, 19:15
Det finns en hel del som anser att marklyft är en av de viktigaste övningarna för att få mycket kött på ryggen, och det finns också dom som anser att marklyft endast tar allra längst ner på ryggen, eftersom det är där det känns mest vid utförandet.
Marklyft ska ju ta på erector spinae:

Jag gissar på att man inte får så mycket muskler uppe vid nacken av att träna erector spinae med marklyft, men jag tycker att jag har fått mycket mer tjocklek på ryggen ungefär i mitten av erector spinae sen jag började köra marklyft mer frekvent.

Så kan någon kunnig förklara vart man egentligen bygger märkbar muskelmassa med marklyft?

Beror på var du lägger belastningen, d v s vilket utförande du använder dig av.

Fredrik_S
2012-04-21, 20:07
Men kom ihåg alltså att det rör sig om STATISK träning. Den form av träning jämfört med exentrisk och koncentrisk som visat sämst resultat för volym.
Det mesta av rörelsen sker i höft och knäled under ett marklyft.

dluddeckens
2012-04-21, 20:14
Men kom ihåg alltså att det rör sig om STATISK träning. Den form av träning jämfört med exentrisk och koncentrisk som visat sämst resultat för volym.
Det mesta av rörelsen sker i höft och knäled under ett marklyft.


Och?

Bara för att rörelsen sker i höften betyder det väl inte att ryggen arbetar lite?

clappen
2012-04-21, 20:15
Men kom ihåg alltså att det rör sig om STATISK träning. Den form av träning jämfört med exentrisk och koncentrisk som visat sämst resultat för volym.
Det mesta av rörelsen sker i höft och knäled under ett marklyft.

Vad ska man göra för att få köttig rygg då? Ryggresningar?

Wessen
2012-04-21, 20:17
Men kom ihåg alltså att det rör sig om STATISK träning. Den form av träning jämfört med exentrisk och koncentrisk som visat sämst resultat för volym.
Det mesta av rörelsen sker i höft och knäled under ett marklyft.

Precis det har gjort mig lite skeptisk. Med samma tänk skulle man ju isåfall kunna skippa att göra t ex lårcurls utan istället stanna vikten någonstans på vägen i utförandet och bara hålla mot statiskt. Det kanske ger viss effekt men troligen extremt begränsat.

Wessen
2012-04-21, 20:24
Och?

Bara för att rörelsen sker i höften betyder det väl inte att ryggen arbetar lite?

Det han menar är nog att ryggen arbetar, men den största delen endast arbetar statiskt, och endast musklerna som är anslutna vid höften eller knälederna arbetar exentriskt och koncentriskt.

Fredrik_S
2012-04-21, 20:50
Vad ska man göra för att få köttig rygg då? Ryggresningar?

nej då jobbar ju också i princip alla muskler i ryggen statiskt.
Jag tror absolut man kan få extremt köttig rygg med marklyft och statiskt tungt arbete för ryggens all muskulatur.

Men jag tror vidare att du kan få en snyggare och jämnare muskulatur om du väljer dynamiska övningar för ryggens övre muskulatur så de får jobba i fulla rörelsebanor och fulla kontraktioner och extensioner istället. Dvs Roddar latsdrag shrugs och diverse andra hantel och cabeldragsövningar, där övningarna görs från så många vinklar som möjligt.