handdator

Visa fullständig version : Marklyft ala Coleman?


mian701
2004-01-23, 14:54
Hej,

Jag kollade på Coleman's film "Ronnie Coleman - The Unbelievable.avi"

Nån mer som sett den och blir lika imponerad som mig?

Men ska man verkligen luta sig framåt så mycket som han gör i sina marklyft?

/Ont i korsryggen

Fultjack
2004-01-23, 15:10
då jag har kass teknik i mark så blir mina marklyft som colemans ungefär, känns inte alls bra... skulle vilja ha nån som intruerar och hjälper till att visa hur man ska göra, tycker inte bilder på internet säger så mkt

RobbeliRobban
2004-01-23, 15:19
Är man ovan vid mark kan man gå tillväga såhär:
Du delar upp rörelsen i två delar, första delen av rörelsen kör du som ett "mini knäböj" där du håller ryggen fixerad och lyfter vikten med benen, när stången är i strax ovanför knähöjd påbörjar du rörelsens andra del- rätar ut ryggen. Gör omvänt i den negativa fasen. Ett ganska säkert utförande, fast det bästa tipset är att kolla hur en Styrkelyftare gör, när lyftaren kör lite lättare än sina maxlyft.

Herkulez
2004-01-23, 15:22
med tanke på att han varit styrkelyftare förut så vethan nog vad han gör

Karl_alfred
2004-01-23, 15:35
Originally posted by Herkulez
med tanke på att han varit styrkelyftare förut så vethan nog vad han gör

även fast det funkar för honom och han är bodybuilder verkar det ju som om han inte vet hur man gör i de andra övningarna. Det är nog generna och det han proppar i sig som gjort honom till den han är. inte hans träning.

Toljanen
2004-01-23, 15:43
Jag ser inget fel med Colemans utförande bara man håller ryggen rak. Det är ju ryggen man tränar i första hand vid marklyft.

Karl_alfred
2004-01-23, 15:46
jeep han håller ryggen på ett bra sett. Men däremot använder han inte benen nästan, kanske var det mian701 undrade om det var bra eller inte.

Danne
2004-01-23, 15:46
Originally posted by Karl_alfred


även fast det funkar för honom och han är bodybuilder verkar det ju som om han inte vet hur man gör i de andra övningarna. Det är nog generna och det han proppar i sig som gjort honom till den han är. inte hans träning.


Hahahahaha !

Så du anser dig kunna mer än honom om träning :D

Karl_alfred
2004-01-23, 15:49
det vet jag inte. men han utför då knappast övningarna på ett bra sätt.

King Grub
2004-01-23, 15:58
Att gå efter en persons muskulära utseende vad gäller ren träningskunskap kan ofta vara vanskligt, i alla fall vad gäller proffsen, och i synnerhet när det gäller att tillämpa den träningen på andra, som inte har generna eller... andra medel.

Karl_alfred
2004-01-23, 16:00
Originally posted by King Grub
Att gå efter en persons muskulära utseende vad gäller ren träningskunskap kan ofta vara vanskligt, i alla fall vad gäller proffsen, och i synnerhet när det gäller att tillämpa den träningen på andra, som inte har generna eller... andra medel.

tack!:thumbup:

MasterChief
2004-01-23, 16:01
Så du anser dig kunna mer än honom om träning

Nu finns det inget direkt och tydligt samband mellan resultat och kunskap. Att många extremt framgångsrika byggare har noll koll är uppenbart, och även en mer normalt tränad kille bör kunna påpeka det.
:smash:

RealElwood
2004-01-23, 16:15
Originally posted by MasterChief


Att många extremt framgångsrika byggare har noll koll är uppenbart....


Jasså!!! Så det var en träningsexpert som såg dom på gatan när dom va 15 år gamla bara skinn å ben som sen slipade dom till de dom är idag???

Eller är det bara att köpa en burk piller av Boris i hamnen så vinner man Mr O?

Helt klart kan killarna träna, det är mycket "trial & error" som har gjort dom till vad dom är idag. Det räcker inte med att knapra, injicera eller vad man nu kan göra för att bli grov. Man måste vara grym på att träna, samt ha bra gener....

z_bumbi
2004-01-23, 16:17
Originally posted by Karl_alfred
jeep han håller ryggen på ett bra sett. Men däremot använder han inte benen nästan, kanske var det mian701 undrade om det var bra eller inte.

Är en inte helt ovanlig variation bland styrkelyftare att inte böja knäna så mycket som man "ska" när man kör marklyft, är de vana vid det och får upp vikten spelar det ju ingen roll för deras skull. Gissningsvis (Har inte sett filmen och känner inget större sug efter att göra det heller..) har Coleman behållt den stilen när han gått över till byggningen.
Då det kan vara ganska vanskligt att byta stil om man är så pass stark som han är så är det kanske inte helt fel att göra på det sättet och han blir ju stor i alla fall...

Karl_alfred
2004-01-23, 16:18
skull tro att det mesta handlar om gener annars skulle det vimla med colemans här i världen.

MasterChief
2004-01-23, 16:25
RealElwood:
Att bara överbelasta musklerna och äta mycket kan vem som helst göra. Har du rätt genuppsättning behöver du inte oroa dig för så mycket mer. Men att han skulle ha åstadkommit något bättre än den normalbegåvade killen som bara väger 95kg behöver inte vara sant.

Vem kommer inte ihåg Nubrets matprogram, och skulle någon här vilja följa det? (Åt all mat under ett tillfälle mitt i natten). Han var lika grov som Arnold.Man bör inte stirra sig blind på resultaten utan förstå att det finns stora skillnader hur olika individer responderar på olika upplägg.

Sen måste man även förstå att det första kriteriet man måste uppfylla när man bygger upp ett träningsprogram är att undvika skador. Superbyggarnas tips missar ibland den biten. Och en skadad muskel växer sällan...

Karl_alfred
2004-01-23, 16:28
Originally posted by z_bumbi


Är en inte helt ovanlig variation bland styrkelyftare att inte böja knäna så mycket som man "ska" när man kör marklyft, är de vana vid det och får upp vikten spelar det ju ingen roll för deras skull. Gissningsvis (Har inte sett filmen och känner inget större sug efter att göra det heller..) har Coleman behållt den stilen när han gått över till byggningen.
Då det kan vara ganska vanskligt att byta stil om man är så pass stark som han är så är det kanske inte helt fel att göra på det sättet och han blir ju stor i alla fall...

ok

z_bumbi
2004-01-23, 16:30
Originally posted by MasterChief
Vem kommer inte ihåg Nubrets matprogram, och skulle någon här vilja följa det? (Åt all mat under ett tillfälle mitt i natten). Han var lika grov som Arnold.Man bör inte stirra sig blind på resultaten utan förstå att det finns stora skillnader hur olika individer responderar på olika upplägg.

Vem har inte hört alla andra historier som Nubret också lurade i pressen? :D

MasterChief
2004-01-23, 16:33
z_bumbi:

Det är möjligt att det inte stämde, valde dock den sjukaste jag kunde komma på. ;)
Dock finns det rätt mycket konstigheter där ute. Mentzer blev ju RÄTT grov, men knappt någon här verkar träna klassisk HIT! :D;)

Karl_alfred
2004-01-23, 16:40
han var rätt grov innan han började med hit oxå.

King Grub
2004-01-23, 16:59
Jag är ganska så övertygad om att den avgörande faktorn är generna. Det finns säkerligen mängder av Olympia-wannabes som tränar lika mycket, hårt och "rätt" som Coleman, äter lika bra, använder samma preparat, men det som gör att deras armar växer 1 centimeter gör Colemans armar 2 centimeter större.

Metal_boy_
2004-01-23, 17:33
det jag blev chockad över när jag såg colemans video är att han gör som många nybörjare får lära sig att inte göra vilket är att slänga med vikterna...han kastar bara med dom och inte fan håller han imot mycke..

MasterChief
2004-01-23, 19:15
han var rätt grov innan han började med hit oxå.

Hmmm...Jovisst, men inte i närheten av vad han blev.

mian701
2004-01-23, 19:54
Här är en liten Review från filmen som jag hittade på nätet:

Beginning with Deadlifts, Ronnie warms up with several sets before displaying world-class powerlifting strength as he pulls a gargantuan 805 pounds off the floor for 2 reps!


2 reps på 805 pounds, 5 veckor före MR O.

http://naturalolympia.com/html/ColemanVideoReview.html

Alltså jag testade att köra marklyft som Coleman i Tisdags. Sen dess har jag haft ont i korsryggen. Coleman verkar inte böja benen alls, han bara böjer fram ryggen o drar upp.
En annan lär väl köra som vanligt istället.

Karl_alfred
2004-01-23, 20:47
hum hittade denna film på sidan http://naturalolympia.com/html/DVD_earlyyears.html

någon som sett den? har aldrig hört talas om den.

Toljanen
2004-01-23, 21:00
Är det träningsvärk du menar?

Mindek
2004-01-23, 21:47
Är det viktigt att ha ryggen helt fix vid marklyft? Brukar nog böja lite i bottenläget tror jag...

Karl_alfred
2004-01-23, 22:00
då är det nog bättre att sänka vikten.

Spike
2004-01-23, 22:04
Alltså när "man" eller the big boys ska köra tungt ser det rätt ofta ut sådär har jag märkt, att benen inte böjs som "dom ska". Detta misstänks vara exklusivt för max-max-max lyften och alla lär inte träna så bara för det. Tänkte jag.

Karl_alfred
2004-01-23, 22:06
jag kan i allafall dra på säkert 20 kg + om jag gör så men jag är rädd om min rygg.

mian701
2004-01-23, 22:08
Nej, inte träningsvärk, mer smärta. Kunde knappt sitta och skita dan efter. Men nu har det börjat släppa, både ur röven och i ryggen :-)

Allan
2004-01-23, 22:41
Coleman drar som Norén eller Kuc eller Kaz eller Bridges eller vem ni vill. Man drar olika på maxvikter och arbetsvikter.

allan

aliquis
2004-01-23, 22:42
Men för gemene man, kan verkligen gener spela så stor roll? Gnälls väl lite här och där om att "man har sådan otur med generna" och därför inte kan växa, eller har behövt vara så extremt duktig o bla bla.. de flestas föräldrar borde väl vara rätt lika? Generna blandas ju rätt frisk... Visst om man kommer ifrån ett 300årigt släktträd med skogshuggare i kanada eller så, men utöver just dem ;)

Karl_alfred
2004-01-23, 22:46
ja men på olympia nivå är är det nog jävligt mycket generna som fixar en dit. annars skulle det vimla av killar som ser ut som coleman, cutler och grabbarna. Det finns nog folk som både tränar bättre, käkar mer, trycker mer steroider som inte är i närheten av dessa grabbar.

Allan
2004-01-23, 22:58
Att skylla på genetiken är egentligen bara trams. Själv kommer jag från en familj av bollspelande sugrör, men träget slitande i lyftargrottan under trettio år har gett vissa resultat - so ingen kunde ha gissat sig till från början.
Man ser det i ett för kort perspektiv - man har räknat ut hur mycket muskelmassa man kan packa på sig under ett år under de mest ideala förhållanden, och det är egentligen inte mycket. Om man sedan substraherar dåligt leverne, bristande teknik och motvation från det så blir det inte mycket kvar. Men om man kan upprepa det år efter år efter år så blir det en hel del.
Problemet är att allt för många lämnar gymet för familj och karriär efter ett par tre år - ser vi här på forumet, sjuttio procent av de som är aktiva här idag är inte kvar nästa år och de flesta av dem har lagt ner träningen också.
Sedan sätter man för groteska jämförelseramar - hur många korpkillar i fotboll skulle jämföra sig med Ronaldo? Men bland yngre byggarfolk är det helt OK att peka på en bild av Lee Priest i 20-årsåldern och säga "...men han kunde.."

Tro mig - det är ytterligt få här som skulle vara villiga att utsätta sig för den träning som behövs för att få riktigt extrema resultat, och då menar jag inte bara tablettintaget. Man måste nästan vara lite konstig för att kunna göra den satsningen.

Men man kan få bra resultat utifrån den insats man gör, och det är gott nog. Mats Kardell - Galten från Mjölby, som är den svensk som varit närmast att vinna ett VM - berättade att han i unga år läste att Uffe B. inte åt glass, för att inte sabba upplägget. Alltså åt inte Kardell glass på sju (!) år. Och sedan träffade han Uffe som flinade och sa att man ska inte tro på allt man läser...

NU kommer en massa folk att undra vem Uffe B är. Skäms, säger jag då. Många här har björnkoll på startlistan i jänkartävlingar men vet inte vem som vann tungvikten på senaste SM. Det säger väl en del om referensramarna...

allan

Karl_alfred
2004-01-23, 23:07
men du lär väll ändå hålla med om det jag sa om olympia killarna Allan?

Mindek
2004-01-23, 23:10
Originally posted by Karl_alfred
då är det nog bättre att sänka vikten.


Men det blir likadant på lägre vikter också... hmm kanske får jobba lite på tekniken då. Antar att skaderisken ökar om man böjer ryggen lite, eller?

Karl_alfred
2004-01-23, 23:13
öva teknik på låga vikter ska det nog fixa sig.

John M
2004-01-23, 23:20
Mindek: Du kanske ska stretcha baksida lår och röven mera så att du blir lite rörligare då kan det hjälpa

z_bumbi
2004-01-24, 16:54
Originally posted by Allan
NU kommer en massa folk att undra vem Uffe B är. Skäms, säger jag då.

Eller så lånar de hans bok på närmaste bibliotek, den första träningsboken jag läste. :)

men vet inte vem som vann tungvikten på senaste SM. Det säger väl en del om referensramarna...
allan

Jag har ärligt talat ingen aning. :D

Iofs vet jag inte heller vem som kom tvåa på Mr Olympia heller så (Antar att Coleman vann..).

Hnke
2004-01-24, 17:00
då kom väl Cutler tvåa... jag vet iaf vem som vann Sveriges starkaste man :D

Jorgen
2004-01-24, 17:13
Allan: :thumbup: :thumbup:

//jörgen

F-$
2004-01-25, 20:33
jag undrar hur stor är sanolikheten på att colman har tagit anabola ? jag menar han är ju polis och har tränat i typ 15 år eller mer så vad tror ni har han knaprat eller inte ?

Jorgen
2004-01-25, 21:01
Originally posted by F-$
jag undrar hur stor är sanolikheten på att colman har tagit anabola ? jag menar han är ju polis och har tränat i typ 15 år eller mer så vad tror ni har han knaprat eller inte ?
Är du seriös eller? Klart som fan att han kurar. Finns inte ett enda proffs som inte gör det.

//jörgen

F-$
2004-01-25, 21:24
Originally posted by Jorgen

Är du seriös eller? Klart som fan att han kurar. Finns inte ett enda proffs som inte gör det.

//jörgen

jo men han är ju polis och vem vett kyckling kanske är det ultimata målet :D

Fridebe
2004-01-26, 01:03
Originally posted by z_bumbi


Är en inte helt ovanlig variation bland styrkelyftare att inte böja knäna så mycket som man "ska" när man kör marklyft, är de vana vid det och får upp vikten spelar det ju ingen roll för deras skull. Gissningsvis (Har inte sett filmen och känner inget större sug efter att göra det heller..) har Coleman behållt den stilen när han gått över till byggningen.
Då det kan vara ganska vanskligt att byta stil om man är så pass stark som han är så är det kanske inte helt fel att göra på det sättet och han blir ju stor i alla fall...
<><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><>
Inte nödvändigtvis.:nono: Det beror mycket på dina "vinklar" och hur du är "skapad".
Alltså om du har korta ben och lång rygg eller tvärt om. En lyftare med förhållandevis långa ben lyfter ofta på det sätt ni har beskrivit.
En lyftare med lång rygg och korta ben "sitter" ofta lägre ner i starten, ungefär som bottenläget i en godkänd böj.
Dessutom spelar förhållandet mellan över- och underben en stor roll...
Det är mycket med det jordiska...

z_bumbi
2004-01-27, 21:30
Nitrometan: Jo men stilen är ju inte helt ovanlig i alla fall.
Du glömde btw min farvorit, ostbågeryggen på samtliga marklyft. :D

Nils
2004-01-27, 21:41
Originally posted by mian701
Hej,

Jag kollade på Coleman's film "Ronnie Coleman - The Unbelievable.avi"

Nån mer som sett den och blir lika imponerad som mig?

Men ska man verkligen luta sig framåt så mycket som han gör i sina marklyft?

/Ont i korsryggen
Han säger ju att han kör den för att träna korsryggen. Och då verkar det ju listigt att lyfta med ryggen och inte benen.
Sen började han säkert med den tekniken för att det passade honom. Men nu vet han i alla fall vad han tränar mest när han gör på det viset.
Nils