handdator

Visa fullständig version : Vad för fel i mina def planer.


Dashivas
2012-04-21, 09:38
Tjena började deffa i januari ungefär i början lite på höft och vikten sjönk neråt från 96kg.
I början av febuari började jag räkna kalorier och har mer eller mindre legat på 1350 kalorier varje dag +-.

Tränings dagar ca 1650 kalorier (en extra shake)
Tränar verannan dag på gymmet relativt hårt.

Fram tills innan påsk gick jag ner runt 0,5-1kg ibland mer per vecka tills jag nådde 80,6kg precis innnan påsk.

Under påsken åt man lite godare så klart tänkte det får vara min frosse vecka i och med jag inte haft detta alls.
Dock åt jag inte massor med skit utan försökte ändå hålla nere det någerlunda men visst jag åt över 2k per dag.

Efter den veckan gick jag upp till 84,5kg och tänkte det måste vara mest vatten och borde vara lätt att ösa bort med rätt diet igen.
Men icke det var defenitivt inte så enkelt som jag trodde.
I morse låg jag på 81,8kg och det är det lägsta sen innan påsk.

Min gissning är att kroppen vant sig vid min långa deff och därav gör jag av med mindre per dag än jag normalt gör därav har deffen avstannat.

I och med jag inte kört mycket cardio så tänkte jag börja med det 1 timme innan jobb (blir inte lätt att hålla detta då man måste gå upp halv 5 för att hinna till jobb efter men har redan gjort det 1 dag och det funkade.


Mitt kost upplägg ser ut så här.
En shake när jag går upp 1-2dl mjölk 1-2dl vatten med 3 skoper protte pulver.
Till frukost 250g kesella med 1,5 skopa protte pulver samt lite nötter och bär i.
Middag 2-300g kyckling file alternativt lax/torsk med broccoli blomkål morötter och ibland nån annan fryst grönsak som finns med i blandningen.

Får i mig runt
220gram protein
42gram kolhydrater
25gram fett.
1350 kalorier
och snäppet mer på tränings dagar.

Jag kör att jag äter 8 timmar sen har jag uppehåll 16h från ätandet.

Eftersom jag var mer eller mindre beroende av coca cola förr så har jag ändrat till coca cola zero men om jag förstått rätt så är där inget i det som stör min diet alls.

Ibland när jag kommer hem och är extra hungrig vilket jag varit dom senaste veckorna har jag ätit en makrill burk med tomat sås. ca 140 kalorier


Så nu till min fråga vad har hänt med min fett nedgång och hur får jag igång den igen.
Finns det grejer jag kan ändra i mitt upplägg på ett enkelt sätt förutom mer cardio vilket jag redan har lagt till dock har det väl inte börjat synas än.

Är tacksam för hjälp vill ner 5-8kg till i runda slängar.



För övrigt är jag ganska övertygad jag inte förlorat muskel massa i alla fall inte märkbart utan snarare blivit starkare i alla fall.

cakehole
2012-04-21, 10:14
Dashivas:

Det är bara att nöta på. Du ha ju gått ner 2,7kg sedan påsk, dvs. 1.35kg/veckan. Så ta det lugnt och stressa inte så förbannat. Hade du skippat påskfrossan så kanske du hade legat på 78kg istället vid detta laget. Påskfrossan var ju ett val du gjorde.. Hade du deffat på som vanligt så hade du som sagt legat på runt 78kg istället.

Sen är jag HELT säker på att du bör höja ditt energiintag. En förmodligen stor anledning till att du frossade över påsken var att du legat så grymt lågt på energi sedan januari.

Det känns rent spontant som att du crashdietar med det energiintaget. Sen när du anser dig "klar" med deffen, så kommer du troligtvis gå loss på det mesta och på så viss gaina x-antal kilo omgående.

Finns i min mening ett mer hållbart koncept, och det innebär en aning långsammare fettreducering. Men med större sannolikhet att man orkar hålla sig trimmad i stort sett året runt.

MVH

Dashivas
2012-04-21, 10:15
Vet inte vad som är fel om jag räknat fel innan eller nu.
Men jag var helt säker att jag käka 1650 kalorier dagligen och en extra shake ca 300 kalorier på tränings dagar men enligt mitt exel ark så är sifforna som jag skrev ovan.
Får helt enkelt kika närmare på det men oavsett det bör inte ändra att jag måste ändra nått för att börja rasa i fett igen.

För övrigt har jag gått ner ca 8cm i midjan en hel jäkla massa BF dock vet jag inte om jag ska lita på min kaliper mätningar då det känns som jag har mer BF än den säger.

cakehole
2012-04-21, 10:19
Vet inte vad som är fel om jag räknat fel innan eller nu.
Men jag var helt säker att jag käka 1650 kalorier dagligen och en extra shake ca 300 kalorier på tränings dagar men enligt mitt exel ark så är sifforna som jag skrev ovan.
Får helt enkelt kika närmare på det men oavsett det bör inte ändra att jag måste ändra nått för att börja rasa i fett igen.

För övrigt har jag gått ner ca 8cm i midjan en hel jäkla massa BF dock vet jag inte om jag ska lita på min kaliper mätningar då det känns som jag har mer BF än den säger.

Men du skrev ju att du gått ner 2.7kg sedan påskhelgen, dvs. 1.35kg/veckan. Varför behöver det gå snabbare?

Dashivas
2012-04-21, 10:20
Dashivas:

Det är bara att nöta på. Du ha ju gått ner 2,7kg sedan påsk, dvs. 1.35kg/veckan. Så ta det lugnt och stressa inte så förbannat. Hade du skippat påskfrossan så kanske du hade legat på 78kg istället vid detta laget. Påskfrossan var ju ett val du gjorde.. Hade du deffat på som vanligt så hade du som sagt legat på runt 78kg istället.

Sen är jag HELT säker på att du bör höja ditt energiintag. En förmodligen stor anledning till att du frossade över påsken var att du legat så grymt lågt på energi sedan januari.

Det känns rent spontant som att du crashdietar med det energiintaget. Sen när du anser dig "klar" med deffen, så kommer du troligtvis gå loss på det mesta och på så viss gaina x-antal kilo omgående.

Finns i min mening ett mer hållbart koncept, och det innebär en aning långsammare fettreducering. Men med större sannolikhet att man orkar hålla sig trimmad i stort sett året runt.

MVH

Du har helt rätt jag stressar rätt mycket pga hade helt för mycket fett att bli av med och har som mål att få synliga rutor till sommarn.

Som du säger kanske jag oroar mig helt i onödan och det bara är en naturlig förklaring men hade en sån fin viktnedgång under så lång tid och denna uppgång sabba lite av mitt focus men du har rätt det var mitt val att köra lite gotti gott gott under påsken det ångrar jag inte utan snarare var ett välbehövd pause.

Som du säger så kan man nog lätt börja trycka i sig när deffen är klar.
Och på så sätt gå upp snabbt igen.
Min plan är att fortsätta deffa hela sommarn dock försöka hitta min kalori balans under tiden så kommer äta mer och mer dock nyttig mat varje vecka eller nått så jag till slut hittar min kaloribalans.

Dashivas
2012-04-21, 10:24
Men du skrev ju att du gått ner 2.7kg sedan påskhelgen, dvs. 1.35kg/veckan. Varför behöver det gå snabbare?

låter mycket när du säger det på det sättet men jag är övertygad att det är mest vatten jag gått upp i därav är det enklare att gå ner igen med lågt kolhydrat intag.

Men du har säkert rätt att det är bara jag som nojar mig ,
Eftersom detta har funnits i mitt huvud sen jag gick upp dessa kilo och det är mer eller mindre det enda jag tänker på därav denna tråd.

cakehole
2012-04-21, 10:56
Jepp. Det är som du själv skriver "noja". Du har redan gått ner mycket och du vet vilken disciplin som krävs för att ta sig dit man vill. Det är ingen dans på rosor direkt att ta sig ner till en riktigt låg fettprocent och sedan hålla sig där. Men så länge man har viljan, disciplinen, kunskapen samt hälsan i schack, så är det bara att köra i motvind :D

Bra jobbat hittills och lycka till med resten av "resan" :thumbup:

Dashivas
2012-04-21, 13:02
Jepp. Det är som du själv skriver "noja". Du har redan gått ner mycket och du vet vilken disciplin som krävs för att ta sig dit man vill. Det är ingen dans på rosor direkt att ta sig ner till en riktigt låg fettprocent och sedan hålla sig där. Men så länge man har viljan, disciplinen, kunskapen samt hälsan i schack, så är det bara att köra i motvind :D

Bra jobbat hittills och lycka till med resten av "resan" :thumbup:

Tackar för svaren.
Skönt att höra att man inte gör för mycket fel.

Som du säger är det viljan och disciplinen som är extremt viktiga och än så länge har det ju funkat rätt ok.
Men när man tar ett par steg tillbaka så är det svårare men dina svar har hjälpt enormt för att få tillbaka disciplinen.


Efter många års stilla sittande vid datan och mycket läsk och gotte saker vid sidan så tog jag mig i kragen 3 år sen och började träna .
Vet ej min riktiga startvikt då jag inte hade nån våg det första halvåret men är övertygad jag gick ner en hel del i fett + gick upp i muskler även jag hade mer eller mindre noll koll på kosten.
Själva träningen lärde jag mig hyffsat fort men kosten har jag inte lärt mig förrän det senaste året.

Vet dock mitt midje mått vid start och det var 108cm och nu är det 88cm.

Så resan har varit lång och tagit riktig fart början av detta året.