handdator

Visa fullständig version : Frågor om att arbeta via ett bemanningsföretag


Welli
2012-04-21, 12:34
Hej!


Jag kommer eventuellt bli erbjuden ett arbete via ett av de större bemanningsföretagen. Jag är utbildad inom området men är nyexad. Om jag anser att lönen som jag fått presenterad för mig är aningen för låg, kan man löneförhandla med bemanningsföretaget innan man skriver på papper? Hur bedömer de ens lön, har de listor för olika yrkeskategorier eller är det individuellt? De har ganska bråttom att tillsätta tjänsten eftersom den som tog uppdragen först slutade efter 3 dagar. Därför anser jag att jag ligger i ett ganska bra läge att förhandla. Det handlar inte om några enorma summor men iaf 10% högre. Uppdraget är på ca 6 månader.

Hur ser villkoren ut när man arbetar på ett bemanningsföretag? Vilket fack ska man prata med? Det jag skulle vilja ha svar på är:

1. Hur ser uppsägningstiden ut? Kan man avbryta uppdraget innan 6 månader om man hittar ett annat jobb?

2. Betalar bemanningsföretaget pension etc.?

3. Hur fungerar det om företaget som jag ska jobba på vill "ta över" mig innan de 6 månaderna gått ut?

4. Som jag förstod det så får man inte betalt röda dagar. Vad händer om en röd dag inträffar på en lördag eller söndag, dras det av på lönen ändå? Jag kommer bara arbeta mån-fre så det är ju ändå ledigt för mig.

5. Om en röd dag inträffar en vardag, har man ledigt då eller blir det som att man jobbar gratis?

6. Vem tar man upp eventuell ledighet med? Bemmaningsföretaget eller företaget där man jobbar?

7. Följer man kollektivavtalen på det företaget där man jobbar eller har bemanningsföretaget egna kollektivavtal?


Är helt grön på det här så tipsa gärna om länkar där man kan läsa på om avtal osv.

skaparn
2012-04-21, 13:49
Hej!


Jag kommer eventuellt bli erbjuden ett arbete via ett av de större bemanningsföretagen. Jag är utbildad inom området men är nyexad. Om jag anser att lönen som jag fått presenterad för mig är aningen för låg, kan man löneförhandla med bemanningsföretaget innan man skriver på papper? Hur bedömer de ens lön, har de listor för olika yrkeskategorier eller är det individuellt? De har ganska bråttom att tillsätta tjänsten eftersom den som tog uppdragen först slutade efter 3 dagar. Därför anser jag att jag ligger i ett ganska bra läge att förhandla. Det handlar inte om några enorma summor men iaf 10% högre. Uppdraget är på ca 6 månader.

Hur ser villkoren ut när man arbetar på ett bemanningsföretag? Vilket fack ska man prata med? Det jag skulle vilja ha svar på är:

1. Hur ser uppsägningstiden ut? Kan man avbryta uppdraget innan 6 månader om man hittar ett annat jobb?

2. Betalar bemanningsföretaget pension etc.?

3. Hur fungerar det om företaget som jag ska jobba på vill "ta över" mig innan de 6 månaderna gått ut?

4. Som jag förstod det så får man inte betalt röda dagar. Vad händer om en röd dag inträffar på en lördag eller söndag, dras det av på lönen ändå? Jag kommer bara arbeta mån-fre så det är ju ändå ledigt för mig.

5. Om en röd dag inträffar en vardag, har man ledigt då eller blir det som att man jobbar gratis?

6. Vem tar man upp eventuell ledighet med? Bemmaningsföretaget eller företaget där man jobbar?

7. Följer man kollektivavtalen på det företaget där man jobbar eller har bemanningsföretaget egna kollektivavtal?


Är helt grön på det här så tipsa gärna om länkar där man kan läsa på om avtal osv.


Nästan alla de frågor du ställer står i ett anställnigsavtal mellan dig och arbetsgivare (bemanningsföretaget), så det bästa är ifall du frågar dem.

Några gissningar baserat på när jag jobbade åt ett BF samt hur vi gör på mitt nuvarande jobb när vi har konsulter.

1. Avtalsfråga. Mest troligt en månad om du inte jobbat där ett år eller mer.
2. Avtalsfråga, men så var det för mig i alla fall
3. Står i avtalet mellan BF och kunden
4. Jag missförstår kanske frågan, men du lär ha en timlön och då får du inte betalt när du inte arbetar.
5. Se 4.
6. Kunden i första hand, BF i andra (om inte förr så vid tidrapportering)
7. Du är anställd av BF och det är således deras regler som gäller. Har kollektivavtal så omfattas du av det



Typ. Någon får gärna rätta mig om jag har fel på någon punkt.

Silencer
2012-04-21, 13:52
Usch, undvik.

Cranky
2012-04-21, 14:22
Usch, undvik.
Varför det? TS är nyexad och behöver erfarenhet inom sitt område. En tidsbegränsad anställning som ger honom både erfarenhet och kontakt med ett företag i området. Jag ser inte vad som är dåligt om man nu inte har något personligt mot bemanningsföretag.
+1 på skaparn, det låter riktigt.

Silencer
2012-04-21, 14:29
Hellre bemanningsföretag än inget jobb alls, men bemanning är den otryggaste arbetsformen. Helt plötsligt får man veta att de inte behöver en längre.

Welli
2012-04-21, 14:36
Hellre bemanningsföretag än inget jobb alls, men bemanning är den otryggaste arbetsformen. Helt plötsligt får man veta att de inte behöver en längre.

Det är lite så jag tänker just nu. Ett jobb för mig just nu ger meriter på CVt och således blir det lättare nästa gång jag söker jobb. Desutom finns chansen att företaget tar över mig, det är ganska vanligt med just detta företag.

Vad är det annars som är så dåligt med BF? Om jag har ett uppdrag på 6 månader, kan det bli kortare? Företaget jag ska jobba på har ju ett behov av tjänsten i 6 månader.

Angående lönen. Ni som har arbetat för ett BF, har ni erfarenheter av att man kan påverka lönen? Känns som att om det ska gå att ändra på den så är det nu, inte efter att jag arbetat ett tag.

skaparn
2012-04-21, 14:41
Det är lite så jag tänker just nu. Ett jobb för mig just nu ger meriter på CVt och således blir det lättare nästa gång jag söker jobb. Desutom finns chansen att företaget tar över mig, det är ganska vanligt med just detta företag.

Vad är det annars som är så dåligt med BF? Om jag har ett uppdrag på 6 månader, kan det bli kortare? Företaget jag ska jobba på har ju ett behov av tjänsten i 6 månader.

Angående lönen. Ni som har arbetat för ett BF, har ni erfarenheter av att man kan påverka lönen? Känns som att om det ska gå att ändra på den så är det nu, inte efter att jag arbetat ett tag.

I vanliga fall så får en låg ingångslön konsekvenser rätt länge, men här har du en tydlig avgränsning och det finns möjligheter att när de sex månaderna är slut och antingen kunden vill anställa dig eller att BF vill ge dig ett annat uppdrag så har du visat vad du går för. En lite mer naturlig förhandlingstidpunkt.

Angående bra eller dåligt så tycker jag att det är ett perfekt sätt att komma in på arbetsmarknaden. Oftast när vi plockar in nyutexade så görs det via konsultkontrakt så att det blir minimal admin ifall vi inte vill anställa dem.

Welli
2012-04-21, 15:23
I vanliga fall så får en låg ingångslön konsekvenser rätt länge, men här har du en tydlig avgränsning och det finns möjligheter att när de sex månaderna är slut och antingen kunden vill anställa dig eller att BF vill ge dig ett annat uppdrag så har du visat vad du går för. En lite mer naturlig förhandlingstidpunkt.

Angående bra eller dåligt så tycker jag att det är ett perfekt sätt att komma in på arbetsmarknaden. Oftast när vi plockar in nyutexade så görs det via konsultkontrakt så att det blir minimal admin ifall vi inte vill anställa dem.

Så det är ingen smart idé att redan innan jag börjar försöka få upp lönen? Håller med dig om att det är bra på det sättet om du beskriver. Hade det varit en tjänst på företaget med dessa villkor så hade jag nog stått ganska still i lön i flera år.

skaparn
2012-04-21, 15:31
Så det är ingen smart idé att redan innan jag börjar försöka få upp lönen? Håller med dig om att det är bra på det sättet om du beskriver. Hade det varit en tjänst på företaget med dessa villkor så hade jag nog stått ganska still i lön i flera år.

Det är givetvis inte dåligt att få upp lönen redan från början, men min poäng var att om du inte gör det så är det inte lika stor skada skedd som om du tar en livstidsanställning på E/// med låg lön och förlitar dig på 2,8% ökning per år

mij82
2012-04-21, 19:27
Här kan du läsa om det s.k. bemanningsavtalet, nu orkar jag inte läsa i det själv men om jag inte minns fel så ska det innebära (om det är ett seriöst företag) att du ska minst lika mycket betalt för det arbetet du utför på företaget du är uthyrd till som de andra som jobbar har i snitt typ.
http://www.lo.se/home/lo/home.nsf/unidView/AE919905543132D7C1256E4E00517553

Hm, det kanske bara gäller LO-förbunden iofs... men det kan säkert ge några tips ändå.

tjabon
2012-04-21, 19:49
Jag jobbar med utveckling/provning på teknikföretag. Så gott som alla nyanställda senaste året (8-10 st) började med 6 mån. på bemanningsföretag (med timlön).

Finns inget att tveka för, om du vill in på företaget i fråga.

edit: Som nyexad är du sällan i läge att förhandla. Det finns alltid folk att välja på.

johaseo
2012-06-06, 03:27
Jag jobbar med utveckling/provning på teknikföretag. Så gott som alla nyanställda senaste året (8-10 st) började med 6 mån. på bemanningsföretag (med timlön).

Finns inget att tveka för, om du vill in på företaget i fråga.

edit: Som nyexad är du sällan i läge att förhandla. Det finns alltid folk att välja på.

+1 på den. Med en viss fokusering: Ditt första jobb efter avslutad utbildning är inte till för att få hög lön direkt. Du har inget bevisat och kan därför egentligen inget kräva. Ditt första jobb är till för att bevisa dig själv inom ditt nya skrå. När detta är gjort (1 till 2 år) och du har skaffat dig den första så (för din karriär) livsviktiga referens på kompetens och duglighet så klarar du dig själv utan bemanningsföretag (http://www.wise.se/bemanningsföretag/) resten av livet. Detta innebär givetvis att du skall byta företag efter ca 1-2 år och gå vidare inom karriären. Det är i detta ljus man kan se till att man som arbetstagare utnyttjar bemanningsföretaget istället för att tro att det är tvärtom. Använd bemanningsföretaget som ett verktyg att uppnå dina egna mål men fastna inte och låt bli att göra utväxlingen ett eller 2 år senare. Går du inte vidare och byter jobb får du aldrig ett bra tillfälle till rejäl löneökning

Inom alla yrken och alla arbeten är det din bevisade kompetens som sätter din (högre lön). Det här är inget varken facket eller bemanningsföretaget styr över utan du själv. Lycka till!

Vinter
2012-06-06, 03:36
De flesta frågorna får du svar på i kontraktet.
Har du garantilön i kontraktet får du ersättning även om du inte har uppdrag.
Bemmaningsföretag kan vara en bra fot in på lite olika arbetsplatser, samtidigt märker du om det är ett stället du kan tänka dig jobba på, så är det ju inte med alla ställen.

Vill du ha jobb nu så ta jobbet, gör bra ifrån dig och fråga runt om du gillar arbetsplatsen.
Har man lite utbildning så är bemmaning ganska ok.

skaparn
2012-06-06, 08:04
De flesta frågorna får du svar på i kontraktet.
Har du garantilön i kontraktet får du ersättning även om du inte har uppdrag.
Bemmaningsföretag kan vara en bra fot in på lite olika arbetsplatser, samtidigt märker du om det är ett stället du kan tänka dig jobba på, så är det ju inte med alla ställen.

Vill du ha jobb nu så ta jobbet, gör bra ifrån dig och fråga runt om du gillar arbetsplatsen.
Har man lite utbildning så är bemmaning ganska ok.

Förlåt mig kverulansen. Jag måste bara fråga eftersom uttrycket är tvetydigt.
Menar du;
1. lite utbildning = inte så mycket utbildning
2. lite utbildning = en hel del utbildning

Kan vara tvetydigt bara för mig. Jag menar inte att märka ord utan vill faktiskt veta eftersom skillnaden blir stor i sammanhanget.