handdator

Visa fullständig version : Frågor om att arbeta via ett bemanningsföretag


Welli
2012-04-21, 12:34
Hej!


Jag kommer eventuellt bli erbjuden ett arbete via ett av de större bemanningsföretagen. Jag är utbildad inom området men är nyexad. Om jag anser att lönen som jag fått presenterad för mig är aningen för låg, kan man löneförhandla med bemanningsföretaget innan man skriver på papper? Hur bedömer de ens lön, har de listor för olika yrkeskategorier eller är det individuellt? De har ganska bråttom att tillsätta tjänsten eftersom den som tog uppdragen först slutade efter 3 dagar. Därför anser jag att jag ligger i ett ganska bra läge att förhandla. Det handlar inte om några enorma summor men iaf 10% högre. Uppdraget är på ca 6 månader.

Hur ser villkoren ut när man arbetar på ett bemanningsföretag? Vilket fack ska man prata med? Det jag skulle vilja ha svar på är:

1. Hur ser uppsägningstiden ut? Kan man avbryta uppdraget innan 6 månader om man hittar ett annat jobb?

2. Betalar bemanningsföretaget pension etc.?

3. Hur fungerar det om företaget som jag ska jobba på vill "ta över" mig innan de 6 månaderna gått ut?

4. Som jag förstod det så får man inte betalt röda dagar. Vad händer om en röd dag inträffar på en lördag eller söndag, dras det av på lönen ändå? Jag kommer bara arbeta mån-fre så det är ju ändå ledigt för mig.

5. Om en röd dag inträffar en vardag, har man ledigt då eller blir det som att man jobbar gratis?

6. Vem tar man upp eventuell ledighet med? Bemmaningsföretaget eller företaget där man jobbar?

7. Följer man kollektivavtalen på det företaget där man jobbar eller har bemanningsföretaget egna kollektivavtal?


Är helt grön på det här så tipsa gärna om länkar där man kan läsa på om avtal osv.

skaparn
2012-04-21, 13:49
Hej!