handdator

Visa fullständig version : olika träningssätt för olika muskelgrupper?


myggan84
2012-04-21, 07:50
Hej!
Jag undrar om ni upplevt att olika muskelgrupper svarar olika bra på olika träningssätt?
Jag t ex tycker att triceps svarar mycket bättre med tung, maximal träning. Brukar sällan gå över 6 reps i nästan alla övningar för triceps.
Biceps däremot tycker jag svarar bäst med lättare belastning och kanske 10-12reps.
Är det något ni upplevt, kanske med andra muskelgrupper?

Spartansk
2012-04-21, 07:53
Nej, det har jag inte. Men Magnus Samuelsson har! :D Han skriver i sin bok att han fått bäst resultat av rätt höga reps, 10-12, för mage och biceps, men, i likhet med dig, lite lägre på triceps, runt 6-8.

Fler muskelgrupper vågar jag inte skriva utan att gå och leta upp boken. :P

Sheogorath
2012-04-21, 08:16
Jag har först och främst olika repsintervall (och utförandetyp) för olika övningar. Flerledsövningar kör jag 4-6 reps och isolationsövning 6-12 reps.

Men sen finns det lite om och men. Jag har ruskigt dålig uthållighet i mina axlar (mjölksyra av att prata i mobiltelefon så att jag får växla hand ofta!) och har därför börjat köra högreps i axelpressar ett set, 1-2 gånger per vecka. Det har hjälpt mycket. Dessutom tror jag att man generellt har god nytta av uthållighet kring bålen så jag kör upp mot 30 reps i bellybacks och alla magövningar.

Men grundläggande annars är som sagt: stora övningar -> få reps. Små övningar -> fler reps.

Spartansk
2012-04-21, 08:22
Sheogorath, vad menar du exakt med att en övning är "större" än en annan? Att den aktiverar fler muskler, att den aktiverar större muskler, att den använder fler leder, att man använder tyngre vikt i den, eller alltihop? :)

myggan84
2012-04-21, 08:26
Ja, flerledsövningar kör jag också tyngre och färre reps, tänkte bara ifall ni märkt att t ex "pressande" muskler har en tendens att svara bra på tyngre belastning medan "dragande" muskler svarar bättre på lättare belastning, tycker mig se ett sånt samband. Men det kan ju bara vara inbillning...

Sheogorath
2012-04-21, 08:27
Sheogorath, vad menar du exakt med att en övning är "större" än en annan? Att den aktiverar fler muskler, att den aktiverar större muskler, att den använder fler leder, att man använder tyngre vikt i den, eller alltihop? :)

Fler leder. I det här fallet mer än en (1) led.

z_bumbi
2012-04-21, 09:28
Olika muskler kan ha olika fibersammansättning och därför reagera olika på olika sorters träning. Märker man en sådan skillnad är det ju bara att köra på det men om man sedan märker att det börjar gå trögt så får man då fundera på att lägga om träningen.

En förvillande faktor kan vara att olika muskler är olika tränande från början men om man håller koll på ökningarna så ser man förhoppningsvis ett mönster. Jag tror iofs inte att man tjänar på att ligga på ett repsområde oavsett hur muskeln reagerar men det kanske blir det dominerande området.