handdator

Visa fullständig version : Att leva för en sak?


Malone
2012-04-21, 00:16
Många här verkar leva för träningen och inte ha så mycket annat omkring sig, det jag då undrar är vad man ska göra under resten av tiden som man inte tränar? Blir lätt mycket dötid om man tränar 1 timme, 5 gånger i veckan och inte annars har några större intressen.


Är det vanligt att man bara hittar ett enda intresse man brinner för, även fast man söker efter andra aktiviteter och provar på annat? Jag verkar vara en sådan, visst jag kan säkert hitta något jag gillar, men inte på samma nivå som till exempel träning verkar det som. Går det att tvinga sig till att börja gilla något, ungefär som man kan göra med mat genom att exponera sig med maten och försöka hitta positiva saker med just den maträtten?

blondyz
2012-04-21, 00:21
Det går ju att göra mer av träning än en timme fem gånger i veckan. För de som verkligen fastnar blir det mer eller mindre en livsstil. Träning, kost osv kan ta upp all ens vakna tid om man så vill.

Tricklew
2012-04-21, 00:32
Ja, dessa människor gör ju mer än att bara träna 60 minuter om dagen. Morgonpromenaden tar en cirka 45minuter, fotande av alla dagens måltider samt nya kosttillskott 45minuter. blogga 6 rader om dagens träning, ytterligare 45minuter. Besöka Dragans baklucka, 90minuter tur och retur. Skicka in papper till försäkringskassan och begära sjukersättning/sossebidrag/etc etc. Dagen fylls lätt upp när man lever byggarlivet.

Tricce
2012-04-21, 00:47
http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=80319

Malone
2012-04-21, 00:47
Ja, dessa människor gör ju mer än att bara träna 60 minuter om dagen. Morgonpromenaden tar en cirka 45minuter, fotande av alla dagens måltider samt nya kosttillskott 45minuter. blogga 6 rader om dagens träning, ytterligare 45minuter. Besöka Dragans baklucka, 90minuter tur och retur. Skicka in papper till försäkringskassan och begära sjukersättning/sossebidrag/etc etc. Dagen fylls lätt upp när man lever byggarlivet.

Byggarlivet lät härligt.

http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=80319

Diablo, visst men menar inte bara för att fördriva tiden utan ett större intresse för något. :)

blondyz
2012-04-21, 00:59
Byggarlivet lät härligt.

Du kanske har hittat din grej nu.

Southwind
2012-04-21, 01:21
ja, dessa människor gör ju mer än att bara träna 60 minuter om dagen. Morgonpromenaden tar en cirka 45minuter, fotande av alla dagens måltider samt nya kosttillskott 45minuter. Blogga 6 rader om dagens träning, ytterligare 45minuter. Besöka dragans baklucka, 90minuter tur och retur. Skicka in papper till försäkringskassan och begära sjukersättning/sossebidrag/etc etc. Dagen fylls lätt upp när man lever byggarlivet.

Ha! :D

Sheogorath
2012-04-21, 05:29
Ja, dessa människor gör ju mer än att bara träna 60 minuter om dagen. Morgonpromenaden tar en cirka 45minuter, fotande av alla dagens måltider samt nya kosttillskott 45minuter. blogga 6 rader om dagens träning, ytterligare 45minuter. Besöka Dragans baklucka, 90minuter tur och retur. Skicka in papper till försäkringskassan och begära sjukersättning/sossebidrag/etc etc. Dagen fylls lätt upp när man lever byggarlivet.

Win.

O_Wao
2012-04-21, 07:21
Många här verkar leva för träningen och inte ha så mycket annat omkring sig, det jag då undrar är vad man ska göra under resten av tiden som man inte tränar? Blir lätt mycket dötid om man tränar 1 timme, 5 gånger i veckan och inte annars har några större intressen.


Är det vanligt att man bara hittar ett enda intresse man brinner för, även fast man söker efter andra aktiviteter och provar på annat? Jag verkar vara en sådan, visst jag kan säkert hitta något jag gillar, men inte på samma nivå som till exempel träning verkar det som. Går det att tvinga sig till att börja gilla något, ungefär som man kan göra med mat genom att exponera sig med maten och försöka hitta positiva saker med just den maträtten?

Jag jobbar heltid, tränar 5 pass i veckan och är i stallet 2 gånger i veckan. Dötid existerar inte för mig.

Jag brinner kanske inte för varenda gympass, men önskan att vara på gymet är mycket större än önskan att inte vara det, jag vet inte om det besvarar din frågeställningen.

Hästarna har jag hållit på med hela mitt liv och det är en djupt rotad kärlek till ridsport, men det är fortfarande bara på hobbynivå.


Måste man vara elit-nånting för att det ska räknas som att man brinner för det?

Spartansk
2012-04-21, 07:29
Går det att tvinga sig till att börja gilla något, ungefär som man kan göra med mat genom att exponera sig med maten och försöka hitta positiva saker med just den maträtten?

Javisst! Under högstadiet tvingades jag lära mig gilla hårdock, för det var det enda mina polare lyssnade på. Så visst går det.

Men jag rekommenderar dig att inte gå den vägen. Istället bör du testa att pröva massa olika grejer, och se vilka (det är garanterat fler än en) som du tycker är roliga.

Om jag vore du skulle jag testa att engagera mig i välgörenhet. Då gör du åtminstone lite nytta även om du har tråkigt.

O_Wao
2012-04-21, 07:30
Om jag vore du skulle jag testa att arrangera mig i välgrenhet. Då gör du åtminstone lite nytta även om du har tråkigt.

Trött idag Spartansk? Menar du kanske "engagera dig i välgörenhet"? Jag har stirrat på meningen några minuter nu och det är det enda jag får till som låter vettigt i sammanhanget.

För övrigt är välgörenhetsarbete alltid en berömvärd sak.

Spartansk
2012-04-21, 07:33
Trött idag Spartansk? Menar du kanske "engagera dig i välgörenhet"? Jag har stirrat på meningen några minuter nu och det är det enda jag får till som låter vettigt i sammanhanget.

För övrigt är välgörenhetsarbete alltid en berömvärd sak.

Ja. Jag har bara sovit 4 timmar. Först stavade jag "välgörenhet" fel också. Men tack för rättelsen, nu har jag editat mitt inlägg två gånger och har förhoppningsvis fått det rätt.

Jag skulle själv vilja vara en sån som går runt och fikar med ensamma gamlingar, men jag har inte hittat några sådana uppdrag i min stad.

spoonchest
2012-04-21, 08:56
Jag tror fler skulle må bra av att säga ja oftare.

Mackan58
2012-04-21, 08:59
Jag tycker inte att det jobbiga är att träna 5 dagar i veckan, utan snarare allt runt omkring. Att inte dricka, att inte äta så fel, att träna på speciella tidpunkter för att ha mest tryck etc.

mikaelj
2012-04-21, 09:08
Jag tycker inte att det jobbiga är att träna 5 dagar i veckan, utan snarare allt runt omkring. Att inte dricka, att inte äta så fel, att träna på speciella tidpunkter för att ha mest tryck etc.

Hej ortorexi!

TheIsh
2012-04-21, 09:11
Ja, dessa människor gör ju mer än att bara träna 60 minuter om dagen. Morgonpromenaden tar en cirka 45minuter, fotande av alla dagens måltider samt nya kosttillskott 45minuter. blogga 6 rader om dagens träning, ytterligare 45minuter. Besöka Dragans baklucka, 90minuter tur och retur. Skicka in papper till försäkringskassan och begära sjukersättning/sossebidrag/etc etc. Dagen fylls lätt upp när man lever byggarlivet.

Typ min vardag.. Minus morgonprommenad. Dragans baklucka kan jag bara gissa vad det innebär, och är förmodligen inget ställe jag shoppar på :D

pwnyou
2012-04-21, 09:11
Man spenderar tid på KARRIÄREN.

Sen kan man ju ha kul också i livet. Vara social, göra något kul, spela diablo etc.

eiri
2012-04-21, 09:12
har knappt tid till nått känns de som, jobb, träna, sen är de någon som vill ses och så är kl 22:00.. och dags att sova.

thenut
2012-04-21, 10:04
Åka hemifrån runt 7, komma hem runt 17:30, äta och leka med barnen till runt 19:30, städa/diska/laga mat slappa lite, sova... Rince & repeat... Välkommen till vuxenlivet :P

Eddie Vedder
2012-04-21, 10:10
Många här verkar leva för träningen och inte ha så mycket annat omkring sig...

Visst är det så för en del men du ska ju inte heller glömma att det som drar många till Kolozzeum just är ett av flera intressen; träningen. Att man mestadels diskuterar kost och träning på ett för detta avsett forum betyder ju inte att det är allt man lever för i livet generellt.

Rikard Jansson
2012-04-21, 10:21
Hej ortorexi!

Så fort man tar sin träning det minsta lilla seriöst (för att hålla på och "DET ÄR OKEJ ATT ÄTA VAD SOM HELST, KALORI IN KALORI UT OCH 2G PROTEIN PER KV. NÄRINGSTIMING ÄR HOKUS POKUS" är inte seriöst) så har man något fel i huvudet?

Grazzafukkinrazzi
2012-04-21, 10:28
Så fort man tar sin träning det minsta lilla seriöst (för att hålla på och "DET ÄR OKEJ ATT ÄTA VAD SOM HELST, KALORI IN KALORI UT OCH 2G PROTEIN PER KV. NÄRINGSTIMING ÄR HOKUS POKUS" är inte seriöst) så har man något fel i huvudet?

Men du vet hur det är. Det häftigaste som finns på kolo är att träna så lite som möjligt för att inte träna i onödan, bry sig så lite som möjligt och kalla allt som har med kost och träning att göra för optinoja. Med denna inställning har man fått halvdana resultat men man är tamigfan helt jävla kung för man har så skön inställning till träning.

Eddie Vedder
2012-04-21, 10:30
Men du vet hur det är. Det häftigaste som finns på kolo är att träna så lite som möjligt för att inte träna i onödan, bry sig så lite som möjligt och kalla allt som har med kost och träning att göra för optinoja. Med denna inställning har man fått halvdana resultat men man är tamigfan helt jävla kung för man har så skön inställning till träning.

Ja inte ska man slänga ur sig ätstörningsanklagelser det första man gör. Det känns ju bara löjligt av Micke faktiskt. Knappast som att han själv står utan skuld när det gäller att vara nitisk med vissa kostmönster.

Rikard Jansson
2012-04-21, 10:35
Men du vet hur det är. Det häftigaste som finns på kolo är att träna så lite som möjligt för att inte träna i onödan, bry sig så lite som möjligt och kalla allt som har med kost och träning att göra för optinoja. Med denna inställning har man fått halvdana resultat men man är tamigfan helt jävla kung för man har så skön inställning till träning.

Glöm inte att alla som får bättre resultat har antingen sjukt bra gener eller är dopade!!11

Gald
2012-04-21, 10:53
Eat, train, Eat, Take a nap, Eat, Train, Eat, sleep - Repeat

Spartansk
2012-04-21, 10:54
Eat, train, Eat, Take a nap, Eat, Train, Eat, sleep - Repeat

Nu kan han ju inte träna, så jag antar att det blir: Eat, Eat, Take a nap, Eat, Eat, sleep - Repeat

cakehole
2012-04-21, 11:14
Blir lätt mycket dötid om man tränar 1 timme, 5 gånger i veckan och inte annars har några större intressen.


NEJ! Det blir inte mycket dödtid om man jobbar 06:30-16:00, och sedan ska hinna träna och äta och skita innan man MÅSTE sova för att orka med nästa arbetsdag.

Jobbar man med ett fysiskt tungt arbete 8timmar om dagen, så finns det inte mycket ork övers till diverse intressen.

Så om man inga större intressen har så lär jobbet bli det enda du orkar/hinner med i vilket fall, och eventuellt ett och annat träningspass dårå, om du inte stått med röjsågen i 8h eller grävt dike 8h, då det är såna däringa sysslor som man kan bli lite smått sleten av.

Gald
2012-04-21, 11:31
Nu kan han ju inte träna, så jag antar att det blir: Eat, Eat, Take a nap, Eat, Eat, sleep - Repeat

Vem kan inte träna? :o

Erik__
2012-04-21, 11:40
Många här verkar leva för träningen och inte ha så mycket annat omkring sig, det jag då undrar är vad man ska göra under resten av tiden som man inte tränar? Blir lätt mycket dötid om man tränar 1 timme, 5 gånger i veckan och inte annars har några större intressen.


Är det vanligt att man bara hittar ett enda intresse man brinner för, även fast man söker efter andra aktiviteter och provar på annat? Jag verkar vara en sådan, visst jag kan säkert hitta något jag gillar, men inte på samma nivå som till exempel träning verkar det som. Går det att tvinga sig till att börja gilla något, ungefär som man kan göra med mat genom att exponera sig med maten och försöka hitta positiva saker med just den maträtten?

Folk fyller troligen upp en stor del av den vakna tiden med sitt arbete.

loadout
2012-04-21, 11:47
Så fort man tar sin träning det minsta lilla seriöst (för att hålla på och "DET ÄR OKEJ ATT ÄTA VAD SOM HELST, KALORI IN KALORI UT OCH 2G PROTEIN PER KV. NÄRINGSTIMING ÄR HOKUS POKUS" är inte seriöst) så har man något fel i huvudet?

Glöm inte att om man utövar powerlifting är det ok! Man håller man på och bara bygger då tar det hus i helvete :)

martikainen
2012-04-21, 11:48
Arbete, träning, familj, man hinner inte så mycket mer under arbetsveckor.

Men för min egen del så gillar jag att cykla MTB, skogspromenader med familjen (sambo och hund), slösa pengar på onödigt skit och åka utomlands.

Det jag inte kan förstå är folk som INTE har en hobby dom lägger tid på, vad gör dom efter arbetet/familjen? Kollar tv/sitter vid datorn?

Malone
2012-04-21, 12:36
Arbete, träning, familj, man hinner inte så mycket mer under arbetsveckor.

Men för min egen del så gillar jag att cykla MTB, skogspromenader med familjen (sambo och hund), slösa pengar på onödigt skit och åka utomlands.

Det jag inte kan förstå är folk som INTE har en hobby dom lägger tid på, vad gör dom efter arbetet/familjen? Kollar tv/sitter vid datorn?

Förmodligen har man inte hittat något eller så trivs man med det du nämner.

young_george
2012-04-21, 12:39
Själv förstår jag inte hur folk hinner ha arbete.

Spartansk
2012-04-21, 18:40
Vem kan inte träna? :o

Förlåt, jag blandade ihop den här tråden med en annan tråd. :em: